Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Iets a la Ename Blond  (gelezen 696 keer)

Online Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Iets a la Ename Blond
« Gepost op: 24-11-2017 18:09 u »
Dit zou het moeten worden, naast de gewone Dingemans pilsmout wordt er een deel zesrij-ige pilsmout van Malterie du Chteau (MDC) gebruikt. Die mout komt van akkers in Henegouwen waar MDC een contract met de telers heeft.
Van de echte Ename blond (brouwerij Roman) is het recept in de loop der jaren wat aangepast, vroeger was ie lichtjes zwaarder.

Het bier is vooral aantrekkelijk voor mensen die op hun suikerspiegel moeten letten, wil men een goed volmondig bier dan is de de eind SG meestal boven de 3,5P of SG 1014.
Tevens geeft die 6 rij-ige mout een lekker fruitig aroma.

Omdat ik het laatste jaar quasi niet gebrouwen heb wegens kleiner gaan wonen, kocht ik mijn bier. Gedaan met Duvels en Achouffkes, (gelet op mijn leeftijd minder alcohol consumeer), wil ik toch nog verder brouwen, maar nu minder sterke bieren, maar wel smaakvol.
Wie het nog niet kent, moet es een 4pack Ename blond kopen.
Op hun etiket en site staat:

Dit blonde abdijbier, hergist op fles, aarzelt tussen doordrinker en degustatiebier. Een boeket van fruit kleurt de neus. Citrus, mout, fruit en hop verleiden de smaakpapillen. Het feest eindigt met een lange, droge afdronk.

Tasting:
Geur/aromas: Zoete mout, hinten van tropisch fruit (banaan) en citrus (sinaasappel), impressies van hop, lichte minerale toets.

Smaak: Speels mondgevoel, aangename pareling, mooie moutaanzet gevolgd door een fruitige en licht bittere toets, wederom een minerale hint, mooie droge afdronk.​

Bon, dit zou het moeten worden:

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable))  - Datum Export: 24-11-2017

Naam van het bier                      : la Ename blond
Type van het bier                        : Deels met 6RW mout
Brouwvolume                             : 32 liter
Extractie-efficintie                     : 80%
Voorspelling begindensiteit          : 1052,9 SG /13,1 P /13,5 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen  :  1006,8 SG /1,9 P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen:  6,0%
Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur        : 27 IBU  /  8 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
Grondstof                            EBC       kg       % Gewicht     Opmerkingen
Pilsmout 3                           3       4,500        65,2 %        Dingemans
Pilsmout 3 (6-row)               3       2,400        34,8 %         Castle Maltings 6 rijge zomergerst

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog
Maischwater : 26,0 liter aan 67 C
              62,0C gedurende 45 min ( amylase (maltose))
              66,5C gedurende 15 min (Gemengde amylase )
              72,0C gedurende 20 min (a amylase (body) )
              Filterspoelen: ga naar 75..78C
Totaal spoelwater : Max. 29 liter aan Max.80C
Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 P of 3,1 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 70 minuten
Hop                             Vorm  alfa%  gram  Toev.na..'   IBU     Opm.
Record (U)                    BLM   7,0%    45       5'          23,8      Belgisch ras, fruitig
Record (U)                    BLM   7,0%    25      60'           3,6         idem

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
Additief                      Aantal  Eenheid   Toev. na..'
Koriander                     6,0       g            60'

VERGISTING
Gistnaam           : Danstar Belle Saison
Gisteigenschappen  : Belgische Saisongist
Hoeveelheid = 22 gram

Toelichtingen:
Met het bottelen wordt 8,5 g suiker/liter toegevoegd, dit brengt alc. vol% op 6,5%
De Finale Final Gravity wordt dan 1,8P = SG 1007.
Met alleen de gewone pilsmout van Dingemans wordt de FG nog een stuk lager, maar dan is dat tikje volmondigheid weg.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Iets a la Ename Blond
« Reactie #1 Gepost op: 26-11-2017 13:23 u »
Ik zal eens een sixpackje scoren, de omschrijving klinkt er smakelijk in ieder geval!

Online Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #2 Gepost op: 26-11-2017 16:21 u »
Dit zou het moeten worden, naast de gewone Dingemans pilsmout wordt er een deel zesrij-ige pilsmout van Malterie du Chteau (MDC) gebruikt. Die mout komt van akkers in Henegouwen waar MDC een contract met de telers heeft.
Van de echte Ename blond (brouwerij Roman) is het recept in de loop der jaren wat aangepast, vroeger was ie lichtjes zwaarder.

Het bier is vooral aantrekkelijk voor mensen die op hun suikerspiegel moeten letten, wil men een goed volmondig bier dan is de de eind SG meestal boven de 3,5P of SG 1014.
Tevens geeft die 6 rij-ige mout een lekker fruitig aroma.

Omdat ik het laatste jaar quasi niet gebrouwen heb wegens kleiner gaan wonen, kocht ik mijn bier. Gedaan met Duvels en Achouffkes, (gelet op mijn leeftijd minder alcohol consumeer), wil ik toch nog verder brouwen, maar nu minder sterke bieren, maar wel smaakvol.
Wie het nog niet kent, moet es een 4pack Ename blond kopen.
Op hun etiket en site staat:

Dit blonde abdijbier, hergist op fles, aarzelt tussen doordrinker en degustatiebier. Een boeket van fruit kleurt de neus. Citrus, mout, fruit en hop verleiden de smaakpapillen. Het feest eindigt met een lange, droge afdronk.

Tasting:
Geur/aromas: Zoete mout, hinten van tropisch fruit (banaan) en citrus (sinaasappel), impressies van hop, lichte minerale toets.

Smaak: Speels mondgevoel, aangename pareling, mooie moutaanzet gevolgd door een fruitige en licht bittere toets, wederom een minerale hint, mooie droge afdronk.​

Bon, dit zou het moeten worden:

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable))  - Datum Export: 24-11-2017

Naam van het bier                      : la Ename blond
Type van het bier                        : Deels met 6RW mout
Brouwvolume                             : 32 liter
Extractie-efficintie                     : 80%
Voorspelling begindensiteit          : 1052,9 SG /13,1 P /13,5 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen  :  1006,8 SG /1,9 P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen:  6,0%
Voorspelling IBU totaal  / EBC-kleur        : 27 IBU  /  8 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
Grondstof                            EBC       kg       % Gewicht     Opmerkingen
Pilsmout 3                           3       4,500        65,2 %        Dingemans
Pilsmout 3 (6-row)               3       2,400        34,8 %         Castle Maltings 6 rijge zomergerst

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog
Maischwater : 26,0 liter aan 67 C
              62,0C gedurende 45 min ( amylase (maltose))
              66,5C gedurende 15 min (Gemengde amylase )
              72,0C gedurende 20 min (a amylase (body) )
              Filterspoelen: ga naar 75..78C
Totaal spoelwater : Max. 29 liter aan Max.80C
Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 P of 3,1 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 70 minuten
Hop                             Vorm  alfa%  gram  Toev.na..'   IBU     Opm.
Record (U)                    BLM   7,0%    45       5'          23,8      Belgisch ras, fruitig
Record (U)                    BLM   7,0%    25      60'           3,6         idem

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
Additief                      Aantal  Eenheid   Toev. na..'
Koriander                     6,0       g            60'

VERGISTING
Gistnaam           : Danstar Belle Saison
Gisteigenschappen  : Belgische Saisongist
Hoeveelheid = 22 gram

Toelichtingen:
Met het bottelen wordt 8,5 g suiker/liter toegevoegd, dit brengt alc. vol% op 6,5%
De Finale Final Gravity wordt dan 1,8P = SG 1007.
Met alleen de gewone pilsmout van Dingemans wordt de FG nog een stuk lager, maar dan is dat tikje volmondigheid weg.

Dit wordt mijn volgende bier, maar dan met Mistral hop (F)

Online Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #3 Gepost op: 26-11-2017 17:00 u »
Ik kijk er naar uit, naar de Mistral hop versie, Thamerdal!

Als reeds gezegd kan ik dit maar na nieuwjaar 2018 brouwen.
Ook een gist kanshebber is de Mangrove M41 nadt ik mijn jaarlijkse Achouffe kloon heb geproefd.

Welke gist denk je te gebruiken?

Online Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #4 Gepost op: 26-11-2017 19:24 u »
Ik kijk er naar uit, naar de Mistral hop versie, Thamerdal!

Als reeds gezegd kan ik dit maar na nieuwjaar 2018 brouwen.
Ook een gist kanshebber is de Mangrove M41 nadt ik mijn jaarlijkse Achouffe kloon heb geproefd.

Welke gist denk je te gebruiken?
Zeker en vast een Belgische gist. Misschien wel een opkweek van de "avec les bons voeux".

Tags: