Methode van schoonmaken

Gestart door Brouwerijke, 22-11-2017 16:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: beermenke op 30-11-2017  18:34 uSulfiet werkt als ontsmetting en ik maak eerst alle flessen schoon met oxi pro en spoel na met sulfiet en citroen en daarna met schoon water en dan direct bottelen

Sulfiet heeft desinfecterende werking maar reinigt niet. Oxi pro verwijdert in zeer beperkte mate biersteen. Om flessen echt schoon te maken kun je beter Chemipro Caustic of loog gebruiken. Zeker met loog moet je heel goed oppassen.

carucci

Interessante schoonmaakmethodes van iedereen, misschien die van mij ook maar eens aanpassen.

Tot nu toe hield ik het hierbij:
 - na gebruik van het flesje (leegdrinken dus :proost: ) omspoelen en droog wegzetten.
 - vervolgens voor het brouwen de flessen vullen met water en deze in een grote pan, welke voor de helft gevuld is met water, koken
   laten we zeggen 10 min per fles.
 
Flessen worden maar een keer zelf gebruikt en worden vervolgens weer ingeleverd.
Tot nu toe nergens last van gehad, ben persoonlijk niet zo van die zware chemicaliën.

"Als iemand dit echt een slechte methode vindt hoor ik het natuurlijk graag."

Groeten van Carucci

Jacques

Regelmatig flessen weer inleveren is een methode. Moet je wel steeds etiketten afweken want een zelfgebrouwen bier met een etiket van een commerciële brouwerij is natuurlijk geen gezicht.

Je kunt ook steeds nieuwe flessen gebruiken maar dat is voor het milieu veel schadelijker dan het gebruik van een goed reinigingsmiddel.

JoepH

Citaat van: Jacques op 01-12-2017  21:25 uRegelmatig flessen weer inleveren is een methode. Moet je wel steeds etiketten afweken want een zelfgebrouwen bier met een etiket van een commerciële brouwerij is natuurlijk geen gezicht.

Je kunt ook steeds nieuwe flessen gebruiken maar dat is voor het milieu veel schadelijker dan het gebruik van een goed reinigingsmiddel.

Ik spoel de flessen eerst om. Flessen met depot gaan meteen retour winkel. De rest gaat 10 minuten in de magnetron. Voor bottelen nog een keer spoelen, daarna Star San daarna nog even omspoelen met schoon water. Lijkt goed te gaan op die manier.

beermenke

Dank je Jacques, niet bij stil gestaan. Ga ik proberen. Formidabel forum!

dirk

Citaat van: JoepH op 01-12-2017  21:38 uDe rest gaat 10 minuten in de magnetron.

Magnetron?! Wat is er mis mee om de flessen te frituren? Of anders af te bakken?

Alle gekheid op een stokkie: gewoon huishoudschoon, droog opslaan en voor het bottelen een desinfectiestap is meer dan voldoende.

Jacques

Citaat van: dirk op 02-12-2017  14:25 uMagnetron?! Wat is er mis mee om de flessen te frituren? Of anders af te bakken?

Alle gekheid op een stokkie: gewoon huishoudschoon, droog opslaan en voor het bottelen een desinfectiestap is meer dan voldoende.

Verhitten zonder eerder echt schoon te maken is geen goed idee. Het biersteen dat bestaat uit een complex anorganische en organische stoffen (waaronder eiwitten) bakt zo vast aan de wand van de fles.

En spoelen is iets anders dan schoonmaken. Door alleen te spoelen verwijder je geen biersteen.

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 02-12-2017  14:25 uAlle gekheid op een stokkie: gewoon huishoudschoon, droog opslaan en voor het bottelen een desinfectiestap is meer dan voldoende.
Dan krijg je na verloop van tijd dus dit

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 03-12-2017  10:29 uDan krijg je na verloop van tijd dus dit.

Misschien wel, maar daar heb ik (nog) geen last van. Wellicht omdat ik de desinfectiestap nog met een chloor/loog reiniger (Chemipro) uitvoer. Loog werkt uitstekend tegen biersteenvorming.

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 03-12-2017  10:53 uMisschien wel, maar daar heb ik (nog) geen last van. Wellicht omdat ik de desinfectiestap nog met een chloor/loog reiniger (Chemipro) uitvoer. Loog werkt uitstekend tegen biersteenvorming.
Chloor/loog verwijdert inderdaad biersteen, maar dan ben je dus wel degelijk aan het reinigen en niet alleen desinfecteren.

CeesM

Ik vind de blonde biertjes van Park uit de ALDI wel lekker. De statiegeld vrije flesjes spaar ik op. Na het leegdrinken spoel ik ze 2x om, droog ze aan de flessenboom en verpakt het in kartonnen dozen. Voor het bottelen spoel ik ze nog met Puro San (ander merk Star San) en droog deze in de flessenboom. Gelijk bottelen met de eerst gesanitairde flesjes.

Bakmeel

Ik heb op andere fora ook wel eens gelezen dat iemand ze na het schoonmaken met puro oxi in een oven op 120 ºC een kwartiertje uitbakt om alles dood te maken. Lijkt mij een riskante manier omdat dit glas volgens mij niet bestand is tegen dergelijke sterke temperatuurschommelingen. Straks ligt je oven vol met glas?

jaapz

Na het leegdrinken van een flesje spoel ik hem gelijk een paar keer goed om met heet water en laat hem uitdruppen in een krat (op de kop). Daar blijft hij staan tot botteldag, waar ik ze in een bak star san laat weken waarna ik afvul.

Als er nog labeltjes op de flesjes zitten, week ik die er ook nog af in een bak met warm water voor een nacht, daarna gaan ze nog even in de vaatwasser.

Voor het bottelen check ik altijd even de flesjes na de spoeling met star san en warm water. Als ik nog viezigheid zie zitten, schrijf ik hem af en gaat hij de glasbak in.

PaultjePils

Nog even aanhaken op het biersteen probleem. In hoeverre moet ik daar rekening me houden met mijn plastic gistvaten. Nu maak ik het alleen schoon met zeep na gebruik en met puro oxi voor gebruik.

nembrionic

Citaat van: PaultjePils op 14-12-2017  16:40 uNog even aanhaken op het biersteen probleem. In hoeverre moet ik daar rekening me houden met mijn plastic gistvaten. Nu maak ik het alleen schoon met zeep na gebruik en met puro oxi voor gebruik.

In principe zou je dat ook in plastic moeten kunnen krijgen denk ik.

Verder zou ik geen zeep gebruiken. Als dat in je vat blijft zitten dan lijkt me dat niet zo goed.

nembrionic

Citaat van: hansHalberstadt op 03-12-2017  18:34 uChloor/loog verwijdert inderdaad biersteen, maar dan ben je dus wel degelijk aan het reinigen en niet alleen desinfecteren.

Biersteen is een anorganisch materiaal dat verwijderd dient te worden met een zuur.

Jacques

Citaat van: PaultjePils op 14-12-2017  16:40 uNog even aanhaken op het biersteen probleem. In hoeverre moet ik daar rekening me houden met mijn plastic gistvaten. Nu maak ik het alleen schoon met zeep na gebruik en met puro oxi voor gebruik.

Bij plastic gistvaten krijg je inderdaad na verloop van tijd een biersteenafzetting. Dat kan een bron vormen van infecties. Desinfecteermiddelen dringen niet allemaal voldoende in de het grillige biersteen. Star San heeft een lage oppervlaktespanning en dringt daardoor beter in kloofjes dan veel andere desinfecteermiddelen.

Jacques

Citaat van: nembrionic op 14-12-2017  18:46 uBiersteen is een anorganisch materiaal dat verwijderd dient te worden met een zuur.

Biersteen is een complex dat bestaat uit organische stoffen en anorganische stoffen.
Voor een goede verwijdering moet je eerst aan de slag met een loog of een middel met een hoog looggehalte zoals Chemipro Caustic. Meestal is dan het meeste biersteen verwijderd. Daarna pas zuur gebruiken om het restant te verwijderen als dat nodig is.

PaultjePils

Dan toch maar even een flinke bak chemipro caustic aanschaffen. Merkte al dat sommige hergebruikte flessen af en toe wat meer koolzuur/spuiten en minder smaken dan bier uit nieuwere flessen. Zie het biersteen nu ook gewoon zitten in sommige flesjes, vooral bij een batch waar ik veel hop (van pellets) mee liet gaan in het gistvat. Bier was daardoor ook troebel. Of is dat dan meer viezigheid dan biersteen?  ;D

GeBaxke

Citaat van: PaultjePils op 15-12-2017  11:12 uDan toch maar even een flinke bak chemipro caustic aanschaffen. Merkte al dat sommige hergebruikte flessen af en toe wat meer koolzuur/spuiten en minder smaken dan bier uit nieuwere flessen. Zie het biersteen nu ook gewoon zitten in sommige flesjes, vooral bij een batch waar ik veel hop(van pellets) mee liet gaan in het gistvat. Bier was daardoor ook troebel. Of is dat dan meer viezigheid dan biersteen?  ;D

Tip, puro caustic is hetzelfde spul als chemipro caustic maar kost veel minder.

Neetje

Citaat van: PaultjePils op 14-12-2017  16:40 uNog even aanhaken op het biersteen probleem. In hoeverre moet ik daar rekening me houden met mijn plastic gistvaten. Nu maak ik het alleen schoon met zeep na gebruik en met puro oxi voor gebruik.

Na elke vergisting maak ik mijn plastic vat schoon met wat afwasmiddel en spons. Daarna goed spoelen en drogen.
Voor gebruik even sprayen met Starsan, 10 min. laten staan en vat is gereed voor volgende vergisting.
Op deze manier voorkom je de meeste biersteen en hoef je echt niet iedere keer loog/zuur te gebruiken.
Wel aandacht geven aan de moeilijke hoekjes en randjes, eventueel met een kwastje oid.

PaultjePils

Citaat van: Neetje op 15-12-2017  11:46 uNa elke vergisting maak ik mijn plastic vat schoon met wat afwasmiddel en spons. Daarna goed spoelen en drogen.
Voor gebruik even sprayen met Starsan, 10 min. laten staan en vat is gereed voor volgende vergisting.
Op deze manier voorkom je de meeste biersteen en hoef je echt niet iedere keer loog/zuur te gebruiken.
Wel aandacht geven aan de moeilijke hoekjes en randjes, eventueel met een kwastje oid.

Welke concentratie Star San maak je dan? Neem aan dat je dat ook nog afspoelt voor gebruik met water? En als ik af en toe schoonmaak met puro caustic, altijd ontsmet met Star San, dan is puro oxi nergens meer voor nodig? Is het een keuze, Star San vs oxi voor ontsmetten?

Jacques

Citaat van: PaultjePils op 15-12-2017  13:13 uWelke concentratie Star San maak je dan? Neem aan dat je dat ook nog afspoelt voor gebruik met water? En als ik af en toe schoonmaak met puro caustic, altijd ontsmet met Star San, dan is puro oxi nergens meer voor nodig? Is het een keuze, Star San vs oxi voor ontsmetten?

Caustic heeft zo wel een zeer goede reinigende als desinfecterende werking. Het nadeel is dat je doordat het chloorhoudend is het goed moet uitspoelen. Een klein restant kan een heel vervelende smaakafwijking geven. Daarnaast is het niet milieuvriendelijk. Door de loog die in dit middel zit werkt het prima op het organische gedeelte van biersteen.
Caustic is een middel dat je vooral gebruikt bij stevige verontreiniging of om vervelende geurtjes uit je gistvat te verwijderen.

Oxi heeft ook zowel reinigende als desinfecterende werking. Maar het is minder effectief dan caustic. Het is overigens vooral een reinigingsmiddel. Dit middel werkt beperkt op biersteen.

Star San is vooral een desinfecteermiddel maar heeft ook een reinigende werking omdat het ook een zeep is. Het bevat ook fosforzuurt. Hierdoor kan dit middel het anorganische deel van biersteen verwijderen.

Gouden regel is eerst reinigen en daarna desinfecteren.

Neetje

Citaat van: PaultjePils op 15-12-2017  13:13 uWelke concentratie Star San maak je dan? Neem aan dat je dat ook nog afspoelt voor gebruik met water? En als ik af en toe schoonmaak met puro caustic, altijd ontsmet met Star San, dan is puro oxi nergens meer voor nodig? Is het een keuze, Star San vs oxi voor ontsmetten?

Gewoon aanmaken volgens gebruiksaanwijzing.

Sprayen en na 10 minuten op zijn kop uit laten lekken - daarna, zonder spoelen, vullen.

Als ik na vergisten het vat reinig met afwasmiddel, spray ik deze "soms" wel in met Star San, borstel na 5 minuten met een kwastje de moeilijke hoekjes en schroefdraad. Daarna wel ff spoelen en droog weg zetten.

jelle82

Citaat van: brouwmus op 24-11-2017  08:16 u- Avond voor bottelen: schoonmaken met Puro Caustic. Je staat er versteld van wat er dan nog uit de flessen komt.

Ik ben het helemaal met Jacques eens als hij zegt dat het onlogisch is als je eerst heel veel moeite doet om een zo goed mogelijk bier te brouwen, om het daarna in mogelijk* vuile flessen te stoppen...

*Ik heb de schoonmaakstap met Puro Caustic geïntroduceerd omdat er bij de laatste brouwsels voordat ik dat deed, vaak meerdere gushers/spuiters/geklapte flessen waren. Sindsdien is dat over.

Complete beginner hier en wil een goede schoonmaakregime invoeren.

Wat bedoel jij met "schoonmaken met..."? Laten weken in een Puro oplossing of met een flessenborstel of met een doekje in de flessen wrijven?

Sorry voor de banale vraag, maar schoonmaken is nog iets waar ik me weinig bij kan voorstellen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.