Hallo iedereen,
De kandijstroop gebruikt in al de bieren zijn de kleine flesjes (gekocht in Makro, merk candido) van 450 gr.
Bij dit experiment werd op 40 L. brouwsel 360 gr. kandijstroop gebruikt en 600 gr. kandij brokken toegevoegd bij het koken, naderhand werd nog 276 gr. toegevoegd bij 20 l. van, dit brouwsel als vergistingssuiker, het ging om een quadrupel. De andere 20 L. werd "gewoon" behandeld met suikersiroop. Naderhand werd er tussen beide bieren geen kleurverschil genoteerd (zie uitleg van Jacques en Edgard), de smaak is iets droger voor de met suiker behandelde hoeveelheid.
Maar in mijn dubbel bier gebruik ik op een brouwsel van 60 L. 1350 gr kandijstroop, toch vindt iedereen dit een lekker bier zonder smaakafwijking (zoutig).
Dit vonden MO, Edwin en Adrie van de quadrupel;
Bier nr. 9. Quadrupel
Schuim: fijn, ongelijkmatig,
Kleur: donkerbruin, troebel.
Geur: fruitig, banaan, caramout
Smaak: banaan, zoetig, caramelmout,
Nasmaak: bitterig,
Mondgevoel: vol, veel body, weinig koolzuur
Oordeel en adviezen: heel mooi bier, iets teveel banaan. Fijn dat je geen Iers mos hebt gebruikt. Bij lagere temperatuur vergisten om de banaan wat te verminderen.
Vergeet de lage maischtemperaturen. Beginnen bij 52 graden, of zelfs 60 kan prima met de huidige mouten. Mooi in balans.
Ik denk dat ik goede resultaten bekom met de candido suikersiroop, het is misschien niet de goedkoopste oplossing.
Groetjes
Liemingbrouwer