Muntons Premium Lager

Gestart door Bieker, 13-02-2007 10:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bieker

Ik heb nog een blik Muntons Premium Lager staan. Voor ik hier 23 liter bier van ga maken heb ik een vraag. Kan ik door het gebruiken van een andere dan de droge gist er een beter bier van maken. Zo ja, welke gist stellen jullie voor (gist dat redelijk verkrijgbaar is). Verder is het misschien verstandig om de hoeveelheid van 23 liter terug te brengen.Ik heb wel eens gehoord dat het anders wel erg 'waterig' wordt. Graag suggesties.

MO

Probeer de Wyeast bavarian lager eens. Een pils achtig bier hoeft niet zo zwaar te zijn, zorg dat je start SG rond de 1050 ligt. Wel vergisten rond de 8 °C natuurlijk.

Adrie

Met zo'n blik hoef je natuurlijk geen pils te maken. Je kunt er ook een bovengist bij doen, dan kun je gewoon bij kamertemperatuur vergisten en krijg je een fruitiger bier.

Ik kan me voorstellen dat je dan eerst met een goede korrelgist aan de slag wilt. Mooie gisten zijn de Danstar Windsor, de US-56, de SafAle S-04 en S-33. Je kunt de gisten bestellen bij forumlid SiriS, al zijn er geruchten dat ie zijn post niet leest. Wil je met een vloeibare gist aan de slag, dan heb je heel veel keus. Probeer bijvoorbeeld eens de Chimay gist (Wyeast 1214 Belgian Ale) of een Engelse gist zoals de Wyeast London Ale III. Ook bij Brouwland kun je veel droge en vloeibare gisten bestellen.

Bieker

Hebben jullie nog suggestie over de hoeveelheid bier dat je uit zo'n blik kunt halen. Is 23 liter niet wat veel?

Oscar

Als je dit teveel lijkt kun je beginnen met wat minder, bijv 20 liter. Na het koken meet je het SG, en corrigeer je met water tot het
gewenste SG. Het gaat hier toch om een blik geconcentreerde wort-pasta ?

Bieker

Oscar: het gaat inderdaad om een blik. Koken staat echter niet in de handleiding.

Adrie

Niet in de handleiding? Wat een rare handleiding. Koken is een goed idee om de boel te steriliseren. Wel snel afkoelen na het koken tot 20 graden (in een bak met koud water of een koelspiraal) en dan de gist toevoegen. Je kunt inderdaad eens beginnen met 20 liter en kijken wat de dichtheid dan is. Is ie te hoog dan kun je nog water toevoegen.

Bieker

In de handleiding staat volgens mij (ik be niet thuis dus ik kan het niet checken) staat volgend mij hot water en nket bioled water. Ik zal het koken. Bedankt voor de tips.

Maurits

Waarschijnlijk is dit blik net zo iets als een Brewferm blik. Het wort hoeft niet gekookt te worden, omdat die stap al in de fabriek is gedaan.
Ik heb laatst een tripel en een witbier met Brewferm blikken gebrouwen. Het jongbier heb ik na de hoofdvergisting geproefd en deze twee bieren vond ik ook wat waterig. Dus misschien is het inderdaad een goed idee om wat minder water toe te voegen.

Veel succes!

Bieker

Maurits: bedankt ik ga het gewoon proberen. Ik ben nog lang niet toe aan het professionele brouwen. Voorlopig heb ik nog wat blikken staan.

PeterO

Inderdaad, niet koken. Blik warm maken in heet water. Inhoud in ton doen. Heet water erbij. Suiker erbij (meestal). Koud water erbij. En steeds goed roeren :) Temperatuur ok -> gist erbij...klaar. Het resultaat als 't klaar is valt niet eens tegen, heel goed te drinken.

korek

Citaat van: Bieker op 13-02-2007  15:55 uIk ben nog lang niet toe aan het professionele brouwen. Voorlopig heb ik nog wat blikken staan.

Nou, zoveel professionele brouwers zijn hier niet. Zorg maar dat je een goede hobbybrouwer wordt.

Hopmans

Hoi Bieker,

Even een algemene tip mijnerzijds.
Het water dat je gebruikt kan je beter van tevoren even koken.
Daar wordt het wat zachter van, en het beetje chloor van het waterleidingbedrijf kook je eruit.
Dan ben je af van het smaakje wat wij als waterig associëren.

 :degroeten:

Bieker

Hoppie: goede tip, zal ik gaan doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.