Bier schuimt over na het openen

Gestart door TB, 20-11-2017 15:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TB

Hallo brouwers,

Afgelopen zomer heb ik samen met een vriend een weizen gebrouwen, echter is deze niet helemaal gelukt. Zo was het geval dat het bier al gauw uit de fles schuimt na het openen. Wanneer je dan naar de fles kijkt, dan zie je dat er donkere vlokken opstijgen die veel schuim veroorzaken. Via deze video is dat zichtbaar;

Verder is de Weizen drinkbaar, maar het is nogal zuur en troebel. Nu willen we het recept natuurlijk niet opgeven, en alsnog succesvol uitvoeren. Wie heeft er ervaring met dit probleem? Of waar kan dit aan liggen?

Alvast bedankt

xaos

Ik heb dat af en toe een enkele fles uit een batch schuimt, niet allemaal. Ik vermoed dat het komt door niet helemaal schone flessen. Als het consistent is zal het wellicht niet daaraan liggen, maar misschien dat er bij het uitvullen van de flessen bezinksel uit het gistvat meekomt dat schuimen veroorzaakt?

ciesvandekwis

Kunnen eiwitvlokken zijn die niet goed uitgefilterd zijn na het koelen?

TB

Citaat van: xaos op 20-11-2017  15:34 uIk heb dat af en toe een enkele fles uit een batch schuimt, niet allemaal. Ik vermoed dat het komt door niet helemaal schone flessen. Als het consistent is zal het wellicht niet daaraan liggen, maar misschien dat er bij het uitvullen van de flessen bezinksel uit het gistvat meekomt dat schuimen veroorzaakt?

Het is bij de ene fles wel intensiever dan de andere, maar over het algemeen hebben ze er allemaal last van.
Citaat van: ciesvandekwis op 20-11-2017  15:54 uKunnen eiwitvlokken zijn die niet goed uitgefilterd zijn na het koelen?

Heeft dat ook invloed op de zuurgraad van het bier?

TeVeHa

Al vaak meegemaakt, ik heb graag veel schuim want er is maar één ding erger dan teveel schuim en dat is géén schuim. Indien je zéker bent dat je bier uitgegist is èn dat je bottelsuiker goed onderroert is iets minder bottelsuiker gebruiken. :)
mvg

Jedoka

Ook wel eens meegemaakt, ook met die vlokken erin, ik weet het aan niet schone flessen en nam afscheid van het biertje.

Oscar

Citaat van: TB op 20-11-2017  15:25 uOf waar kan dit aan liggen?

Het uit de fles schuimen, kan komen door:
* je flesjes zijn niet schoon genoeg waardoor er kernen in de fles zijn waar koolzuur op ontbindt
* je bier was niet goed genoeg uitvergist en gaat in de fles nog iets extra door waardoor er teveel koolzuur in het bier zit.

Zuur kan komen door:
* niet schoon genoeg gewerkt... dus een kleine infectie

troebeling kan komen door
 * zie bovenstaande... ;)


Dugraph

Is een derde oorzaak teveel bottelsuiker? Had in twee voorkomende gevallen het idee dat ik aan de hoge kant zat...

Die vlokken zijn volgens mij sediment (gist en eiwit) die omgewoeld worden door de plotselinge koolzuurvorming in het bier bij openen.

Niels B.

Lijkt erop dat je teveel koolzuur in het bier hebt.
Ofwel teveel bottelsuiker gebruikt, of het bier is gaan nagisten bovenop je al toegevoegde bottelsuiker.
De vlokken is hoogstwaarschijnlijk gist wat normaal gesproken onderaan de fles plakt, maar zoals Dugraph aangeeft, omdat er opeens koolzuur vrijkomt wordt dit mee naar boven genomen.

Door de tarwe wordt je weizen zurig en troebeler. Hoort eigenlijk allebei wel in de stijl, tot zekere hoogte..

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 20-11-2017  23:45 uHet uit de fles schuimen, kan komen door:
* je flesjes zijn niet schoon genoeg waardoor er kernen in de fles zijn waar koolzuur op ontbindt
* je bier was niet goed genoeg uitvergist en gaat in de fles nog iets extra door waardoor er teveel koolzuur in het bier zit.

Het antwoord is voor een beroepsbrouwer is wat kort door de bocht.

Meer oorzaken van "Het uit de fles schuimen" = gushing zijn:
-er waren in de mout sporen aanwezig van de schimmel Fusarium
-Metaalionen, zoutkristallen (zoals calciumoxalaat) en geoxideerde hopbestanddelen zitten in het bier
-een ruw oppervlak aan de binnenzijde van de (schone) fles

Hopbier

snowdog2006

Citaat van: Drents Hopbier op 22-11-2017  10:51 uHet antwoord is voor een beroepsbrouwer is wat kort door de bocht.

Meer oorzaken van "Het uit de fles schuimen" = gushing zijn:
-er waren in de mout sporen aanwezig van de schimmel Fusarium
-Metaalionen, zoutkristallen (zoals calciumoxalaat) en geoxideerde hopbestanddelen zitten in het bier
-een ruw oppervlak aan de binnenzijde van de (schone) fles

Hopbier

Die zoutkristallen/calciumoxalaat zijn ook beter bekend onder biersteen, toch?
Waarom veroorzaakt biersteen een gusher ondanks het reinigen en ontsmetten? Snap nog niet helemaal waarom. Kan jij/iemand mij dat uitleggen?






Knobby

Je kent de mentos in de cola wel? Zelfde principe; de mentos of het biersteen heeft een ruw oppervlak dat coolzuur instaat stelt om uit de oplossing te komen. Dit heet nucleatie. Een ander voorbeeld is het duvel glas waar vanaf de bodem een continue stroom belletjes opstijgt. dat komt door (opzettelijke) krassen in het glas, en werkt volgens hetzelfde principe.

Edit: niersteen, mooie typo

snowdog2006

Ah veel duidelijker zo. Bedankt Knobby!

Dees Dubbel

Maar wat veroorzaakt nucleatie van CO2 in bier dan juist op een ruw oppervlak? Heeft het te maken met oppervlaktespanning en contacthoek?

stiaanke

Nog een mogelijke oorzaak van overschuimen is schudden voor gebruik. ;)

Niels B.

Wat op het filmpje te zien is is echt geen gushing...

Drents Hopbier

Citaat van: Niels B. op 23-11-2017  22:24 uWat op het filmpje te zien is is echt geen gushing...

Ik had het filmpje nog niet gezien. Nee, bij gushing schuimt de fles, na openen, (bijna) geheel leeg.

Hopbier

De Dordtse Druïde

Hallo brouwers, ik stel me eerst even voor. Ik ben Marco, de Dordtse Druïde. Ik brouw sinds 2018 pakweg iedere 6 weken een batch biertjes waar meestal kruiden aan zijn toegevoegd, vandaar die naam  ;). Maar soms experimenteer ik ook zonder kruiden. Zo heb ik in september 2018 een biertje gebrouwen waarbij de SG waarde 1058 was toen de batch de gistemmer inging. Na 3,5 weken is deze slechts tot 1018 gezakt. Toch besloten om te bottelen, met minder bottelsuiker, dat dan weer wel.  De flesjes heb ik bij pakweg 18 graden weggezet. Half december 2018 eerste flesje geopend. Wel een sis, maar nauwelijks koolzuur en geen schuim. Halverwege januari 2019 was er iets meer koolzuur en schuim, maar de schuim trok wel snel weg. Ik besloot wat langer te wachten. Nu, begin maart, heb ik weer een flesje geopend. Deze begon ineens over te lopen. Niet heel heftig dat je van gushing zou spreken, maar wel iets sneller dan de video bovenaan dit draadje laat zien. Er bleef pakweg 3/5 in het flesje achter. Met een mooie schuimkraag en een bittertje dat wel erg lang op de tong blijft hangen (rechts). Toen ik een andere flesje bekeek, zag ik bovenop het bier wat wits drijven. Dit blijkt bij alle flesjes te zijn. Zie foto hieronder. Wat is dit? Schimmel? Heb ik te lang gewacht?



Jacques

Complimenten voor de foto. Het valt niet mee om bij dit soort foto's de scherpte goed te krijgen.

Het witte laagje op je bier zou wel eens candida-infectie kunnen zijn, ook wel kaam genoemd. Dat is een wilde gist. Een dergelijk infectie komt vaker voor als je het bier wat langer laat staan voor het bottelen en er ook wat zuurstof bij je bier kan komen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.