Is dit normaal?

Gestart door pippakillinova, 25-11-2017 09:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pippakillinova

Citaat van: Jacques op 28-11-2017  22:13 uKijk bij een starter niet naar het eind SG. Het gaat om het vermeerderen van gistcellen en er voor zorgen dat de gistcellen in een goede conditie zijn. Dat is het geval als de hoofdgisting voorbij is. De starter langer laten staan komt de kwaliteit van je starter niet te goede. De gist gaat interen op zijn reservestof glycogeen waardoor de aanmaak van nieuwe cellen bemoeilijkt wordt.

Dan zal dat waarschijnlijk de reden zijn waarom de vergisting is gaan slepen. De laatste 24 uur is het SG met 1 tot 2 punten gedaald  :-\.
Ik heb gister de gist een beetje in suspensie gebracht en het vat wat warmer gezet (22 ºC).

Wat kan ik het beste doen als de gisting is gestokt? Is 2 zakjes US05 dan toevoegen zinvol?

Jacques

Citaat van: pippakillinova op 29-11-2017  08:22 uDan zal dat waarschijnlijk de reden zijn waarom de vergisting is gaan slepen. De laatste 24 uur is het SG met 1 tot 2 punten gedaald  :-\.
Ik heb gister de gist een beetje in suspensie gebracht en het vat wat warmer gezet (22 ºC).

Wat kan ik het beste doen als de gisting is gestokt? Is 2 zakjes US05 dan toevoegen zinvol?

Op het einde van de nagisting gaat de vergisting altijd langzaam. Dat komt omdat dan de moeilijke suikers vergist worden. Wel is het zo dat naar mate je meer vitale gistcellen hebt de nagisting sneller verloopt.

In de regel heeft op een laat tijdstip gist toevoegen weinig zin. Dit komt doordat nagenoeg alle voedingstoffen (aminozuren, mineralen en vitaminen) op zijn. Wat kan helpen is een giststarter te maken met een moutextractoplossing waaraan je een complexe gistvoeding hebt toegevoegd.

Verder raad ik je aan te kijken bij de tag gestokte vergisting
Voor alle tags zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags

pippakillinova

Citaat van: Jacques op 29-11-2017  21:01 uOp het einde van de nagisting gaat de vergisting altijd langzaam. Dat komt omdat dan de moeilijke suikers vergist worden. Wel is het zo dat naar mate je meer vitale gistcellen hebt de nagisting sneller verloopt.

In de regel heeft op een laat tijdstip gist toevoegen weinig zin. Dit komt doordat nagenoeg alle voedingstoffen (aminozuren, mineralen en vitaminen) op zijn. Wat kan helpen is een giststarter te maken met een moutextractoplossing waaraan je een complexe gistvoeding hebt toegevoegd.

Verder raad ik je aan te kijken bij de tag gestokte vergisting
Voor alle tags zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags

Bedankt voor je reactie Jacques.
Ik ben nu de starter aan het maken. Ik zal wat servomyces toevoegen.
SG is momenteel 1074 waar maximaal 1040 gewenst is (barleywine).

pippakillinova

Citaat van: Jacques op 29-11-2017  21:01 uWat kan helpen is een giststarter te maken met een moutextractoplossing waaraan je een complexe gistvoeding hebt toegevoegd.

Eh, is er per ongeluk nog een ultiem reddingsmiddel voorhanden waar ik het bestaan niet vanaf weet?
De starter met (servomyces + wat zouten) lijkt niet aan te slaan.  :'(
SG is 1070.

Brouwers

Citaat van: pippakillinova op 29-11-2017  21:19 uBedankt voor je reactie Jacques.
Ik ben nu de starter aan het maken. Ik zal wat servomyces toevoegen.
SG is momenteel 1074 waar maximaal 1040 gewenst is (barleywine).
Meet je met een refractometer of een hydrometer?

pippakillinova

Citaat van: Brouwers op 03-12-2017  18:35 uMeet je met een refractometer of een hydrometer?

Klassieke vraag.
Gemeten met een hydrometer.

Jacques

Citaat van: pippakillinova op 03-12-2017  16:49 uEh, is er per ongeluk nog een ultiem reddingsmiddel voorhanden waar ik het bestaan niet vanaf weet?
De starter met (servomyces + wat zouten) lijkt niet aan te slaan.  :'(
SG is 1070.

Ik had het over complexe gistvoeding. Dat is wat anders van brouwzouten.

https://wyeastlab.com/Wyeast-nutrient-blend-he

Serge VL

Citaat van: Jacques op 03-12-2017  21:44 uIk had het over complexe gistvoeding. Dat is wat anders van brouwzouten.

https://wyeastlab.com/Wyeast-nutrient-blend-he
Citaat van: pippakillinova op 03-12-2017  16:49 uEh, is er per ongeluk nog een ultiem reddingsmiddel voorhanden waar ik het bestaan niet vanaf weet?
De starter met (servomyces + wat zouten) lijkt niet aan te slaan.  :'(
SG is 1070.

Die Servomyces is ook complexe gistvoeding en bevat ook alle nodige organische stikstof verbindingen, mineralen en sporen elementen = evenwaardig aan de Wyeast (Lalemand weet ook wel wat biergist nodig heeft als voeding net als Wyeast)
https://www.Brouwland.com/content/docs/050/050%20Biergisten%20Lallemand/050.620.4-050.621.2_SPEC_EN_Lallemand%20Servomyces.pdf
https://www.Brouwland.com/nl/pdf/050.621.2.pdf
Dat je daar nu nog een beetje DAP extra aan toevoegt kan helemaal geen kwaad zo selectief is gist niet als het aankomt op de vorm van zijn stikstof bron

Citeer12.3.3 Sources of nitrogen
Yeasts cannot assimilate gaseous nitrogen, however, simple inorganic sources such as
ammonium salts may be readily utilized
. A diverse range of organic sources of nitrogen
can be assimilated (Soumalainen and Oura, 1971) including amino acids, peptides,
amines, pyrimidines and purines. Many of these, for example, amines, are utilized as a
source of nitrogen only in the presence of additional sources of carbon and energy. The
ability, or inability, to use a specific organic nitrogen source can have taxonomic
significance. Saccharomyces yeasts cannot utilize nitrate or nitrite but readily assimilate
ammonium ions. In natural media, such as brewers' wort, ammonium ions, amino acids,
peptides, purines and pyrimidines provide most of the nitrogen. These yeasts strains do
not produce extracellular proteases and therefore, proteins are not utilized.

12.4.2 Uptake of nitrogenous nutrients
Yeasts possess transport systems for mediating the uptake of both inorganic and organic
nitrogen sources. In wort, yeast is presented with a complex mixture of nitrogen sources.
As is the case with the utilization of carbon sources, uptake of nitrogenous nutrients is an
ordered process. Thus, the presence in the medium of readily assimilable nitrogen sources
represses the synthesis of the uptake systems and catabolic enzymes of other less readily
utilized sources of this nutrient. This is termed nitrogen catabolite repression (Wiame et
al., 1985).
All yeasts can utilize ammonium ions and indeed this nutrient is usually utilized in
preference to organic sources of nitrogen. However, in brewing yeast, during
fermentation, several amino acids are utilized before ammonium ions. In S. cerevisiae
high and low affinity carriers control the uptake of ammonium ions. The high affinity
carrier is an active transport system and requires the presence of an oxidizable substrate
for activity. S. cerevisiae does not utilize nitrate or nitrite. Individual yeast strains can
assimilate a wide range of organic sources of nitrogen. Most strains can utilize urea and
in S. cerevisiae high and low affinity urea transporters occur. A number of transporters
occur in yeast specific for one or small groups of amino acids. In addition, there is a
general amino acid permease (GAP) with broad specificity. Some of the transporters,
including GAP, are repressed by ammonium ions, asparagine and glutamine (Grenson,
1992). In S. cerevisiae, 12 constitutive and four nitrogen-repressible amino acid carriers
have been identified (Horak, 1986). The transporters can be of the high or low affinity
type, uptake is active and involves proton symport.
Maximum activity of GAP occurs only under conditions of nitrogen starvation. In this
regard, GAP functions as a nitrogen scavenger. Regulation of the other carriers is complex
and dependent on the spectrum and concentrations of amino acids present in the medium.
The presence of multiple carriers for amino acids affords the yeast an opportunity to order
uptake in response to need. Based upon chemostat studies with S. cerevisiae growing
under conditions of nitrogen limitation, it has been suggested (Olivera et al., 1993) that the
specific permeases are involved in the uptake of amino acids destined for use in anabolic
pathways. Conversely, those permeases subject to nitrogen catabolite repression, including
GAP, mediate the uptake of amino acids used in catabolic pathways.
In brewing yeasts growing on wort, the uptake of amino acids is an ordered process.
Pierce (1987) divided amino acids into four classes, based on their order of assimilation
from wort during fermentation (Table 12.2). Surprisingly, in view of its role in nitrogen
catabolite repression, ammonia is not a member of the first group, although asparagine
and glutamine are. The amino acids in classes A and B are required for anabolic
metabolism, principally protein synthesis. They are taken up by those permeases that are
not subject to nitrogen catabolite repression. Conversely, those in Class C are only taken
up when the Class A amino acids have disappeared and nitrogen catabolite repression is
relieved. Proline is the sole member of class D. This imino acid is not utilized during
brewery fermentation since its oxidation requires a mitochondrial oxidase, which is
repressed during fermentation (Wang and Brandriss, 1987).
Short homopeptides may be taken up by yeast although not as readily as the free
amino acids (Ingledew and Patterson, 1999). Ammonia inhibits the uptake of dipeptides.
Peptides containing no more than five amino acid residues may be transported into the
cell. The carrier in S. cerevisiae is reportedly of broad specificity, active and capable of
transporting di- and tripeptides (Marder et al., 1977). S. cerevisiae strains are not capable
of transporting oligopeptides and, since they do not produce exogenous proteases, are not
able to utilize these nitrogen sources.


Uptake of purines and pyrimidines is accommodated by both active proton symport
systems and by facilitated diffusion carriers. The active systems reportedly mediate the
uptake of adenine, adenosine, cytosine, guanine and hypoxanthine. Transport of uracil
and uridine is apparently by facilitated diffusion (Cartwright et al., 1989)
Bron: Brewing Science and practice
 
Trouwens al je werkelijk zeer goede gistvoeding wil gebruiken dan gebruik je de vitamon cervera van Erbsloeh,
Die is steriel moet je zelfs niet mee koken en mag je zo toevoegen.
Koken van gistvoeding is niet bevorderlijk daar de toegevoegde vitaminen in de gistvoeding die niet allen thermisch stabiel zijn en als er DAP in de gistvoeding zit deze ontbind in amoniak welke tijdens het koken verdampt

CiteerHello, Toddy I buy your product in a local store in a package of 50gr. Before I was using Wyeast nutrient blend or other yeast nutrients, those products you have to put in to the wort 10 min. before finish cooking to be sure everything is sterilized.
Your product you have to put in to the wort after the cooking, when it's ready to start fermentation. So my question is: Is there no risk of an infection when you do it like this? 2nd question: Can you use it when you are brewing according 'Deutsche reinheitsgebot'?

For your questions; the product has as ingredients 3 vitamins, which are not thermostable. Also there is no risk on cross contamination, when the product is used by start fermentation. We recommend always, the use with the pitched yeast, means when you prepare only the yeast with an amount of 25g/hl pitching yeast, your fermentation will boost afterwards and this is the most economic use of the product.
For your 2nd question; all ingredients will be adsorbed by the yeast and you can´t detect/analyze them in beer. It´s not strict in the alignment with the German purity of law, but I can tell you, we have a lot of breweries, which are using this product.
Please don't hesitate and contact me, when questions coming up, usage of our products.
Greetings,
Volker

brouwerwaldonk

Citaat van: Juindorper op 27-11-2017  21:48 uOmdat starterwort niet te zuipen is.
Volgens sommigen proef je daar niks van terug maar dat kan ik me niet voorstellen. Als je een 2 liter starter bij een brouwsel giet van 20 liter lijkt me dat niet bevorderlijk voor de kwaliteit van je bier.
Dan maar een paar gistcellen minder.
Die vieze smaak komt van een teveel aan gistvoeding wat jullie toedienen, die zouten hebben nu eenmaal geen lekkere smaak. Bovendien is het niet nodig om een starter te maken van 2 liter voor een brouwsel van 20L.
Ik heb nooit een slepende gisting en mijn starter is 1,6L voor 45L wort. Een vergisting duurt hier gewoonlijk 1 week.
Mijn hoeveelheden gistvoeding zijn;
Zinksulfaat enkele korreltjes zo weinig dat ik het niet kan wegen, dus minder dan 1mg
4 druppels olijfolie
Tijdens het opschalen, elke 24u 0,1gram Lalvin Go-Ferm, dus totaal 0,3g.
Zorgen dat uw kweekwort een pH heeft van 5.
Voldoende beluchten want gistcellen hebben zuurstof nodig om te vermeerderen.

Heb je al eens van je gistend wort geproefd na een dag of 3, dat smaakt ook heel bitter van de overmaat aan gistcellen.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 04-12-2017  05:50 uDie Servomyces is ook complexe gistvoeding en bevat ook alle nodige organische stikstof verbindingen, mineralen en sporen elementen = evenwaardig aan de Wyeast (Lalemand weet ook wel wat biergist nodig heeft als voeding net als Wyeast)

Ok. Ik kende deze gistvoeding niet. Had eerlijk gezegd ook niet de moeite genomen om te googlen...

Juindorper

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-12-2017  07:05 uDie vieze smaak komt van een teveel aan gistvoeding wat jullie toedienen, die zouten hebben nu eenmaal geen lekkere smaak. Bovendien is het niet nodig om een starter te maken van 2 liter voor een brouwsel van 20L.
Ik heb nooit een slepende gisting en mijn starter is 1,6L voor 45L wort. Een vergisting duurt hier gewoonlijk 1 week.
Mijn hoeveelheden gistvoeding zijn;
Zinksulfaat enkele korreltjes zo weinig dat ik het niet kan wegen, dus minder dan 1mg
4 druppels olijfolie
Tijdens het opschalen, elke 24u 0,1gram Lalvin Go-Ferm, dus totaal 0,3g.
Zorgen dat uw kweekwort een pH heeft van 5.
Voldoende beluchten want gistcellen hebben zuurstof nodig om te vermeerderen.

Heb je al eens van je gistend wort geproefd na een dag of 3, dat smaakt ook heel bitter van de overmaat aan gistcellen.
Aangezien ik geen magneetroerder heb maak ik wat grotere starters en ben ik niet te flauw met gistvoeding.
Ik besteed hierbij geen aandacht aan de pH. Wat is het effect hier van? Dan ga ik dat de volgende keer eens proberen.

Jacques

Citaat van: Juindorper op 04-12-2017  21:56 uAangezien ik geen magneetroerder heb maak ik wat grotere starters en ben ik niet te flauw met gistvoeding.
Ik besteed hierbij geen aandacht aan de pH. Wat is het effect hier van? Dan ga ik dat de volgende keer eens proberen.

Meer gistvoeding geven dan de gist nodig heeft is verspilling. Het klopt dat gistvoeding geen prettige smaak heeft.

De pH heeft meerdere effecten op je bier.

Hieronder een opsomming
- Optimalisering werking enzymen maischen
-Minder kans op infecties
-Betere filtreerbaarheid maisch
-Verfijndere hopbitterheid
-Betere uitvlokking eiwitten en polyfenolen
-Bevordert helderheid bier
-Minder verkleuring wort tijdens koken
-Betere smaakstabiliteit
-Betere schuimstabiliteit
-Minder oxidatie tijdens het maischen
-Frissere smaak bier!

Overigens is het niet altijd nodig om de pH te corrigeren. Ligt aan de samenstelling van de mineralen van het water dat je gebruikt en de mouten in je stort. Ik raad aan Bru'n water te gebruiken om te kijken of je iets moet doen of niet. Ook veel andere brouwsoftware is daarvoor bruikbaar.

Jeukstaardt

Citaat van: Jacques op 04-12-2017  22:21 uMeer gistvoeding geven dan de gist nodig heeft is verspilling. Het klopt dat gistvoeding geen prettige smaak heeft.

De pH heeft meerdere effecten op je bier.

Hieronder een opsomming
- Optimalisering werking enzymen maischen
-Minder kans op infecties
-Betere filtreerbaarheid maisch
-Verfijndere hopbitterheid
-Betere uitvlokking eiwitten en polyfenolen
-Bevordert helderheid bier
-Minder verkleuring wort tijdens koken
-Betere smaakstabiliteit
-Betere schuimstabiliteit
-Minder oxidatie tijdens het maischen
-Frissere smaak bier!

Overigens is het niet altijd nodig om de pH te corrigeren. Ligt aan de samenstelling van de mineralen van het water dat je gebruikt en de mouten in je stort. Ik raad aan Bru'n water te gebruiken om te kijken of je iets moet doen of niet. Ook veel andere brouwsoftware is daarvoor bruikbaar.

Ik denk dat Juindorper in dit specifieke geval bedoelt dat ie geen aandacht besteed aan de pH van de starter en niet zozeer van de pH tijdens het brouwproces.

