Nederlandse hopvarieteiten

Gestart door jaapz, 16-11-2017 21:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaapz

Na een beetje gezocht te hebben en niet echt wat te hebben gevonden dan hier maar even een topic.

Ik las laatst dat Nederlandse/vlaamse boeren rond 1500 hopplanten naar Engeland (Kent) hebben gebracht. Ik kon niet echt vinden om wat voor hopvariëteiten dat ging. Ik vraag me af of er typisch Nederlandse hopvariëteiten zijn of zijn geweest, die vroeger veel in Nederland gebruikt zijn? Of gebruikte Nederland altijd gewoon bijv. Duitse soorten.

Ik las ook dat Peize vroeger een echt hopdorp was, maar kan ook nergens vinden welke soorten daar eigenlijk geteeld werden... Weten jullie dat misschien?

jaapz

Niemand een idee hier? Dan moet ik toch maar eens gaan kijken of ik in de diepere krochten van het internet toch nog wat kan vinden...

Sharky

Misschien dat als er een historische vereniging is in Peize. Dat deze je kunnen helpen...

joenedu

Hier en hier (hopbelwerkgroep) is wellicht iets meer info te vinden over de Peizer hoptuin.

BrouwMark


jaapz

Bedankt allen! Ik heb de mensen van IVN Peize een mailtje gestuurd, misschien dat die meer weten.

Wat ik laatst ook tegenkwam was dat Nederlandse brouwers vaak voorkeur hadden voor buitenlandse hoppen, omdat er in de Nederlandse hop een stuk minder alfazuren zouden hebben gezeten. Zo was er een recept waarin de hoeveelheden voor Duitse en Gelderse hop beschreven werd, waar als er Gelderse gebruikt werd, men twee keer zoveel hop zou moeten gebruiken dan als er Duitse hop gebruikt werd!

remolen

Beste brouwvrienden,

Ik weet dat er in Peize vroeger hop verbouwd werd. Welke soort zouden ze gehad hebben ik kan hier eigenlijk niks over vinden op internet. Alleen dat ze veel hop verbouwden en dat hopbel in het wapen zit... dat er nog veel terug te vinden is in bijvoorbeeld straatnamen over hop etc.



tdp


Jacques

Citaat van: tdp op 10-12-2017  15:38 uIs al een topic over, René: zie hier

Samengevoegd.

jaapz

Citaat van: remolen op 10-12-2017  15:35 uBeste brouwvrienden,

Ik weet dat er in Peize vroeger hop verbouwd werd. Welke soort zouden ze gehad hebben ik kan hier eigenlijk niks over vinden op internet. Alleen dat ze veel hop verbouwden en dat hopbel in het wapen zit... dat er nog veel terug te vinden is in bijvoorbeeld straatnamen over hop etc.

Ik heb de IVN van peize een mailtje gestuurd en heb een tijdje met iemand daar gecorrespondeerd over dit onderwerp. Om het kort te houden, ze weten het eigenlijk niet wat er vroeger verbouwd werd. Er is wel onderzoek gedaan door Ir J Bieleman, in opdracht van Zuiver Wetenschappelijk Onderzoek (Z.W.O.). Hij zou hierover geschreven hebben in "De noord-drentse hopteelt", maar dat heb ik tot nog toe niet kunnen vinden (al heb ik nog niet heel erg mijn best gedaan).

Ze hebben inmiddels weer een hoptuin in Peize. Ze hebben toen ze dat opzetten een artikeltje in de plaatselijke krant gezet met de oproep "wie heeft voor ons hopstekken voor de op te richten hoptuin". Als antwoord daarop hebben enkele peizenaren een aantal hopstekken gedoneerd, gewoon uit de tuin. Niemand weet echter welke soorten dat zijn. Ze noemen het zelf gewoon "peizer-hop". Deze hop staat nu dus in hun gemeenschappelijke hoptuin.

Op verzoek van een aantal hobbybrouwers uit Groningen staan er sinds vorig jaar ook een aantal planten waarvan de rassen wel bekend zijn: "Tardif de Bourgogne" (een zeldzame franse varieteit) en "Merkur" (een Hallertau varieteit, afstammeling van magnum).

De hop die in de hoptuin verbouwd wordt staat er in principe voor iedereen, dus tijdens het oogstseizoen mag je gewoon langskomen om er wat te plukken. Ze stellen het wel zeer op prijs als je dat aan hun meld, via ivn.peize [apenstaartje] gmail [punt] com.

Je kan op google maps ook goed zien waar ze de hoptuin hebben geplaatst.

Heuvinger brouwerij

Gaat er iemand in de Hop tuin in Peize plukken?

Oscar

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 27-09-2021  18:10 uGaat er iemand in de Hop tuin in Peize plukken?

 :weetniet:

EvdBroek


Heuvinger brouwerij

Citaat van: EvdBroek op 28-09-2021  16:25 uIk niet
Waarom zou je?


joenedu

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 27-09-2021  18:10 uGaat er iemand in de Hop tuin in Peize plukken?

Is het alweer tijd om te plukken in Peize?

Heuvinger brouwerij

Ja, ik denk  het wel!
De hop in de tuin van mijn zwager in Peize was rijp.
Ik denk dat de hop in de hoptuin ook wel rijp is.

Oscar

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 29-09-2021  19:59 uJa, ik denk  het wel!

Niet wat laat.. ?


tdp

Citaat van: Oscar op 29-09-2021  22:02 uNiet wat laat.. ?

Ben nog steeds aan het oogsten ;)

LAM

Citaat van: tdp op 30-09-2021  14:48 uBen nog steeds aan het oogsten ;)
Ik ben nog niet eens begonnen  :nut:

EvdBroek

Ik moet ook nog beginnen met de hop in de achtertuin... wordt inmiddels wel wat bruin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.