Vergistbare suiker

Gestart door Liemingbrouwer, 29-12-2005 09:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johanbrouwer

In mijn beginfase(1995) als brouwer heb ik dat wel eens toegepast. Van een brouwblad uit mijn logboek heb ik de volgende gegevens teruggevonden:
Het betrof een dubbel (15 liter) die te licht was uitgevallen. EBC?
4 eetlepels zwarte mout en 0,5 liter water. Was toen in ieder geval binnen specificatie waarde EBC voor dubbel.
Toegevoegd na 10 dagen lagering.
Het smaakpallet volgens hetzelfde logboek :karamel,en zoetig en te weinig hoppig.
Dus uit deze oude gegevens komt in ieder geval naar voren, dat brandsmaak er niet bovenuit stak.

Helaas weinig wetenschappelijk, maar het geeft in ieder geval een idee hoe en wat er gebeurt.

Proost.

peterU

Met zwarte mout krijg je wel een ander soort donker, heb ik vastgesteld. Meer diep rood en met bv special B eerder bruin. Het ging trouwens om kandijsiroop en niet om kandijstroop. Ik had een foutje gemaakt.
Wat betreft porter, ik heb een keer een heel fijne gemaakt met drie potten moutstroop van de natuurvoedingswinkel (10 l). Die geeft een nogal caramellige smaak en is voor lichter bier niet zo geweldig. Maar ik heb van twee ons geschrote zwarte mout een soort 'koffie'getrokken in een pan en het aftreksel daarvan in de kokende wort gegoten. Laten gisten met Guinness. Een ochtend werk. Het werd een heerlijk bier.

peterU

Heren,

Van de week het proefbrouwsel met de donkere Candico gebotteld. Het bleef hangen op 1016, kwam van 1065. Niet bijzonder ver dus. Vrij zacht, zoetige smaak. De kleur was naar mijn idee toch lichter geworden, diep rood. Begrijpelijk denk ik, als die suikers grotendeels vergist zijn. Ik weet niet wat er daarna van die kleur achterblijft in een brouwsel. Over de juiste smaak kan ik over een week of wat berichten. Ik heb deze week 3 ons rietsuiker zwaar gekaramelliseerd. Ga die bij het brouwen weer oplossen. Het is nu een keiharde koek, waar je lepel zowat op breekt.   ???


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.