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 04-12-2017  22:21 uOverigens is het niet altijd nodig om de pH te corrigeren. Ligt aan de samenstelling van de mineralen van het water dat je gebruikt en de mouten in je stort. Ik raad aan Bru'n water te gebruiken om te kijken of je iets moet doen of niet. Ook veel andere brouwsoftware is daarvoor bruikbaar.
Altijd meten en liefst met een goede pH meter, want meten is weten.
Ik meet steeds bij elk brouwsel de pH van het beslag 10 minuten na de storting en indien nodig voeg ik forforzuur toe per ml tot pH 5,5

Juindorper

Citaat van: Jeukstaardt op 04-12-2017  22:50 uIk denk dat Juindorper in dit specifieke geval bedoelt dat ie geen aandacht besteed aan de pH van de starter en niet zozeer van de pH tijdens het brouwproces.
Dat bedoel ik inderdaad. Alle goede bedoelingen ten spijt ben ik nou dus nog niks wijzer geworden.

Jacques

Citaat van: Juindorper op 04-12-2017  23:01 uDat bedoel ik inderdaad. Alle goede bedoelingen ten spijt ben ik nou dus nog niks wijzer geworden.

Bij een pH van rond de 5 kan een starter eerder aan de gang. Een hogere pH waarde remt de groei van gist. Zeker bij het gebruik van voedingzouten is dit een punt van aandacht. Die kunnen de pH flink verhogen. Vandaar dat het nodig kan zijn een starter aan te zuren. Anders span je met het toevoegen van voedingzouten het paard achter de wagen.

Juindorper

Citaat van: Jacques op 04-12-2017  23:08 uBij een pH van rond de 5 kan een starter eerder aan de gang. Een hogere pH waarde remt de groei van gist. Zeker bij het gebruik van voedingzouten is dit een punt van aandacht. Die kunnen de pH flink verhogen. Vandaar dat het nodig kan zijn een starter aan te zuren. Anders span je met het toevoegen van voedingzouten het paard achter de wagen.
Ok. hier heb ik wat aan. Ik voeg aan mijn starters 1 g/l gistvoeding toe en aan het uiteindelijke brouwsel 0,1 g/l.
En ik moet zeggen dat de resultaten buitengewoon goed zijn maar als het beter kan dan hoor ik het graag.

brouwerwaldonk

@Juindorper, Ik doe het net omgekeerd. In mijn starter van 1,5 L gaat 0,3 g gistvoeding in 3 stapjes, en in de kookpan 1 g voedingszout di-amoniumfosfaat.

24u na het vullen van het gistvat en het enten met gist neem ik een staal van 1 ml en daarop doe ik een telling meestal heb ik tussen 8 en 9 miljoen gistcellen in elke ml gistend wort. Ik regel de temperatuur van de gisting afhankelijk van de gistsoort tussen 20 en 23°C. en werk uitsluitend met authentieke brouwerijgisten die ik bewaar op schuine buis.

Mijn gistvat is een grote inox kookpan.


 

pippakillinova

Ondanks alles blijft het SG steken bij 1070. Ik zet het vat in de kruipruimte en kijk over een paar maanden wel weer.
Bedank voor de reacties.

pippakillinova

Iemand adviseerde me om een aquariumpomp te gebruiken om de vergisting weer op gang te krijgen (heeft bij hem geholpen).
Wat denken jullie hiervan?

SG komt van 1140 en is nu 1058. De WLP099 hield het voor gezien bij 1070.
De US05 heeft hem naar 1058 gebracht. Nu al 4 dagen geen activiteit.

pippakillinova

Kennelijk is er niemand die de aquarium-methode verwerpt  :). Ik weet geen andere oplossing, dus zal ik het maar proberen?  :brouwen:

davyd

Wie vraagt, die krijgt: die aquarium-methode zal jouw bier volledig oxideren, dus NIET doen.

Easywoods

Citaat van: pippakillinova op 10-12-2017  18:21 uKennelijk is er niemand die de aquarium-methode verwerpt  :). Ik weet geen andere oplossing, dus zal ik het maar proberen?  :brouwen:

Lijkt me geen goed idee  :-[

davyd

En je bent vertrokken van 1150? Dat lijkt me krankzinnig veel. Het enige wat je eventueel nog zou kunnen proberen is een flinke giststarter maken, en die toevoegen wanneer de vergisting op zijn hoogtepunt is, dwz bij high Kraeusen. En misschien zien dat je wat CO2 kwijtraakt door te roeren. Zo doe ik het bij mede, maar die is niet, of toch minder, onderhevig aan oxidatie. Maar dan nog...

pippakillinova

Citaat van: davyd op 10-12-2017  18:28 uWie vraagt, die krijgt: die aquarium-methode zal jouw bier volledig oxideren, dus NIET doen.

Bedankt voor je reactie in ieder geval.
Maar is bottelen bij een sg van 1058 evt. wel een optie?
Hij zou 1035 moeten kunnen halen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.