Klimaatkast bouwen

Gestart door Huibie, 20-11-2017 22:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Huibie

Hey Allemaal,

Sinds mei 2017 ben ik begonnen met bierbrouwen.

Ik ben begonnen met een Starterskit met blikbier.


Daarna heb ik een elektrische kookketel gekocht en een moutpakket.


Ik dacht het mout wel even te kunnen schroten met een oude koffie molen.
Bier van gebrouwen maar zeer smaakloos.
Dus weggegooid en toch maar een schrootmolen aangeschaft.


Inmiddels 3 soorten bier gebrouwen met de molen, bock, tripel en een IPA.


Nu zelf een recept opgezocht voor pils.
Pils gebrouwen en staat nu in de koelkast, 7graden, te gisten.
Heb gelezen dat het eigenlijk rond de 10 graden moet.
Dus dacht ik ik ga zelf een klimaatkast bouwen.
3 mini bar koelkastjes gekocht.
 

De koelkastjes helemaal gestript.


En nu begonnen met de bouw van de kast.
Ik wil een kast met 3 zones maken vandaar de 3 kastjes,
Begonnen met een frame,


Buitenkant erop.


Isolatie aanbrengen.


Koelkastjes erin.



Op ebay knopjes, lampjes, besturing en keramische lampen besteld dus ff wachten.
Dan weer verder bouwen.
Inmiddels zit er 70 euro aan hout en isolatie in.
Overige kosten verwacht ik op ook ongeveer 70 euro.
Ik ga morgen de deurtjes maken.

Wordt vervolgd.

MVG Dyon.

Broeky

Erg leuk project! Ik ben nieuwsgierig naar het vervolg en of de werking gaat bevallen. Zelf ben ik ook aan het bedenken hoe ik mijn gistkast ga maken, maar dit zet mij wel op een leuk ander spoor.   :biersmile:

Huibie

Ik wilde eerst mijn koelkast in de schuur op offeren maar dacht als ik nou een kast maak onder de werkbank, dan kan ik  de koelkast nog gewoon gebruiken. Hoop alleen dat de onderdelen snel komen.

Mvg Dyon

HarryL

Wauw! Dat ziet er netjes uit.
Ik ben aan het wachten op mijn STC-1000, dan kan ik de koelkast ombouwen :)

pippakillinova

Je maak er geen half werk van zo te ziet. Hopelijk komen er veel lekkere biertjes uit!

 :brouwen:

Martijn0172

Momenteel ben ik mijn hobbyschuur aan het ombouwen naar een betere brouwruimte en wil uiteindelijk ook een geconditioneerde ruimte maken om bier in op te slaan, dus ik volg met veel interesse :)

bjorri

Netjes!
Knap dat je die koelkastjes kan strippen zonder dat het stuk gaat. Eneh, sowieso dat je die dingen tegen komt voor een schappelijke prijs.
Ik vind dit wel een bazen oplossing moet ik zeggen.

Neetje

Mooi project.
Het hout wel goed behandelen tegen vocht/condens om paddo-groei te voorkomen.

Huibie

Hey,

Het hout ga ik zeer goed schilderen. Heb ook hardhout triplex gebruikt.
Zit nog te twijfelen of ik nog aluminium op maat laat maken voor op de bodem.

Iemand nog tips met verf?

greetings

mbroek

Citaat van: Huibie op 21-11-2017  23:54 uHey,

Het hout ga ik zeer goed schilderen. Heb ook hardhout triplex gebruikt.
Zit nog te twijfelen of ik nog aluminium op maat laat maken voor op de bodem.

Iemand nog tips met verf?

greetings

Als je onder de bodem massief gevuld hebt met isolatie platen is het sterk genoeg. Moet wel goed passen.
Schilderen, gewoon goede lak gebruiken.

Martijn0172

Een juiste lak op terpetine basis gebruiken. Ik heb jaren hagedissen gehouden in multiplex bakken, afgelakt met een houtlak op terpetine basis, luchtvochtigheid was telkens tussen de 70-90%, wekelijk sproeien als een malle en nooit problemen. Goed gronden en dan minimaal 2 lagen lakken.

Huibie

Zo  vandaag de deurtjes er in gemaakt.
 


Waarom op terpetine basis?

Huibie

Citaat van: bjorri op 21-11-2017  10:23 uNetjes!
Knap dat je die koelkastjes kan strippen zonder dat het stuk gaat. Eneh, sowieso dat je die dingen tegen komt voor een schappelijke prijs.
Ik vind dit wel een bazen oplossing moet ik zeggen.
5 euro per stuk.

bjorri

Citaat van: Huibie op 23-11-2017  01:13 u5 euro per stuk.
Als je er nog een of meer weet voor die prijs dan... graag :-)

Huibie

Citaat van: bjorri op 23-11-2017  07:41 uAls je er nog een of meer weet voor die prijs dan... graag :-)
Ze hebben er nog zo'n 20 staan.
Bar coolers nog 30 stuks! 5 euro per stuk
€ 5,00
http://link.marktplaats.nl/m1216864960?utm_source=android_social&utm_medium=android_social&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons

bjorri

Dank voor de link. Morgen even langs rijden.

Huibie

Vandaag de tussen schotten erin gemaakt.
Ze zitten er tussen geklemd zodat ik de ruimtes kan verdelen.
En met verjaardagen de kast vol kan zetten met kratten bier.


Vandaag ook het eerste onderdeel ontvangen. De stc-1000.

Huibie

Vandaag begonnen met schilderen.

Ronny

Leuk project, dit wil ik even blijven volgen.

Oscar

Citaat van: Ronny op 28-11-2017  15:57 uLeuk project, dit wil ik even blijven volgen.

Een koelkast met gloeilamp en STC-1000 is makkelijker te realiseren... :)

Huibie

Citaat van: Oscar op 28-11-2017  22:00 uEen koelkast met gloeilamp en STC-1000 is makkelijker te realiseren... :)

Dat zal best. Maar met deze kast heb ik meer mogelijkheden door de 3 aparte zones.

Oscar

Citaat van: Huibie op 28-11-2017  22:22 uDat zal best. Maar met deze kast heb ik meer mogelijkheden door de 3 aparte zones.

ongeveer hetzelfde als 3 koelkasten...  ;)  Kun je in jou kasten koelen en verwarmen?  :brouwen:

Huibie

Citaat van: Oscar op 28-11-2017  22:33 uOngeveer hetzelfde als 3 koelkasten...  ;)  Kun je in jou kasten koelen en verwarmen?  :brouwen:
Ja alle drie de delen krijgen een koelelement en verwarmings lamp. Aangesloten op 3 aparte stc-1000 kastje. Ook plaats ik 3 ventilatoren om een luchtstroming te krijgen. En de losse schotten kan ik verplaatsen zodat ik de kast flexibel in kan delen. Wacht nu nog op de onderdelen. Intussen ga ik de kast goed schilderen. Denk er nog steeds overna om de binnenkant te bekleden om minder beschadigingen aan de lak te krijgen.

Easywoods

Citaat van: Huibie op 29-11-2017  00:01 uDenk er nog steeds overna om de binnenkant te bekleden om minder beschadehingen aan de lak te krijgen.

Daarvoor zou je hele dunne (2 mm dacht ik) trespa kunnen nemen, kun je gewoon lijmen als fineer, is keihard en makkelijk te reinigen.

Is hoe dan ook een heel mooi project  :duimop: :duimop: :petje-af:

Martijn0172

Citaat van: Huibie op 29-11-2017  00:01 uDenk er nog steeds overna om de binnenkant te bekleden om minder beschadigingen aan de lak te krijgen.

Vinyl(vloer)? Je zou rest materiaal kunnen halen bij de Leen Bakker of andere woonzaak voor een prikkie

Bakmeel

Hoi, leuk project hoor. Voor wat betreft verf zou je ook kunnen kijken naar jachtlakken. Die zijn wel duurder maar extreem vochtbestendig. Anders zou ik je de verf kunnen aanraden die ik op m'n huis smeer (want na drie jaar nog steeds het best gelakte huis in de buurt [emoji41]) zoek maar eens naar Sikkens Rubbol EPS plus.

Huibie

Inmiddels weer een week later.
De kast geschilderd.
En de handvaten er op gezet.

En de binnenkant bekleed.


Huibie

Zo weer een week verder.
Weer 2 stc-1000 binnen gekregen nu alleen nog wachten op de ventilatoren.

Onderstel met wielen gemaakt.






Op zijn plek gezet en nu nog aansluiten.
Tot de vlogende update.

tdp


forumwaldek

Misschien heb ik het gemist maar met welk materiaal is deze kast van binnenkant bekleed?

Huibie

Je hebt niets gemist/ heb het bekleed met decoratiefolie.
Makkelijk schoonmaken denk ik.
Heb de kast wel 2 keer geschilderd.


Huibie

Na het aansluiten meteen in gebruik genomen. Ben er erg blij mee. Pils staat nog te gisten en vlierbloesempils te lageren(begin sg 1090 nu 1032. 7.9%).









ray81

Wow mooi project.
Vraag me wel af hoe het zit met isolatie van de koelkast(en). Ik dacht dat een voordeel van een bestaande koelkast gebruiken ook was dat het meteen goed geïsoleerd was...

Huibie

Ik heb hardhouten triplex platen gebruikt met daar tussen 2 cm dik piepschuim.
De kasten blijven mooi op temperatuur.

ray81

Oh dat piepschuim had ik even gemist, dat wil inderdaad wel :-)

joenedu

Ziet er echt fantastisch uit!

Neetje

Citaat van: ray81 op 19-12-2017  13:17 u.....
 Ik dacht dat een voordeel van een bestaande koelkast gebruiken ook was dat het meteen goed geïsoleerd was...

Klopt.
Geïsoleerd - koel unit aanwezig - snel en goed te reinigen - goedkoop.
Maar ook zelfbouw heeft een aantal voordelen. B.v. mooi op maat weg gewerkt zoals bij Huibie.
Kwestie van keuze dus.

timmie

Huibie , de kast ziet er super uit. Ik ga deze denk ik nabouwen. Ik vraag me alleen af hoe koud de koelers de kast kunnen krijgen ? Aantal graden onder omgevingstemperatuur zegmaar. Kan jij ook coldcrashen met de kast ?

Gr Timmie

Huibie

Wat is coldcrashen?

Ik kom sowieso tot een temperatuur van 4 graden.


timmie

Coldcrashen is het snel verlagen van de temperatuur van het bier met als doel doel het bier helder te krijgen. Maar 4 graden is top ! Bij welke omgevingstemperatuur is dit ?


Huibie

Was op dat moment 18 graden in mijn schuur door de kachel die ik aan had.

timmie

Koel vermogen genoeg dan lijkt mij :)

hansHalberstadt

Ziet er mooi uit. als ik jou was zou ik wel de gistingsvaten in een bakje zetten. Mocht het er een keer overheen gisten. Als die zooi in je plankjes loopt krijg je het er niet meer uit. Met koelen krijg je denk ik ook last van condens dus schimmelvorming. Goed schilderen zoals je gedaan hebt aan de buitenkant help om het daarna makkelijk te reinigen, vooral aan de binnenkant van belang. 

Huibie

Aan de binnenkant zit er decoratiefolie op geplakt.😉

Sjoerd


Sashadeboer


Oscar II

Prachtig project. Volgens mij zijn dergelijke kasten ook mooi als je eens zou willen experimenteren met het zelf mouten van graan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.