Schimmel op bier

Gestart door Jan iets Grunn, 19-11-2017 10:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan iets Grunn

Dag allemaal, ik heb een vraagje. Ik heb laatst een IPA kloon gebrouwen. Ging allemaal goed. In het recept stond dat je de laatste dagen moest koudhoppen. Heb ik gedaan. Nu wilde ik gisteren het bier gaan bottelen. Uit de grote vergistingsfles ging dit allemaal prima. In de kleine fles waar ik ca.  twee liter in had heeft zich echter schimmel ontwikkeld. Hier stond ook vrij veel lucht boven en ik had deze fles ook niet gedesinfecteerd. Mijn vraag is nu hoe ik het waterslot hiervan moet reinigen, of kan ik dat beter weggooien?

William

De kans is groot dat dit kaam is wat als een vlies op het bier drijft. Heb je een foto? Het kan inderdaad ontstaan als je wat meer lucht boven het bier hebt.

In principe is zo'n bier goed te drinken: het bier gewoon onder het vlies afhevelen/schenken. Het zal uiteindelijk een iets droger bier worden. Direct een leuk experiment!

Tjardo

Het waterslot kan je goed reinigen met zeep (Dreft?), afspoelen en daarna een paar minuten in een bakje met b.v. alcohol 70% leggen, echter kost een waterslot niet heel erg veel, ik zou gewoon een nieuwe bestellen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.