Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Methode van schoonmaken  (gelezen 2495 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Methode van schoonmaken
« Reactie #25 Gepost op: 30-11-2017 20:41 u »
Sulfiet werkt als ontsmetting en ik maak eerst alle flessen schoon met oxi pro en spoel na met sulfiet en citroen en daarna met schoon water en dan direct bottelen

Sulfiet heeft desinfecterende werking maar reinigt niet. Oxi pro verwijdert in zeer beperkte mate biersteen. Om flessen echt schoon te maken kun je beter Chemipro Caustic of loog gebruiken. Zeker met loog moet je heel goed oppassen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline carucci

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • You never fail until you stop brewing.
« Reactie #26 Gepost op: 01-12-2017 15:41 u »
Interessante schoonmaakmethodes van iedereen, misschien die van mij ook maar eens aanpassen.

Tot nu toe hield ik het hierbij:
 - na gebruik van het flesje (leegdrinken dus :proost: ) omspoelen en droog wegzetten.
 - vervolgens voor het brouwen de flessen vullen met water en deze in een grote pan, welke voor de helft gevuld is met water, koken
   laten we zeggen 10 min per fles.

Flessen worden maar een keer zelf gebruikt en worden vervolgens weer ingeleverd.
Tot nu toe nergens last van gehad, ben persoonlijk niet zo van die zware chemicaliŽn.

"Als iemand dit echt een slechte methode vindt hoor ik het natuurlijk graag."

Groeten van Carucci

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 01-12-2017 21:25 u »
Regelmatig flessen weer inleveren is een methode. Moet je wel steeds etiketten afweken want een zelfgebrouwen bier met een etiket van een commerciŽle brouwerij is natuurlijk geen gezicht.

Je kunt ook steeds nieuwe flessen gebruiken maar dat is voor het milieu veel schadelijker dan het gebruik van een goed reinigingsmiddel.

Offline JoepH

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #28 Gepost op: 01-12-2017 21:38 u »
Regelmatig flessen weer inleveren is een methode. Moet je wel steeds etiketten afweken want een zelfgebrouwen bier met een etiket van een commerciŽle brouwerij is natuurlijk geen gezicht.

Je kunt ook steeds nieuwe flessen gebruiken maar dat is voor het milieu veel schadelijker dan het gebruik van een goed reinigingsmiddel.

Ik spoel de flessen eerst om. Flessen met depot gaan meteen retour winkel. De rest gaat 10 minuten in de magnetron. Voor bottelen nog een keer spoelen, daarna Star San daarna nog even omspoelen met schoon water. Lijkt goed te gaan op die manier.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #29 Gepost op: 01-12-2017 21:45 u »
Dank je Jacques, niet bij stil gestaan. Ga ik proberen. Formidabel forum!

Offline dirk

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #30 Gepost op: 02-12-2017 14:25 u »
De rest gaat 10 minuten in de magnetron.

Magnetron?! Wat is er mis mee om de flessen te frituren? Of anders af te bakken?

Alle gekheid op een stokkie: gewoon huishoudschoon, droog opslaan en voor het bottelen een desinfectiestap is meer dan voldoende.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 02-12-2017 17:14 u »
Magnetron?! Wat is er mis mee om de flessen te frituren? Of anders af te bakken?

Alle gekheid op een stokkie: gewoon huishoudschoon, droog opslaan en voor het bottelen een desinfectiestap is meer dan voldoende.

Verhitten zonder eerder echt schoon te maken is geen goed idee. Het biersteen dat bestaat uit een complex anorganische en organische stoffen (waaronder eiwitten) bakt zo vast aan de wand van de fles.

En spoelen is iets anders dan schoonmaken. Door alleen te spoelen verwijder je geen biersteen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #32 Gepost op: 03-12-2017 10:29 u »

Dan krijg je na verloop van tijd dus dit

Offline dirk

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #33 Gepost op: 03-12-2017 10:53 u »
Dan krijg je na verloop van tijd dus dit.

Misschien wel, maar daar heb ik (nog) geen last van. Wellicht omdat ik de desinfectiestap nog met een chloor/loog reiniger (Chemipro) uitvoer. Loog werkt uitstekend tegen biersteenvorming.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #34 Gepost op: 03-12-2017 18:34 u »
Misschien wel, maar daar heb ik (nog) geen last van. Wellicht omdat ik de desinfectiestap nog met een chloor/loog reiniger (Chemipro) uitvoer. Loog werkt uitstekend tegen biersteenvorming.
Chloor/loog verwijdert inderdaad biersteen, maar dan ben je dus wel degelijk aan het reinigen en niet alleen desinfecteren.

Offline CeesM

• Vol lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #35 Gepost op: 04-12-2017 17:37 u »
Ik vind de blonde biertjes van Park uit de ALDI wel lekker. De statiegeld vrije flesjes spaar ik op. Na het leegdrinken spoel ik ze 2x om, droog ze aan de flessenboom en verpakt het in kartonnen dozen. Voor het bottelen spoel ik ze nog met Puro San (ander merk Star San) en droog deze in de flessenboom. Gelijk bottelen met de eerst gesanitairde flesjes.

Offline Bakmeel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het is Bier Uur!
« Reactie #36 Gepost op: 04-12-2017 19:55 u »
Ik heb op andere fora ook wel eens gelezen dat iemand ze na het schoonmaken met puro oxi in een oven op 120 ļC een kwartiertje uitbakt om alles dood te maken. Lijkt mij een riskante manier omdat dit glas volgens mij niet bestand is tegen dergelijke sterke temperatuurschommelingen. Straks ligt je oven vol met glas?

Offline jaapz

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #37 Gepost op: 05-12-2017 10:20 u »
Na het leegdrinken van een flesje spoel ik hem gelijk een paar keer goed om met heet water en laat hem uitdruppen in een krat (op de kop). Daar blijft hij staan tot botteldag, waar ik ze in een bak star san laat weken waarna ik afvul.

Als er nog labeltjes op de flesjes zitten, week ik die er ook nog af in een bak met warm water voor een nacht, daarna gaan ze nog even in de vaatwasser.

Voor het bottelen check ik altijd even de flesjes na de spoeling met star san en warm water. Als ik nog viezigheid zie zitten, schrijf ik hem af en gaat hij de glasbak in.