Inductiekookplaat 1 pans bij de Ikea

Gestart door Martijn0172, 19-11-2017 11:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Normaal 39,95 en nu met 15% korting als je family lid ben. Is een 2000 Watt model dus zou voldoende moeten zijn voor velen hier?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00331627/

HarryL

Ohh! Dat is wel handig!
Die gaat op het verlanglijstje!

Knobby

Zou dit voldoende zijn om 30-50 liter wort een beetje vlot aan de kook te krijgen?
Op de wokpit van mijn fornuis vind ik het eigenlijk te lang duren, vooral omdat ik niet tijdens het spoelen al kan gaan koken.
Ik weet niet wat het vermogen van de wokpit is, maar dat zal vast meer dan 2kw zijn. Maar bij inductie heb je dan weer bijna geen verlies en kan je de pan goed isoleren.

Iemand met ervaring die me gerust kan stellen?

Jeukstaardt

Citaat van: Knobby op 20-11-2017  12:27 uZou dit voldoende zijn om 30-50 liter wort een beetje vlot aan de kook te krijgen?
Op de wokpit van mijn fornuis vind ik het eigenlijk te lang duren, vooral omdat ik niet tijdens het spoelen al kan gaan koken.
Ik weet niet wat het vermogen van de wokpit is, maar dat zal vast meer dan 2kw zijn. Maar bij inductie heb je dan weer bijna geen verlies en kan je de pan goed isoleren.

Iemand met ervaring die me gerust kan stellen?

Ik maisch en kook op een vergelijkbare plaat. Het opwarmen gaat als een speer, maar ik kook maximaal 25-30 liter wort en dat gaat.
Als je goed isoleert moet het wel lukken, maar voor het goeie kom je net een Watt of 500 te kort vrees ik. Zeker voor volumes boven de 30 liter.

hans_nwk

Ter referentie: Een 20 liter Speidel heeft 2000 W, een 50 liter Speidel 3200 W.

Met de 20 liter Speidel duurt het opwarmen van 80 - 100 °C 20 - 30 min.
Mij lijkt het voor 50 liter erg krap.

Groet,
Hans

Neetje

Citaat van: Knobby op 20-11-2017  12:27 uZou dit voldoende zijn om 30-50 liter wort een beetje vlot aan de kook te krijgen?
.....

Om snel aan de kook te komen zet ik voor 35 liter een dompelaar bij.
Wil ik supersnel, dan neem ik er 2. Samen 3000 Watt extra.
50 liter met een paar duizend Watt, zal wel erg lang duren. Ook met isolatie.

Knobby

Duidelijk, ik moet dus meer vermogen hebben.

marnox

Ik heb er sinds kort ook zo eentje. Toegegeven, nog maar 1x gebruikt, dus nog niet erg veel vergelijkingsmateriaal, maar de eerste keer wel wat moeite om 20 liter wort aan rollende kook te houden. Dit was met een SS Brewtech ketel. Isoleren ben ik nog niet aan toegekomen, dus dit zou nog verschil kunnen (en moeten) maken. Hoe dan ook, 2000w is inderdaad zoals je het zelf al zegt wat krapjes.

Martijn0172

Mijnes gaat trouwens ongebruikt retour. Ik had me even niet bedacht dat de 3200 W van de Braumeister en de 2000 W van de inductieplaat iets te veel van het goede is  ::)

chthon

Ik heb ook zo eentje van Ikea, en ik heb vorige vrijdag met een vermogenmeter nagegaan wat het vermogen is.

Wat ik constateerde, was dat in stand 9, zolang het water nog niet kookte (voor mij maar 8 liter), het vermogen rond de 2kW zat. Maar toen het begon te koken, echt de rollende kook, toen zakte het vermogen naar 1,6 kW en daar is het gebleven.

Ik ben er wel heel tevreden van.

hans_nwk

Citaat van: chthon op 23-11-2017  07:30 uIk heb ook zo eentje van Ikea, en ik heb vorige vrijdag met een vermogenmeter nagegaan wat het vermogen is.

Wat ik constateerde, was dat in stand 9, zolang het water nog niet kookte (voor mij maar 8 liter), het vermogen rond de 2kW zat. Maar toen het begon te koken, echt de rollende kook, toen zakte het vermogen naar 1,6 kW en daar is het gebleven.

Ik ben er wel heel tevreden van.

Ik denk ook dat tot 20 liter met een geïsoleerde pan het prima kan werken. De topicstarter wilde tot 50 liter gaan en in dat geval is het goed dat hij hem teruggestuurd heeft.

Het is vast een goed apparaat maar niet voor 50 liter.

Groet,
Hans

Jeukstaardt

Citaat van: hans_nwk op 23-11-2017  15:57 uIk denk ook dat tot 20 liter met een geïsoleerde pan het prima kan werken. De topicstarter wilde tot 50 liter gaan en in dat geval is het goed dat hij hem teruggestuurd heeft.

Het is vast een goed apparaat maar niet voor 50 liter.

Groet,
Hans

Dat is ook zo :). 25 liter lukt ook nog wel, maar grotere volumes wordt lastig. Kom je echt energie te kort.
8 liter moet als een speer gaan.

Martijn0172

Citaat van: hans_nwk op 23-11-2017  15:57 uIk denk ook dat tot 20 liter met een geïsoleerde pan het prima kan werken. De topicstarter wilde tot 50 liter gaan en in dat geval is het goed dat hij hem teruggestuurd heeft.

Het is vast een goed apparaat maar niet voor 50 liter.

Groet,
Hans

Even een verduidelijking. Ik wilde mijn spoelwater gaan verwarmen in mijn max 20 L pannetje. De reden dat ik deze terug stuur is dat mijn Braumeister 50 L en inductieplaat niet gaan passen op mijn 16 amp zekering

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.