Maar het is hier nooit 20 - 25 ºC...

Gestart door Bakmeel, 26-11-2017 19:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bakmeel

Sinds gistermiddag staat mijn eerste brouwsel (Arsegan Grand Cru) in de woonkamer rustig te borrelen...

Rustig de tijd om eens door het forum te bladeren en de instructies van het bierpakket voor de tig-ste keer door te lezen.

In de instructies wordt gesteld dat je moet laten gisten bij "kamer" temperaturen tussen de 20ºC en 25ºC. Zuinige Hollander als ik ben staat de kachel hier overdag niet hoger dan 17,5ºC en 's avonds eigenlijk ook niet hoger dan 19,5ºC. 's Nachts en als we weg zijn kan het 15 graden worden in de woonkamer.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit een probleem kan zijn, maar toch: Zou er een effect denkbaar zijn? Gaat het gisten gewoon wat langzamer?

mvg,
Bouke

Easywoods

Citaat van: Bakmeel op 26-11-2017  19:41 uSinds gistermiddag staat mijn eerste brouwsel (Arsegan Grand Cru) in de woonkamer rustig te borrelen...

Rustig de tijd om eens door het forum te bladeren en de instructies van het bierpakket voor de tig-ste keer door te lezen.

In de instructies wordt gesteld dat je moet laten gisten bij "kamer" temperaturen tussen de 20ºC en 25ºC. Zuinige Hollander als ik ben staat de kachel hier overdag niet hoger dan 17,5ºC en 's avonds eigenlijk ook niet hoger dan 19,5ºC. 's Nachts en als we weg zijn kan het 15 graden worden in de woonkamer.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit een probleem kan zijn, maar toch: Zou er een effect denkbaar zijn? Gaat het gisten gewoon wat langzamer?

mvg,
Bouke

Ja de temperatuur zal zeker effect hebben, vandaar dat een gecontroleerde vergisting de voorkeur heeft. Maar een ramp is het nou ook weer niet, je bier zal ongetwijfeld een goed drinkbaar bier worden  ;) :proost:

bjorri

Wikkel voor het slapen gaan een fleecedeken of oude slaapzak om je brouwsel. Dan koelt het minder af. Als de kachel weer aan gaat kan die deken er even af. Ik ben indertijd begonnen met een aquarium verwarming in een speciekuip met water. Dat gaat ook maar de kans op knoeien is erg groot.

De oude koelkast met stc1000 en een warmte elementje is een prima investering.

Fermon

Temperatuur heeft wel degelijk invloed op de vergisting. Tijdens de vergisting maken gistcellen niet alleen alcohol aan maar ook nog andere stofjes. Een daar van zijn esters. Esters zijn om het makelijk te maken smaak stofjes. Elke gistras produceert zijn eigen esters. Vandaar de karakteristieke smaken van sommige commerciële bieren. Maar hoe hoger de temperatuur hoe meer esters. Dus hoe lager... Je raad het al.

Bakmeel

Citaat van: bjorri op 26-11-2017  20:05 uDe oude koelkast met stc1000 en een warmte elementje is een prima investering.

Dat is eigenlijk best een goed idee want die koelkast heb ik voorhanden en een regelaar + warmte elementje is zo geregeld!  :duimop:

Citaat van: Fermon op 26-11-2017  20:27 uVandaar de karakteristieke smaken van sommige commerciële bieren. Maar hoe hoger de temperatuur hoe meer esters. Dus hoe lager... Je raat het al.

Ik doe een gokje: Minder smaak? :-P

Brouwers

Citaat van: Bakmeel op 26-11-2017  20:33 uIk doe een gokje: Minder smaak? :-P
Nou doe mij maar een lekker gecontroleerd vergiste pils, tegenover die ongecontroleerd vergiste Belgische bieren van menig beginner. Meer smaak, maar niet te hachelen vaak  ;).
De beste investering in je hobby.

Fermon

Citaat van: Bakmeel op 26-11-2017  20:33 uDat is eigenlijk best een goed idee want die koelkast heb ik voorhanden en een regelaar + warmte elementje is zo geregeld!  :duimop:

Ik doe een gokje: Minder smaak? :-P

Inderdaad, maar of dat lekker is... evenals teveel esters, dit kan behoorlijke smaakafwijkingen geven. Zoals la chouffe gist bijvoorbeeld, als je deze te warm vergist krijg je echt teveel esters, ik krijg er koppijn van. Dat zal zeker bij meer gistrassen gebeuren.
En bij flucuerende temperatuur wordt het bier ook niet beter.

Dat is het mooie van de hobby,  om balans te vinden in de mout, hop, gist. Daarom is gecontroleerd vergisten inderdaad een goede investering die niet duur hoeft te zijn.

PP

De temperatuur IN je gistend biervat zal 3-5 graden hoger liggen dan de omgevingstemperatuur (is eenvoudig te meten).
Dus... u zit keurig op schema.
Daarnaast zal een grotere hoeveelheid vloeistof gezien de grote warmtecapaciteit van water, zeker in een verwarmde omgeving, slechts traag opwarmen of afkoelen.
Wil je nauwkeuriger vergisten? Zie tips die je van anderen hebt gekregen.

Groet, Paul
 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.