Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ondergister gekocht  (gelezen 1663 keer)

Offline Lange Möpper

• Vol lid
  • Land: nl
  • Leve de man die het bier uitvond!
Ondergister gekocht
« Gepost op: 22-11-2017 21:07 u »
Hallo mede-dorstigers,

Ik ben nu een paar jaartjes bezig met het brouwen van eigen bier, en... het begint me aardig te lukken.

Nu heb ik per ongeluk een ondergist gekocht (Wyeast 2206 -Bavarian Lager) en hier heb ik nog totaal geen ervaring mee. Brouw normaliter alleen met bovengisters.

Zijn er dingen waar ik extra op moet letten? Aan welke kant van de gisttemperatuur 9-14 C kan ik het beste gaan zitten?
Ik heb een gistkast, dus kan het best aardig regelen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en hulp.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Juindorper

• Senior lid
Re: Ondergister gekocht
« Reactie #1 Gepost op: 22-11-2017 21:17 u »
Maak in elk geval een flinke starter. Je hebt bij een ondergist ongeveer het dubbele aantal cellen nodig als bij een bovengist.
En als je aan de ondergrens van de opgegeven vergistingstemperatuur gaat zitten liefst nog iets meer.

Offline jaapz

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #2 Gepost op: 23-11-2017 14:36 u »
Welke hoeveelheid brouw je per keer? Als je kleine hoeveelheden (10 L) brouwt is de hoeveelheid die in het pakje zit wel genoeg. Als je meer dan dat brouwt moet je waarschijnlijk een starter maken op de manier die Juindorper aangeeft.

Wat ik zelf doe is gist enten rond de 18 tot 20 graden en laten gaan tot ik bubbeltjes zie, dan terugkoelen naar iets boven de ondergrens van de geadviseerde temperatuur. Als de snelheid van het vergisten wat begint af te nemen zet ik dan de vergistingstemperatuur van mijn klimaatkast wat hoger (rond de 15 ºC) om het gist nog even een schop onder de kont te geven en daarna op dezelfde temperatuur een diacetylrust te doen. Warm enten en dan terugkoelen verkleint de opstarttijd van de gist bij mij aanzienlijk.

2206 is trouwens een mooi gist, heb ik al een paar zeer prettige biertjes mee gebrouwen.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #3 Gepost op: 23-11-2017 17:12 u »
Recept in kloppen in BrouwHulp. Juiste gist kiezen en BrouwHulp laten berekenen hoe groot je starter moet zijn.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 23-11-2017 20:22 u »
Welke hoeveelheid brouw je per keer? Als je kleine hoeveelheden (10L) brouwt is de hoeveelheid die in het pakje zit wel genoeg.
Niet dus. Maar gelukkig kun je met BrouwHulp berekenen hoeveel cellen je nodig hebt en hoe groot je starter moet zijn.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-11-2017 20:26 u »
Warm enten en dan terugkoelen verkleint de opstarttijd van de gist bij mij aanzienlijk.
En het verkleint daarmee ook de kwaliteit van je bier.
Neem gewoon de tijd om terug te koelen naar de gewenste vergistingstemperatuur voor dat je de gist ent.
Mocht de vergisting na 24 uur niet zijn gestart kun je eventueel alsnog de temperatuur een graadje verhogen.

Offline Lange Möpper

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 23-11-2017 21:54 u »
Heb een receptje gemaakt van 20 liter.

Hmmm een starter... Voor alles moet een eerste keer zijn.

Hebben jullie handige tips hiervoor? Hoe ik simpel en goed voor de eerste keer een starter maak?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 23-11-2017 23:01 u »
Hmmm een starter... Voor alles moet een eerste keer zijn.

Hebben jullie handige tips hiervoor? Hoe ik simpel en goed voor de eerste keer een starter maak?

Het forum staat er vol mee... Kijk bij de tag giststarter

Het makkelijkst is moutextract oplossen 100 g op 1 liter water.
Koken gedurende 10 minuten (er hoeft geen hop bij)
Af laten koelen in een afgesloten fles.
Goed schudden met de fles.
Gist er bij.
Weer schudden.
Waterslot op de fles plaatsen en wachten.

Meer is het in feite niet.

In de topics van de tag kun je zien hoe je het allemaal nog meer kan.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 24-11-2017 09:43 u »
Je hoeft een ondergister niet koud te gebruiken, je kunt ze gewoon bij 18-20°C inzetten maar je krijgt natuurlijk wel smaak, fruitigheid. Die kou is alleen maar om de fruitigheidproduktie door de gist te onderdrukken.

Ingo

Offline jaapz

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #9 Gepost op: 24-11-2017 10:28 u »
Neem gewoon de tijd om terug te koelen naar de gewenste vergistingstemperatuur voor dat je de gist ent.

Ik kan geen verschil merken tussen bieren die ik koud, en bieren die ik warm ge-ent heb. Ik vraag mij dus af of die eerste paar uur dat hij wat warmer zit kan opwegen tegen de actieve hoofdvergisting die gewoon op de normale vergistingstemperatuur word vergist. Daarnaast kan ik eerder enten en start mijn vergisting sneller, beide dingen die ik zeer op prijs stel. Daarnaast is het helemaal niet raar om aan het einde van de vergisting de temperatuur weer wat hoger te zetten voor een langere periode zodat de laatste SG-puntjes nog gemaakt kunnen worden door de gist. Dat het aan die kant van de vergisting wel kan, maar aan het begin niet, vind ik dan ook een rare gedachte.

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #10 Gepost op: 24-11-2017 19:22 u »
Het forum staat er vol mee... Kijk bij de tag giststarter

Het makkelijkst is moutextract oplossen 100 g op 1 liter water.
Koken gedurende 10 minuten (er hoeft geen hop bij)
Af laten koelen in een afgesloten fles.
Goed schudden met de fles.
Gist er bij.
Weer schudden.
Waterslot op de fles plaatsen en wachten.

Meer is het in feite niet.

In de topics van de tag kun je zien hoe je het allemaal nog meer kan.

Ook ik wil voor de eerste keer aan gistvermeerdering doen.
Je wilt zoveel mogelijk zuurstof in de starter. Is het dan wel handig er een waterslot op te zetten? Is alleen een kapje tegen stof niet slimmer dan? Of moet de zuurstof er al in zitten voor je ent?

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #11 Gepost op: 24-11-2017 19:45 u »
De meningen over een waterslot zijn verdeeld. Ik gebruik als afsluiting zelf aluminiumfolie die ik met Star San zekerheidshalve onderspuit.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 24-11-2017 21:03 u »
Ik kan geen verschil merken tussen bieren die ik koud, en bieren die ik warm ge-ent heb. Ik vraag mij dus af of die eerste paar uur dat hij wat warmer zit kan opwegen tegen de actieve hoofdvergisting die gewoon op de normale vergistingstemperatuur word vergist. Daarnaast kan ik eerder enten en start mijn vergisting sneller, beide dingen die ik zeer op prijs stel. Daarnaast is het helemaal niet raar om aan het einde van de vergisting de temperatuur weer wat hoger te zetten voor een langere periode zodat de laatste SG-puntjes nog gemaakt kunnen worden door de gist. Dat het aan die kant van de vergisting wel kan, maar aan het begin niet, vind ik dan ook een rare gedachte.
De meeste esters en hogere alcoholen worden geproduceerd aan het begin van de vergisting.
Vandaar dat men de hoofdgisting vaak kouder uitvoert dan de nagisting.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 25-11-2017 11:11 u »
Ook ik wil voor de eerste keer aan gistvermeerdering doen.
Je wilt zoveel mogelijk zuurstof in de starter. Is het dan wel handig er een waterslot op te zetten? Is alleen een kapje tegen stof niet slimmer dan? Of moet de zuurstof er al in zitten voor je ent?

Het voorzien van zuurstof van het wort voordat ent is aan te bevelen. Zo heeft de gist meteen zuurstof tot zijn beschikking. Om zuurstof toetreding mogelijk te maken kun je de fles voorzien van een royaal stuk aluminiumfolie. Er kan dan makkelijker zuurstof in de fles komen. Overigens heb ik vaak gezien dat zuurstof door het waterslot naar binnen werd gezogen aan het begin van de vergisting.
Zodra je ziet dat de vergisting over zijn hoogtepunt is kun je de fles voorzien van een waterslot of van terugslagklepje (waar over je weer een aluminiumfolie kunt doen).

Offline jaapz

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #14 Gepost op: 25-11-2017 11:49 u »
De meeste esters en hogere alcoholen worden geproduceerd aan het begin van de vergisting.
Vandaar dat men de hoofdgisting vaak kouder uitvoert dan de nagisting.

Ik vergist ook koud in de hoofdvergisting, ik houd het alleen de eerste paar uurtjes warm totdat ik zie dat er een minimaal beetje CO2 geproduceerd wordt. Vanaf daar begin ik met koelen en als het echt lekker aan het vergisten is, is hij allang afgekoeld naar de gewenste temperatuur.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 25-11-2017 20:43 u »
Ik vergist ook koud in de hoofdvergisting, ik houd het alleen de eerste paar uurtjes warm totdat ik zie dat er een minimaal beetje CO2 geproduceerd wordt.

Dat is nu net de periode dat de meeste hogere alcoholen gevormd worden waaruit later esters gevormd worden...

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #16 Gepost op: 25-11-2017 21:00 u »
Mocht de vergisting na 24 uur niet zijn gestart kun je eventueel alsnog de temperatuur een graadje verhogen.

Brulosophy heeft recent ‘bewezen’ dat een panel van geoefende thuisbrouwens & BHCP-keurders géén verschil konden proeven bij een blinde proef tussen koud en warm gebrouwen ondergisters (eentje aan de ondergrens van de range vergist, de andere ruim te warm - op 22 graden Celsius geloof ik).
Het warm gebrouwen bier was veel sneller klaar, maar qua smaak niet te onderscheiden van de ‘normaal’ vergiste ondergister... waarmee de conclusie was dat de gebruikte giststam voor een bepaald smaakprofiel zorgt, níet de lage temperatuur.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 25-11-2017 21:20 u »
Brulosophy heeft recent ‘bewezen’ dat een panel van geoefende thuisbrouwens & BHCP-keurders géén verschil konden proeven bij een blinde proef tussen koud en warm gebrouwen ondergisters (eentje aan de ondergrens van de range vergist, de andere ruim te warm - op 22 graden Celsius geloof ik).
Het warm gebrouwen bier was veel sneller klaar, maar qua smaak niet te onderscheiden van de ‘normaal’ vergiste ondergister... waarmee de conclusie was dat de gebruikte giststam voor een bepaald smaakprofiel zorgt, níet de lage temperatuur.
Vandaar ook dat pilsbrouwerijen enorme koelinstallaties hebben.
Stel je voor dat het bier te snel klaar is... ::)

Maar als hobbyist brouw je natuurlijk voor je zelf. Als je zelf zo'n proef uitvoerd zou je dan het verschil ook niet proeven?
Ik denk het wel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 25-11-2017 21:26 u »

Ik heb al vaker geschreven dat ik de blindproef tests van Brulosophy slecht van opzet vind omdat de proevers geen idee hebben wat er verschillend is. Als je weet dat bieren bij verschillende temperaturen vergist zijn, maar niet weet welk bier bij welke temperatuur vergist is weet je waar je op moet letten. Als je dat niet vertelt laat je proevers zoeken naar een speld in een hooiberg. Als die niet gevonden wordt betekent dat niet dat er geen speld in de hooiberg is.

Uit ervaring weet ik dat vergistingstemperatuur veel uitmaakt voor de smaak van je bier. Maar ook je keuze van de gist die je ent. Die invloed is erg groot. Maar om te stellen dat de vergistingstemperatuur niet uitmaakt omdat de invloed van de gistras groter is is veel te kort door de bocht.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #19 Gepost op: 25-11-2017 23:01 u »
Ik vind de testen die Brulosophy doet wél eerlijk.
Ze doen dezelfde driehoek-testen die grote firma’s als Unilever ook voor blinde smaak-panels gebruiken.
Ze geven 3 bieren te proeven, 2x dezelfde en 1 afwijkende, en vragen vervolgens welke van de 3 afwijkend is. Diegenen die dat góed hebben, die vragen ze of de afwijkende van de 3 lekkerder vinden of niet.
Daarnaast hanteren ze een vrij streng kansberekenings-criteria dat uitsluit dat gokken de uitslag beinvloed.

Als je alleen een afwijking kan aanwijzen als je weet waar je precies op moet letten, dan is het maar de vraag of de afwijking wel zo significant is.

Daarnaast, er zijn warm vergiste ‘ondergisters’ die prijzen pakken... dus waarom dan niet?
De vergelijking met de grote jongens is trouwens niet helemaal eerlijk, de grote fabriekspilsen gebruiken maïs, rijst, hop-extract en misschien wel andere shit om ‘goed’ te smaken... misschien heeft het daarom wel meer tijd nodig om te rijpen ?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 25-11-2017 23:37 u »
Het moet wel een hele groot smaakverschil zijn als je niet weet waarin het verschil kan zitten.

Het is niet voor niets dat bij de Brulosophy tests blijkt dat er geen verschil is terwijl uit wetenschappelijk uitgevoerde tests wel degelijk verschillen worden aangetoond. Bij de wetenschappelijke tests wordt wel aan de proevers verteld wat anders is. De proevers krijgen de bieren wel blind te proeven in drieglazentests. Op die manier wordt bepaald of het verschil significant is. In het verleden heb ik wel eens in een dergelijk proefpanel gezeten.

Verder blijkt ook uit analyses dat er duidelijke verschillen zijn.

Online davyd

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #21 Gepost op: 25-11-2017 23:38 u »
Voor een andere visie: http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?t=755

In het Engels, en niet voor beginners.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #22 Gepost op: 26-11-2017 00:40 u »
Verder blijkt ook uit analyses dat er duidelijke verschillen zijn.

Leuk plaatje, maar dit gaat over een bovengist. Niet relevant voor de discussie.
Of het vooraf bekend maken uiteindelijk de resultaten beïnvloed van de proevers is volgens mij zeker niet het grote probleem bij brulosophy. Voor beiden punten valt wat te zeggen.
Maar wat wel het probleem is, is dat de bieren vers gedronken worden en dat hij altijd gelatine toepast.
Om terug te komen, mocht je warmer gaan vergisten zorg dan nog steeds voor genoeg cellen. Mocht het effect niet aanwezig zijn dan zit daar de truc. Veel cellen betekent weinig deling dus weinig esters.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #23 Gepost op: 26-11-2017 13:43 u »
Voor een andere visie: http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?t=755

In het Engels, en niet voor beginners.

Dank je voor de link.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #24 Gepost op: 26-11-2017 21:12 u »
Ik vind de testen die Brulosophy doet wél eerlijk.
Ze doen dezelfde driehoek-testen die grote firma’s als Unilever ook voor blinde smaak-panels gebruiken.

De meetonzekerheid van de test is zo groot dat dat de je geen conclusie kunt trekken. Lees de eerste hoofdstukken uit Meilgaard (te lezen bij Google books) dan snap je waarom die meetonzekerheid zo hoog is.

Bij ons Gilde "treden" de proevers van Grolsch jaarlijks op. Zij kunnen in een bier een stuk of 30 stoffen kwalificeren en de toppers kunnen er een groot aantal ook kwantificeren. Een bierstijl interpreteren is vervolgens iets waarz e meer moeite mee hebben want daar zijn ze niet op getraint.

Zij proeven op een heel andere manier dan , liefhebbers of zelfs keurmeesters. Zij scannen een sample als het ware, alle 30 stofjes, ja/nee/ja/nee/ja/ja ....

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #25 Gepost op: 26-11-2017 22:16 u »
Leuk plaatje, maar dit gaat over een bovengist. Niet relevant voor de discussie.
Of het vooraf bekend maken uiteindelijk de resultaten beïnvloed van de proevers is volgens mij zeker niet het grote probleem bij Brulosophy. Voor beiden punten valt wat te zeggen.
Maar wat wel het probleem is, is dat de bieren vers gedronken worden en dat hij altijd gelatine toepast.

Het plaatje gaat inderdaad over een bovengist. Maar ook bij een ondergister heeft de vergistingstemperatuur een grote invloed op de vorming van allerlei vergistingsproducten. Vergistingstemperatuur heeft nu eenmaal een grote invloed op de smaak van het bier. Zowel bij boven- als ondergist.

Dat er bij Brulosophy meer factoren zijn waardoor de vergelijkingen mank gaan is een geval dat zeker is. Te vaak wordt geconcludeerd dat er geen verschil te proeven is terwijl uit andere tests dat wel blijkt. Receptuur speelt daarbij zeker een rol. Voor een goede vergelijking van vergistingsproducten door verschillende werkwijze dien je een bier te brouwen dat niet te hoppig is.

Offline Lange Möpper

• Vol lid
« Reactie #26 Gepost op: 27-11-2017 16:08 u »
Heb geprobeerd, leek op het gebied van starters die ik ben, geprobeerd in Jip en Janneketaal begrijpelijk voor mezelf samen te vatten.

Ik heb een erlenmeyer, heel licht moutextract en ik heb een pak 2206 van Wyeast. (vergisting tussen 9 en 14 graden C)
Gistpack een dag van tevoren smacken.

Wort maken van de extract en water (100 gr / 1 liter?)
5 min koken ( in de erlenmeyer of in een pan?)
In de erlenmeyer afgedekt laten afkoelen tot 14 graden,
Gist pack ontsmetten en gist toevoegen.
In gistkast verder laten afkoelen tot 10 graden en laten gisten.
Af en toe zwalken om te roeren. (heb helaas geen magneetroerder)

Hoe weet ik dat het gist klaar is?

Na x dagen, koelen zodat gist naar de bodem zakt, bovenste laag aftappen.
Dan kan je, of toevoegen aan je eigen brouwsel, of nieuwe liter extractwort toevoegen?

Hoe vaak zouden jullie dat herhalen?

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #27 Gepost op: 27-11-2017 16:31 u »
Ik heb geen ervaring met starters van ondergist, maar mijn gevoel zegt dat je die gewoon op kamertemperatuur kunt doen.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 27-11-2017 21:38 u »
5 min koken ( in de erlenmeyer of in een pan?)

In gistkast verder laten afkoelen tot 10 graden en laten gisten.
Koken kan zowel in een pan als in de erlenmeyer. Ik kook het wort altijd 10 min zachtjes door in een pan en voeg tijdens het koken 2 gram gistvoeding toe. (voor een brouwsel van 20l.) Als je kookt in een erlenmeyer heb je vanwege de tapse vorm nogal vet kans dat het wort over kookt vandaar dat ik liever een pan gebruik.

Ondanks dat het een ondergist is kun je het opkweken beste gewoon op kamertemperatuur doen. Als je afkoelt naar 10 graden gaat dit veel te langzaam. Aangezien je het starterwort toch niet opdrinkt hoef je je geen zorgen te maken over gevormde esters.

Offline jaapz

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #29 Gepost op: 28-11-2017 09:12 u »
Dat er bij Brulosophy meer factoren zijn waardoor de vergelijkingen mank gaan is een geval dat zeker is. Te vaak wordt geconcludeerd dat er geen verschil te proeven is terwijl uit andere tests dat wel blijkt. Receptuur speelt daarbij zeker een rol. Voor een goede vergelijking van vergistingsproducten door verschillende werkwijze dien je een bier te brouwen dat niet te hoppig is.

Ze hebben experimenten gedaan met een laag-gehopte marzen, een laag-gehopte czech pils, en een laag-gehopte helles export. Dat ze te hoppige bieren brouwen waardoor alle andere smaken niet goed genoeg naar voren komen was misschien in een aantal eerdere exbeeriments het geval, maar wat betreft dit onderwerp duidelijk niet.

Als je op hun site zoekt naar "Fermentation Temperature" zie je dat ze al 11 exbeeriments gedaan hebben wat betreft vergistingstemperatuur. De resultaten lopen van een p-waarde van 0.002 to een van 0.5.

Dat er uit andere tests blijkt dat er andere vergistingsproducten in het bier zitten bij verschillende temperaturen is ook niet wat ze bij brulosophy proberen te "debunken". Ze kijken gewoon of die verschillen te proeven zijn (op het niveau van een thuisbrouwer).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 28-11-2017 22:20 u »
Dat er uit andere tests blijkt dat er andere vergistingsproducten in het bier zitten bij verschillende temperaturen is ook niet wat ze bij brulosophy proberen te "debunken". Ze kijken gewoon of die verschillen te proeven zijn (op het niveau van een thuisbrouwer).

Voor de verschillen in smaak zijn de drempelwaarden van de vergistingsproducten van belang. Vandaar ook dat deze vermeld zijn in het plaatje dat ik eerder postte.
Het is belangrijk om te weten dat de hoeveelheid vergistingsproducten per gist verschillend kan zijn.

Op basis van mijn jarenlange ervaring weet ik dat de factor temperatuur een hele belangrijke is voor de smaak van je bier. Dat geldt zowel bij ondergistende als bovengistende bieren.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #31 Gepost op: 30-11-2017 09:52 u »
Ik begrijp je punt Jacques... maar het effect is dus blijkbaar dat grote groepen ervaren bierdrinkers (waaronder veel keurmeesters) blind het verschil niet kunnen proeven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 30-11-2017 20:27 u »
Ik begrijp je punt Jacques... maar het effect is dus blijkbaar dat grote groepen ervaren bierdrinkers (waaronder veel keurmeesters) blind het verschil niet kunnen proeven.

Voor mij is dit een teken dat de tests van Brulosophy minder betrouwbaar zijn dan verondersteld wordt. Te vaak wordt geconcludeerd dat iets niet uitmaakt terwijl anderen, ondersteunt door wetenschappelijk verantwoorde analyses, wel een verschil in smaak constateren.

Offline jaapz

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #33 Gepost op: 01-12-2017 11:10 u »
Voor mij is dit een teken dat de tests van Brulosophy minder betrouwbaar zijn dan verondersteld wordt. Te vaak wordt geconcludeerd dat iets niet uitmaakt terwijl anderen, ondersteunt door wetenschappelijk verantwoorde analyses, wel een verschil in smaak constateren.

Als je de conclusies leest van de artikelen die Brulosophy online zet worden die toch met een stuk meer nuance gesteld dan hoe jij het nu zegt.
De testpanels bij Brulosophy bestaan ook altijd ten minste voor een deel uit BJCP geaccrediteerde juryleden, dus om dat zomaar weg te zetten lijkt me een beetje raar.

Maar goed, volgens mij gaan we nu met z'n allen wel heel offtopic

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 01-12-2017 11:51 u »
De testpanels bij Brulosophy bestaan ook altijd ten minste voor een deel uit BJCP geaccrediteerde juryleden, dus om dat zomaar weg te zetten lijkt me een beetje raar.

Ik zet de keurmeesters niet weg, maar wel de manier waarop deze ingezet worden.

Tags: