Even voorstellen

Gestart door hansvdm, 29-12-2005 14:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansvdm

Hallo,

Niet helemaal nieuw hier, maar een hele tijd weggeweest.. oude account van hvdm, maar helaas, dat e-mail adres heb ik niet meer..

De plannen van toen, gaan in 2006 eindelijk uitgevoerd worden. Ik wil nl. met een vriend (Corné) van de Leidse (pint) bierproefclub een eigen brouwinstallatie gaan ontwerpen en bouwen (in de jan-feb).

Tot nu toe hield ik me alleen bezig met bierproeven, Corné heeft wel al met de potten en pannen methode al gebrouwen..

Het doel is een professionele (amateur) installatie te maken, die de prof. Brouwerij een beetje kan benaderen.

Mogelijk dat ik dus de komende tijd wat advies zal vragen, sowieso zal ik jullie op de hoogte houden.

Binnenkort meer..

Groet,

Hans van der Meer
Leidschendam

MO

op welke schaal wil je gaan brouwen?

Hier alvast wat links:

WURMS
Een aantal brouwers hebben uitgebreid bericht over het bouwen van een WURMS (engels HERMS). Dit is een installatie met een warmwaterketel, een maischketel en een kookketel met als principe dat de maisch indirect wordt verwarmd:

Jos van Dijks installatie (geen WURMS)
Lagos
Bruin
MO
Kees
A3
Braumeister
Willems
Nelis
Schaepekop

hansvdm

De schaal zal niet zo heel groot worden, hangt een beetje van het beschikbare materiaal af, maar ergens tussen 30-50 liter pannen, de installatie van Jos ziet er erg goed uit overigens. Zijn dubbelwandige maischketel lijkt me heel handig.. het maken ervan is wellicht nog wat lastiger..

Bedankt voor links!

MO

als je een installatie wilt gaan bouwen maar je bent niet zo'n bouwer (zoals ik), hier alvast twee tips die mij heel veel verder hebben geholpen.

Koop gamellen in Helmond:
De ketels hebben een inhoud van iets meer dan 40 liter (groot genoeg voor een brouwsel van 25, misschien 30 liter) en komen van autobedrijf de Kinderen in Helmond (27 euro per stuk, wel eerst even bellen als je deze ketels wilt kopen: 06-53846149). Het zijn oude gamellen van de bescherming burgerbevolking. De ketels zijn dubbelwandig. De binnenketel is van roestvast staal (rvs, inox), de buitenketel van gegalvaniseerd ijzer.

Koop je pomp in amerika, bij morebeer.com. Dat koste mij E145.

dit is de pomp die ik in Amerika heb gekocht

het is een afgeleide van de 110 V versie, meer info over die pomp hier


hansvdm

Bedankt voor de tip.. zouden de tussen ruimte tussen de RVS binnenketel en de stalen buitenkant ook gebruikt kunnen worden als een dubbelwandige maischketel zoals bij de installatie van Jos? Dus dat je tussen deze wanden warm water laat stromen?

Hoe dan ook, we gaan begin 2006 ze al ophalen..!

Herman

In principe ja, ik heb een keer zo'n gamel gezien die werd verwarmd door olie in de buitenwand. Ongelooflijk wat een stank kwam daar vrij! Net uitlaatgassen. Zorg wel voor overdrukventielen e.d.!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.