Eerste keer bierbrouwen, diverse vragen

Gestart door EmielV, 24-11-2017 14:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EmielV

Goedemiddag,

Mijn naam is Emiel en kom uit de buurt van Zwolle. En zit met wat vragen  ;D

Na diverse bierproeverijen besloten mijn maat en ik wel even een "biertje"te gaan brouwen.
We zijn begonnen met het "blikbrouwen" zoals staat op www.wikihobbybrouwen.nl

Voorbereiding;
Het schoonmaken is gebeurt zoals hier staat met Chemipro Oxi.
Het water voor het blik hebben we op het vuur gezet echter niet gewacht tot het kookte ( fout 1 )
Een ander pannetje met warm water werd ook klaar gezet.
Fout 1; Lijkt me op zich niet spannend (?) de warmte zal er voor zijn zodat het beter vloeibaar gaat worden ?

Moutextract oplossen;
Blikopener gedesinfecteerd, en het blik werd in het pannetje met water gezet.
Zoals beschreven is het blik geroerd en in het gistingsvat gegoten, het water werd erbij gekieperd ( fout 2 ) koud water werd toegevoegd zoals op het blik stond, ook gekieperd ( fout 3 ) Het suiker wouden we later bijvoegen zoals werd geadviseerd.
Fout 2: ik heb gelezen op het forum dat lucht toevoegen niet verstandig is. Echter waren we wat te enthousiast en is dit wel gebeurd, kan dit gevolgen hebben voor het gistproces?
Fout 3: zie hierboven.

Meten is weten 1;
Wordt in de maatcilinder gedaan en de hydrometer er later ingezet, niet gewacht tot het 20 graden was ( fout 3 ) de hydrometer er ingezet maar deze zakte keuring naar de bodem ( fout 4 )
Fout 3: het laten koelen naar 20 graden blijkt te zijn zodat het later beter te berekenen is?
Fout 4: is het mogelijk dat de maatbeker te kort is?

Gist toevoegen;
Zakje geopend en bijgevoegd, niet geroerd ( fout 5 )
Fout 5: ik kan nergens vinden dat dit fout is

Waterslot;
Gevuld zoals er staat, rood dopje er op en wachten maar ( doe ik nog steeds )

Tot op heden ( dinsdagavond het vat gevuld ) hebben we nog geen borrel door het waterslot zien gaan. Echter door het indrukken van het vat komt er wel lucht door het waterslot, het waterslot lijkt me wel te werken.

Vergistingstemperatuur;
Het vat is geplaatst op een plek waar het constant tussen de 19 - 20 graden is.

Blik: Bierkit Brewmaker IPA 1,8 kg

Daarnaast werd er geadviseerd om een extra vat te bestellen, echter kan ik niet zo goed begrijpen waarvoor dit moet zijn?
Hier zit ook geen aansluiting op voor het waterslot, moet ik deze zelf er in maken?
Ik kan geen duidelijk antwoord vinden wat betreft het einde van de hoofdgisting, is dit ervaring / "fingerspitzengefuhl" ?
Het enige wat ik me kan bedenken voor het tweede vat is de nagisting, klopt dit?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. In ieder geval alvast bedankt.

bjorri

Twee vragen:
1) Toen je de gist bijvoegde wat was toen de temperatuur van het brouwsel?
2) heb je iets van schuimvorming gezien of een vuile rand op de emmer?

Rustig afwachten, laat die tweede emmer nog maar even zitten. Dat tussentijds overhevelen zijn de geleerden het toch niet over eens. Het kan best nog wel goed komen. Oefening baart kunst. Volg dit forum een beetje en koop nog eens een blik om wat meer feeling te krijgen.

bjorri

Nog even iets meer genuanceerdere antwoorden:

Het schoonmaken is gebeurt zoals hier staat met Chemipro Oxi.
Het water voor het blik hebben we op het vuur gezet echter niet gewacht tot het kookte ( fout 1 )
Een ander pannetje met warm water werd ook klaar gezet.
 Lijkt me op zich niet spannend (?) de warmte zal er voor zijn zodat het beter vloeibaar gaat worden ?

Klinkt alsof het goed is gegaan. Dat opwarmen is inderdaad alleen voor vloeibaarder worden.

Moutextract oplossen;
Blikopener gedesinfecteerd, en het blik werd in het pannetje met water gezet.
Zoals beschreven is het blik geroerd en in het gistingsvat gegoten, het water werd erbij gekieperd. koud water werd toegevoegd zoals op het blik stond, ook gekieperd.  Het suiker wouden we later bijvoegen zoals werd geadviseerd.
ik heb gelezen op het forum dat lucht toevoegen niet verstandig is. Echter waren we wat te enthousiast en is dit wel gebeurd, kan dit gevolgen hebben voor het gistproces?


Op zich niet fout. Door iets te veel zuurstof zal je erg veel gistgroei krijgen en mogelijk wat teruggang in smaak. Maar je eerste eigen biertje smaakt toch altijd geweldig :-)

Wort in de maatcilinder gedaan en de hydrometer er later ingezet, niet gewacht tot het 20 graden was. de hydrometer er ingezet maar deze zakte keuring naar de bodem.
 het laten koelen naar 20 graden blijkt te zijn zodat het later beter te berekenen is?
 is het mogelijk dat de maatbeker te kort is?


Hoe bedoel je naar de bodem? Was je maatglas niet hoog genoeg of zonk het ding als een baksteen?
die twintig graden moet ie wel zijn anders is je meting niet nauwkeurig. Echter zonder meten wordt het nog steeds bier al weet je minder goed hoeveel alcohol e.d.

Gist toevoegen;
Zakje geopend en bijgevoegd, niet geroerd ( fout 5 )

Roeren hoeft ook niet, het neemt rustig vocht op en vermengt zich ook spontaan. Roeren schrikt de gist alleen maar van. Ook hierover zijn mogelijk meningen verdeeld.

Waterslot;
Gevuld zoals er staat, rood dopje er op en wachten maar ( doe ik nog steeds )


Dat wachten is het ingewikkeldste van brouwen :-)

Tot op heden ( dinsdagavond het vat gevuld ) hebben we nog geen borrel door het waterslot zien gaan. Echter door het indrukken van het vat komt er wel lucht door het waterslot, het waterslot lijkt me wel te werken.

Dat is wel erg lang. Vandaar mijn vragen in het vorige antwoord. Zeer waarschijnlijk lekt je gistvat ergens een beetje. Geen reden tot paniek maar het ontneemt je wel het volgen van het verloop van je gisting.

Vergistingstemperatuur;
Het vat is geplaatst op een plek waar het constant tussen de 19 - 20 graden is.


Prima, je volgende stap kan zijn dat je de temperatuur van het jongbier stabiel houdt in plaats van die van de omgeving.


Blik: Bierkit Brewmaker IPA 1,8 kg

Daarnaast werd er geadviseerd om een extra vat te bestellen, echter kan ik niet zo goed begrijpen waarvoor dit moet zijn?
Hier zit ook geen aansluiting op voor het waterslot, moet ik deze zelf er in maken?
Ik kan geen duidelijk antwoord vinden wat betreft het einde van de hoofdgisting, is dit ervaring / "fingerspitzengefuhl" ?
Het enige wat ik me kan bedenken voor het tweede vat is de nagisting, klopt dit?


Tussentijds overhevelen is omstreden, dat wil zeggen dat het niet heel veel invloed heeft. Zeker niet voor je eerste poging. De overgang van hoofdgisting naar nagisting is niet een keiharde grens. Het tempo van de gisting gaat eerst in een snel tempo omhoog en dan na de top neemt het rustig af. Als je zeer duidelijk  over de top bent kan je het nagisting gaan noemen. 

Jacques

Citaat van: EmielV op 24-11-2017  14:53 uTot op heden ( dinsdagavond het vat gevuld ) hebben we nog geen borrel door het waterslot zien gaan. Echter door het indrukken van het vat komt er wel lucht door het waterslot, het waterslot lijkt me wel te werken.

Heb je in het vat gekeken? Waarschijnlijk is er gisting of is deze al weer aan het verminderen. Dat er al vergisting is geweeszt kun je zien aan de zijkant van het vat. Als je daar een bruinige aanslag ziet is de vergisting ver gedaan.
Wanneer je waterslot niet werkt terwijl er vergisting is, is het vat niet luchtdicht. Dat betekent dat je moet overhevelen naar een gistvat dat wel goed afsluit of naar een glazen mandfles met een rubberen stop voorzien van een waterslot. Doe je dat niet dan kan er zuurstof bij je bier en gaat je bier oxideren. Dit heeft een negatief gevolg voor de smaak van je bier.

Als je overheveld naar een zogenaamd zuurkoolvat met dichte deksel kun je met een speedboor een gat boren en daarin een rubberen stop steken met daarin een waterslot. Deze rubberen stops zijn te koop bij onze leveranciers.

bjorri

Citaat van: Jacques op 25-11-2017  22:53 uDat betekent dat je moet  kan overhevelen
Er zit een verschil tussen moeten en kunnen.

Ook hevelen zorgt voor extra zuurstof in je bier. Als het vat met rust gelaten wordt tot de twee weken voorbij zijn zal het wel meevallen met die zuurstof, de CO2 is nog steeds een deken op het wort natuurlijk. En laten we wel zijn, een eerste zelf gebrouwen biertje haalt de kerst toch niet.

Jacques

Citaat van: bjorri op 26-11-2017  13:05 uEr zit een verschil tussen moeten en kunnen.

Ook hevelen zorgt voor extra zuurstof in je bier. Als het vat met rust gelaten wordt tot de twee weken voorbij zijn zal het wel meevallen met die zuurstof, de CO2 is nog steeds een deken op het wort natuurlijk. En laten we wel zijn, een eerste zelf gebrouwen biertje haalt de kerst toch niet.

Niet overhevelen is alleen een keuze indien je gistvat goed afsluit. Als dat niet het geval is heb je geen keuze.

Bij een lekkend gistvat is het een kwestie van moeten. Het oxideren van bier gaat veel sneller dan vaak gedacht wordt. Al tijdens het nagisten vindt er oxidatie plaats als er zuurstof bij het bier kan komen. Zo veel koolzuur wordt er dan namelijk niet meer gevormd  waardoor van uitdrijven van zuurstof geen sprake (meer) is. Het feit dat eerder gevormd koolzuur zwaarder is dan zuurstof betekent niet dat er door diffusie geen zuurstof bij je bier kan komen.
Zelf heb ik mogen ervaren dat een klein scheurtje in een gistkap kan zorgen voor een stevige oxidatiesmaak.

EmielV

Bedankt voor alle reacties.

1) Toen je de gist bijvoegde wat was toen de temperatuur van het brouwsel?
Ik heb hier niet goed opgelet, maar als ik moet gokken denk ik dat dit rond de 30 graden moet zijn geweest.

2) heb je iets van schuimvorming gezien of een vuile rand op de emmer?
Ik heb een foto gemaakt.
dit is nadat het mengsel 4 dagen in het vat heeft gezeten.

Wat betreft het vat, ik denk dat deze wel dicht is. Echter heb ik vrijdag rond het deksel industrieel plakband geplakt en het waterslot wat opgevuld zodat het strakker in het rubber zit.

Ik heb ergens gelezen dat gist zijn werking verliest bij meer dan 30 graden, ik verwacht dat het hier fout is gegaan.

Wat zou mijn volgende stap kunnen / moeten zijn?

Gr. Emiel

EmielV

Wat betreft de hydrometer, ik denk dat het maatglas te klein was / is.


Jacques

Citaat van: EmielV op 26-11-2017  22:19 uBedankt voor alle reacties.

1) Toen je de gist bijvoegde wat was toen de temperatuur van het brouwsel?
Ik heb hier niet goed opgelet, maar als ik moet gokken denk ik dat dit rond de 30 graden moet zijn geweest.

2) heb je iets van schuimvorming gezien of een vuile rand op de emmer?
Ik heb een foto gemaakt.
dit is nadat het mengsel 4 dagen in het vat heeft gezeten.

Wat betreft het vat, ik denk dat deze wel dicht is. Echter heb ik vrijdag rond het deksel industrieel plakband geplakt en het waterslot wat opgevuld zodat het strakker in het rubber zit.

Ik heb ergens gelezen dat gist zijn werking verliest bij meer dan 30 graden, ik verwacht dat het hier fout is gegaan.

Wat zou mijn volgende stap kunnen / moeten zijn?

Gr. Emiel

Door gist te enten bij 30 ºC zal de vergisting snel zijn gegaan. Zeker als je in verhouding veel gist geënt hebt.
Zo te zien is de hoofdgisting voorbij. Hoewel niet erg veel is er wel een bruine rand te zien aan de zijkant van je gistvat. En er zijn eilandjes met schuim. Dat komt doordat er in de gistlaag plekken zijn waaruit steeds koolzuurbellen ontsnappen.

Je hebt het waterslot niet zien werken. Dat betekent dat je gistvat niet luchtdicht is. Het beste is over te hevelen naar een mandfles. Waarschijnlijk heb je die niet. Het alternatief is goed aftapen. Dat heb je al gedaan. Mijn advies is niet te lang te wachten met bottelen en minder bottelsuiker gebruiken.

Heb je ook een monster genomen en het SG bepaald?

Zie ook http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:controle_gistvat

EmielV

Jacques,

Bedankt voor je reactie, volgens de omschrijving moet er nog 1 kg suiker bij. Zou je dit er eerst nog bij doen en zaterdag bijv. bottelen? Of vanavond bottelen en suiker toevoegen in de verhouding zoals op het blik staat?


bjorri

Bottelsuiker is meestal rond de 6 tot 8 gram per liter. Die kan je vlak voor het flessen door je vat mengen of met een theelepeltje per flesje doseren.

Dus die kilo kan er nu beter bij. Dan bouw je ook weer wat koolzuur op. Te snel bottelen gaat voor knappende flessen zorgen. Dat geeft veel troep in huis. Dus gewoon goed laten uit gisten, zeker een week voor uit trekken lijkt mij.

Dat die gisting deels op dertig graden is geweest heeft veel maar dan ook echt veel meer (negatieve) invloed op je smaak dan die oxidatie.

Jacques

Citaat van: EmielV op 27-11-2017  10:42 uJacques,

Bedankt voor je reactie, volgens de omschrijving moet er nog 1 kg suiker bij. Zou je dit er eerst nog bij doen en zaterdag bijv. bottelen? Of vanavond bottelen en suiker toevoegen in de verhouding zoals op het blik staat?

Die 1 kg suiker moet er bij en vergist zijn voordat je gaat bottelen. Als je al deze suiker toevoegt tijdens het bottelen krijg je bierbommen!

EmielV

Iedereen bedankt voor de reacties; ondertussen is dit keurig gebotteld en heb ik samen met mijn maat een nieuwe gebrouwen.
Voor mijn gevoel waren de fouten dit keer een stuk minder. Het waterslot werkt ook al zoals het hoort!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.