Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Is dit normaal?  (gelezen 6080 keer)

Offline pippakillinova

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Is dit normaal?
« Reactie #50 Gepost op: 10-12-2017 18:41 u »
OK, berichten kruisen elkaar even...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online davyd

• Super lid
  • Land: 00
  • foei, foei
« Reactie #51 Gepost op: 10-12-2017 20:19 u »
OK, berichten kruisen elkaar even...
Ik zou nooit bottelen bij 1058.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #52 Gepost op: 10-12-2017 20:50 u »
Ik zou nooit bottelen bij 1058.

Ik ook absoluut niet! Mijn gemiddelde bieren hebben dat nog niet eens als begin SG  >:D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 10-12-2017 21:41 u »
Kennelijk is er niemand die de aquarium-methode verwerpt  :). Ik weet geen andere oplossing, dus zal ik het maar proberen?  :brouwen:

Zoals anderen schrijven: niet doen! Dat is inderdaad vragen om oxidatie.

Je bent begonnen met een begin SG van 1150 en zit nu op 1058. Daarmee zit je op 12,5% vol alcohol! Er zijn maar weinig biergisten die dat aankunnen. Naar 1035 zit er denk ik niet in. Dat zou betekenen dat je bier een alcoholgehalte heeft van 15,6%.

Nog even gekeken naar de alcoholtolerantie van de US-05. Die zou zo op 12% zitten. Daar zit je dus aan. Is wel een probleem voor de hergisting op de fles. Je zult nu een gist moeten gaan enten met een hogere alcoholtolerantie om te zorgen dat alle vergistbare suikers alsnog vergisten. Doe je dat niet en gebruik je gist met een hoge alcoholtolerantie voor de hergisting op fles loop je een groot risico op bierbommen.
Je zou de Fermentis F2 kunnen proberen en die gist ook gebruiken voor de hergisting op fles.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #54 Gepost op: 10-12-2017 21:49 u »
Ik heb heel lang geleden een keer doorvergist met champagnegist. Deze gist kan meer alcohol aan. Misschien is dat een idee....

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #55 Gepost op: 10-12-2017 22:03 u »
Aanvankelijke gist was de WLP099, alcoholtolerant tot >25% abv. Maar deze heeft dus de geest gegeven bij 1070.

Die F2 heb ik nog liggen ergens in de diepvries  :denken:
Champagnegist ga ik eens uitzoeken.

Bedankt voor jullie advies  :groots:

(Begin sg was trouwens 1140, niet 1150. maar nog steeds belachelijk inderdaad.)

Offline beershine

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #56 Gepost op: 11-12-2017 08:21 u »
Ik weet niet of je nog wat slurry van de WLP099 hebt?  Dit zou je kunnen gebruiken en deze
weer opschalen zodat je weer voldoende gist cellen hebt. met evt. wat extra voeding.
Op deze manier van opschalen zou je tot 25% kunnen gaan.  Alleen met eenvoudige suikers is dit te halen.
Maar jij hebt een (bijna) volmout dus kom je lager uit. 
De SVG = (140-70)/140 = 50%, dus je hebt nog genoeg bandbreedte.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #57 Gepost op: 11-12-2017 11:22 u »
Ik heb niet de indruk dat je de F2 kunt gebruiken boven de 12%. Dat wordt dus toch zoeken naar een geschikte Champagne of wijngist.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #58 Gepost op: 11-12-2017 12:56 u »
En die nieuwe Fermentis HA-18?

Offline Ventus

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #59 Gepost op: 11-12-2017 13:22 u »
Dat wordt dus toch zoeken naar een geschikte Champagne of wijngist.

Maar die giststammen vergisten weer alleen de makkelijke suikers, die de WLP99 en US-05 waarschijnlijk in eerste instantie al opgegeten hebben.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #60 Gepost op: 11-12-2017 13:26 u »
Tja beginnen op 1,150 is vragen om problemen. Maar nu je die hebt, kan je het bier ook aanlengen met water.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #61 Gepost op: 11-12-2017 13:54 u »
Tja beginnen op 1,150 is vragen om problemen. Maar nu je die hebt, kan je het bier ook aanlengen met water.

Geen slecht idee. Ik heb nog een lichte SMaSH op gisting staan met alleen pilsmout en saazhop. Als die is uitvergist zal ik eens een flesje mengen. Kijken wat het oplevert.
Nu weet ik niet of Saaz per se goed combineert met magnum, chinook, amarillo en centennial, maar dar zal ik gauw achter komen.  :D

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #62 Gepost op: 11-12-2017 13:57 u »
Morgen ga ik naar een wijnmaker bij me in de buurt. Hij heeft vast een advies m.b.t. een gist die ik hiervoor kan misbruiken.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 11-12-2017 14:05 u »
Beetje mosterd na de maaltijd, maar heb ooit eens een RIS gemaakt ver boven SG 1100 met de WLP099. Eerst een kleine giststarter gemaakt met de WLP099. Vervolgens de starter in een gistvat vergroot met apart gekookte wort afkomstig van enkel het spoelen van de bostel.

De geconcentreerde gekookte wort in jerrycans in de koelkast bewaard en hiervan elke dag circa 2.5 l toegevoegd aan het gistvat en daarna flink beluchten en wat gistvoedingscomplex toevoegen. Eigenlijk zoals het hier staat beschreven: https://www.whitelabs.com/wlp099-super-high-gravity-yeast.

Prima RIS geworden. De helft van de RIS vervolgens geconcentreerd via vriesconcentratie tot circa 20-25% bierlikeur.

PS. wel zaak je vooraf te verdiepen in de "nukken" van de gist voordat je zo'n zwaar bier gaat brouwen.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #64 Gepost op: 11-12-2017 15:16 u »
Beetje mosterd na de maaltijd, maar heb ooit eens een RIS gemaakt ver boven SG 1100 met de WLP099. Eerst een kleine giststarter gemaakt met de WLP099. Vervolgens de starter in een gistvat vergroot met apart gekookte wort afkomstig van enkel het spoelen van de bostel.

De geconcentreerde gekookte wort in jerrycans in de koelkast bewaard en hiervan elke dag circa 2.5 l toegevoegd aan het gistvat en daarna flink beluchten en wat gistvoedingscomplex toevoegen. Eigenlijk zoals het hier staat beschreven: https://www.whitelabs.com/wlp099-super-high-gravity-yeast.

Prima RIS geworden. De helft van de RIS vervolgens geconcentreerd via vriesconcentratie tot circa 20-25% bierlikeur.

PS. wel zaak je vooraf te verdiepen in de "nukken" van de gist voordat je zo'n zwaar bier gaat brouwen.

Ik dacht toch goed voorbereid te zijn alvorens me aan deze high gravity gist te wagen. Maar ergens is het mis gegaan. Terugkijkend heb ik waarschijnlijk na het enten te weinig actief belucht, wat deze gist wel nodig heeft.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #65 Gepost op: 11-12-2017 20:33 u »
Ik heb niet de indruk dat je de F2 kunt gebruiken boven de 12%. Dat wordt dus toch zoeken naar een geschikte Champagne of wijngist.

De F2 zou een hoge alcoholtolerantie hebben. Hoe hoog precies heb ik niet gevonden. Het is een gist die hergisting op de fles mogelijk maakt van zwaardere bieren. 

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 11-12-2017 21:09 u »
Maar die giststammen vergisten weer alleen de makkelijke suikers, die de WLP99 en US-05 waarschijnlijk in eerste instantie al opgegeten hebben.

Blijkbaar niet als het SG nu nog zo hoog is.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 11-12-2017 21:14 u »
De F2 zou een hoge alcoholtolerantie hebben. Hoe hoog precies heb ik niet gevonden. Het is een gist die hergisting op de fles mogelijk maakt van zwaardere bieren.

Ik kwam ook niet verder dan die vage termen maar ik merk wel dat rond de 12% de F2 niet veel meer doet. De vraag is noem je 12% zwaar of niet, helaas geeft de fabrikant geen uitsluitsel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #68 Gepost op: 11-12-2017 21:22 u »
Ik kwam ook niet verder dan die vage termen maar ik merk wel dat rond de 12% de F2 niet veel meer doet. De vraag is noem je 12% zwaar of niet, helaas geeft de fabrikant geen uitsluitsel.

12% is natuurlijk zwaar. Fermentis geeft inderdaad niet aan waar de grens ligt. Er zijn biergisten die tot zo'n 12% doorgisten. Veel verder gaan biergisten niet. F2 is een gist die dan nog een hergisting mogelijk maakt. Dat is wat je kunt opmaken uit de site van Fermentis.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #69 Gepost op: 12-12-2017 08:59 u »
Volgens een wijnmaker bij mij in de buurt zal champagne- of wijngist niet zoveel helpen aangezien deze gist niet in staat is de hoeveelheid complexe suikers (maltose en maltotriose) te vergisten. Het enige dat een reŽle uitkomst zou kunnen bieden is een belachelijke hoeveelheid vitale wlp099. Hij had het over een plak of starter van 7L  :nut:. En deze na enting intermitterend te beluchten met een aquariumpomp oid.

Ik denk dat ik de batch ga aanlengen met water of een ander licht bier dat nu op gisting staat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #70 Gepost op: 12-12-2017 21:04 u »
Volgens een wijnmaker bij mij in de buurt zal champagne- of wijngist niet zoveel helpen aangezien deze gist niet in staat is de hoeveelheid complexe suikers (maltose en maltotriose) te vergisten. Het enige dat een reŽle uitkomst zou kunnen bieden is een belachelijke hoeveelheid vitale wlp099. Hij had het over een plak of starter van 7L  :nut:. En deze na enting intermitterend te beluchten met een aquariumpomp oid.

Ik denk dat ik de batch ga aanlengen met water of een ander licht bier dat nu op gisting staat.

Je kunt ook genoegen nemen met een bier van 12% alc...

En als je bottelgist gaat gebruiken met een hoge alcoholgehalte zou ik deze nu al enten om geen problemen te krijgen mochten er toch suikers zijn die door de gist vergist kunnen worden.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #71 Gepost op: 12-12-2017 21:40 u »
We gaan eerst een deel volgens de eisbock-methode te 'destilleren'. Kijken wat dat oplevert. Op het forum heb ik e.e.a. gelezen hierover.

Een ander deel wordt gewoon gebotteld met bottelgist (Fermentis F2). En het laatste deel wordt waarschijnlijk voor 1/3 aangelengd met een licht jongbier en gebotteld met F2 om toch wat onder de 12% te geraken (8% oid) en daarmee de kans op normale carbonisatie te verhogen.

Persoonlijk beschouw ik het brouwsel als verloren. Prima gelegenheid om te experimenteren.

Bedankt voor de goede zorgen Jacques!  :groots:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #72 Gepost op: 12-12-2017 22:04 u »
Bedankt voor de goede zorgen Jacques!  :groots:

Graag gedaan. Het zou vervelend zijn als de De Explosieven Opruimingsdienst Defensie bij je langs moet komen om bierbommen onschadelijk te maken.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #73 Gepost op: 06-02-2018 21:44 u »
Tijd voor  een update op de status van dit bier.

Na drie maanden (slepende) vergisting kan ik zeggen dat bottling aanstaande is. Hoewel het SG al weken 1038 is, kon ik de laatste 2 weken waarnemen dat de waterslotactiviteit afgenomen was tot 1 blupje per 3 uur. Als de putlucht er nog afgaat beloofd dit een epische barley wine te worden. Complex, diep en verwarmend (14% abv). Geen idee of er hergisting of carbonisatie op de fles gaat plaatsvinden, maar ik teken er ook zo voor. Bedankt!

Tags: