Warmtelamp of gloeilamp

Gestart door HarryL, 27-11-2017 08:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arjendv

Valt qua prijs ook nog wel mee. Ik heb die verwarmingsfolie (polyester) er in geplakt. Die is ook volledig waterdicht.
2 x € 21,- voor 42 Watt totaal.

Ik heb vandaag even gemeten. De koelkast stond in de garage en was koud 9 graden. Binnen 1,5 uur was de temp 21 graden. (zonder gistvat)
Dat lijkt mij mooi genoeg.

Barreltje

Vandaag voor mijn tweede vergistingskast ook weer warmtesnoer binnen gehad.
Goedkoop, laag verbruik, waterdicht (veilig), mooie geleidelijke verwarming zonder overshoot.
Verwarmt binnen zeer korte tijd gezien de warmte in de koelkast blijft hangen.

Verwarming voor 15 euries klaar.  Top!

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 16-12-2017  21:23 uVorig jaar heb ik met kerst en oud en nieuw bier getapt buiten. Daarbij had ik een verwarming nodig om het bier op ca 10  ºC te houden. had ik opgelost door er een rolletje ijzerdraad van 0.3mm om de fust heen te wikkelen rondom een laagje plastic. Daaromheen wat isolatie. Werkte prima en kost vrijwel niets. op 12V AC trafo van oude halogeenverlichting aangsloten met ca 1.2 Ohm per meter kun je zo uitrekenen hoeveel draad je moet hebben (vermogen=V^2/R) evt parallel of serie. Dit kun je ook in een gistingskast toepassen.   

Inmiddels de verwarmng gebouwd en getest. Eea volgt nog in apart topic

de bedrading met groen gecoat ijzerdraad van 0.5 mm diameter 0.5 Ohm per meter 3 lagen parallel en daarna ingegoten in laagje beton

In het midden zit een uitsparing voor een roerwerk zodat ik hem ook kan gebruiken voor grote starters of roeren zijdens de gisting

Mark GA

Ik ga binnenkort ook een gistkast bouwen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een warmtelamp.
Nu zie ik echter twee soorten: de donker-licht lamp (die witte) en een infrarood-versie.
Welke is het meest geschikt?

En tweede vraag, a-technisch als ik ben: behoeft de fitting ook een speciale voorkeur?
Of kun je een normale lamp-fitting gebruiken?
Condenseert de boel niet van binnen (in de fitting)? Veiligheid en zo?
Hoe kun je kortsluiting voorkomen? Ik heb dus geen idee wat een relais is, laat staan hoe je het toepast...

Derde vraag: Onder of boven plaatsen in de koelkast?



Martijn0172

Je moet zoeken naar een keramische lamp, daar wordt verhoudingsgewijs de meeste energie omgezet naar warmte. Infrarood wordt vooral in de reptielen wereld gebruikt omdat men zegt dat de straling dieper de huid binnendringt en dus sneller opwarmt. Dit nut ga jij niet gebruiken. De lamp wordy enorm heet dus altijd een kermische fitting gebruiken

Mark GA

Citaat van: Martijn0172 op 01-03-2018  12:32 uJe moet zoeken naar een keramische lamp, daar wordt verhoudingsgewijs de meeste energie omgezet naar warmte. Infrarood wordt vooral in de reptielen wereld gebruikt omdat men zegt dat de straling dieper de huid binnendringt en dus sneller opwarmt. Dit nut ga jij niet gebruiken. De lamp wordy enorm heet dus altijd een kermische fitting gebruiken.
Dank.
Zit er verschil in witte of zwarte lampen?
En 25 Watt max toch?

Martijn0172

Zolang ze maar keramisch zijn. In mijn tafelmodel koelkast heb ik een 25w lamp staan. Deze houdt de 25 L bij een omgevingstemperatuur van 10 ºC (mijn schuur) in de koelkast goed op temperatuur. Ik zou niet hoger gaan dan 50 W.

Mark GA

Bedankt, hier kom ik een heel eind mee...

snowdog2006

Citaat van: ray81 op 19-01-2018  10:43 uIk heb een verwarmingsdraad gebruikt op een aangepast afdruiprekje. Voordeel van de draad is dat hij waterdicht is, dus bij lekkages e/d geen problemen. Ook wordt hij alleen warm en niet heet; je kan hem altijd aanraken.



Er staat bij de safety instructions dat de kabels min 3 cm uit elkaar moeten liggen en niet door elkaar heen/op elkaar gerold moeten liggen. Is dat dan geen probleem? Het lijkt nl op de foto dat de afstand een stuk kleiner is dan 3 cm?

Jaap W

Ik gebruik er een van 100 Watt. Bevalt mij prima, vooral nu het in mijn garage (niet geïsoleerd) ongeveer 4 graden vries.  :proost:

haicoterbeek


Martijn0172

Citaat van: haicoterbeek op 01-03-2018  16:02 uEr is al heel veel over geschreven op dit forum! Deze oplossing heeft ook mijn voorkeur omdat er een thermische beveiliging in zit!

Ik heb een nieuwe koelkast van 150 cm hoog, ik denk dat ik de variant met fan ga aanschaffen. Omdat snel de warmte wordt verspreid in de ruimte zal er ook minder kans zijn dat er een overkill in zit en dus elke keer direct moet koelen nadat de opwarming is uitgeschakeld. Dit is het probleem nu bij mijn kast met een warmtesnoer.

Knobby

Citaat van: Martijn0172 op 01-03-2018  18:46 uIk heb een nieuwe koelkast van 150 cm hoog, ik denk dat ik de variant met fan ga aanschaffen. Omdat snel de warmte word tverspreid in de ruimte zal er ook minder kans zijn dat er een overkill in zit en dus elke keer direct moet koelen nadat de opwarming is uitgeschakeld. Dit is het probleem nu bij mijn kast met een warmtesnoer.
Tegen overshoot help het ook als je in je STC de F2 variabele zo klein mogelijk zet (bij mij 0,3). Dit is namelijk de marge die hij neemt voordat hij begint te verwarmen of koelen. Dat betekent ook dat hoe kleiner die marge, hoe eerder hij ook weer afslaat en hoe minder overshoot je krijgt. Dat is vooral bij mijn keezer (heeft eigenlijk een veel te grote koelcapaciteit) heel erg goed te zien.

henkie

Ik gebruik 2x 25 W gloeilamp, STC1000 in een 160 hoge koelkast. In de schuur is het nu 4 ºC. Houdt het prima op 21 ºC.

warmtelamp  ook gebruikt maar gingen al snel stuk.  :(

haicoterbeek

Citaat van: henkie op 01-03-2018  19:22 uIk gebruik 2x 25W gloeilamp, STC1000 in een 160 hoge koelkast. In de schuur is het nu 4ºC. Houdt het prima op 21ºC.

warmtelamp  ook gebruikt maar gingen al snel stuk.  :(
Wat aangeeft dat 2 keer 25 Watt te veel is! Probeer het eens met 1 lamp!?

haicoterbeek

Citaat van: Knobby op 01-03-2018  19:12 uTegen overshoot help het ook als je in je STC de F2 variabele zo klein mogelijk zet (bij mij 0,3). Dit is namelijk de marge die hij neemt voordat hij begint te verwarmen of koelen. Dat betekent ook dat hoe kleiner die marge, hoe eerder hij ook weer afslaat en hoe minder overshoot je krijgt. Dat is vooral bij mijn keezer (heeft eigenlijk een veel te grote koelcapaciteit) heel erg goed te zien.
Klopt! Echter het kan zijn dat je hierdoor cycling introduceert. (Koelen, verwarmen, koelen, verwarmen) In een ruimte waar de omgeving warmer is hoort het systeem alleen te koelen. Anders om wanneer de omgeving kouder is hoort het systeem alleen te verwarmen. Dit kun je tunen met de controler. Echter het is van groot belang het vermogen om te verwarmen niet te groot te nemen. Begin voor je verwarmingselement met een zo laag mogelijk vermogen.

henkie

Citaat van: haicoterbeek op 01-03-2018  20:14 uWat aangeeft dat 2 keer 25 watt te veel is! Probeer t eens met 1 lamp!?

Een lamp houdt het inderdaad ook wel bij maar ik ben regelmatig een weekje van huis. Ik heb er twee geplaatst voor het geval er een het begeeft.

Knobby

Citaat van: haicoterbeek op 01-03-2018  20:21 uKlopt! Echter het kan zijn dat je hierdoor cycling introduceert. (Koelen, verwarmen, koelen, verwarmen) In een ruimte waar de omgeving warmer is hoort het systeem alleen te koelen. Anders om wanneer de omgeving kouder is hoort het systeem alleen te verwarmen. Dit kun je tunen met de controler. Echter het is van groot belang het vermogen om te verwarmen niet te groot te nemen. Begin voor je verwarmingselement met een zo laag mogelijk vermogen.
Dat ondervang ik door in de winter de stekker van de koelkast niet in de STC te steken.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.