Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Gist voor zwaar bier met veel haver  (gelezen 225 keer)

Offline remolen

• Vol lid
  • Land: nl
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
Gist voor zwaar bier met veel haver
« Gepost op: 25-11-2017 11:46 u »
Beste medebrouwers.

Ik zou vandaag proefbrouwen voor een recept ik was van plan de S04 gist te nemen. Maar dit zakje blijkt kapot te zijn en heeft vocht aangetrokken vanuit de koelkast durf hem niet te gebruiken.
Aangezien ik al aan het maischen ben wil ik wel graag de batch vergisten ik heb de keuze uit

T58 van safbrew of de abbey van safbrew..

Het wordt een zwaar bier met 40% haver .. en tussen de 8 en 9 % alcohol.

Tips>?

Als ik zelf in BrouwHulp de verschillende gisten invoer krijg ik met mijn recept met de abbey een hoger alcohol percentage en dus een droger bier...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: gist voor zwaar bier met veel haver
« Reactie #1 Gepost op: 25-11-2017 11:55 u »
Beide gisten zijn goed voor een wat kruidig gist gedomineerd bier. Als je veel suiker toevoegt en toch wat body wil overhouden zou ik voor degene met de hoogste vergistingsgraad gaan (T58).
In mijn handen geeft de T58 altijd een wat minder schuim wat door het hoge haver percentage mooi gecompenseerd wordt.

Welke stijl had je voor ogen?

Offline remolen

• Vol lid
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
Re: gist voor zwaar bier met veel haver
« Reactie #2 Gepost op: 25-11-2017 12:15 u »
Ik post expres het recept niet omdat ik met een recept voor 050 brouwt bezig ben. :)
daar wordt de s04 als verplicht gist gebruikt.

Ik ga denk ik voor het proefbrouwsel gewoon voor de t58 omdat deze een lagere vergistingsgraad heeft. er zit geen suiker in de stort.

Tags: