Zoetige, fruitige mout met bitterige toets

Gestart door Ronnie, 17-11-2017 14:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Ik zou eens willen proberen iets te brouwen als een Ename Blond van de brouwerij Roman (Ename bij Oudenaarde, Oost-VL)
Dat bier is 6,5 vol%, licht bitterig, niet al te droog, met een aangename ietwat fruitige toets.
Echt een lekker biertje voor 's avonds en niet al te zwaar.

Op het etiket staat:
- goudblond
- tropishc fruit, zoete mout, hop en een lichte minerale toets.
- mout met een fruitige en licht bittere toets.

Iemand een idee welke mout dat zou zijn?

Op hun website vond ik dit:

CiteerDit blonde abdijbier, hergist op fles, aarzelt tussen doordrinker en degustatiebier. Een boeket van fruit kleurt de neus. Citrus, mout, fruit en hop verleiden de smaakpapillen. Het feest eindigt met een lange, droge afdronk.
Tasting:
Geur/aroma's: Zoete mout, hinten van tropisch fruit (banaan) en citrus (sinaasappel), impressies van hop, lichte minerale toets.
Smaak: Speels mondgevoel, aangename pareling, mooie moutaanzet gevolgd door een fruitige en licht bittere toets, wederom een minerale hint, mooie droge afdronk.
Vandaag de dag kopen de meeste Vlaamse brouwerijen hun mout bij Dingemans
In ieder geval mouten ze sedert veel jaren al niet meer zelf.

Refracto meet 6,2 Brix (nauwkeurig toestel heeft range van 18 Brix).
Densiteit (eind SG) zal nog efkes duren, staat in lauw water om te ontgassen, deels in meetbeker van 25 cl, deels in fles op luidspreker.

Ronnie

De meetresultaten op het bier:

Gemeten eind SG = 1,8°Plato met nauwkeurige densimeter van merk "Hopfen und mehr" schaal 0 tpt 7°P (voor kolf van 25 cl).

Volgens de brouwplanner:
Het begin SG zou zoiets van 13,5 °Plato (=14 brix) moeten geweest zijn of SG 1054.

Brouwplanner vertelt me dat de SVG 73 % was.
Vandaar ook het restzoet.

Recept maken:
Als ik mijn gisttabellen bekijk zie ik dat volgende korrelgisten dit zouden aankunnen:

Fermentis S33, goed gekende gist maar lage SVG, maar dan een beetje suiker gebruiken om het  origineel SVG van 70% op volmout te compenseren.
Muntons Premium Gold:  heeft origineel SVG van 73% op volmout, Beschrijving: geeft een goed gebalanceerde ale-gist voor 100 % moutrecepten. Zuivere smaak, matige alc. tolerantie
Gozdawa Fruit Blanche: heeft ook een SVG van 73% op volmout, is een bovengist stam voor Witbier met fruitige esters, maar is een gist die ik kwalitatief minder vertrouw.

Finaal betwijfel ik of dit bier wel geschikt is voor mij, het heeft immers restsuikers.
Als diabeet let ik liever op.
Zou me een drogere variant willen maken dus werken met veel lagere begin SG en gist met hogere  SVG.
Alle goede raad  is welkom.

mbroek

Citaat van: Ronnie op 17-11-2017  18:01 uGozdawa Fruit Blanche: heeft ook een SVG van 73% op volmout, is een bovengist stam voor Witbier met fruitige esters, maar is een gist die ik kwalitatief minder vertrouw.

Finaal betwijfel ik of dit bier wel geschikt is voor mij, het heeft immers restsuikers.
Als diabeet let ik liever op.
Zou me een drogere variant willen maken dus werken met veel lagere begin SG en gist met hogere  SVG.
Alle goede raad  is welkom.

Ik heb ook geen beste ervaringen met deze Gozdawa gist.
Overweeg ook eens Mangrove Jack M36 Liberty Bell Ale. Had bij bij laatst een SVG van iets boven de 80%. Geeft ook nog wat fruitige smaakjes.
Ik weet zo niet meer of het de juiste smaken zijn, het is al weer lang geleden dat ik Ename gedronken heb.

Oscar

Citaat van: Ronnie op 17-11-2017  14:46 uIk zou eens willen proberen iets te brouwen als een Ename Blond van de brouwerij Roman (Ename bij Oudenaarde, Oost-VL)

Serieus, en maak het jezelf niet te moeilijk.. Gewoon pilsmout tot 6,5% en zoek een leuke fruitige hop en een Belgische gist. Zo moeilijk kan het toch niet zijn? 

HermanH

Citaat van: mbroek op 17-11-2017  23:05 uOverweeg ook eens Mangrove Jack M36 Liberty Bell Ale. Had bij bij laatst een SVG van iets boven de 80%. Geeft ook nog wat fruitige smaakjes.
Laatst nog een blond biertje met de M36 gebrouwen, zit nu +/- 2 maand op fles, de eerste proef na een paar weken of die ene deze week was een heel groot verschil, en inderdaad, er zijn misschien wel trekjes te vinden in deze gist van de Ename blond, maar bekijk uw email maar eens Ronnie die ik je daarnet verstuurd heb, als ik dat kan verkrijgen wat ik je heb voorgesteld is dat wel een grote stap vooruit hé.... ;-)

Ronnie

OK mensen, ik ga voor die M36 Lyberty ale gist om me te starten. De  Fermentis Abbaye zou iets gelijkaardig moeten zijn.

En, Oscar, inderdaad heb gisteren  al met brouwplanner iets gepland en ging het ook met gewone pilsmout en een ietsje palemout 7 ebc doen.
Dacht aan Record hop, die is fruitig, eventueel de Target hop als er geen Record meer is, en einde koken wat Fuggles voor dat kruidige toetsje.

Herman: Prima, ik hou korrelgist als alternatief, omdat het toch zo makkelijk is. Begin een beetje naar mijn gemak te kijken.


HermanH

Citaat van: Ronnie op 18-11-2017  10:00 uOK mensen, ik ga voor die M36 Lyberty ale gist om me te starten.
Herman: Prima, ik hou korrelgist als alternatief, omdat het toch zo makkelijk is. Begin een beetje naar mijn gemak te kijken.
Zal je de 19de eens eentje mee brengen Ronnie, kan je eens het gistprofiel vergelijken....

Ronnie

OK Herman, zal proberen er te zijn.

Ondertussen es gekeken bij Malterie du Château, die hebben naast de 2 rijïge pilsmout ook een 6 rijïge:
de 2 heeft een Diastatisch vermogen van "WK" 300, de 6 is lager: WK 250.
XWat ook nog zou kunnen is er en beetje CHÂTEAU MELANO LIGHT bijdoen:
CiteerZeer aromatisch met een intensieve moutsmaak. Geeft volmondigheid, stabiliseert de smaak en verrijkt het bier met een afgeronde mooie rode kleur. Verhoogt de body van het bier. Deze mout wordt vaak ook "Turbo Munich" genoemd.

HermanH

Citaat van: Ronnie op 18-11-2017  11:58 uOK Herman, zal proberen er te zijn.
Ah nee, 't is juist, ging de 3de zijn zekers, geen probleem, dan maar 3 dec.

Ronnie


Ronnie

Citaat van: Ronnie op 17-11-2017  18:01 uDe meetresultaten op het bier:
Gemeten eind SG = 1,8°Plato met nauwkeurige densimeter van merk "Hopfen und mehr" schaal 0 tpt 7°P (voor kolf van 25 cl).
Volgens de brouwplanner:
Het begin SG zou zoiets van 13,5 °Plato (=14 brix) moeten geweest zijn of SG 1054.
Brouwplanner vertelt me dat de SVG 73 % was.
Vandaar ook het restzoet.

Ben iets verder gekomen met opzoekingen.

Het is deels een zesrij-ige "brouwersgerst" die ze vermouten.
Op de klassieke 2 rij-ige pilsmout zal ie een ietsje minder diep uitgisten.

Die 6 rij-ige die ze gebruiken komt vermoedelijk van de Malterie du Château (MDC).

Bij de specificaties van MDC zegt men dat men de 6 rij-ige maar voor 50% mag gebruiken, de rest moet dus de gewone Pilsmout zijn, zoniet is er onvoldoende diastatisch vermogen. Wel raar  ???

Op de documenten van MDC hun 2-rij-ige vind ik  Diastatisch vermogen WK 250
en voor de 6 rij-ige is dat WK 300

Op de site http://www.kwbg.nl/templates/kwbg/downloads/artikelen_bier/MOUT_Review.pdf lees ik een artikel van Jacques dat WK = 3,5 keer graden Lintner is en bijgevolg hoe groter dat getal WK is, hoe groter het diastatisch vermogen is, dus hoe groter de SVG.

Dus die 6 rijïge vergist nog sterker door!

In dat geval moet ik met een T-58 gist zoiets kunnen maken, beslag van 50% gewone pilsmout en de rest de 6- rij-ige.

Bijkomend probleem: Brouwland heeft die 6 rij-ige niet in z'n assortiment en bij MDC kan ik geen zakje van 5 kg kopen....

Meningen?


Ronnie

Na nog effe de specs van die zes-rij-ige mout van MDC te overlopen:

Je mag in een beslag maar 50% van die mout gebruiken.
Dus nooit puur!
Je zou een verschrikkelijk zoet en volmondig bier bekomen!

Waarom?
Ondanks die mout een zeer groot diastatisch vermogen heeft, zou u veel te weinig maltose bekomen!
Dus die moet van gewone 2 rij-ige pilsmout komen.

Dit verklaart nu ook dat ze dezelfde gist gebruiken als voor hun triple (heb ik vernomen).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.