Afrijpen

Gestart door BurgerhoutseBrouwers, 17-11-2017 21:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BurgerhoutseBrouwers

Hoi,
Wij brouwen nu al enige tijd bier ongeveer volgens recepten uit boeken. Daar staat vaak dat het moet gisten bij een bepaalde temperatuur en dat het bier daarna moet afrijpen bij een graad of 12. Hoe doen jullie dat? Wij laten het bier vaak rond kamertemperatuur gisten in een emmer en daarna meestal nog in een fles. Na een aantal dagen is het gisten wel voorbij en ligt het er vaak aan wanneer we tijd hebben om het te bottelen. Moet het bier eigenlijk nadat de hoofdvergisting voorbij is al bij 12 graden of moet dat al eerder? Na het bottelen zet ik het vaak ook nog gewoon in de kamer weg. Doen we iets heel ergs fout of valt dat wel mee? Het is altijd goed te drinken, maar hoe lekkerder hoe beter natuurlijk:)

lier

Das geen makkelijke vraag verschillende biertypes vragen om een verschillend gistproces en elke de juiste is en deels ook de vaardigheid van de brouwer.
Bij de meeste brouwers is stap 2 van het bierbouwproces het onder controle krijgen van het vergistingsproces omdat dit net zo belangrijk is voor de smaak als het brouwen zelf en bouwen daarom een koel/vrieskast om tot vergistingskast.
Even zoeken op het forum levert je genoeg voorbeelden en mogelijkheden om dit te doen en zijn ook kant en klaar oplossingen te koop maar deze zijn redelijk aan de prijs.

Na het bottelen rijpen op kamertemperatuur na de toevoeging van bottelsuiker doet iedereen wel denk ik, het koel wegzetten daarna is wel een dingetje daar heb ik geen oplossing voor. Ja nu in de winter gaat het prima in het speelhuisje van de kids buiten in de tuin, maar in de zomer heeft dat geen nut.

Jacques

Koud bewaren doe je om te bier langer vers te houden. Vroeg of laat ga je namelijk altijd last krijgen van oxidatiesmaakjes.

Als je wilt dat bier zich snel ontwikkelt kun je het bier beter wegzetten bij kamertemperatuur. Chemische processen en ook de biochemische processen bij het rijpen van een bier gaan sneller bij een hogere temperatuur.

lier

Citaat van: Jacques op 17-11-2017  21:42 uVroeg of laat ga je namelijk altijd last krijgen van oxidatiesmaakjes.


Kijk dat is nog eens een goede reden om regelmatig een feestje te organiseren, om oxidatie tegen te gaan.
Beste tip ooit Jaques :biersmile:

BurgerhoutseBrouwers

Haha,

Te lang bewaren zal er niet bij zijn hier:) Ik heb wel een soort keldertje waar het redelijk koel blijft in de zomer. Er staat al een koelkast in de schuur en heb al een thermostaat, moet hem alleen nog afmaken. Ik vond het alleen apart dat er bij een hoop van onze recepten staat afrijpen bij 12 graden. Ik heb niet echt een plek waar ik het altijd 12 graden heb.

lier

Ik krijg het ook niet voor elkaar om in de zomer op 12 graden te rijpen. Sommige brouwers houden ook een 'zomer stop'.
In mijn beleving duurt het rijpingsproces gewoon langer als je je bier niet koud weg kan zetten maar dat is meer gevoel dan wijsheid.
Als je op het forum zoekt zijn er ook mensen die een koelkast opengewerkt hebben naar en geïsoleerde kast en zo een koele ruimte hebben gecreëerd. Volgensmij heeft Adrie daar foto's van geplaatst maar daar heb ik de ruimte niet voor.

Oxhead

Hoe hoger de temperatuur hoe sneller je bier "rijp" is, en hoe sneller het over de top is.

Oscar

Ik vind de term "afrijpen" een beetje vreemd... :weetniet: :-\ :-X

Jacques

Citaat van: Oscar op 18-11-2017  22:21 uIk vind de term "afrijpen" een beetje vreemd... :weetniet: :-\ :-X

Ik ook. Beter is te spreken van rijpen.

Oxhead

Citaat van: Jacques op 18-11-2017  22:28 uIk ook. Beter is te spreken van rijpen.
Of lageren.

Jacques

Citaat van: Oxhead op 19-11-2017  01:22 uOf lageren.

Klopt. Dat is de term voordat je gebotteld hebt. Daarna spreken we pas over rijpen.

BurgerhoutseBrouwers

Het boek waar we een aantal recepten uit hebben maakt ook geen verschil tussen lageren en rijpen. Maar over het algemeen, kan ik dan zeggen dat je bij een bovengistend bier je rond 12 graden lagert en dan rijpen kan koud of warm, afhankelijk van hoe snel je het wilt laten gaan?

tdp

Niet te moeilijk over doen, wanneer je het gebotteld hebt, gewoon op kamertemperatuur op druk laten komen. Afhankelijk van de zwaarte van het bier is het goed drinkbaar vanaf 2 weken tot 2 maand.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.