Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Pannenkoeken stroop  (gelezen 1684 keer)

Offline Walter1991

• Vol lid
  • Land: nl
  • Weet wat je drinkt
Pannenkoeken stroop
« Gepost op: 08-02-2017 19:55 u »
Heeft iemand hier al eens bier gebrouwen met pannenkoeken stroop erin?

Of appelstroop?

Ben benieuwd, anders zal ik het zelf wel eens proberen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Chilobrachys

• Vol lid
Re: Pannenkoeken stroop
« Reactie #1 Gepost op: 08-02-2017 20:10 u »
Met de zoekfunctie kom je een boel topics tegen als je zoekt op stroop.  ;)

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #2 Gepost op: 08-02-2017 20:13 u »
Ja, een keer een Quadrupel met keukenstroop. Caramellige smaak. Ik vond het wel lekker. Ik had deze toegevoegd de laatste paar minuten van het koken. In plaats van een suikerstort.

Offline Walter1991

• Vol lid
  • Weet wat je drinkt
« Reactie #3 Gepost op: 08-02-2017 20:15 u »
Lees ook net dat er een winnend recept is van een biertje met appelstroop. Ben zelf nog al fan van quadrupels, dus ga denk ik toch maar eens experimenteren met wat val gilse appelstroop  ^-^

Offline Walter1991

• Vol lid
  • Weet wat je drinkt
« Reactie #4 Gepost op: 08-02-2017 20:16 u »
Ja, een keer een Quadrupel met keukenstroop. Caramellige smaak. Ik vond het wel lekker. Ik had deze toegevoegd de laatste paar minuten van het koken. In plaats van een suikerstort.

Kijk dat dus  :duimop: :duimop:

Offline 026

• Boven 10 berichten
  • *
  • kon ik maar iedere dag brouwen
« Reactie #5 Gepost op: 08-02-2017 21:19 u »
Een keer een Maredsous Tripel. De stroop na de hoofdvestiging toegevoegd. Prima biertje geworden. :proost:

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #6 Gepost op: 08-02-2017 21:24 u »
Ja ik gebruik dit regelmatig
Ik maak zelf als hobby appelstroop en de laatste restjes in de ketel doe ik water bij en dit stroopwater gebruik ik in het bier. Vlak voor spoelen gaat dit in de maisch. Als ik het de laatste 10 min voor t koken erbij doe dan blijft mijn bier troebel. Ik gebruik omgerekend in vaste stroop ca 300 ml op 15 liter in amber/donkere bieren. Levert caramelachtige smaak.

Offline Walter1991

• Vol lid
  • Weet wat je drinkt
« Reactie #7 Gepost op: 09-02-2017 07:51 u »
Ja ik gebruik dit regelmatig
Ik maak zelf als hobby appelstroop en de laatste restjes in de ketel doe ik water bij en dit stroopwater gebruik ik in het bier. Vlak voor spoelen gaat dit in de maisch. Als ik het de laatste 10 min voor t koken erbij doe dan blijft mijn bier troebel. Ik gebruik omgerekend in vaste stroop ca 300 ml op 15 liter in amber/donkere bieren. Levert caramelachtige smaak.

Klinkt goed :), maar raak je door het toe te voegen voor het spoelen niet een gedeelte suikers kwijt in de borstel? 

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #8 Gepost op: 09-02-2017 13:03 u »
Ja dat zou kunnen maar ik spoel toch altijd tot 2 brix. Dit wort gebruik ik dan voor een starter of ik gebruik t als maischwater bij een volgend brouwsel. Ik spoel totdat ik 18 liter in kookvat heb en blijf doorspoelen tot 2 brix en dit wort kook ik, lees steriel maken, en bewaar ik vacuum in 1 literflessen voor starter of weer gebruik in volgend brouwsel bij maischwater. Doe dit alleen bij amber en donkere bieren.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #9 Gepost op: 09-02-2017 13:29 u »
Of [...]

Eigenlijk kun je met alle stropen en siropen brouwen, wees alleen met molasse een beetje voorzichtig omdat daar de kwaliteit no al eens van verschilt en het spul dat aan de beesten gevoerd wordt nog wel eens heel erg veel mineralen bevat en een zoutig mineraalig bier oplevert.

Weeg een kleine hoeveelheid af en los op in water (1:10) om SG en dus suikergehalte van de stroop te bepalen.

Kijk eens bij een Turkse winkel wat ze daar aan stropen en fruitmolasses hebben, zitten leuke dingen tussen, esdoorn, moerbei, druif, dadel, johannesbrood (Carob, chocolade smaakje) etc.

Ingo

Offline Walter1991

• Vol lid
  • Weet wat je drinkt
« Reactie #10 Gepost op: 09-02-2017 14:21 u »
Eigenlijk kun je met alle stropen en siropen brouwen, wees alleen met molasse een beetje voorzichtig omdat daar de kwaliteit no al eens van verschilt en het spul dat aan de beesten gevoerd wordt nog wel eens heel erg veel mineralen bevat en een zoutig mineraalig bier oplevert.

Weeg een kleine hoeveelheid af en los op in water (1:10) om SG en dus suikergehalte van de stroop te bepalen.

Kijk eens bij een Turkse winkel wat ze daar aan stropen en fruitmolasses hebben, zitten leuke dingen tussen, esdoorn, moerbei, druif, dadel, johannesbrood (Carob, chocolade smaakje) etc.

Ingo

Gaaf, dadeldrupel... een quadrupel met dadelstroop. Ghehhe bedankt :)

Offline Arjen1969

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 06-02-2018 20:44 u »
Hallo, allereerst mezelf maar even voorstellen. Ik brouw al een tijdje hobbymatig (eerst blikbrouwsels, sinds 2017 doe ik het hele proces zelf).

Toevallig heb ik 2 weken geleden een triple recept gebrouwen waar volgens recept ook kandijsuiker in moest. Helaas was ik vergeten die in te kopen dus in een gemaks/creatieve bui heb ik bedacht dat ik dezelfde hoeveelheid stroop ook wel kon toevoegen in plaats van de kandijsuiker. Alles staat nu nog in nagisting in het vat, dus het zal nog even duren voordat ik mijn smaakervaring kan delen, waarschijnlijk ga ik eind volgende week bottelen. Zodra ik iets meer weet kom ik even terug bij dit topic om te melden hoe het is gegaan.

Tags: