Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Giststarter bubbelt niet  (gelezen 1427 keer)

Offline Xendelaar

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Giststarter bubbelt niet
« Gepost op: 24-11-2017 10:27 u »
Hoi allemaal,
Anderhalve dag geleden ben ik begonnen met het opkweken van de Wyeast 1214 voor een barlywine (10 liter, 12%) die ik wil gaan brouwen.

Ik ben begonnen met 1 liter matig beluchte wort ( begin SG: 1.040 @18 ºC) en na 24 uur (bij 20C) heb ik 2 liter verse zeer goed beluchte wort (begin SG: ~1.040 @18 ºC) aan de starter toegevoegd. Verder heb ik toen ook een luchtpompje op ascetische wijze geïnstalleerd die voor deze goede beluchting zorgde:

Nu heb ik gedurende de opkweekfase  helemaal geen gasvorming waargenomen. Er is ook nauwelijks (nagenoeg geen) schuim ontstaan.

Ik vrees dat ik dood gist heb geënt.

Heb ik iets verkeerds gedaan? Het is mijn eerste starter…maar goed.. ik heb nu al een aantal keer een aardig biertje gebrouwen en een starter is in principe niet veel anders dan een vies biertje, toch?
Wat vreemd is, is dat de smack pack niet bol wilde staan nadat ik hem had geactiveerd. Het was ook de eerste keer dat ik met een smack pack werkte dus misschien heb ik hem niet goed geactiveerd (?).

Is het mogelijk dat de gist al dood door leverancier is geleverd? Of heeft mijn onervarenheid met smack packs het opkweken mogelijk negatief beïnvloed?
Wat denken jullie?
Vanavond zal ik de dichtheid meten en dan weten we zeker of er suikers zijn omgezet… ik hoop dat brouwdag door kan gaan, maar eerlijk gezegd heb ik nog maar weinig vertrouwen in.

Even alle belangrijke informatie op een rijtje:

•   Gist: Wyeast 1214 smack pack, productiedatum 1 november 2017.
•   Wort: 3 liter ~1.040, lichte DME.
•   Incubatietijd: 36 uur @ kamertemperatuur.
•   Beluchting: eerste 24 uur, zwengelen.
na 24 uur, 3x 20 minuten intensieve beluchting op maximale toeren. Lucht is gefiltreerd met een 0,45 um filter

Visuele informatie
•   Geen gasontwikkeling gedurende de eerste 36 uur. Ook niet na het toevoegen van de tweede batch steriele wort (2 liter) na 24 uur.
•   Na 24 uur ligt de gist uitgezakt op de bodem.
•   Wort is na 24 uur erg troebel. Melkachtig met een lichte waas van fluffy vlokken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Giststarter bubbelt niet
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2017 13:18 u »
Je hebt een verse verpakking Wyeast. Daar zal genoeg leven in zitten.

Ik denk dat je iets te ongeduldig bent.
Weet je zeker dat je het binnenzakje kapot geslagen hebt?
Hoe lang heb je de verpakking laten liggen voordat je de inhoud geënt hebt?
Waarom heb je de starter vergroot terwijl je nog geen activiteit zag.

Overigens is het niet noodzakelijk om het binnenzakje kapot te slaan. Wel is het dan zo dat je geen controle hebt op de vitaliteit van de gist. Als de verpakking niet bol wilt gaan staan kun je deze warmer weg te leggen. Het opbollen gaat dan sneller.

Tenzij je de gist geënt hebt in wort met een temperatuur boven de 40 ºC is het zeer onwaarschijnlijk dat de gist dood is.  Met wat geduld komt het goed.

Mijn advies is eerder te beginnen met het maken van een giststarter. Een giststarter die aan het uitgisten is kun je bewaren in een koelkast. Laat deze niet op kamertemperatuur staan omdat dan de gist gaat interen op zijn reservestoffen hierdoor gaat de vergisting minder snel aan de gang.

Offline Xendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2017 13:55 u »

Bedankt voor de reactie!

Ik heb de verpakking, nadat ik het uit de koelkast had gehaald, een paar uur laten “chambreren”. Vervolgens heb ik geprobeerd de smack pack te activeren, maar ik denk eerlijk gezegd dat me dit niet is gelukt… Ik dacht zelf ook al dat het niet veel zou uitmaken of ik de voeding zou toevoegen.

Volgens mijn giststarter-berekening heb ik 3 liter starter nodig.
Ik wilde woensdag beginnen met de starter maar toen had ik de pomp niet tot mijn beschikking. Om die reden ben ik begonnen met het opkweken bij 1 liter. Het met de hand beluchten van 1 liter wort is namelijk makkelijker in een 5 liter fles, dan met 3 liter wort. Vandaar dat ik de batch heb opgesplitst.
Misschien was dit achteraf gezien niet zo’n hele slimme keuze geweest, dus ik zie het als een leermoment…

Ik zal het vanavond nog even aankijken. Wie weet dat de gistellen nu wel aan de slag zijn gegaan.

In het vervolg zal ik eerder beginnen. Ik wilde zo laat mogelijk beginnen, zodat mijn gistcellen nog het meest gezond/levensvatbaar zijn wanneer ik de uiteindelijke zeer zoete wort (SG ~1.110) ga enten. Ik begrijp nu dat ik met gemak de cellen een week kan bewaren in de koelkast. Bedankt voor het advies!

Zal ik vanavond nog wel even kijken of de dichtheid is afgenomen? Of denk je dat het beter is om dat risico niet te nemen?

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2017 15:26 u »
Wat is het doel van die slang in je starter?

Offline Xendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 24-11-2017 15:31 u »
De slang is aangesloten op een luchtpomp en deze dient gefiltreerde lucht toe aan het wort om:

1. het zaakje een beetje te mengen, aangezien ik geen roerplaatje heb.
2. de leefomstandigheden van de gistcellen aeroob te houden. Dit stimuleert schijnbaar de groei van gistcellen.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #5 Gepost op: 24-11-2017 15:41 u »
De slang is aangesloten op een luchtpomp en deze dient gefiltreerde lucht toe aan het wort om:

1. het zaakje een beetje te mengen, aangezien ik geen roerplaatje heb.
2. de leefomstandigheden van de gistcellen aeroob te houden. Dit stimuleert schijnbaar de groei van gistcellen.

Ah op die manier!  :duimop:

Offline Xendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 24-11-2017 19:51 u »
Zoals gewoonlijk heeft Jaques weer gelijk.

Het proces is uiteindelijk toch op gang gekomen. :D De 1214 is blijkbaar een langzaam beestje. het wort borrelt heeel lichtjes, maar het is genoeg om activiteit waar te nemen.
ik twijfel om morgen te gaan brouwen... misschien stel ik brouwdag nog een dagje uit om er zeker van te zijn dat alle suikers zijn opgesnoept.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 25-11-2017 10:57 u »
Zoals gewoonlijk heeft Jaques weer gelijk.

Het proces is uiteindelijk toch op gang gekomen. :D De 1214 is blijkbaar een langzaam beestje. het wort borrelt heeel lichtjes, maar het is genoeg om activiteit waar te nemen.
ik twijfel om morgen te gaan brouwen... misschien stel ik brouwdag nog een dagje uit om er zeker van te zijn dat alle suikers zijn opgesnoept.

Als je een dagje kunt uitstellen zou ik dat doen. De starter zal vandaag flink wat cellen gaan aanmaken. Hierdoor zal de vergisting van het brouwsel dat je nog moet gaan brouwen aanzienlijk sneller gaan.

Offline Xendelaar

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 25-11-2017 11:03 u »
Chips... tijdens de dichtheidsmeting van het supernatant heb ik zojuist een klein slokje genomen...
De starter smaakte heel erg zuur! Het heeft iets weg van champagne/citrus. 

Hoort dit bij de Wyeast 1214, of bij een starter? Of heb ik een besmetting te pakken? :(

De SG is overigens 1.010.

Als je een dagje kunt uitstellen zou ik dat doen.

Ik wilde de brouwdag inderdaad uitstellen tot morgen, maar nu weet ik even niet wat ik moet doen..

EDIT:
ik lees op het internet dat starters best zuur kunnen smaken omdat er geen hop in zit. Dus ik vermoed dat ik geen probleem heb?

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #9 Gepost op: 25-11-2017 11:48 u »
ik lees op het internet dat starters best zuur kunnen smaken omdat er geen hop in zit. Dus ik vermoed dat ik geen probleem heb?

inderdaad kunnen ze zuur zijn, niet door gebrek aan hop maar puur door de organische zuren die gevormd worden tijdens aerobe vergisting

Dus geen probleem. Als de gist voldoende is uitgezakt kun je de bovenstaande vloeistof nog afschenken.

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #10 Gepost op: 25-11-2017 11:51 u »
Ik heb de verpakking, nadat ik het uit de koelkast had gehaald, een paar uur laten “chambreren”. Vervolgens heb ik geprobeerd de smack pack te activeren, maar ik denk eerlijk gezegd dat me dit niet is gelukt… Ik dacht zelf ook al dat het niet veel zou uitmaken of ik de voeding zou toevoegen.

Een goede test om na te gaan of het zakje stuk is, is luisteren. Als het zakje stuk is hoor je na schudden een schuimend geluid.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 25-11-2017 20:46 u »
EDIT:

Ook als er hop in zit kan een geroerde starter erg zuur zijn. Niet het meest aangename bier dat je kunt drinken. Ook door een overmaat aan andere vergistingsproducten.

Tags: