Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Bulldog brewer - geen kook onder de 2500 Watt (dus alleen op vol vermogen)  (gelezen 1962 keer)

Offline TymonK

• Senior lid
  • Land: nl
  • IBU!
Small | Large

Is dit koken?

Volgens mij niet. Mijn Bulldog kookt alleen op 2500 Watt. (vol vermogen)

Alles daaronder (2400 2300 2200 ... 1800 1700) blijft hangen op 96/97 graden, een paar bubbels op de bodem en 96/97 graden bovenin...

Brouwmarkt heeft hem al teruggehad, getest en in orde bevonden. Daar ben ik het niet mee eens...

Wat vinden jullie

De hele analyse:
- Opwarmtijd 10-60 graden 40 minuten (mensen met hetzelfde apparaat - 25 min)
- Opwarmtijd 10-100 graden een uur ( ... 40 min)
- 2500 watt volle kook
- 1700 (en 1800, 1900, 2000 etc) géén kook. Er zijn wat belletjes op de bodem, maar geen kook. 96/97 graden aan de bovenkant (externe temp meter in de vloeistof) en 97 graden op de bulldog zelf. Voor een filmpje, zie youtube:
Small | Large

- De bulldog op één groep gezet (3600 Watt) met de bulldog op 2500 en daarbij een waterkoker van 2000 Watt. 4500 Watt. Stop springt niet door! Die zal normaal nooit 4500 Watt doorlaten

Conclusie - een van de twee elementen werkt niet...

Ook even op facebook gegooid (besloten groep dus wellicht niet zichtbaar):
https://www.facebook.com/groups/232730833807178/permalink/380476565699270/
Ook daar de conclusie - er is een element stuk / werkt niet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
Bij gebrek aan vermogensmeter, gebruik je elektrameter. Schakel zoveel mogelijk dingen uit in huis, neem de meterstand op en ga een uur of 2 uur koken. Neem op ieder half uur je meterstand op je hebt alle gegevens.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ik zou hem testen met zo’n energiemeter. Kun je zien hoeveel vermogen hij trekt. Hij zal tijdens de kook niet de volle 2500 W trekken, heeft ermee te maken dat de weerstand verandert onder invloed van de temperatuur. Maar als alles goed werkt zou het aardig in de buurt moeten komen (2000 W of zo).

Offline Hay

• Super lid
Maar als je hem nou vult met koud water en zet 'm dan op vol vermogen dan zou dat toch wel vol vermogen moeten zijn dus 2500 W?

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
Bedankt voor de tips. Net even een energiemeter geregeld.

2500 Watt = 2250 Watt gemeten (niets vreemds)

2300 Watt = afwisselende 2250 watt en 950 Watt. ongeveer 50/50 qua tijd (dus zeg maar 1600 Watt)
https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=_r2o701Anf4

1800 Watt = 2250 Watt voor 2 sec (ongeveer) en dan 5 sec op 950 Watt... Dat is dus 1400 Watt...
Small | Large

Dus een fout in de aansturing van de elementen?

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
Heb je al eens gebrouwen?
En eens 20 liter verwarmd, ik heb dezelfde ketel en vul met warm water uit de CV ketel maar dit terzijde.
Ik heb de ketel bij brouwen op 102 graden staan en vermogen op 2300 W dan heb een beste kook terwijl de regelaar 99/100 graden aangeeft.
Maar ik denk dat bij een kleiner volume het vermogen wat terug gekoppeld naar de regelaar niet het tweede element laat bijkomen.

Het is een suggestie.

Grt Peter

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
Heb je al eens gebrouwen?
En eens 20 liter verwarmd, ik heb dezelfde ketel en vul met warm water uit de CV ketel maar dit terzijde.
Ik heb de ketel bij brouwen op 102 graden staan en vermogen op 2300 W dan heb een beste kook terwijl de regelaar 99/100 graden aangeeft.
Maar ik denk dat bij een kleiner volume het vermogen wat terug gekoppeld naar de regelaar niet het tweede element laat bijkomen.

Het is een suggestie.

Grt Peter

Bedankt.  Ook al gedaan. Alleen kook op 2500 Watt. Elk lager wattage geeft geen kook, blijft hangen net onder de kook.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
Dan gewoon terug die ketel.
Dat ding is normaal supersnel met opwarmen, en hoeft het op 2500 W te staan.
Bij mij is het dan een kolkende kook... geen rollende 😉

Offline mbroek

• Super lid
Bedankt voor de tips. Net even een energiemeter geregeld.

Veel handiger  :)

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
Veel handiger  :)

Klopt. Dat hielp vanmiddag ook bij de Brouwmarkt. Hele verhaal even uitgelegd, filmpjes laten zien. Bulldog laten staan. Morgen reactie.

Offline mbroek

• Super lid
Klopt. Dat hielp vanmiddag ook bij de Brouwmarkt. Hele verhaal even uitgelegd, filmpjes laten zien. Bulldog laten staan. Morgen reactie.

Maar hopen dat het nu wel goed afloopt. Je hebt het in ieder geval goed kunnen aantonen.

Offline oengabunga

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Als het gebeurt ...... dan gebeurt het.
http://www.youtube.com/watch?v=56fz_Y3-v9A
Is dit koken?

Volgens mij niet. Mijn Bulldog kookt alleen op 2500 Watt. (vol vermogen)

Alles daaronder (2400 2300 2200 ... 1800 1700) blijft hangen op 96/97 graden, een paar bubbels op de bodem en 96/97 graden bovenin...

Brouwmarkt heeft hem al teruggehad, getest en in orde bevonden. Daar ben ik het niet mee eens...

Wat vinden jullie

De hele analyse:
- Opwarmtijd 10-60 graden 40 minuten (mensen met hetzelfde apparaat - 25 min)
- Opwarmtijd 10-100 graden een uur ( ... 40 min)
- 2500 watt volle kook
- 1700 (en 1800, 1900, 2000 etc) géén kook. Er zijn wat belletjes op de bodem, maar geen kook. 96/97 graden aan de bovenkant (externe temp meter in de vloeistof) en 97 graden op de bulldog zelf. Voor een filmpje, zie youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=56fz_Y3-v9A

- De bulldog op één groep gezet (3600 Watt) met de bulldog op 2500 en daarbij een waterkoker van 2000 Watt. 4500 Watt. Stop springt niet door! Die zal normaal nooit 4500 Watt doorlaten

Conclusie - een van de twee elementen werkt niet...

Ook even op facebook gegooid (besloten groep dus wellicht niet zichtbaar):
https://www.facebook.com/groups/232730833807178/permalink/380476565699270/
Ook daar de conclusie - er is een element stuk / werkt niet.
Welke besloten groep is dit?

Als t gebeurt..... Dan gebeurt t

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
Welke besloten groep is dit?

Als t gebeurt..... Dan gebeurt t

Facebook groep = Bulldog Brewer & Coobra User Group
Ff aanvragen om lid van te worden en ze laten je toe. vooral Engelsen/Ieren maar ook wat NL/BE volk. Komen wel vaak nuttige tips voorbij mbt de Bulldog

En ontopic - wacht nog op antwoord Brouwmarkt....

Offline marnox

• Boven 10 berichten
  • *
Even los van de discussie over de elementen en de aansturing, wil ik je waarschuwen voor die thermometer uit het filmpje. Heb er twee van zulke gehad, en beiden bleken volkomen onbetrouwbaar. Temperatuurverschil van zo'n 10 graden met de werkelijkheid. (Getest met kokend water en ijswater). Daarom maar overgestapt op een IKEA thermometer op aanraden van verschillende mensen op het forum.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
Even los van de discussie over de elementen en de aansturing, wil ik je waarschuwen voor die thermometer uit het filmpje. Heb er twee van zulke gehad, en beiden bleken volkomen onbetrouwbaar. Temperatuurverschil van zo'n 10 graden met de werkelijkheid. (Getest met kokend water en ijswater). Daarom maar overgestapt op een IKEA thermometer op aanraden van verschillende mensen op het forum.
Klopt. Heb m gecontroleerd met kokend water en deze is redelijk accuraat (99 graden). Ik heb twee IKEA fantasten gehad maar die zijn helaas overleden.... kan me er nog niet toe zetten om naar de IKEA te gaan ;-)

Ik wacht overigens nog op antwoord van de Brouwmarkt...

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
Even een update. Na onderzoek blijkt er "iets" kapot te zijn.

Ik heb een Arsegan Easybrew gekregen van de Brouwmarkt.

De hele afhandeling van Brouwmarkt laat wel wat te wensen over... dat zal ik tzt nog eens samenvatten in een topic.

Bedankt iedereen voor hulp/input.

Offline NaahedetleJ

• Junior lid
  • **
  • Ribboned Rooster Craft Beer - Home Brewery
Bij een ander merk:

Ik heb een Klarstein brouwketel. Die heeft datzelfde probleem ook. Of net geen kook of vol vermogen.
Heb onlangs een nieuwe gekregen omdat die andere het na een aantal brouwsel had begeven (doorgebrand) en die heeft hetzelfde probleem.
(Overigens wel goede service van klarstein, volledig kosteloos en zonder gedoe een nieuwe ketel ontvangen).

Dus ik doe altijd maar een hevige kook en iets meer spoelen/water toevoegen.

over een aantal jaren maar eens over naar een echt merk ;)

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
Bij een ander merk:

Ik heb een Klarstein brouwketel. Die heeft datzelfde probleem ook. Of net geen kook of vol vermogen.
Heb onlangs een nieuwe gekregen omdat die andere het na een aantal brouwsel had begeven (doorgebrand) en die heeft hetzelfde probleem.
(Overigens wel goede service van klarstein, volledig kosteloos en zonder gedoe een nieuwe ketel ontvangen).

Dus ik doe altijd maar een hevige kook en iets meer spoelen/water toevoegen.

over een aantal jaren maar eens over naar een echt merk ;)
Ja heb ook zitten twijfelen voor een Braumeister maar dat is serieus geld....

Met de Easybrew moet je ook bij lager vermogen een rollende kook (niet kolkend...) kunnen krijgen. Ben benieuwd, dit weekend brouwen!

Offline JoepH

• Boven 10 berichten
  • *
Ja heb ook zitten twijfelen voor een Braumeister maar dat is serieus geld....

Met de Easybrew moet je ook bij lager vermogen een rollende kook (niet kolkend...) kunnen krijgen. Ben benieuwd, dit weekend brouwen!

Met stapjes van 100 W naar boven en beneden regelbaar. Als je de Easybrew op BOILING zet en je kookt op 2200 W dan heb je een prachtige kook. Prachtig te tunen.

Offline stiaanke

• Junior lid
  • **
  • Land: be
Is dit geen optie?
Alles ombouwen en er een Grainfather Connect Control Box op aansluiten.

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
Met stapjes van 100 W naar boven en beneden regelbaar. Als je de Easybrew op BOILING zet en je kookt op 2200 W dan heb je een prachtige kook. Prachtig te tunen.
Klopt! Dat kan de Bulldog ook, alleen die van mij niet ;-)
Nu met de Easybrew aan de gang (denk morgenochtend) - nu al zin in!

Offline oengabunga

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Als het gebeurt ...... dan gebeurt het.
Klopt! Dat kan de Bulldog ook, alleen die van mij niet ;-)
Nu met de Easybrew aan de gang (denk morgenochtend) - nu al zin in!
En?  Hoe bevalt de easybrew?

Als het gebeurt... Dan gebeurt het

Offline TymonK

• Senior lid
  • IBU!
En?  Hoe bevalt de easybrew?

Als het gebeurt... Dan gebeurt het

Prima!
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35233.msg536384.html#msg536384

Beter dan de bulldog eerlijk gezegd...

Tags: