Maischschema voor een Dubbel

Gestart door NaahedetleJ, 21-11-2017 08:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NaahedetleJ

Hoi allen,

A.s. zaterdag wil ik een dubbel bier gaan maken met 60% pilsmout en de overige 40% gaat bestaan uit Tarwemout, Goldswaen Red 50 EBC, Cara 120 en Goldswaen Aroma 400 EBC.

Graag zou ik deze goed balans willen zien. Dus niet te droog, maar ook weer niet te vol. Liever iets voller dan droog.
Begin SG 1070.

Ik kan maar geen juist maischschema verzinnen. Puur op de theorie gebaseerd zou ik nu het volgende doen:

30 min op 62 graden
30 min op 72 graden en
5 min   op 78 graden.

Zit ik hiermee een beetje goed met een lekker in balans Dubbel bier?

Ik hoor graag jullie bevindingen!

tdp

Prima, gewoon brouwen. Maischschema's hebben invloed, maar vaak in meer beperkte mate dan wordt aangenomen. Met een dergelijk schema kun je niet snel misbrouwen (in ieder geval niet op basis van het schema ;))

Esterenbrouw

Ondanks dat er diversen beweren dat een maischschema nauwelijks in vloed heeft, maak ik toch echt
een zoeter bier met een schema van 10 minuten 62º en 50 minuten 72º.

NaahedetleJ

Oke bedankt beide.

Citaat van: Esterenbrouw op 21-11-2017  12:56 uOndanks dat er diversen beweren dat een maischschema nauwelijks in vloed heeft, maak ik toch echt
een zoeter bier met een schema van 10 minuten 62º en 50 minuten 72º.

Dus stel ik zou 20 minuten op 62 graden gaan zitten en 40 minuten op 72 graden zou een iets voller (en dus iets zoeter bier) moeten zijn dan bij 30/30?
of is dit verschil te klein qua minuten?

jaapz

Doe bij wijze van experiment eens een eenstapsmaisch met gewoon 60 (tot pak en beet 90, als het nog niet goed geconverteerd is) minuten op 67C. Misschien nog iets hoger als je nog wat voller wil gaan.

Doen onze amerikaanse vrienden al jaren, ben het de laatste tijd ook gaan doen en het scheelt me een hoop gestook en gepiel met temperaturen moet ik zeggen. Zal wel heiligschennis zijn wat ik nu roep :)


(voor bonuspunten ook niet uitmaischen op 78C maar gewoon direct filteren en koken die hap)

NaahedetleJ

Citaat van: jaapz op 21-11-2017  14:42 uDoe bij wijze van experiment eens een eenstapsmaisch met gewoon 60 (tot pak en beet 90, als het nog niet goed geconverteerd is) minuten op 67C. Misschien nog iets hoger als je nog wat voller wil gaan.

Doen onze amerikaanse vrienden al jaren, ben het de laatste tijd ook gaan doen en het scheelt me een hoop gestook en gepiel met temperaturen moet ik zeggen. Zal wel heiligschennis zijn wat ik nu roep :)


(voor bonuspunten ook niet uitmaischen op 78C maar gewoon direct filteren en koken die hap)

Heb ik overwogen. Alleen durf ik het er niet echt op te wagen ivm schommelende temperaturen van de maischketel. Heb het idee dat ik het niet helemaal stabiel op die temperatuur kan houden.

tdp

Citaat van: NaahedetleJ op 21-11-2017  15:49 uHeb ik overwogen. Alleen durf ik het er niet echt op te wagen ivm schommelende temperaturen van de maischketel. Heb het idee dat ik het niet helemaal stabiel op die temperatuur kan houden.

1u 67 lukt niet, en 20 minuten of 40 minuten op 62 / 72 lukt wel? ;)

JanEric

Welke gist ga je gebruiken?
Lijkt me ook niet geheel onbelangrijk voor het bepalen of je een zoet of droog bier wilt...

Hay

Citaat van: jaapz op 21-11-2017  14:42 uDoe bij wijze van experiment eens een eenstapsmaisch met gewoon 60 (tot pak en beet 90, als het nog niet goed geconverteerd is) minuten op 67C. Misschien nog iets hoger als je nog wat voller wil gaan.

Doen onze amerikaanse vrienden al jaren, ben het de laatste tijd ook gaan doen en het scheelt me een hoop gestook en gepiel met temperaturen moet ik zeggen. Zal wel heiligschennis zijn wat ik nu roep :)


(voor bonuspunten ook niet uitmaischen op 78C maar gewoon direct filteren en koken die hap)

Ik heb gisteren een dubbel gebotteld die ik 3 weken geleden gebrouwen heb.
Eenstapsmaisch op 65 graden voor 75 minuten.
Vergist met de MJ m-31 en die is geeindigd op 1010.

NaahedetleJ

Citaat van: tdp op 21-11-2017  16:08 u1u 67 lukt niet, en 20 minuten of 40 minuten op 62 / 72 lukt wel? ;)

Heb je een punt tdp. Met 62 en 72 ook nie helemaal, maar dan mag je wat graden  afwijken. Bij de eenmaisch wat minder.  Maar kan het natuurlijk gewoon op wagen met 68 / 69 graden!?

NaahedetleJ

Citaat van: JanEric op 21-11-2017  16:42 uWelke gist ga je gebruiken?
Lijkt me ook niet geheel onbelangrijk voor het bepalen of je een zoet of droog bier wilt...

T 58 korrelgist.

Oxhead

Citaat van: NaahedetleJ op 21-11-2017  21:30 uT 58 korrelgist.

Dit geeft sowieso al een zoet bier. Ik zou 30 minuten op 63 en 73 maischen.
Hoeveel suiker wil je in de stort gaan gebruiken?

NaahedetleJ

Citaat van: Oxhead op 21-11-2017  21:34 uDit geeft sowieso al een zoet bier. Ik zou 30 minuten op 63 en 73 maischen.
Hoeveel suiker wil je in de stort gaan gebruiken?

Eigenlijk geen. Heb pilsmout 60% en verder Amber 12% en overig tarwe, cara 120 en aroma 400
Wel aan te raden toch wat suiker erin te doen?

Jacques

Mijn duit in het zakje.

25 minuten 68 ºC
15 minuten 73 ºC


En verder vooral een geschikte gist gebruiken die veel esters aanmaakt, weinig gist enten en op een wat hogere temperatuur vergisten. Gist en gisting hebben een veel meer grotere invloed op de beleving van een zoetige smaak dan een maischschema. Onvergistbare suikers hebben nu eenmaal een lage zoetkracht.

Oxhead

Citaat van: NaahedetleJ op 21-11-2017  21:54 uEigenlijk geen. Heb pilsmout 60% en verder Amber 12% en overig tarwe, cara 120 en aroma 400
Wel aan te raden toch wat suiker erin te doen?
Een volmoutbier met een sg van 1070 vergist met T-58 zal een vol dik bier opleveren. Als dit je doel is prima.
Om meer richting een dubbel te gaan zou ikzelf 10% bruine kandijsuiker gebruiken ten koste van de pilsmout.

Oscar

Citaat van: NaahedetleJ op 21-11-2017  08:56 uIk kan maar geen juist maischschema verzinnen.

Je moet niet te moeilijk denken over een maischema of 2 staps of 1 staps  en de tijden... Ach daar wordt je bier echt niet zo heel anders van, maischen is gewoon versuikeren... :brouwen:

tdp

Citaat van: NaahedetleJ op 21-11-2017  21:30 uHeb je een punt tdp. Met 62 en 72 ook nie helemaal, maar dan mag je wat graden  afwijken. Bij de eenmaisch wat minder.  Maar kan het natuurlijk gewoon op wagen met 68 / 69 graden!?

Ach, als je ongeveer een uur op 68/69 graden zit met een afwijking van +/- 1, of je hebt dit op 63 / 72 graden? Ga even van mijn eigen situatie uit, maar een graad +/- is erg lastig te voorkomen.

Underdike

Mijn input: 25 minuten 62 graden & 35 minuten 72 graden, en de S-33 gist, lekker warm vergisten...

Hay

Citaat van: Oxhead op 21-11-2017  23:09 uEen volmoutbier met een sg van 1070 vergist met T-58 zal een vol dik bier opleveren. Als dit je doel is prima.
Om meer richting een dubbel te gaan zou ikzelf 10% bruine kandijsuiker gebruiken ten koste van de pilsmout.

Dat denk ik ook ja! Als je op 68/69 gaat zitten bij eenstapsmaisch en geen suiker in de stort en de t-58 ga je een heel vol bier krijgen.
Ik heb diezelfde dubbel als hierboven ook op 65 graden met de t-58 vergist en die kwam uit op 1019.
En wel suiker in de stort.

jaapz

Citaat van: Jacques op 21-11-2017  22:22 uOnvergistbare suikers hebben nu eenmaal een lage zoetkracht.

Is het niet zo dat de onvergistbare suikers wel een effect hebben van een wat voller mondgevoel?

NaahedetleJ

Oke dank allen voor jullie input!
Hier kan ik zeker wat mee :)

Die van Jacques had ik nog niet eerder voorbij zien komen. 40 minuten is dus ook genoeg wanneer je direct start met 68 en dan naar 73 gaat?
(Of zit m dat dan in de opwarmtijd tussendoor waardoor ie op ongeveer 50 minuten uitkomt? ) :weetniet:)

Vol bier mag het zeker wel worden. Als ik kijk naar eerdere recepten die met een SG op 1084 winnende prijzen hebben gewonnen en geen suikers hebben toegevoegd, moet dat prima te drinken zijn lijkt me?
Maar wellicht is een wat hoger Alcohol wel lekker (max 8% ). Dus ik hou de suiker nog even in gedachten.

NaahedetleJ

Citaat van: Hay op 22-11-2017  09:39 uDat denk ik ook ja! Als je op 68/69 gaat zitten bij eenstapsmaisch en geen suiker in de stort en de t-58 ga je een heel vol bier krijgen.
Ik heb diezelfde dubbel als hierboven ook op 65 graden met de t-58 vergist en die kwam uit op 1019.
En wel suiker in de stort.

Even puur uit interesse/kennis vergaring:
Geldt dit ook als begin SG wat hoger ligt dan 1070 (zeg eens 1084). Of maakt dat helemaal niets uit.

Underdike

Bij Dubbels, Tripels en Quadrupels is suiker toevoegen wel een goede... daar wordt je bier lekker doordrinkbaar van.
Ik hoor geregeld dat basterdsuiker of bruine kandij niks extra oplevert tov kristalsuiker.... alleen de siroop schijnt andere (betere) smaakjes op te leveren.

Hay

Citaat van: NaahedetleJ op 22-11-2017  10:24 uEven puur uit interesse/kennis vergaring:
Geldt dit ook als begin SG wat hoger ligt dan 1070 (zeg eens 1084). Of maakt dat helemaal niets uit.

Ja als je begin sg hoger is zal je eind sg ook hoger zijn.

Jacques

Citaat van: jaapz op 22-11-2017  10:08 uIs het niet zo dat de onvergistbare suikers wel een effect hebben van een wat voller mondgevoel?

Ze dragen inderdaad bij aan de body van een bier.
Maar geven veel minder een zoete smaak dan vaak aangenomen wordt.

Jacques

Citaat van: Underdike op 22-11-2017  20:46 uIk hoor geregeld dat basterdsuiker of bruine kandij niks extra oplevert tov kristalsuiker.... alleen de siroop schijnt andere (betere) smaakjes op te leveren.

Dat is een kwestie van smaak...

Je kunt vrij simpel een test doen om te kijken wat het effect is. Gewoon een keer brouwen een gedeelte van het wort laten vergisten in meerdere 2 liter flessen waaraan je verschillende suikers hebt toegevoegd. Nadat het bier uitgegist is bottelen. 6 tot 8 weken later evalueren. Het liefst met meerdere personen.

NaahedetleJ

Dank allen!

Ik ga er 5% suiker in doen en houd het schema van Underdike aan :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.