Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Bio ethanol bij Op=Op  (gelezen 1878 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Bio ethanol bij Op=Op
« Gepost op: 17-11-2017 15:17 u »
Erg rijk word je niet van deze tip maar toch wil ik jullie er op wijzen.

Bio-ethanol is een goed desinfectiemiddel voor kleine voorwerpen.
Zelf heb ik mogen ervaren dat beter geen Star San kunt gebruiken als je aan de gang ga met gistexpeerimentjes. Dat komt doordat Star San geen erg effectief desinfectiemiddel is als het gaat om gist. Dat maakt het tot een prima desinfectiemiddel voor gistvaten en dergelijke omdat restanten niet schadelijk zijn voor gist. Niet voor niets hanteert Star San de slogan "Don't fear the foam".

Voor mijn tests waarbij ik meerder gisten gebruik ga ik voortaan bio-ethanol gebruiken. De kans op contaminatie is dan een stuk kleiner.

Nu is hier op het forum al heel lang bekend dat je bio-ethanol goedkoop kunt kopen bij de Action. Een fles met een inhoud van 1000 ml kost daar Ä 1,68.

Het valt mij al een tijdje op dat in mijn omgeving je steeds meer OP=OP winkels ziet.
Bij deze winkels is ook bio-ethanol te koop. De prijs is daar voor 1000 ml Ä 1,79. Iets duurder dus. Maar als je er 3 flessen koopt betaal je Ä 5. Ok, je tas is zwaarder, maar je portemonee is net wat minder lichter.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline davyd

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Bio ethanol bij Op=Op
« Reactie #1 Gepost op: 17-11-2017 15:50 u »
Ook ideaal om een bruissteentje e.d. in te bewaren.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 17-11-2017 17:12 u »
Ook ideaal om een bruissteentje e.d. in te bewaren.

Die moet je gewoon droog bewaren...

Offline davyd

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 17-11-2017 17:46 u »
Die moet je gewoon droog bewaren...
Dat doe ik ook, maar ik dacht, ik zal eens iets slims posten :(

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #4 Gepost op: 19-11-2017 09:35 u »
Begrijp ik het goed dat de bio ethanol de volledige functie van desinfecteren ook kan doen? En dat beter dan Star San?

Klinkt als een goedkoop alternatief!

Nu was ik pas ook aan het zoeken op het forum hoe je je eigen reiniger maakt. Ik kan dat topic alleen niet vinden. Hoe maak je dat ook alweer? Citroenzuur en...?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 19-11-2017 09:50 u »
Bio ethanol gebruik ik zelf ook om te desinfecteren. Nadeel is echter dat er bitterstoffen aan toegevoegd zijn (action) en die wil je niet proeven. en de bio ethanol zelf bevat hoogstwaarschijnlijk een giftig middel (methanol ?) om het ondrinkbaar te maken. Op zich krijg je er maar heel weinig van binnen (onder de gevarendrempel) als je er mee ontsmet en de zaak daarna goed laat uitdruppelen, maar wat ik altijd doe is de bio ethanol nog een keer overdestileren, dan raak je de bitterstoffen kwijt. en daarna verdunnen tot 70% om optimale verhouding voor desinfectie te krijgen.   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 19-11-2017 13:38 u »
Begrijp ik het goed dat de bio ethanol de volledige functie van desinfecteren ook kan doen? En dat beter dan Star San?

Klinkt als een goedkoop alternatief!

Ethanol is zeer effectief desinfectiemiddel, effectiever dan Star San. Er zijn meer middelen die effectiever zijn, bijvoorbeeld loog en dunne bleek. Echter aan deze middelen kleven nadelen die Star San niet heeft. Star San is heel vriendelijk tegenover gist en dat heeft zijn voordeel. Het vervelende is echter dat het ook vriendelijk is voor andere gisten zoals kaam.

Bio-ethanol is ongeschikt gemaakt voor consumptie dat wil je daarom niet in je bier hebben. Hooguit in zeer lage concentraties. Ethanol wordt gebruikt voor kleine voorwerpen. Voor een gistvat kun je beter ethanol niet gebruiken. Het materiaal dat je desinfecteert moet een paar minuten contact hebben met ethanol.

