Bier stijgt hard naar hoofd

Gestart door Bertje Bier, 18-11-2017 14:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bertje Bier

Om een quadrupel te proberen te brouwen heb ik een wort met een sg van 1040 verrijkt met 550 gr bruine basterdsuiker en 400 kandijsuiker.
Het sg kwam uit op 1082 en ik heb het laten gisten met een slurry van Wyeast 3787. op 18 graden C. Ik heb dit 2 keer keer herhaald met dit gist en 2 keer met een ander gist (Fermentis Abbye). Het resultaat is steeds hetzelfde. 

Wat opvalt is, dat ondanks dat het alcoholpercentage helemaal niet zo hoog is (SG einde was 1016 en dus berekend op 8,5 tot 9 %), het bier wel direct maar dan ook direct naar je hoofd stijgt.

Heeft dat te maken met de hoge suikergift en daardoor andere alcoholen of andere stoffen? Is het verbeelding? Dat laatste lijkt me eerlijk gezegd niet want ik ben een geoefend bierdrinker zullen we maar zeggen. :proost:

HarryL

Citaat van: Bertje Bier op 18-11-2017  14:46 uOm een quadrupel te proberen te brouwen heb ik een wort met een sg van 1040 verrijkt met 550 gr bruine basterdsuiker en 400 kandijsuiker.
Het sg kwam uit op 1082 en ik heb het laten gisten met een slurry van Wyeast 3787. op 18 graden C. Ik heb dit 2 keer keer herhaald met dit gist en 2 keer met een ander gist (Fermentis Abbye). Het resultaat is steeds hetzelfde.

Wat opvalt is, dat ondanks dat het alcoholpercentage helemaal niet zo hoog is (SG einde was 1016 en dus berekend op 8,5 tot 9 %), het bier wel direct maar dan ook direct naar je hoofd stijgt.

Heeft dat te maken met de hoge suikergift en daardoor andere alcoholen of andere stoffen? Is het verbeelding? Dat laatste lijkt me eerlijk gezegd niet want ik ben een geoefend bierdrinker zullen we maar zeggen.  :proost:

Je hebt toch niet op een lege maag gedronken hè? hahaha
Ik heb het ook wel eens met quadrupel dat ze gewoon zwaar vallen.
Maar of dat door de hoge suikergift komt oid, dat weet ik niet.

Henielma

Ik denk dat het gewoon de hoeveelheid alcohol is.

TeVeHa

 
Citaat van: Bertje Bier op 18-11-2017  14:46 uWat opvalt is, dat ondanks dat het alcoholpercentage helemaal niet zo hoog is (SG einde was 1016 en dus berekend op 8,5 tot 9 %)

Mét bottelsuiker kom ik op 9.27 %, toch niet niks, zelfs voor een geoefend bierdrinker, méér oefenen zou ik zeggen :)

EBC

En wat was je vergistingstemperatuur?  Heb je de vergisting gekoeld?

Bertje Bier

Hogere alcohol bedoel je? Daar dacht ik ook aan. Maar de vergisting zit gewoon strak op 18 C en er is best mooi schuim.
Ik snap het ook niet zo. Van 1082 naar 1016 is toch ongeveer 9 %. Niet zo heel hoog.

Ik maak ook wel tripels van 1075 naar 1006 of zo. Ook berekend op 9 %. Daar heb ik dat effect echt niet.
Vandaar dat ik dacht aan andere stofjes die geproduceerd worden.

Weet iemand of methanol een mogelijkheid zou kunnen zijn?

Bertje Bier

Citaat van: TeVeHa op 18-11-2017  16:41 uMét bottelsuiker kom ik op 9.27 %, toch niet niks, zelfs voor een geoefend bierdrinker, méér oefenen zou ik zeggen :)

Ik oefen me rot  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Bertje Bier op 18-11-2017  19:18 uWeet iemand of methanol een mogelijkheid zou kunnen zijn?
Nee, methanol ontstaat vrijwel niet bij bier. Moet gewoon de hoeveelheid alcohol zijn in combinatie met weinig gegeten hebben. Dan gaat de alcohol zo je bloed in.

xaos

Citaat van: Bertje Bier op 18-11-2017  19:18 uWeet iemand of methanol een mogelijkheid zou kunnen zijn?

Gist kan in principe geen methanol vormen. Methanol is alleen (potentieel) een probleem bij destilleren of vergisten van pectine houdende dingen als fruit.

Bij vergisting fruit wordt de methanol ook niet door gist gevormd maar komt vrij bij de enzymatische afbraak van pectine.

jpt

Misschien moet je het nog wat rijpingstijd geven?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.