Warmtelamp of gloeilamp

Gestart door HarryL, 27-11-2017 08:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HarryL

Ik zit er over te denken om, voor het verwarmen van mijn klimaatkast, een lamp te gaan gebruiken.
Wat is in dit geval het handigste?
Een warmtelamp of een gloeilamp?

Of is een warmtemat(je) het handigste? Zo ja, welk wattage is dan het beste, of is dat weer afhankelijk van de grootte van je klimaatkast?

MarinusHolkema

Ik ben begonnen met een gloeilamp. Toen deze stuk ging kon ik geen vervangende lamp vinden dus toen werd het een warmtelamp uit de dierenwinkel.
Wat betreft prestaties merk ik weinig verschil. Wel is een gloeillamp goedkoper, en kan je makkelijker zien of hij het nog doet :-)



Knobby

Warmtelamp is minder kwetsbaar en gaat langer mee.


HarryL

Okee, als ik het een beetje begrijp, heeft een lamp de voorkeur.
Moet ik nog iets doen qua luchtcirculatie oid?

tdp


lordsjors81

Ik gebruik een 40 W gloeilamp op losse fitting van de bouwmarkt, gemonteerd op een plankje in schakeling met een oude badkamer ventilator (in een tafelmodel koelkast).
Houdt de zaak prima op temperatuur (22 ºC), ook nu het wat kouder wordt in de schuur.

ciesvandekwis

Gloeilampen zijn goedkoop als je die dingen nog liggen hebt, en dus een milieuvriendelijk alternatief. Om te vermijden dat het te fel afkoelt als ze stukgaan, schakel je er best 2 in parallel. Best niet té hoog in watt, 30 à 60 watt is al veel. Beter geleidelijker verwarmen dan een heel stuk door te schieten.

HarryL

Duidelijk verhaal. Echter, waarom een ventilator?
Dar kan ik nog niet helemaal plaatsen, en hoe kan ik deze het beste in mijn klimaatkast maken?

Brambo

Citaat van: HarryL op 27-11-2017  17:04 uDuidelijk verhaal. Echter, waarom een ventilator?
Dar kan ik nog niet helemaal plaatsen, en hoe kan ik deze het beste in mijn klimaatkast maken?

Om een gelijke tempratuur te hebben over je ganse kast.
Enkele jaren terug een 20tal gloeilampen kunnen kopen in elektro winkel voor € 0.1/stuk. Ik kan nog wat weg  8)

HarryL

Citaat van: Brambo op 27-11-2017  17:42 uOm een gelijke tempratuur te hebben over je ganse kast.
Enkele jaren terug een 20tal gloeilampen kunnen kopen in elektro winkel voor € 0.1/stuk. Ik kan nog wat weg  8)
Ahh, dus alleen draaien als de lamp aan staat. Duidelijk.
Oh, dat is geen duur prijsje :)

Muziseppe

Ik heb ook een warmtelamp overwogen, maar heb dit niet gedaan omdat je een speciale fitting nodig hebt en gloeilampen wat geleidelijker warmen. Ik gebruik nu 2 gloeilampen, zoals cies boven beschrijft, en dat werkt prima.

pippakillinova

Ik heb verschillende gloeilampen (van verschillende wattages) uitgeprobeerd voor mijn tafelmodel koelkast met inkbird 308 regelaar.
80 W: te warm en schiet te ver door
60 W: te warm en schiet te ver door
40 W: te warm en schiet te ver door
25 W: perfect




HuygenMeester

Onderstaande verwarmingsmethode  bevalt mij al jaren prima  :brouwen:
aluminiumlamellen van een defecte campingkoelkast (o.i.d.) met een warmhoudplaatje van een koffiemachine.
zie bijgaande foto's



 :degroeten:
Huygenmeester

Jaap W

Ik heb 2 warmtekasten en daarin gebruik ik warmtelampen en dat bevalt prima. Lampen worden aangestuurd via een thermostaat die ingesteld is tussen de 19 en 20 gr. Komt de temperatuur onder de 19 gaat de lamp aan en wordt het warmer dan 20 gaat de lamp weer uit.  :brouwen:

HarryL

Ahja, ik ga er een STC-1000 tussen zetten, dus dat moet helemaal goed komen.

Edwin brouwt

Warmtelamp van 25 watt van aliexpress, ventilator (8cm) uit oude pc met 5 watt voeding.
En dan dus met een stc-1000 bovenop de kk.

Dit is dus de onderkant:



En zo hangt ie onder in de koelkast:

hansHalberstadt

Citaat van: ciesvandekwis op 27-11-2017  15:53 uOm te vermijden dat het te fel afkoelt als ze stukgaan, schakel je er best 2 in parallel.
Juist in serie ipv parallel. dan branden ze op de helft van de spanning en gaan ze vrijwel onbeperkt mee. dan kom je totaal op ca de helft van het vermogen. dus 2 100 Watt gloeilampen in serie levert ca 100 Watt vermogen. (zou normaal gesproken 50 Watt zijn, maar omdat de gloeidraad op veel lagere temperatuur staat is de weerstand ook lager en trekt hij weer wat meer vermogen)

springerke

Ik gebruik warmtematje van 25 wat en PC ventilator geregeld door stc-1000

Barreltje

Warmtesnoer/weerstandsnoer ook wel reptielensnoer genoemd.
Simpel en dooeltreffend....

hansHalberstadt

Citaat van: Barreltje op 30-11-2017  00:38 uWarmtesnoer/weerstandsnoer ook wel reptielensnoer genoemd.
Simpel en dooeltreffend....
Maar niet goedkoop

GeBaxke

Nog een mogelijkheid, kant en klaar.
https://www.unibrew-Nederland.nl/catalogsearch/result/?q=Verwarmingsplaat
Zelf gebruik ik de plaat van 25 Watt. Heb deze aan de binnenkant van de deur gemonteerd. Neemt dus weinig ruimte  in werkt prima.

bjorri

Als het dan toch een opsommingstopic wordt dan ook even deze:
https://www.conrad.nl/nl/polyester-verwarmingsfolie-zelfklevend-230-vac-189283.html
Verkrijgbaar in diverse voltage en vermogen. 
Voorheen waren ze wel iets goedkoper staat me bij.

HarryL

Citaat van: bjorri op 30-11-2017  11:29 uAls het dan toch een opsommingstopic wordt dan ook even deze:
https://www.conrad.nl/nl/polyester-verwarmingsfolie-zelfklevend-230-vac-189283.html
Verkrijgbaar in diverse voltage en vermogen. 
Voorheen waren ze wel iets goedkoper staat me bij.

Ik vind dit ook wel een heel mooie oplossing eigenlijk

ciesvandekwis


Erik Z

Citaat van: ciesvandekwis op 30-11-2017  11:38 uWe maken de keuze nog lekker wat breder: van die heating pads in verschillende wattage voor een prik bij ebay of ali:

Ik heb 2 van die matjes, voor kleine en grote vaten. Ik bind ze met een koordje rond mijn vaten voor een gelijkmatige verwarming. Werkt prima, het voordeel is dat je direct het vat verwarmt.

Ronnie

Citaat van: EdwinBrouwt op 29-11-2017  18:14 uEn zo hangt ie onder in de koelkast:


Niet OK!
Op deze manier zal de (bakelieten of zelfs soms plastieken) lampfitting steeds te warm worden en verbrokkelen.

De opstelling moet zodanig zijn dat de sokkel zodanig staat dat de lamp niet afgedekt is.

Bakmeel

Om het aantal alternatieven tussen 30W en 100W nog verder uit te breiden: Spiegelverwarmingsmatjes?
https://www.warmteservice.nl/Sanitair/Badmeubels-en-spiegels/Spiegelverwarming/c/53

Erik Z

Citaat van: Bakmeel op 30-11-2017  14:31 uOm het aantal alternatieven tussen 30W en 100W nog verder uit te breiden: Spiegelverwarmingsmatjes?

Die zijn wel erg duur. Terrariummatjes kosten slechts een paar Euro en verbruiken maar een paar Watt.

springerke


hansHalberstadt

Citaat van: Erik Z op 30-11-2017  13:39 uIk heb 2 van die matjes, voor kleine en grote vaten. Ik bind ze met een koordje rond mijn vaten voor een gelijkmatige verwarming. Werkt prima, het voordeel is dat je direct het vat verwarmt.
Dat lijkt me inderdaad een voordeel. Eigenlijk hoef je dan alleen je vat te isoleren en heb je dus helemaal geen gistingskast meer nodig. temperatuur kun je prima meten op de wand van het vat, zeker als je er nog isolatie omheen doet of een beetje isolatie rondom de thermometer. koelen kun je dan misschien simpel doen door lucht tussen isolatie en vat door te blazen. Dan is verwarmingsfolie ineens wel weer erg handig.

Edwin brouwt

Citaat van: Ronnie op 30-11-2017  14:26 uNiet OK!
Op deze manier zal de (bakelieten of zelfs soms plastieken) lampfitting steeds te warm worden en verbrokkelen.

De opstelling moet zodanig zijn dat de sokkel zodanig staat dat de lamp niet afgedekt is.

Help, wat is er niet goed? De lamp is nooit afgedekt, hangt vrij en alle warmte wordt direct door de koelkast geblazen.

Jeukstaardt

Citaat van: Erik Z op 30-11-2017  17:54 uDie zijn wel erg duur. Terrariummatjes kosten slechts een paar Euro en verbruiken maar een paar Watt.

Zijn deze matjes flexibel genoeg om om een vat heen te buigen dan? En aan wat voor wattages moet ik denken om bijvoorbeeld 15 of 25 liter bier op temperatuur te houden?

Barreltje

Warmtesnoer/weerstanddraad, verwarmt gelijkmatig, geen overshoot, laag vermogen en kortsluitveilig.
Goedkoop in aanschaf en makkelijk te installeren.


Jeukstaardt

Heb je daar een concreet voorbeeld van?

Erik Z

Citaat van: Jeukstaardt op 02-12-2017  11:34 uZijn deze matjes flexibel genoeg om om een vat heen te buigen dan? En aan wat voor wattages moet ik denken om bijvoorbeeld 15 of 25 liter bier op temperatuur te houden?

Een 14 Watt matje is genoeg voor mijn 30 liter vat, 20 Watt is genoeg voor mijn 50 liter vat. Het zijn RVS Polsinelli vaten en die matjes geven hun warmte direct af aan het metaal.

Easywoods

Citaat van: Jeukstaardt op 03-12-2017  01:01 uHeb je daar een concreet voorbeeld van?

Dit is mijn warmte draad, in dit geval gemonteerd op een rekje maar je kunt het op allerlei manieren in je gistkast hangen. De draad wordt namelijk goed warm maar niet loeiheet zodat hij geen brandgevaar oplevert  :police:

De credits zijn voor Barreltje die de draad op internet heeft gevonden destijds  :biersmile:



William

Ik gebruik een 12V warmtedraad in de hergistingskast. Voeding via een PC-voeding en pc ventilatoren voor de circulatie.


hansHalberstadt

Citaat van: William op 03-12-2017  15:32 uIk gebruik een 12V warmtedraad in de hergistingskast. Voeding via een PC-voeding en pc ventilatoren voor de circulatie.


lijkt dat het MDF niet behandeld is. ben je niet bang voor schimmelvorming gezien de hoge vochtigheidsgraad in gistingskasten?

William

Citaat van: hansHalberstadt op 03-12-2017  18:29 ulijkt dat het MDF niet behandeld is. ben je niet bang voor schimmelvorming gezien de hoge vochtigheidsgraad in gistingskasten?

Al meer dan 8 jaar geen probleem ;D

Neetje

Citaat van: hansHalberstadt op 03-12-2017  18:29 ulijkt dat het MDF niet behandeld is. ben je niet bang voor schimmelvorming gezien de hoge vochtigheidsgraad in gistingskasten?

Hergistkast is geen gistkast met koeling, zo te zien. Deze is (meestal) warmer dan de omgevingstemperatuur.


Coen

Citaat van: EdwinBrouwt op 02-12-2017  11:25 uHelp, wat is er niet goed? De lamp is nooit afgedekt, hangt vrij en alle warmte wordt direct door de koelkast geblazen.
Al veel vaker gezien dat al dat 220 V spul onder in de kast zit,  daar waar ook alle zooi/vocht samenkomt als er iets fout gaat(lekkages  ed).
Beter is om alle 220 V spullen boven in de kast te monteren, zoals alle professionele kasten.

hansHalberstadt

Citaat van: Coen op 03-12-2017  21:30 uBeter is om alle 220 V spullen boven in de kast te monteren, zoals alle professionele kasten.
Op zich geen probleem lijkt me als je de warme lucht met een ventilatortje door de kast kunt verdelen.

Dees Dubbel

Veiligheid...
Het zal wel werken inderdaad, maar als je het zou laten keuren...  :o

Je hebt gewone elektrische spullen met beschermingsgraad IP 20 met een vat vloeistof erboven, dus in een vochtige ruimte, dan moet je IP 44 of IP65 hebben;

tweede cijfer 4 betekent spatwaterdicht (het bier mag langs alle kanten druppelen op je bakje, je krijgt geen kortstluiting)
tweede cijfer 5 betekent spuitwaterdicht (met een druk te vergelijken met een gewone tuinslang)

Thom

Ik heb ook een mat verwarming van Ali Expres. Die van 14 Watt kan het momenteel goed op 22 graden houden. Ik weet nog niet hoe het is als het buiten een aantal dagen ver onder nul is, maar ik denk dat dit geen probleem is.

Coen

Citaat van: hansHalberstadt op 03-12-2017  22:06 uOp zich geen probleem lijkt me als je de warme lucht met een ventilatortje door de kast kunt verdelen.
Gaat om veiligheid,  maar als jij de ventilator zo hard kan laten blazen dat er nooit vloeistof op de 220v delen komen.....

Ronnie

Citaat van: EdwinBrouwt op 02-12-2017  11:25 uHelp, wat is er niet goed? De lamp is nooit afgedekt, hangt vrij en alle warmte wordt direct door de koelkast geblazen.

Je zegt  " De lamp is nooit afgedekt" ?
Dus staat die foto op z'n kop?  Want ik zie duidelijk een bovenplank, daaronder de sokkel waarin de lamp is geschroefd? ???

NaahedetleJ

Even voor mij als electro leek. Die warmte plaatjes kan je los in de vergistingkast leggen/plakken? Of die sticker van Conrad?

Ik heb nu nog een gloeilamp hangen maar ben voor eventueel nieuwe ideeën 🤣

Edwin brouwt

Citaat van: Ronnie op 09-12-2017  09:16 uJe zegt  " De lamp is nooit afgedekt" ??
Dus staat die foto op z'n kop?  Want ik zie duidelijk een bovenplank, daaronder de sokkel waarin de lamp is geschroefd ???


Het klopt dat de lamp onder de plank hangt, maar volgens is dat nooit een probleem. Een pladondlamp in de keuken hangt  ook op z'n kop.

Daarbij: de ventilator blaast de warme lucht van de lamp en voeding weg.

Ik snap dat het watertechnisch niet een enorme IP graad haalt, maar dan zou mijn plastic vat moeten gaan scheuren o.i.d.  en die kans lijkt me zeer klein. Voor mijn gevoel is een stopcontact boven mijn aanrechtblad  minstens zo gevaarlijk/ongevaarlijk gezien de aanwezigheid van waterkokers, koffiezetapparaten, stromend water e.d.

hansHalberstadt

Citaat van: EdwinBrouwt op 09-12-2017  22:02 uIk snap dat het watertechnisch niet een enorme IP graad haalt, maar dan zou mijn plastic vat moeten gaan scheuren o.i.d.  en die kans lijkt me zeer klein.

Of eroverheen  gisten. Die kans is al en stuk groter.

Bakmeel

Als dit wederkerende vragen zijn over elektrische veiligheid dan wil ik wel een keer een thread starten over dat onderwerp. Over bierbrouwen heb ik nog veel te leren maar veiligheid in installatietechniek en elektrotechniek zijn zo'n beetje mijn vakgebied...

hansHalberstadt

Het punt is denk ik dat mensen (logischer wijs) gaan voor de simpelste en goedkoopste oplossing en de veiligheids risico's al snel accepteren (of zich er niet bewust van zijn), mede omdat er niets gekeurd hoeft te worden omdat er geen regels zijn . 'Het is tot nu toe nog niet misgegaan' als je ze op de regels wijst en men zich daaraan wil houden zal eea veel duurder worden en lastiger, en mensen blijven eigenwijs, dus ben benieuwd.
 

sw_reijnders

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2017  09:41 uHet punt is denk ik dat mensen (logischer wijs) gaan voor de simpelste en goedkoopste oplossing en de veiligheids risico's al snel accepteren (of zich er niet bewust van zijn), mede omdat er niets gekeurd hoeft te worden omdat er geen regels zijn . 'Het is tot nu toe nog niet misgegaan' als je ze op de regels wijst en men zich daaraan wil houden zal eea veel duurder worden en lastiger, en mensen blijven eigenwijs, dus ben benieuwd.

Als je in de industrie werkt, ben je er dagelijks mee bezig en wordt je getraind om dit soort dingen te zien en op te lossen.
Maar niet iedereen doet dat, dus veel mensen zien het ook niet.

ik werk nu zelf 6 jaar in een grote chemische fabriek en ik merk bij mezelf ook dat ik eerder onveilige onderdelen in een installatie spot.

Ik hamer dan ook altijd op standaard zaken als: gebruik altijd minimaal 2,5mm2 draad, zorg voor goede aarding, isoleer alle blote contactpunten, (zoals hierboven vermeld is) zorg dat er geen water op kan stromen, zorg dat er een aardlekschakelaar geïnstalleerd is.

Coen

Citaat van: NaahedetleJ op 09-12-2017  10:02 uEven voor mij als electro leek. Die warmte plaatjes kan je los in de vergistingkast leggen/plakken? Of die sticker van Conrad?

Ik heb nu nog een gloeilamp hangen maar ben voor eventueel nieuwe ideeën 🤣
Met die stickers/folie moet je er echt voor zorgen dat ze op een warmte geleidende plaat geplakt worden liefs iets van  1 tot 2 mm aluminium of íets  dergelijks.  Zorg er dan ook voor dat die plaat geaard is.  Plaats hem boven in je kast met een ventilator voor betere warmte verdeling en koeling van die plaat/ folie.

Coen

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2017  09:41 uHet punt is denk ik dat mensen (logischer wijs) gaan voor de simpelste en goedkoopste oplossing en de veiligheids risico's al snel accepteren (of zich er niet bewust van zijn), mede omdat er niets gekeurd hoeft te worden omdat er geen regels zijn . 'Het is tot nu toe nog niet misgegaan' als je ze op de regels wijst en men zich daaraan wil houden zal eea veel duurder worden en lastiger, en mensen blijven eigenwijs, dus ben benieuwd.
Begrijp het wel dat onderin plaatsen,  veelal heeft de koelkast onderin ook de compressor zitten en heb je maar een halve ruimte en maak je een vlakke bodem er boven voor je vat, en heb je dus een mooie loze ruimte om je verwarming in te plaatsen.
Maar ook een mooi verzamelpunt voor alle vloeistof en dus een potentieel gevaar. Liever een íets grotere kast met de handel bovenin.

tdp

Ik ben geen technicus en juist dat is de reden dat ik mijn verwarmingselement bovenin de koelkast heb. Gewoon een PC fan ervoor en de verdeling van de warmte gaat perfect!

En wat Hans reeds aanhaalde: een vat zal niet snel scheuren of lekken, maar een overstromend gistvat kennen de meesten van ons wel, gok ik ;)

Coen

Citaat van: tdp op 10-12-2017  20:48 uIk ben geen technicus en juist dat is de reden dat ik mijn verwarmingselement bovenin de koelkast heb. Gewoon een PC fan ervoor en de verdeling van de warmte gaat perfect!

En wat Hans reeds aanhaalde: een vat zal niet snel scheuren of lekken, maar een overstromend gistvat kennen de meesten van ons wel, gok ik ;)
Zolang je kunststof vat gebruikt zal het niet snel kapot gaan nee, maar heb in het verleden (meer dan 20 jaar) wel en 40 l glazen fles kapot zien gaan,  niet leuk met parket en houten onder vloer, neem daardoor geen risico's meer.

hansHalberstadt

Verwarming op 12V via bv oude halogeentrafo zou ook een veilig alternatief kunnen zijn.

bjorri

De laagvermogen folie's worden niet zo heel heet. Ik heb ze altijd rechtstreeks tegen het vat aangeduwd met een isomatje of een grote spons. Onder de bodem van een vat of langs de zijkant maar ook dan onderaan. De gistvaten isoleer ik vaak met een fleece deken of zo, een overstromer verdwijnt dan in die deken, mocht ik dat zien dan gaat wel de stekker er uit zonder dat ik ook maar iets aanraak. Maar dat is me nog maar een keer overkomen.

Coen

Die laagvermogens dingen zouden dat ook laagspanning bv 12 V moeten zijn.  Zelf een 220 V 60 W gehad, op geaarde aluminium plaat maar toch niet blij mee.
Was een  15x25 cm folie maar vond hem toch te warm worden.

bjorri

60 Watt is voor mij geen laag vermogen. Ik gebruik 7 W of 10 W meestal. Daar kan je de handen echt niet aan branden. 12 V is wel veiliger maar omdat daar vaak ook vrij veel warmte af komt zou ik de adapter ook (boven) in de klimaat ruimte leggen.

Ik hou het op 230 V totdat er een keer een stop uitvliegt of ik zelf een klap krijg vrees ik. Wel zet ik altijd de spanning er af voor ik met mijn handen in de buurt van die folie kom. Het is dan wel geïsoleerd maar niet op indrukwekkende manier zal ik maar zeggen.

Ronnie

Citaat van: bjorri op 11-12-2017  08:11 u60 Watt is voor mij geen laag vermogen.

Ja... maar er zijn ook hobbybrouwers die wat meer dan 20 liter zetten te gisten he.

Bakmeel

Wat ik belangrijk vind is dat als je een forum als dit hebt, waar veel mensen hun eerste kennis komen halen voor wat betreft het brouwen, dat er ook aandacht moet zijn voor (elektrische) veiligheid. Ik heb in mijn studentenjaren een forum voor doe-het-zelf audio bouwers gemodereerd en daar was veiligheid altijd een sticky topic.

Ik ga deze week wat info verzamelen en een topic starten in het apparatuur forum.

NaahedetleJ

Goed plan Bakmeel. Ben er wel benieuwd naar. Heb inmiddels zo'n warmtelamp van Ali. Deze geeft geen licht maat wel erg veel warmte af. Als ie uit is moet je er de eerste 10 minuten ook maar niet aanzitten. Geen ervaring mee, maar neem aan dat dit geen kwaad kan ipv een gloeilamp?

hansHalberstadt

Citaat van: NaahedetleJ op 13-12-2017  07:45 uGoed plan Bakmeel. Ben er wel benieuwd naar. Heb inmiddels zo'n warmtelamp van Ali. Deze geeft geen licht maat wel erg veel warmte af. Als ie uit is moet je er de eerste 10 minuten ook maar niet aanzitten. Geen ervaring mee, maar neem aan dat dit geen kwaad kan ipv een gloeilamp?
Dat soort lampen zou ik in ieder geval niet op zijn kop hangen, hooguit onder een hoek van 90 graden of omhoog, maar als er dan wat op valt kan dat weer gaan smeulen of smelten. Beter is het om een lagere vermogensdichtheid te gebruiken, dus warmtematje oid. dDar wordt de warmte over groter oppervlak verdeeld en krijg je niet zulke hotspots.

Easywoods

Citaat van: NaahedetleJ op 13-12-2017  07:45 uHeb inmiddels zo'n warmtelamp van Ali. Deze geeft geen licht maat wel erg veel warmte af. Als ie uit is moet je er de eerste 10 minuten ook maar niet aanzitten. Geen ervaring mee, maar neem aan dat dit geen kwaad kan ipv een gloeilamp?

Ik heb het ook geprobeerd met zo'n Ali warmtelamp maar zelfs de 25 W versie wordt zo loei heet dat ik hem niet vertrouw in mijn gistkast. Daarbij veroorzaakt 'ie bij mij een overshoot dus gebruik ik nu warmtedraad (weerstandsdraad), dat werkt voor mij prettiger  :brouwen:

Jeukstaardt

Citaat van: Bakmeel op 11-12-2017  17:51 uWat ik belangrijk vind is dat als je een forum als dit hebt, waar veel mensen hun eerste kennis komen halen voor wat betreft het brouwen, dat er ook aandacht moet zijn voor (elektrische) veiligheid.

Dan hoef ik zeker niets te vragen over de bruikbaarheid van de draad van een TL looplamp?
Kan me herinneren dat ik die vroeger als bodemverwarming in een terrarium heb gebruikt.

Edwin brouwt

Citaat van: Easywoods op 13-12-2017  12:11 uIk heb het ook geprobeerd met zo'n Ali warmtelamp maar zelfs de 25 W versie wordt zo loei heet dat ik hem niet vertrouw in mijn gistkast.


Maar zo'n zwarte warmtelamp is toch niets anders dan een ouderwetse gloeilamp die geen licht geeft?
En een lampfitting die geschikt is voor een lamp van 60 W is toch bestand tegen zo'n ouderwetse gloeidraad lamp van 60 W, dus zeker tegen een lamp van 25 W?

(Ik snap dat vloeistof boven 230v niet veilig is, maar een lamp niet op z'n kop kunnen hangen omdat de fitting dan heter wordt?  :weetniet:  )

Easywoods

Citaat van: EdwinBrouwt op 14-12-2017  18:02 uMaar zo'n zwarte warmtelamp is toch niets anders dan een ouderwetse gloeilamp die geen licht geeft?
En een lampfitting die geschikt is voor een lamp van 60 W is toch bestand tegen zo'n ouderwetse gloeidraad lamp van 60 W, dus zeker tegen een lamp van 25 W?

(Ik snap dat vloeistof boven 230v niet veilig is, maar een lamp niet op z'n kop kunnen hangen omdat de fitting dan heter wordt?  :weetniet:  )

Een warmtelamp is van keramiek en een gloeilamp is van glas, eerste wordt naar mijn mening veel heter. Hete lucht stijgt dus op z'n kop gemonteerd wordt de fitting en de bedrading veel heter dan rechtop. Weerstandsdraad verwarmt de kast met gemak tot 24 graden en kun je gewoon vastpakken  :biersmile:

Knobby

Een Watt is een Watt.
Een 60 W keramiek of 60 W gloeilamp kan nooit meer dan 60W warmte opleveren. Het enige verschil is dat een gloeilamp 'slechts' 95% daarvan in warmte omzet. Een verschil van hooguit 5% dus.

Dat 60 W erg veel is voor een kleine gistkast klopt misschien wel, maar dat is een ander argument.

Haagse Wouter

Citaat van: Knobby op 15-12-2017  22:43 uEen Watt is een Watt.
Een 60 W keramiek of 60 W gloeilamp kan nooit meer dan 60W warmte opleveren. Het enige verschil is dat een gloeilamp 'slechts' 95% daarvan in warmte omzet. Een verschil van hooguit 5% dus.

Dat 60 W erg veel is voor een kleine gistkast klopt misschien wel, maar dat is een ander argument.

Wellicht dat een keramische lamp langer meegaat? Dus geen 1000 branduren maar 10.000 "warmte-uren"?

NiekR

Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw als bierbrouwer. Nog nooit gebrouwen en me nu vooral aan het inlezen. Ik wil me verder verdiepen, spulletjes aanschaffen en vanaf het voorjaar gaan brouwen. Momenteel ligt mijn focus op de gistkast bouwen. STC-1000 is onderweg en de spulletjes om het aan te sluiten liggen klaar. Nu heb ik 3 vragen over verwarmen van de gistkast

1: Ik wil ongeveer 20L gaan brouwen per keer in het begin. Daarvoor heb ik een kleine koelkast. Ik wilde gloeilampen online bestellen van 40W. Nu zijn ze geleverd en zie ik dat ik gloeilampen van 100W heb gekregen (weet niet of het fout geleverd is, of dat ik online de verkeerde in mijn winkelwagen heb gegooid). Is 100W teveel voor een kleine koelkast met 20L of kan dit wel? En kan ik beter 2 lampen plaatsen in serie?

2: Hoe krijg ik de sensor van de STC-1000 en de gloeilamp in de koelkast? Boren jullie een gat in de koelkast? Waar kan ik dat dan het best doen? In de zijkant?

3: Ik lees veel dingen over veiligheid en ik vind dit ook belangrijk, aangezien ik qua elektra echt slecht onderlegd ben. Mijn idee was om een plaat te maken waar het gistvat op staat. Aan de onderkant van die plaat de gloeilamp te hangen, zodat deze niet op de grond ligt. Is dit veilig, of kan ik het beter bovenin plaatsen?

henkie


Knobby

Citaat van: Haagse Wouter op 15-12-2017  23:38 uWellicht dat een keramische lamp langer meegaat? Dus geen 1000 branduren maar 10.000 "warmteuren"?
Dat is inderdaad een voordeel van de keramische lamp

Knobby

Citaat van: NiekR op 16-12-2017  12:08 u1: Ik wil ongeveer 20L gaan brouwen per keer in het begin. Daarvoor heb ik een kleine koelkast. Ik wilde gloeilampen online bestellen van 40W. Nu zijn ze geleverd en zie ik dat ik gloeilampen van 100W heb gekregen (weet niet of het fout geleverd is, of dat ik online de verkeerde in mijn winkelwagen heb gegooid). Is 100W teveel voor een kleine koelkast met 20L of kan dit wel? En kan ik beter 2 lampen plaatsen in serie?

2: Hoe krijg ik de sensor van de STC-1000 en de gloeilamp in de koelkast? Boren jullie een gat in de koelkast? Waar kan ik dat dan het best doen? In de zijkant?
100 W lijkt me echt veel te veel.

Er zijn mensen die een gat boren. Anderen doen het via het condens gat achterin/onderin de koelkast. Ik laat de snoeren gewoon tussen de deur door lopen.

NiekR

Hoe kun je goed zoeken op dit forum? Heb alle bovenstaande berichten doorgezocht en op diverse trefwoorden gezocht (gebruikte echter gistkast ipv vergistingskast en dan vind ik dat artikel al niet.)

De lampen van 100 W gaan retour. Heb inmiddels al welke van 40 W en 60 W bemachtigd. Toch gemakkelijk als je oude oma gaat verhuizen ;)

Coen

Citaat van: NiekR op 16-12-2017  19:03 uHoe kun je goed zoeken op dit forum? Heb alle bovenstaande berichten doorgezocht en op diverse trefwoorden gezocht (gebruikte echter gistkast ipv vergistingskast en dan vind ik dat artikel al niet.)

De lampen van 100W gaan retour. Heb inmiddels al welke van 40W en 60W bemachtigd. Toch gemakkelijk als je oude oma gaat verhuizen ;)
Toch nog redelijk veel vermogen voor 20l,  maar je kan ze ook parallel zetten en met een dimmer wat terug schroeven gaan ze ook nog eens veel langer mee. Of in serie, dan gaan ze ook veel langer mee maar heb je wel wat veel vermogen.
In parallel heb je het voordeel dan weer dat als er een kapot gaat je toch nog verwarming hebt.
Ook zou ik de lampen en alle elektra nooit onderin de kast plaatsen maar bovenin met een kleine ventilator.
Sensor kan je door het condens gat in de koelkast naar binnen voeren.

hansHalberstadt

Vorig jaar heb ik met kerst en oud en nieuw bier getapt buiten. Daarbij had ik een verwarming nodig om het bier op ca 10  ºC te houden. had ik opgelost door er een rolletje ijzerdraad van 0.3mm om de fust heen te wikkelen rondom een laagje plastic. Daaromheen wat isolatie. Werkte prima en kost vrijwel niets. op 12V AC trafo van oude halogeenverlichting aangsloten met ca 1.2 Ohm per meter kun je zo uitrekenen hoeveel draad je moet hebben (vermogen=V^2/R) evt parallel of serie. Dit kun je ook in een gistingskast toepassen.   

Jacques

Citaat van: NiekR op 16-12-2017  19:03 uHoe kun je goed zoeken op dit forum? Heb alle bovenstaande berichten doorgezocht en op diverse trefwoorden gezocht (gebruikte echter gistkast ipv vergistingskast en dan vind ik dat artikel al niet.)

Het  is handig om meerdere keren een zoekactie uit te voeren met verschillende zoekwoorden.

Verder is het handig gebruik te maken van de tags. Neem de tags rustig door en klik op een term. Sommige topics hebben meerdere tags.

henkg

Interessant topic, deze (en andere) helemaal gelezen.
Ik heb gekozen voor een 12V oplossing, dat lijkt me veiliger. Dus geen gloeilampen, IR-lampen, 230V verwarmingsfolie of verwarmingsdraad, maar 12V verwarmingsfolie:

Benodigd (voorbeeld):
Verwarmingsfolie 12V/35 Watt (Conrad 532886 – 89, EUR 13,25)
Aluminium plaat 400 x 200 x 1 mm (Conrad 297666 – 89, EUR 6,99)
PC ventilator 12V (had ik nog liggen)
PC voeding (van een oude desktop PC, had ik nog liggen)
STC-1000.

Vandaag kwam de Conrad bestelling binnen, dus aan de slag. De testopstelling:

Alles (op de folie, de ventilator en de sensor na) blijft dus buiten de koelkast.
De op de alu plaat geplakte zelfklevende folie en ook de alu plaat wordt niet warmer dan handwarm (op de gok: iets van 40 graden).
In een (gesloten) kartonnen doos duurt het traject van 19,1 tot 30,0 graden ongeveer 4 minuten. Daarna schakelt de STC-1000 (interval 1,0 graden) ongeveer elke 2 minuten in, en ongeveer 2 minuten uit. Dit betreft een testsituatie: kartonnen doos, op koude vloer, schakelpunt op 30 graden.

Ik heb er vertrouwen in dat in een koelkast een temperatuur van 20 graden gehandhaafd wordt, ook bij een omgevingstemperatuur van b.v. 5 graden.
Dat kan ik nog niet testen, want ik moet nog een 2e hands koelkast regelen ...

Voor de volledigheid: dit gaat niet werken met een "gewone" adapter die 12V levert, die leveren nooit minimaal 3 Ampère. Een PC voeding (of een 230V->12V adapter voor een koelbox of zo) kan wel voldoende Ampères aan 12V leveren.

Over de PC voeding: welke draadjes aansluiten? Als er vraag naar is, dan schrijf ik daar een uitgebreide uitleg over. In het kort: geel is +12V, zwart is GND, groen moet verbonden worden met zwart (anders doet ie het niet).

bjorri

Voor vaten die staan blijf ik wel folie gebruiken onder het vat. Voor de Fermetausaurus vind ik dat toch niet helemaal handig dus heb ik deze besteld.
https://nl.aliexpress.com/item/new-arrived-Brew-Belt-Fermentation-Heating-Belt-Pad-for-Beer-Wine-Spirits-with-EU-PLUG-Thermometer/32791642521.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.j7ZDH0

Haagse Wouter

Citaat van: Knobby op 16-12-2017  12:52 uEr zijn mensen die een gat boren. Anderen doen het via het condens gat achterin/onderin de koelkast. Ik laat de snoeren gewoon tussen de deur door lopen.

Eens. Zoveel gedoe wanneer een koelkast van die mooie rubbers hebben die perfect om het snoertje heen kan gaan.

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 19-12-2017  11:37 uEens. Zoveel gedoe wanneer een koelkast van die mooie rubbers hebben die perfect om het snoertje heen kan gaan.
Als je goed kijkt gaan die rubbers er niet perfect omheen, maar via een boogje met als gevolg weglekken van lucht en als he lang duurt blijvende vervorming van je rubbers.

Jeukstaardt

Ik wil voor verwarming in mijn gistkast een warmtekabel gebruiken voor reptielen.
Siliconen, flexibel, 100% waterdicht. Nou wil ik de kabel om mijn brewbucket wikkelen en dus direct op het vat verwarmen ipv de lucht in de kast.
Zijn er doe's en/of doe niet's voor deze werkwijze?
Wikkel je de draad als een spiraal om de bucket of de wikkelingen dichter bij elkaar als een mantel?
Hoog of lager op het vat? Heeft dat invloed?
En wat voor wattage zou ik dan nodig hebben voor brouwsels tot max 25ltr?

hansHalberstadt

Zo'n verwarmingsdraad ergens omheen wikkelen kan natuurlijk, maar is dan min of meer vast, dus hoe ga je dat dan schoonmaken als er iets overheen gaat? Zou ik in ieder geval vlak bij de bodem doen omdat warmte opstijgt, anders krijg je een koud stuk onderkant en warm stuk bovenkant van je gistingsvat.

Zelf ben ik op dit moment een idee aan het uitwerken gebaseerd op een soort warmhoudplaatje van ca 50-100 watt waar ik mijn (Menno pan) gistingsvat gewoon opzet met thermische isolatie eromheen (karton en camping foam matje). dus directe verwarming via de bodem, of evt koeling via lucht langs de wanden aanzuigen met een ventilatortje.  Dat warmhoudplaatje ga ik maken van een rol groen geplastificeerd ijzerdraad van 1 mm diameter wat ik ga spannen in parallelle lijntjes om spijkertjes op een houten ronde schijf van 50 cm diameter. Daarna voorzien van een laagje cement en aan de onderkant thermische isolatie. Dat draad heeft een weerstand van 0.5 ohm per meter dus kun je prima op 12V een verwarming mee maken van bv een oude laptop voeding. Daar zit ook vaak een standby optie op waarbij je de voeding aan zet via groen draadje aan aarde leggen. Dat groene draadje kun je ook simpel een thermostaat op zetten. 

meij

Citaat van: Jeukstaardt op 02-01-2018  01:42 uIk wil voor verwarming in mijn gistkast een warmtekabel gebruiken voor reptielen.
Siliconen, flexibel, 100% waterdicht. Nou wil ik de kabel om mijn brewbucket wikkelen en dus direct op het vat verwarmen ipv de lucht in de kast.
Zijn er doe's en/of doe niet's voor deze werkwijze?
Wikkel je de draad als een spiraal om de bucket of de wikkelingen dichter bij elkaar als een mantel?
Hoog of lager op het vat? Heeft dat invloed?
En wat voor wattage zou ik dan nodig hebben voor brouwsels tot max 25ltr?

De kabel wordt ongeveer 50 graden. Als je dit direct om het gistvat doet, heb je kans dat je bier plaatselijk te warm wordt. Door het verwarmen van de lucht gaat dit veel geleidelijker. Daarnaast helpt dit ook tegen het te koud worden door overshoot van de koeling.

Ik heb een kast van 1.5 meter hoog met een kabel van 25 watt. Deze heb ik in de deur gehangen voor gelijkmatige verwarming.

hansHalberstadt

Ik gebruik al jaren een gistingskast met luchtverwarming, maar zie dat tijdens de felle gistingspiek de temperatuur in het vat wel 5 graden kan oplopen, dus zou je de temperatuur in het vat moeten gaan regelen, maar dan zit de temperatuur in de gistingskast zo op 50 graden. Daarnaast kost het verwarmen van de gistingskast relatief veel meer energie dan alleen verwarmen van het vat zelf. Vandaar dat ik over wil gaan op directe verwarming en regeling van het gistingsvat zelf. door een groot oppervlak te gebruiken (hele bodem) en het vermogen gelijkmatig te verdelen zou dat moeten kunnen zonder hotspots.

Jeukstaardt

Citaat van: hansHalberstadt op 02-01-2018  08:39 uZo'n verwarmingsdraad ergens omheen wikkelen kan natuurlijk, maar is dan min of meer vast, dus hoe ga je dat dan schoonmaken als er iets overheen gaat?

Het zou dan geen 'vaste' constructie worden. Gewoon de Brewbucket in de kast, verwarmingsdraad er om heen wikkelen, op enkele plaatsen een stukje tape om de boel op zijn plaats te houden.
Mocht er iets overheen komen (waar je met een Brewbucket goed je best voor moet doen,denk ik. Ik gebruik hem standaard met een blowoff.) is het een kwestie van tape los, draad eraf, emmer eruit, schoonmaken en weer terug erin en evt de draad er weer om. Althans, dat was mijn idee

Jeukstaardt

Citaat van: hansHalberstadt op 02-01-2018  11:49 uIk gebruik al jaren een gistingskast met luchtverwarming, maar zie dat tijdens de felle gistingspiek de temperatuur in het vat wel 5 graden kan oplopen, dus zou je de temperatuur in het vat moeten gaan regelen, maar dan zit de temperatuur in de gistingskast zo op 50 graden. Daarnaast kost het verwarmen van de gistingskast relatief veel meer energie dan alleen verwarmen van het vat zelf. Vandaar dat ik over wil gaan op directe verwarming en regeling van het gistingsvat zelf. door een groot oppervlak te gebruiken (hele bodem) en het vermogen gelijkmatig te verdelen zou dat moeten kunnen zonder hotspots.

In de Brewbucket zit ook een thermowell waar ik dan de sensor van mijn Inkbird in wil plaatsen om zo direct mogelijk de temperatuur te meten.
Eigenlijk een soortgelijke opzet. Directe verwarming en regeling van het vat.

Jeukstaardt

Citaat van: meij op 02-01-2018  09:28 uDe kabel wordt ongeveer 50 graden. Als je dit direct om het gistvat doet, heb je kans dat je bier plaatselijk te warm wordt. Door het verwarmen van de lucht gaat dit veel geleidelijker. Daarnaast helpt dit ook tegen het te koud worden door overshoot van de koeling.

Ik heb een kast van 1.5 meter hoog met een kabel van 25 watt. Deze heb ik in de deur gehangen voor gelijkmatige verwarming.

Dank je. Ik had geen idee hoe warm die dingen worden.
Mijn kast is de helft kleiner dan de jouwe, ik denk dat ik het gewoon ga proberen met een 15Watt kabel en zien waar het me brengt. Las ook dat iemand goede resultaten behaalde met een warmtemat op zijn vat geplakt.

henkg

Citaat van: hansHalberstadt op 02-01-2018  08:39 uZelf ben ik op dit moment een idee aan het uitwerken gebaseerd op een soort warmhoudplaatje van ca 50-100 watt waar ik mijn (Menno pan) gistingsvat gewoon opzet met thermische isolatie eromheen (karton en camping foam matje). dus directe verwarming via de bodem,
Zelf een verwarmingsmat van ijzerdraad maken, lijkt me een prachtig doe het zelf projectje. Zelf maken is altijd leuker dan kopen, dit ga ik volgen ...
Zou -door de langzame opwarming i.c.m. de grote warmtebuffer van het cement- de temperatuur in de pan niet teveel kunnen gaan doorschieten? 
Gebruiken van de standby van de PC voeding (thermostaat aan groen/zwart): slim!

Vroeger (eigenlijk vroegâh, ik werkte toen in Den Haag) had ik een standaard kunststof gistingsemmer van ca 25 L staan op een houten plank (multiplex 9 mm), daarop piepschuim, ca 10 mm dik, ter isolatie en drukverdeling. Daarop een aluminium plaat, en daar direct op de emmer.
Verwarming: aan de onderzijde van de alu plaat 12 V 35 Watt verwarmingsfolie geplakt (precies zo een als deze: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35473.msg538324.html#msg538324 , ook met PC voeding.).
De voeding van het matje werd in/uitgeschakeld door een STC-1000, de sensor geplakt op de buitenkant van de emmer.
Isolatie emmer: één laag bubbeltjesfolie, campingmatje zou beter geweest zijn.
Werkte perfect in de -meestal koude- badkamer.

O ja, je schrijft: laptop voeding. Je bedoelt toch een desktop PC voeding?

hansHalberstadt

Ja pc voeding inderdaad, maar laptop voeding zou ook kunnen, alleen levert die 19V dus vraagt om een iets andere opzet van je warmte draad zodat je het vermogen bij een hogere spanning bereikt (en heeft geen standby draadje wat dan weer jammer is).

De warmtebuffer van het brouwsel is vele malen groter dan die van het betonplaatje, dus zal vrijwel niets van te merken zijn.
Die aluminium plaat is ook wel een leuke. die kun je nog bovenop het beton maken als ronde cirkel, dan ziet het geheel er nog wat mooier uit (beton hecht misschien ook wel goed aan alumimium, anders lijmen)

Ik ben zelf nog niet helemaal eruit welk vermogen ik nodig heb. gok maar op zo'n 75-100 Watt. Met een oppervlak van 2000 cm voor de warmteoverdracht zal de temperatuur van het "warmhoudplaatje'' niet zo ver oplopen.

Arjendv

Citaat van: HarryL op 30-11-2017  11:31 uIk vind dit [verwarmingsfolie] ook wel een heel mooie oplossing eigenlijk

Ja, heb ik inmiddels ook toegepast. De folie heb ik op een (op maat gesneden) badkamer-tegel geplakt. Deze tegel heb ik met 2 koperen busjes (stukjes waterleiding) op wat afstand van de wand geschroefd zodat er een natuurlijke trek kan ontstaan.
Ik heb 2x 20 Watt en geen ventilatoren omdat ik verwacht dat dat in zo'n kleine ruimte weinig verschil maakt.




Jacques

Citaat van: Arjendv op 18-01-2018  14:32 uJa, heb ik inmiddels ook toegepast. De folie heb ik op een (op maat gesneden) badkamer-tegel geplakt. Deze tegel heb ik met 2 koperen busjes (stukjes waterleiding) op wat afstand van de wand geschroefd zodat er een natuurlijke trek kan ontstaan.
Ik heb 2x 20 Watt en geen ventilatoren omdat ik verwacht dat dat in zo'n kleine ruimte weinig verschil maakt.


De foto's zijn voor mij niet zichtbaar. Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik onvoldoende rechten heb om ze te bekijken.

Arjendv

Citaat van: Jacques op 18-01-2018  21:22 uDe foto's zijn voor mij niet zichtbaar. Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik onvoldoende rechten heb om ze te bekijken.

Ik heb de foto's even op een andere locatie gezet.
Dank je voor de tip!

Jacques

Citaat van: Arjendv op 18-01-2018  21:57 uIk heb de foto's even op een andere locatie gezet.
Dank je voor de tip!

Nu zijn ze inderdaad wel te zien. Bedankt voor de aanpassing.

ray81

Ik heb een verwarmingsdraad gebruikt op een aangepast afdruiprekje. Voordeel van de draad is dat hij waterdicht is, dus bij lekkages e/d geen problemen. Ook wordt hij alleen warm en niet heet; je kan hem altijd aanraken.


Edwin brouwt

Citaat van: ray81 op 19-01-2018  10:43 uIk heb een verwarmingsdraad gebruikt op een aangepast afdruiprekje. Voordeel van de draad is dat hij waterdicht is, dus bij lekkages e/d geen problemen. Ook wordt hij alleen warm en niet heet; je kan hem altijd aanraken.


Dat ziet er ook prima uit, waar koop je zoiets, Ray?

ray81

Citaat van: EdwinBrouwt op 19-01-2018  15:54 uDat ziet er ook prima uit, waar koop je zoiets, Ray?

Ik heb hem hier gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/Heat-Cable-Reptile-Silicone-Grey-For-Vivarium-Bottom-Infrared-Heat-Emitter-Bulb-Light-Lamp-4M-5M/32822562107.html

In plaats van een afdruiprekje zou je ook een grillplaat of zo kunnen gebruiken. Wilde dat al bij de action gaan kopen, maar toen kwam mijn vriendin met deze aanzetten. Heb hem geslepen met een multitool en met een tangetje de pootjes gebogen.
Het rijgen was overigens wel een uur of 3 werk haha.

Arjendv

Valt qua prijs ook nog wel mee. Ik heb die verwarmingsfolie (polyester) er in geplakt. Die is ook volledig waterdicht.
2 x € 21,- voor 42 Watt totaal.

Ik heb vandaag even gemeten. De koelkast stond in de garage en was koud 9 graden. Binnen 1,5 uur was de temp 21 graden. (zonder gistvat)
Dat lijkt mij mooi genoeg.

Barreltje

Vandaag voor mijn tweede vergistingskast ook weer warmtesnoer binnen gehad.
Goedkoop, laag verbruik, waterdicht (veilig), mooie geleidelijke verwarming zonder overshoot.
Verwarmt binnen zeer korte tijd gezien de warmte in de koelkast blijft hangen.

Verwarming voor 15 euries klaar.  Top!

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 16-12-2017  21:23 uVorig jaar heb ik met kerst en oud en nieuw bier getapt buiten. Daarbij had ik een verwarming nodig om het bier op ca 10  ºC te houden. had ik opgelost door er een rolletje ijzerdraad van 0.3mm om de fust heen te wikkelen rondom een laagje plastic. Daaromheen wat isolatie. Werkte prima en kost vrijwel niets. op 12V AC trafo van oude halogeenverlichting aangsloten met ca 1.2 Ohm per meter kun je zo uitrekenen hoeveel draad je moet hebben (vermogen=V^2/R) evt parallel of serie. Dit kun je ook in een gistingskast toepassen.   

Inmiddels de verwarmng gebouwd en getest. Eea volgt nog in apart topic

de bedrading met groen gecoat ijzerdraad van 0.5 mm diameter 0.5 Ohm per meter 3 lagen parallel en daarna ingegoten in laagje beton

In het midden zit een uitsparing voor een roerwerk zodat ik hem ook kan gebruiken voor grote starters of roeren zijdens de gisting

Mark GA

Ik ga binnenkort ook een gistkast bouwen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een warmtelamp.
Nu zie ik echter twee soorten: de donker-licht lamp (die witte) en een infrarood-versie.
Welke is het meest geschikt?

En tweede vraag, a-technisch als ik ben: behoeft de fitting ook een speciale voorkeur?
Of kun je een normale lamp-fitting gebruiken?
Condenseert de boel niet van binnen (in de fitting)? Veiligheid en zo?
Hoe kun je kortsluiting voorkomen? Ik heb dus geen idee wat een relais is, laat staan hoe je het toepast...

Derde vraag: Onder of boven plaatsen in de koelkast?



Martijn0172

Je moet zoeken naar een keramische lamp, daar wordt verhoudingsgewijs de meeste energie omgezet naar warmte. Infrarood wordt vooral in de reptielen wereld gebruikt omdat men zegt dat de straling dieper de huid binnendringt en dus sneller opwarmt. Dit nut ga jij niet gebruiken. De lamp wordy enorm heet dus altijd een kermische fitting gebruiken

Mark GA

Citaat van: Martijn0172 op 01-03-2018  12:32 uJe moet zoeken naar een keramische lamp, daar wordt verhoudingsgewijs de meeste energie omgezet naar warmte. Infrarood wordt vooral in de reptielen wereld gebruikt omdat men zegt dat de straling dieper de huid binnendringt en dus sneller opwarmt. Dit nut ga jij niet gebruiken. De lamp wordy enorm heet dus altijd een kermische fitting gebruiken.
Dank.
Zit er verschil in witte of zwarte lampen?
En 25 Watt max toch?

Martijn0172

Zolang ze maar keramisch zijn. In mijn tafelmodel koelkast heb ik een 25w lamp staan. Deze houdt de 25 L bij een omgevingstemperatuur van 10 ºC (mijn schuur) in de koelkast goed op temperatuur. Ik zou niet hoger gaan dan 50 W.

Mark GA

Bedankt, hier kom ik een heel eind mee...

snowdog2006

Citaat van: ray81 op 19-01-2018  10:43 uIk heb een verwarmingsdraad gebruikt op een aangepast afdruiprekje. Voordeel van de draad is dat hij waterdicht is, dus bij lekkages e/d geen problemen. Ook wordt hij alleen warm en niet heet; je kan hem altijd aanraken.



Er staat bij de safety instructions dat de kabels min 3 cm uit elkaar moeten liggen en niet door elkaar heen/op elkaar gerold moeten liggen. Is dat dan geen probleem? Het lijkt nl op de foto dat de afstand een stuk kleiner is dan 3 cm?

Jaap W

Ik gebruik er een van 100 Watt. Bevalt mij prima, vooral nu het in mijn garage (niet geïsoleerd) ongeveer 4 graden vries.  :proost:


Martijn0172

Citaat van: haicoterbeek op 01-03-2018  16:02 uEr is al heel veel over geschreven op dit forum! Deze oplossing heeft ook mijn voorkeur omdat er een thermische beveiliging in zit!

Ik heb een nieuwe koelkast van 150 cm hoog, ik denk dat ik de variant met fan ga aanschaffen. Omdat snel de warmte wordt verspreid in de ruimte zal er ook minder kans zijn dat er een overkill in zit en dus elke keer direct moet koelen nadat de opwarming is uitgeschakeld. Dit is het probleem nu bij mijn kast met een warmtesnoer.

Knobby

Citaat van: Martijn0172 op 01-03-2018  18:46 uIk heb een nieuwe koelkast van 150 cm hoog, ik denk dat ik de variant met fan ga aanschaffen. Omdat snel de warmte word tverspreid in de ruimte zal er ook minder kans zijn dat er een overkill in zit en dus elke keer direct moet koelen nadat de opwarming is uitgeschakeld. Dit is het probleem nu bij mijn kast met een warmtesnoer.
Tegen overshoot help het ook als je in je STC de F2 variabele zo klein mogelijk zet (bij mij 0,3). Dit is namelijk de marge die hij neemt voordat hij begint te verwarmen of koelen. Dat betekent ook dat hoe kleiner die marge, hoe eerder hij ook weer afslaat en hoe minder overshoot je krijgt. Dat is vooral bij mijn keezer (heeft eigenlijk een veel te grote koelcapaciteit) heel erg goed te zien.

henkie

Ik gebruik 2x 25 W gloeilamp, STC1000 in een 160 hoge koelkast. In de schuur is het nu 4 ºC. Houdt het prima op 21 ºC.

warmtelamp  ook gebruikt maar gingen al snel stuk.  :(

haicoterbeek

Citaat van: henkie op 01-03-2018  19:22 uIk gebruik 2x 25W gloeilamp, STC1000 in een 160 hoge koelkast. In de schuur is het nu 4ºC. Houdt het prima op 21ºC.

warmtelamp  ook gebruikt maar gingen al snel stuk.  :(
Wat aangeeft dat 2 keer 25 Watt te veel is! Probeer het eens met 1 lamp!?

haicoterbeek

Citaat van: Knobby op 01-03-2018  19:12 uTegen overshoot help het ook als je in je STC de F2 variabele zo klein mogelijk zet (bij mij 0,3). Dit is namelijk de marge die hij neemt voordat hij begint te verwarmen of koelen. Dat betekent ook dat hoe kleiner die marge, hoe eerder hij ook weer afslaat en hoe minder overshoot je krijgt. Dat is vooral bij mijn keezer (heeft eigenlijk een veel te grote koelcapaciteit) heel erg goed te zien.
Klopt! Echter het kan zijn dat je hierdoor cycling introduceert. (Koelen, verwarmen, koelen, verwarmen) In een ruimte waar de omgeving warmer is hoort het systeem alleen te koelen. Anders om wanneer de omgeving kouder is hoort het systeem alleen te verwarmen. Dit kun je tunen met de controler. Echter het is van groot belang het vermogen om te verwarmen niet te groot te nemen. Begin voor je verwarmingselement met een zo laag mogelijk vermogen.

henkie

Citaat van: haicoterbeek op 01-03-2018  20:14 uWat aangeeft dat 2 keer 25 watt te veel is! Probeer t eens met 1 lamp!?

Een lamp houdt het inderdaad ook wel bij maar ik ben regelmatig een weekje van huis. Ik heb er twee geplaatst voor het geval er een het begeeft.

Knobby

Citaat van: haicoterbeek op 01-03-2018  20:21 uKlopt! Echter het kan zijn dat je hierdoor cycling introduceert. (Koelen, verwarmen, koelen, verwarmen) In een ruimte waar de omgeving warmer is hoort het systeem alleen te koelen. Anders om wanneer de omgeving kouder is hoort het systeem alleen te verwarmen. Dit kun je tunen met de controler. Echter het is van groot belang het vermogen om te verwarmen niet te groot te nemen. Begin voor je verwarmingselement met een zo laag mogelijk vermogen.
Dat ondervang ik door in de winter de stekker van de koelkast niet in de STC te steken.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.