Verder is Star San erg goedkoop in gebruik. Goedkoper dan ethanol.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 19-11-2017 14:25 u »
Een nog goedkoper alternatief is stoom. Ik stoom mijn gistingsvaten uit met een siliconenslang aangesloten op een snelkookpan of stoomcleaner. alles wordt dan 100 ļC als je een kwartiertje wacht. Dan komt de stoom onder de deksel door en weet je dat de te desinfecteren ruimte geheel gevuld is met stoom. (Bij afkoelen wel zorgen dat er lucht in kan anders implodeert je gistingsvat)

Offline Enos

• Junior lid
  • **
  • heerlijk eerlijk bier
« Reactie #8 Gepost op: 19-11-2017 16:12 u »
Ethanol is zeer effectief desinfectiemiddel, effectiever dan Star San. Er zijn meer middelen die effectiever zijn, bijvoorbeeld loog en dunne bleek. Echter aan deze middelen kleven nadelen die Star San niet heeft. Star San is heel vriendelijk tegenover gist en dat heeft zijn voordeel. Het vervelende is echter dat het ook vriendelijk is voor andere gisten zoals kaam.

Bio-ethanol is ongeschikt gemaakt voor consumptie dat wil je daarom niet in je bier hebben. Hooguit in zeer lage concentraties. Ethanol wordt gebruikt voor kleine voorwerpen. Voor een gistvat kun je beter ethanol niet gebruiken. Het materiaal dat je desinfecteert moet een paar minuten contact hebben met ethanol.

Verder is Star San erg goedkoop in gebruik. Goedkoper dan ethanol.

ik gebruikte eerder altijd Star San werkte perfect , gebruik nu perazijnzuur bevalt ook prima dit schuimt gelukkig niet als Star San.
Maar bio ethanol kan dus ook, maar in welke verhouding met water?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #9 Gepost op: 19-11-2017 16:27 u »
Bij 60/70% alcohol is desinfectie optimaal. Voor mij geen vervanger voor Star San. Peroxy azijnzuur is nog beter maar daar moet je beroepsmatig toegang toe hebben.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 19-11-2017 17:06 u »
Bij 60/70% alcohol is desinfectie optimaal. Voor mij geen vervanger voor Star San.

Voor mij alleen voor het desinfecteren van mijn pipet en dergelijke bij het uitvoeren van tests. Gistvat en andere spullen blijf ik behandelen met Star San.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 19-11-2017 19:29 u »
Bij 60/70% alcohol is desinfectie optimaal. Voor mij geen vervanger voor Star San. Peroxy azijnzuur is nog beter maar daar moet je beroepsmatig toegang toe hebben.
Je kunt dat spul ook maken van waterstofperoxide en azijnzuur. daar kun je beide wel aankomen.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #12 Gepost op: 19-11-2017 20:22 u »
Je kunt dat spul ook maken van waterstofperoxide en azijnzuur. daar kun je beide wel aankomen.

Dat lijken me geen acties voor de gemiddelde hobbyist. Beide zijn vervelende chemicalien, ook de azijnzuur bij hoge concentraties.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 19-11-2017 20:29 u »
???

Perazijnzuur wordt bereid uit een reactie van azijnzuur en waterstofperoxide, met zwavelzuur als katalysator en bij een druk van 37490,25 Pa. Het wordt meestal geproduceerd in concentraties van 5 of 15%.

Een andere methode is door middel van de oxidatie van aceetaldehyde.

Hopbier

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #14 Gepost op: 19-11-2017 20:30 u »
Peroxy azijnzuur is nog beter maar daar moet je beroepsmatig toegang toe hebben.

Ik heb die toegang, maar gebruik het niet. Het slaat op je adem, het stinkt enorm, de ruimte waar je het gebruikt is niet meer begaanbaar, nee hoor, het is geen fijn spul.
Wil je het hebben? Ik heb nog een jerrycan staan ...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 19-11-2017 21:12 u »
Dat lijken me geen acties voor de gemiddelde hobbyist. Beide zijn vervelende chemicalien, ook de azijnzuur bij hoge concentraties.
Voor de grotere volumes zoals 500 liter brouwsel lijkt het mij ideaal, heb het ook gezien in de brouwerij van het openluchtmuseum Arnhem. Voor onze kleine schaal van ca 50 liter gaat uitstomen voor mij perfect en is het goedkoopste, dus daar houd ik het voorlopig maar bij. als je professioneel gaat heb je wel toegang tot zulke spullen en dan is het ook meer voor de hand liggend, en ja als het bacteriŽn doodt zal het ook niet gezond zijn voor mensen, maar als het goed is heb je dat contact ook niet.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #16 Gepost op: 19-11-2017 21:45 u »
ik gebruikte eerder altijd Star San werkte perfect , gebruik nu perazijnzuur bevalt ook prima dit schuimt gelukkig niet als Star San.
Maar bio ethanol kan dus ook, maar in welke verhouding met water?
Perazijnzuur?
Dat mag je alleen gebruiken als je er echt chemisch verstand van hebt...
Dat spul is bijzonder reactief en gevaarlijk als iemand het gebruikt die niet weet waar die die het over heeft.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #17 Gepost op: 19-11-2017 22:20 u »
.. maar als het goed is heb je dat contact ook niet.

Ik kan het via mijn werk krijgen, de koudwerkende versie.

Wil je het hebben? Ik heb nog een jerrycan staan ...

Nee dank je. Als ik gebruik dan heb ik niet meer dan 250 ml op voorraad. En inderdaad is het rotspul, vooral de azijndamp.

Je moet weten wat je doet. Maar dat geldt voor meer dingen als mensen hobby's proberen te professionaliseren.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 19-11-2017 22:45 u »

Misschien wat onhandig uitgedrukt, maar ik bedoelde met 'contact' het contact tussen gebruiker en het chemische goedje. Als het goed is vermijd je direct contact zoals inademen en aanraken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 19-11-2017 22:50 u »

Nee dank je. Als ik gebruik dan heb ik niet meer dan 250 ml op voorraad. En inderdaad is het rotspul, vooral de azijndamp.

Je moet weten wat je doet. Maar dat geldt voor meer dingen als mensen hobby's proberen te professionaliseren.

Ja formeel moet je allerlei cursussen volgen. ook logisch, maar naast bescherming van de gebruiker ook vooral om schadeclaims af te kunnen wijzen. De amateur die niet aan spullen kan komen en het toch wil gebruiken is vindingrijk en dat kan nog meer problemen opleveren als er dan iets misgaat, dus wat mij betreft blijft het een kwestie van er zeker van zijn dat je weet wat je doet. (geldt bv ook voor koolzuurcylinders) koolzuur kan je binnen een halve minuut buiten westen helpen als je er verkeerd mee omgaat. 

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 19-11-2017 23:47 u »
Ik heb die toegang, maar gebruik het niet. Het slaat op je adem, het stinkt enorm, de ruimte waar je het gebruikt is niet meer begaanbaar, nee hoor, het is geen fijn spul.

Je moet het ook verdunnen tot 0,5% en dan heb je er geen last van... :-) Het pure spul is niet prettig, maar pure loog (96%) ook niet en andere chemicaliŽn in hun puurste vorm ook niet. Maar in hun puurste vorm dien je ze ook niet te gebruiken. :brouwen:

Wil je het hebben? Ik heb nog een jerrycan staan...

Mag je zo opsturen. ;)

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #21 Gepost op: 20-11-2017 09:10 u »

Mee eens.

Offline marnox

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 22-11-2017 10:57 u »
Interessant leesvoer in het kader van ontsmetten met ethanol of (wat ik zelf regelmatig gebruik) isopropyl alcohol:

https://www.cdc.gov/infectioncontrol/guidelines/disinfection/disinfection-methods/chemical.html

Onder andere goed wetenschappelijk onderbouwde informatie over contacttijd en concentraties. Toegegeven, het gaat om de medische setting, maar ook daar is goede desinfectie gewenst ;).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 22-11-2017 21:22 u »
Interessant leesvoer in het kader van ontsmetten met ethanol of (wat ik zelf regelmatig gebruik) isopropyl alcohol:

https://www.cdc.gov/infectioncontrol/guidelines/disinfection/disinfection-methods/chemical.html

Onder andere goed wetenschappelijk onderbouwde informatie over contacttijd en concentraties. Toegegeven, het gaat om de medische setting, maar ook daar is goede desinfectie gewenst ;).

Bedankt voor deze link. Mooi overzicht van de werking van meerdere desinfectiemiddelen. Ik heb de tekst opgeslagen in een map op mijn computer waar ik meer interessante artikelen verzameld heb.

Offline marnox

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 24-11-2017 10:37 u »
Geen dank. Was zelf ook erg blij om op een goed overzicht te stuiten. Over desinfectie gaan wel zoveel verschillende verhalen en meningen rond, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Tags: