Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ondergister gekocht  (gelezen 1794 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Ondergister gekocht
« Reactie #25 Gepost op: 26-11-2017 22:16 u »
Leuk plaatje, maar dit gaat over een bovengist. Niet relevant voor de discussie.
Of het vooraf bekend maken uiteindelijk de resultaten beïnvloed van de proevers is volgens mij zeker niet het grote probleem bij Brulosophy. Voor beiden punten valt wat te zeggen.
Maar wat wel het probleem is, is dat de bieren vers gedronken worden en dat hij altijd gelatine toepast.

Het plaatje gaat inderdaad over een bovengist. Maar ook bij een ondergister heeft de vergistingstemperatuur een grote invloed op de vorming van allerlei vergistingsproducten. Vergistingstemperatuur heeft nu eenmaal een grote invloed op de smaak van het bier. Zowel bij boven- als ondergist.

Dat er bij Brulosophy meer factoren zijn waardoor de vergelijkingen mank gaan is een geval dat zeker is. Te vaak wordt geconcludeerd dat er geen verschil te proeven is terwijl uit andere tests dat wel blijkt. Receptuur speelt daarbij zeker een rol. Voor een goede vergelijking van vergistingsproducten door verschillende werkwijze dien je een bier te brouwen dat niet te hoppig is.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Lange Möpper

• Vol lid
  • Leve de man die het bier uitvond!
« Reactie #26 Gepost op: 27-11-2017 16:08 u »
Heb geprobeerd, leek op het gebied van starters die ik ben, geprobeerd in Jip en Janneketaal begrijpelijk voor mezelf samen te vatten.

Ik heb een erlenmeyer, heel licht moutextract en ik heb een pak 2206 van Wyeast. (vergisting tussen 9 en 14 graden C)
Gistpack een dag van tevoren smacken.

Wort maken van de extract en water (100 gr / 1 liter?)
5 min koken ( in de erlenmeyer of in een pan?)
In de erlenmeyer afgedekt laten afkoelen tot 14 graden,
Gist pack ontsmetten en gist toevoegen.
In gistkast verder laten afkoelen tot 10 graden en laten gisten.
Af en toe zwalken om te roeren. (heb helaas geen magneetroerder)

Hoe weet ik dat het gist klaar is?

Na x dagen, koelen zodat gist naar de bodem zakt, bovenste laag aftappen.
Dan kan je, of toevoegen aan je eigen brouwsel, of nieuwe liter extractwort toevoegen?

Hoe vaak zouden jullie dat herhalen?

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #27 Gepost op: 27-11-2017 16:31 u »
Ik heb geen ervaring met starters van ondergist, maar mijn gevoel zegt dat je die gewoon op kamertemperatuur kunt doen.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 27-11-2017 21:38 u »
5 min koken ( in de erlenmeyer of in een pan?)

In gistkast verder laten afkoelen tot 10 graden en laten gisten.
Koken kan zowel in een pan als in de erlenmeyer. Ik kook het wort altijd 10 min zachtjes door in een pan en voeg tijdens het koken 2 gram gistvoeding toe. (voor een brouwsel van 20l.) Als je kookt in een erlenmeyer heb je vanwege de tapse vorm nogal vet kans dat het wort over kookt vandaar dat ik liever een pan gebruik.

Ondanks dat het een ondergist is kun je het opkweken beste gewoon op kamertemperatuur doen. Als je afkoelt naar 10 graden gaat dit veel te langzaam. Aangezien je het starterwort toch niet opdrinkt hoef je je geen zorgen te maken over gevormde esters.

Offline jaapz

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #29 Gepost op: 28-11-2017 09:12 u »
Dat er bij Brulosophy meer factoren zijn waardoor de vergelijkingen mank gaan is een geval dat zeker is. Te vaak wordt geconcludeerd dat er geen verschil te proeven is terwijl uit andere tests dat wel blijkt. Receptuur speelt daarbij zeker een rol. Voor een goede vergelijking van vergistingsproducten door verschillende werkwijze dien je een bier te brouwen dat niet te hoppig is.

Ze hebben experimenten gedaan met een laag-gehopte marzen, een laag-gehopte czech pils, en een laag-gehopte helles export. Dat ze te hoppige bieren brouwen waardoor alle andere smaken niet goed genoeg naar voren komen was misschien in een aantal eerdere exbeeriments het geval, maar wat betreft dit onderwerp duidelijk niet.

Als je op hun site zoekt naar "Fermentation Temperature" zie je dat ze al 11 exbeeriments gedaan hebben wat betreft vergistingstemperatuur. De resultaten lopen van een p-waarde van 0.002 to een van 0.5.

Dat er uit andere tests blijkt dat er andere vergistingsproducten in het bier zitten bij verschillende temperaturen is ook niet wat ze bij brulosophy proberen te "debunken". Ze kijken gewoon of die verschillen te proeven zijn (op het niveau van een thuisbrouwer).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 28-11-2017 22:20 u »
Dat er uit andere tests blijkt dat er andere vergistingsproducten in het bier zitten bij verschillende temperaturen is ook niet wat ze bij brulosophy proberen te "debunken". Ze kijken gewoon of die verschillen te proeven zijn (op het niveau van een thuisbrouwer).

Voor de verschillen in smaak zijn de drempelwaarden van de vergistingsproducten van belang. Vandaar ook dat deze vermeld zijn in het plaatje dat ik eerder postte.
Het is belangrijk om te weten dat de hoeveelheid vergistingsproducten per gist verschillend kan zijn.

Op basis van mijn jarenlange ervaring weet ik dat de factor temperatuur een hele belangrijke is voor de smaak van je bier. Dat geldt zowel bij ondergistende als bovengistende bieren.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #31 Gepost op: 30-11-2017 09:52 u »
Ik begrijp je punt Jacques... maar het effect is dus blijkbaar dat grote groepen ervaren bierdrinkers (waaronder veel keurmeesters) blind het verschil niet kunnen proeven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 30-11-2017 20:27 u »
Ik begrijp je punt Jacques... maar het effect is dus blijkbaar dat grote groepen ervaren bierdrinkers (waaronder veel keurmeesters) blind het verschil niet kunnen proeven.

Voor mij is dit een teken dat de tests van Brulosophy minder betrouwbaar zijn dan verondersteld wordt. Te vaak wordt geconcludeerd dat iets niet uitmaakt terwijl anderen, ondersteunt door wetenschappelijk verantwoorde analyses, wel een verschil in smaak constateren.

Offline jaapz

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #33 Gepost op: 01-12-2017 11:10 u »
Voor mij is dit een teken dat de tests van Brulosophy minder betrouwbaar zijn dan verondersteld wordt. Te vaak wordt geconcludeerd dat iets niet uitmaakt terwijl anderen, ondersteunt door wetenschappelijk verantwoorde analyses, wel een verschil in smaak constateren.

Als je de conclusies leest van de artikelen die Brulosophy online zet worden die toch met een stuk meer nuance gesteld dan hoe jij het nu zegt.
De testpanels bij Brulosophy bestaan ook altijd ten minste voor een deel uit BJCP geaccrediteerde juryleden, dus om dat zomaar weg te zetten lijkt me een beetje raar.

Maar goed, volgens mij gaan we nu met z'n allen wel heel offtopic

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 01-12-2017 11:51 u »
De testpanels bij Brulosophy bestaan ook altijd ten minste voor een deel uit BJCP geaccrediteerde juryleden, dus om dat zomaar weg te zetten lijkt me een beetje raar.

Ik zet de keurmeesters niet weg, maar wel de manier waarop deze ingezet worden.

Tags: