Upgrade brouwsysteem

Gestart door HJvK[nl], 23-11-2017 22:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HJvK[nl]

Heren van het goede leven! Het is al weer even geleden, de hobby heeft ook even stil gelegen maar ik ben zojuist verhuist en wil in mijn nieuwe huis een hoekje maken voor het brouwen nu daar ruimte voor is.

Maar verhuizen kost geld... en wat ik eigenlijk wil is mijn setup op een handige manier upgraden om het brouwen wat makkelijker en fijner te maken tegen een klein budget (denk 100-150 euro). Ik heb ongeveer 1 meter 70 a 1 meter 80 aan ruimte. Hier is een aansluiting voor een gootsteen dus wil ik waarschijnlijk een kort aanrechtblad met gootsteen plaatsen.

Mijn huidige setup:
- 40 L Gamel nog zonder kraan; dus voorheen veel getild tijdens brouwen :(
- Gasbrander
- Emmer in emmer filter (te klein met ca 25L inhoud) en slipt vaak dicht.
- moutmolen met boor
- 60L gistvat en enkels mandflessen
- altijd te weinig kan voor spoelwater sinds ik van 27L naar gamel ben gegaan.

Wensen:
- Pan groot genoeg voor spoelwater en brander/kookpitje hiervoor (tips voor goedkoop?)
- Beter filteren (javal filter? Ik zie door de bomen het bos niet meer). Evt tijdelijk op te vangen in 2 emmers tijdens filteren?
- Makkelijk hevelen of liever nog overpompen? Is zo'n boormachine aangedreven geval wat? Dan hoef ik ook niet per se kranen te plaatsen of is dat toch aan te bevelen?

Het hoeft niet direct groots en met 3 ketel maar gewoon even net een stukje fijner! Maar ik zie zoveel vernuft hier en daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer; dus de vraag wat zouden jullie doen?

Jacques

Mogen de dames van het forum niet reageren?

Voor een grote pan zou je op dit forum kunnen zoeken naar "Mennopan". Ook op de markt in grotere stede kun je goedkope grote pannen vinden.
Een Javalfilter werkt een stuk fijner dan een emmer in emmer filter.
Zo'n boormaschine aangedreven pompje kun je beter niet gebruiken. Kan metaaldeeltjes in je wort geven.

HJvK[nl]

Bedankt voor de reactie, de tijd heeft mijn hoofd op hol laten slaan en ik ga toch gewoon in 1x wat meer investeren.
Ik ga toch richting de HERMS/RIMS met 3 ketels, uiteraard levert dit nieuwe vragen op:
- Het voordeel van werken met een koper spiraal in de HLT in plaats van het creeƫren van een whirlpool in de maischketel terwijl je deze direct verwarmd lijkt mij redelijk duidelijk; nog minder (eigenlijk geen) kans op aanbranden. Zijn er verder nog grote verschillen te benoemen?
- Is een het werken met een koper spiraal in de HLT ook goed werkbaar zonder electronische sturing? Of is een directe verwarming met whirlpool dan eigenlijk makkelijker te sturen qua temperatuur?
- Ik begrijp het spargen/besprenkelen tijdens het filteren nog niet heel goed; hoe gaat dit idealiter in een HERMS/RIMS, wat zijn de voordelen en wat zijn de manieren om dit te doen? Ik heb nu bij mijn one kettle brews altijd maar wat warm water bijgekiept/sloom bijgegoten maar het lijkt alsof er iets meer bij komt kijken?

Ik ben benieuwd :)

De HaAn

Ik kan me gedeeltelijk vinden in jouw verhaal ben enkele jaren geleden ook weer actief gestart als hobbybrouwer.
Na stops van een jaar of 2 jaar maar iedere keer wilde ik bier brouwen.
Het sjouwen met zware heten pannen en overgieten in een filteremmer was ik al lang niet tevreden over.
Ben via via aan een brouwopstelling idee gekomen die mij goed bevalt.
met deze opstelling verhang ik de brander ipv dat ik met pannen aan het sjouwen ben.
Als het bier in het gistvat zit moet ik het een keer wegzetten.
Doordat ik nu 2 branders heb is het ook mogelijk om op een dag 2-3 en bij uitzondering op een zeer lange brouwdag 4 brouwsels te brouwen.
Een voorbeeld van de opstelling is te zien op het forum bij bierige plaatjes en dan verder naar onder bij de foto's van de gezamenlijke  brouwdag van de roerstok 2001 (De installatie van Kees Rommelse)
Succes ermee
 

beermenke

Heb je in de ruimte ook wateraansluiting? Zo ja plaats een elektrische boiler en gebruik een 2 liter waterkoker. Een genot als spoelwater. Vanuit je boiler naar waterkoker en je hoeft geen grote voorraad spoelwater. Even zoeken op marktplaats en low budget aan de slag.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.