Methode van schoonmaken

Gestart door Brouwerijke, 22-11-2017 16:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerwaldonk

Schoonmaken van de flessen begint na het uitschenken van het bier. Fles leeg 2 x uitspoelen met een beetje leiding water en omgekeerd laten uitlekken
Dan op de dag van het brouwen veel warm water. De brouwketel vullen met het heetste koelwater en de ketel vullen met rechtopstaande flessen helemaal onder. In het warme water een mengsel van 50ml bleekwater 20ml caustic en 1 eetlepel trisoda poeder.
Flessen blijven 15 min in het bad met reinigings product.
Dan half uitgieten schudden met de fles en leeggieten.
Dan in een koud bad met leidingwater als spoelmiddel voor het reiningings product.
Dan in een koud bad met ontsmettings middel 1% peroxide
Dan op de flessenboom.
Dan terug in de kratten met een dekseltje op elke fles tot de dag van het bottelen.


 

hansHalberstadt

Ik spoel de flesje ook na gebruik schoon zoals brouwerwaldonk. Desinfecteren gaat heel makkelijk met stoom en een snelkookpan of fluitketel (of stoomcleaner)








Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-10-2018  16:30 uIk spoel de flesje ook na gebruik schoon zoals brouwerwaldonk. Desinfecteren gaat heel makkelijk met stoom en een snelkookpan of fluitketel (of stoomcleaner)

Met alleen spoelen is je flesje niet schoon!
Al er een tijdje bier in een fles staat ontstaat er een aanslag in de fles. Dat is een complexe verbinding van organische (eiwitten) en anorganische stoffen (calciumoxalaat). Die raak je niet kwijt door alleen te spoelen. Ook niet door te stomen. Het hete stoom zorgt er eerder voor dat de eiwitten van vorm veranderen zoals dat gebeurt bij het koken of bakken van een ei. Het gevolg is dat het verwijderen van de aanslag moeizamer gaat.


Ook ik spoel al mijn flessen 2 tot 3 keer uit met water. Als ik de flessen daarna onderdompel in een Chemipro Caustic oplossing komt de bruine aanslag los.

Zie onderstaande foto.


Bier bottel je in schone flessen die op een goede manier zijn schoongemaakt. Viezigheid wil je toch niet je bier hebben. Ik in ieder geval niet.
Na de behandeling met een Caustic oplossing wel goed uitspoelen. Een klein restantje kan een vervelende smaakafwijking geven.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-10-2018  17:15 uMet alleen spoelen is je flesje niet schoon!
Al er een tijdje bier in een fles staat ontstaat er een aanslag in de fles. Dat is een complexe verbinding van organische (eiwitten) en anorganische stoffen (calciumoxalaat). Die raak je niet kwijt door alleen te spoelen. Ook niet door te stomen. Het hete stoom zorgt er eerder voor dat de eiwitten van vorm veranderen zoals dat gebeurt bij het koken of bakken van een ei. Het gevolg is dat het verwijderen van de aanslag moeizamer gaat.
Ja dat klopt. Je moet het ook zien als een acceptabel compromis tussen niet zo vaak hoeven schoonmaken en waarneembare nadelen. Omdat je stoomt loop je in iedere geval geen kans op infecties. Als je dit te vaak herhaalt dan is na een keer of 5 de aanslag wel merkbaar en zou je bv problemen kunnen krijgen met gushing door oxalaat aanslag. Daarom reinig ik eens in de zoveel x bottelen de flesjes wel grondig met loog. Door een zaklantaarn naar binnen te schijnen in de hals kun je zien hoeveel aanslag er al is gevormd. Wat helpt is brouwen met wat calcium chloride of calcium sulfaat. De calcium reageert dan al met de oxalaat in de maisch en slaat dan veel minder neer in je flesje. 

brouwmus

Citaat van: jelle82 op 07-10-2018  13:08 uComplete beginner hier en wil een goede schoonmaakregime invoeren.

Wat bedoel jij met "schoonmaken met..."? Laten weken in een Puro oplossing of met een flessenborstel of met een doekje in de flessen wrijven?

Sorry voor de banale vraag, maar schoonmaken is nog iets waar ik me weinig bij kan voorstellen.

Jelle, ondertussen zijn er al meerdere reacties gegeven, zie ik. Ik hoop dat deze je vragen hebben beantwoord. Succes met schoonmaken!

jelle82

Citaat van: brouwmus op 07-10-2018  17:56 uJelle, ondertussen zijn er al meerdere reacties gegeven, zie ik. Ik hoop dat deze je vragen hebben beantwoord. Succes met schoonmaken!

Hallo brouwmus, ik geloof het wel ja. Ik heb door na enkele draadjes te lezen, dat reinigen nogal een heikel thema is - ik wilde dit niet uitlokken met mijn vraag. ;)

De foto van Jacques spreekt boekdelen.

Jacques

Vandaag gebotteld. Bij het sorteren van de flessen om deze schoon te maken kwam ik deze twee flessen tegen. Het zijn flessen die ik gekregen heb van een andere hobbybrouwer. Na het uitschenken zijn ze omgespoeld.
Een mooi voorbeeld voor degenen die hun flessen alleen spoelen. Spoelen maakt niet schoon!


dirk

Mooi extreem voorbeeld. Spoelen voorkomt alleen schimmelvorming door achtergebleven nutriƫnten. Wil je de waas (biersteen) weghebben dan heb je toch een basische reiniger nodig zoals Chemipro, PBW, Enzybrew of een vaatwaspoeder.

lier

Bedankt. Mooi voorbeeld die flessen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.