Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Basisgrondstoffen in huis hebben  (gelezen 792 keer)

Offline HarryL

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Basisgrondstoffen in huis hebben
« Gepost op: 24-11-2017 12:20 u »
Waar ik nou wel benieuwd naar ben...
Wat hebben jullie nou als basisgrondstoffen in huis?

Bedoel dan, welke mout, welke hop, welke gist?
Hoeveel en hoe bewaren jullie het :)

Of schaffen jullie iedere keer, vlak voor het brouwen, het één en ander aan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Traploper

• Junior lid
  • **
Re: Basisgrondstoffen in huis hebben
« Reactie #1 Gepost op: 24-11-2017 13:20 u »
Mijn gisten hou ik vaak niet echt op voorraad, aangezien ik die liever zo vers mogelijk heb. Verder zorg ik dat ik altijd pilsmout, pale mout, tarwemout en münchener heb. Wanneer ik een recept maak probeer ik waar dat kan de hoppen te gebruiken die ik al heb, i.v.m. versheid.

Offline Tjardo

• Senior lid
  • Proost!
« Reactie #2 Gepost op: 24-11-2017 13:49 u »
pils-, pale- en tarwemout heb ik standaard in huis. Daarnaast altijd een paar zakjes korrelgist, de vriezer ligt ook vol met diverse hopkorrels dus er kan altijd op het laatste moment gebrouwen worden als ik daar zin in heb

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 24-11-2017 13:59 u »
De basismouten heb ik vaak wel in huis, meestal haal ik die in 25 kg zakken (pils/pale/municher). Vaak wel meerdere korrelgisten op voorraad, de US-05 (of gelijke) sowieso. Hop probeer ik in te kopen op basis van wat ik ga brouwen, ik probeer dat te combineren. Vaak veel te veel in huis, maar goed, als ik wil brouwen, kan de pan wel altijd op het vuur.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
« Reactie #4 Gepost op: 24-11-2017 14:02 u »
Idem hier. Pale/pils altijd wel op voorraad en de rest koop ik met 3 a 4 brouwsels vooruit. Beetje plannen maar koop altijd wat extra dingetjes zodat ik wat vrijheid heb qua recepten.  :proost:

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #5 Gepost op: 24-11-2017 16:52 u »
Ik koop 25 kg zakken van pilsmout, lichte tarwemout en maris otter pale ale die ik in 60 liter gistvaten bewaar. Ook heb ik de wat vaker gebruikte speciaalmouten op voorraad zoals 5kg cara amber en havervlokken.
Verder heb ik altijd spullen op voorraad om giststarters te maken vanuit mijn gistbank je in de vriezer, en heb ik wat zakjes us-05 in de koelkast voor het geval dat.
Hop heb ik het minste op voorraad want ik heb niet zoveel ruimte in de vriezer (en al 25% hiervan is aan hop besteed). Wat er nu in ligt zijn restanten en de hop voor de komende 2 brouwsels.

Offline RobW

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #6 Gepost op: 24-11-2017 23:55 u »
Pils per 25 kg. Cara 120, special B en tarwe mout per 5 kg. Altijd een zakje korrel in de koelkast voor spontane brouwdagen. Gist hergebruik ik een keer of 3 en die koop ik in naar behoefte. Aangebroken hop vacuüm in de vriezer. Blijft lang goed zo.

Zit eigenlijk nooit zonder grondstoffen.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 25-11-2017 00:19 u »
Koop inderdaad gewoon groot in, twee a drie basismouten per zak, speciaalmouten per 5 kg. Twee drie zakjes van handige korrelgisten in de vriezer en een aantal potten met slurries in de koelkast. Hoppen per 100 g om te testen en mijn favorieten per 500 g in de vriezer. Speciale gisten als ze er zijn een pak of twee drie.
De enige 'grote' inkoop (5 kg 5 jaar geleden) die maar niet op komt is Special-B.

Ingo

Offline Roodwang

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 25-11-2017 00:26 u »
Hier ook pils/pale (per 25 kg). diverse cara, munich, choco en zo per 5 kg.  Altijd wel meerdere soorten korrels in de vriezer.

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #9 Gepost op: 25-11-2017 08:36 u »
Pils, tarwe en pale ale altijd per 25 kg. Diverse andere mouten per vijf kg. Sommige zijn al jaren over de datum maar ruikt en ziet er nog goed uit.
- Kan dat kwaad eigenlijk? Tot nog toe uitgegaan van niet maar laatst die DON discussie.... -

Hop 'vacuum' getrokken deels in de vriezer deels gewoon in de koelkast. Bij elkaar is dat rond de kilo denk ik. Het nadeel van de vriezer vind ik dat het elke keer als je het open trekt dat er dan een laag condens op neer slaat. Korrelgist gaat dan soms zelfs klonteren. Dus gisten waar ik kleine hoeveelheden van gebruik gaan gewoon de vriezer is. Mogelijk ga ik kleinere porties maken voor het invriezen maar dat vergt veel werk en vooral administratie.

Gist heb ik altijd een paar zakjes in de koelkast. WB06, SA04, SA05 en T58. S34/70 eens per jaar. De duurdere gisten gebruik ik meerdere keren. Invriezen van korrelgist hoor ik in dit draadje voor het eerst van. Ook bij de leverancier ligt het niet in de vriezer.

Brouwhulpstoffen zoals melkzuur bewaar ik in het doosje met meet- en regelspul.

De voorraad staat op zolder. Brouwen en vergisten op de tussenverdieping maar gist en hop weer beneden in de koelkast. De laatste dagen neig ik er sterker naar om toch op zolder te gaan brouwen en vergisten. Vergt wel iets verbouwing, kast/werkbank combinatie maken en een klimaatkamer met dejuist aangeschafte barkoelkastjes. Gist en en hop blijft dan wel in de koelkast beneden. 

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #10 Gepost op: 25-11-2017 09:06 u »
Ook ik koop per 25 kg in en speciaalmout 5 kg
Heb wel de mogelijkheid om met 1 of 2 andere brouwers samen te brouwen en is dus altijd binnen 1 jaar op ofschoon langer ook best bruikbaar is.

Offline BrouwMout.nl

• Boven 10 berichten
  • *
  • Voor al je bieringrediënten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #11 Gepost op: 25-11-2017 10:44 u »
Ik heb alle gangbare mouten hoppen en gist op voorraad. Dat is heerlijk brouwen!  :brouwen:

Offline remolen

• Vol lid
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
« Reactie #12 Gepost op: 25-11-2017 12:05 u »
basis mouten in 25 kg scheelt je in verhouding veel geld.
Als je dat niet alleen op krijgt kan je ook nog overwegen samen te bestellen. al is het vrij lang houdbaar en gaat het altijd sneller op dan je denkt.

Groet Rene

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #13 Gepost op: 25-11-2017 12:06 u »
Pils per zak.
Pale en Munich per 5 kilo. Pale wordt bij een volgend bezoekje aan de Brouwmarkt denk ik ook wel een zak.
Mouten waar ik maar onsjes van gebruik, koop ik per kilo.

Hop bewaar ik in de koelkast. Aangebroken verpakkingen gaan in een zip-bag, waar ik zo veel mogelijk lucht uit druk.
Op het moment een paar ongeopende zakjes; Bramling cross, Cascade, Citra en Fuggles.
Vorige brouw zijn er een paar opgegaan en heb ik wat restjes (te) oude hop weggegooid.
Volgende brouw een verse start.

Gist ligt ook in de koelkast. Altijd wel een zakje US-05 en BE-256 op voorraad.

Offline breda82

• Vol lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #14 Gepost op: 25-11-2017 13:41 u »
Na eerder kleine hoeveelheden te hebben gekocht nu gewoon een 25 kg zak Dingemans pale ale gekocht. Korrelgist us 05 en s-04, magnum voor bitterheid, aromahop heb ik niet op voorraad ja alleen homegrown Cascade.

Offline j.heesters3

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 25-11-2017 14:23 u »
Pils 25 kg, de rest van de basimouten, tarwe, pale en munich per 5 kg en de speciale per kg. Verder een assortiment hoppen in de dievries in vacuumzakken en wat korrelgisten in de koelkast .

Jos

Offline pippakillinova

• Vol lid
  • Fijn hier
« Reactie #16 Gepost op: 25-11-2017 15:43 u »
Pils 25 kg, de rest van de basimouten, tarwe, pale en munich per 5 kg en de speciale per kg. Verder een assortiment hoppen in de dievries in vacuumzakken en wat korrelgisten in de koelkast .

Jos

Idem. Alleen liggen de korrels ook in de diepvries.

Offline Easywoods

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn inspiratiebron
« Reactie #17 Gepost op: 25-11-2017 15:57 u »
De collectie is nog niet zo groot maar pilsmout per 25 kg, Cara per 5kg, Special B en Chocolade per kg, Citra, Cascade en Saaz per 200 g in de vriezer en een kleine collectie korrelgisten in de koelkast  :biersmile:

Tags: