Keggen, hergisting of niet?

Gestart door Martijn0172, 15-11-2017 20:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Ik ga starten met keggen, momenteel vergist er een IPA welke ik in een grote keg wil doen. Wat is de rede waarom ik zou moeten kiezen om toch voor hergisting te gaan en bijvoorbeeld 3 gram per liter toe te voegen tegen over alleen carboniseren met de CO2 fles? De eerste taps zullen dan dus veel gist bevatten, ik zie hier eigenlijk het voordeel niet van in. Iemand die mij dit kan uitleggen?

Sander van Dijk

Je bespaart er koolzuur mee en bier met een hergisting zou eventueel een wat vollere smaak kunnen hebben, maar daar valt over te discussiëren :)

Maar ik carboniseer altijd geforceerd, dus ook gewoon met een CO2 fles. Ik laat de keg dan een week op de juiste druk (voor het gewenste koolzuurgehalte) en temperatuur staan en dan is tie normaal gezien mooi op druk.

Je kunt het ook sneller doen door een hogere druk in te stellen en wat te rollen met je keg.

Dees Dubbel

Hergisting op fles zorgt voor veel fijner verdeelde CO2 in tegenstelling tot flesjesbier met ingespoten CO2. Eén CO2 molecule hangt dan aan één bier (of is het water) molecule en dat heb je niet bij ingespoten CO2. (Straf bier) Hergist op fles kan nog steeds fris smaken als de schuimkraag verdwenen is. Ik probeer trouwens nooit een schuimkraag op te wekken of te herstellen door te roeren, CO2 moet niet bovenop, maar in het bier zitten ... Liefmans van voor de tijd van Duvel was daarvoor berucht, naargelang het jaargetijde schuimde het over of was het ogenschijnlijk plat. Maar het smaakte altijd wel. Het gewone bier is eens de schuimkraag verdwenen is dood en smaakt plat. Mijn ervaring met 75 cl flessen hergist op fles is, dat het een aangebroken fles na 24u in de koelkast nog best drinkbaar is.

Nu wat betreft je eigenlijke vraag. ;) Hergisting op vat heb ik minder ervaring, maar ik denk dat je hetzelfde hebt, het CO2 in het bier is veel fijner verdeeld. Je fris getapt bier zou ook moeten langer aangenaam smaken.

Maar ik vind de helderheid van bier dan ook onbelangrijk. Van mij mag bier een beetje gesluierd zijn als het beter smaakt.

EBC

Citaat van: Dees Dubbel op 15-11-2017  21:18 uHergisting op fles zorgt voor veel fijner verdeelde CO2 in tegenstelling tot flesjesbier met ingespoten CO2. Eén CO2 molecule hangt dan aan één bier (of is het water) molecule en dat heb je niet bij ingespoten CO2. (Straf bier) Hergist op fles kan nog steeds fris smaken als de schuimkraag verdwenen is. Ik probeer trouwens nooit een schuimkraag op te wekken of te herstellen door te roeren, CO2 moet niet bovenop, maar in het bier zitten ... Liefmans van voor de tijd van Duvel was daarvoor berucht, naargelang het jaargetijde schuimde het over of was het ogenschijnlijk plat. Maar het smaakte altijd wel. Het gewone bier is eens de schuimkraag verdwenen is dood en smaakt plat. Mijn ervaring met 75 cl flessen hergist op fles is, dat het een aangebroken fles na 24u in de koelkast nog best drinkbaar is.

Nu wat betreft je eigenlijke vraag. ;) Hergisting op vat heb ik minder ervaring, maar ik denk dat je hetzelfde hebt, het CO2 in het bier is veel fijner verdeeld. Je fris getapt bier zou ook moeten langer aangenaam smaken.

Maar ik vind de helderheid van bier dan ook onbelangrijk. Van mij mag bier een beetje gesluierd zijn als het beter smaakt.

CO2 is CO2. Het maakt bij gelijke druk en temperatuur niks uit of die van hergisting of carbonisatie komt.

Je zou kunnen argumenteren dat gecarboniseerd bier meer zuurstof bevat, maar in de praktijk merk je daar niks van.

erwinl

Ik vind het ideaal, je bent van een aantal variabelen af zoals werkt de gist nog en hoelang duurt het.
Ook vind ik het afvullen uit een gecarboniseerd vat in een flesje op één of andere manier fijner want dit gaat toch iets sneller omdat het onder druk gebeurd.

guuz

Nog even een vraag, heb ook pas geleden keggen aangeschaft, halen jullie, na aanschaf, altijd een stukje van de stijgbuis af of alleen bij hergisting in de keg?

erwinl

Ik heb er een stukje afgehaald +/- 1 cm en iets door gebogen dat hij mooi in het midden komt. Standaard was hij zo lang dat hij vast tegen de zijkant aan kwam en niet al het bier mooi mee kwam.

Dirtbag

Ik heb bij al mijn sodakegjes de oude rubbers vervangen door nieuwe, echter ik krijg het niet voor elkaar om de stijgbuis netjes in het midden te houden als ik deze aandraai, hierdoor zit deze sowieso al tegen de zijkant aan en tap ik het onderste er toch al niet uit.

db

Henielma

Citaat van: guuz op 16-11-2017  10:57 uNog even een vraag, heb ook pas geleden keggen aangeschaft, halen jullie, na aanschaf, altijd een stukje van de stijgbuis af of alleen bij hergisting in de keg?

De stijgbuis heb ik ongeveer 1 cm ingekort zodat het bezinksel in het fust blijft en niet bij ieder glas opnieuw erbij komt. Ideaal om helder bier te tappen.

Rich

Citaat van: Dirtbag op 17-11-2017  15:23 uIk heb bij al mijn sodakegjes de oude rubbers vervangen door nieuwe, echter ik krijg het niet voor elkaar om de stijgbuis netjes in het midden te houden als ik deze aandraai, hierdoor zit deze sowieso al tegen de zijkant aan en tap ik het onderste er toch al niet uit.

db

Ik heb gemerkt dat als je de rubbertjes goed invet en de zaak niet al te loeivast draait de buis netjes in het midden blijft.

Dirtbag

Citaat van: Rich op 17-11-2017  19:42 uIk heb gemerkt dat als je de rubbertjes goed invet en de zaak niet al te loeivast draait de buis netjes in het midden blijft.

Wat voor een glijmiddel gebruik je hiervoor?

db

guuz

Citaat van: Henielma op 17-11-2017  19:17 uDe stijgbuis heb ik ongeveer 1 cm ingekort zodat het bezinksel in het fust blijft en niet bij ieder glas opnieuw erbij komt. Ideaal om helder bier te tappen.

Bedankt, ga ik ook doen dus :)

Rich

Citaat van: Dirtbag op 18-11-2017  11:04 uWat voor een glijmiddel gebruik je hiervoor?

db

Ik heb een keer een potje Keg Lube meebesteld bij wat ander spul uit Amerika. Dat schijnt voedselveilig siliconenvet te zijn. In Nederland is iets dergelijks ook verkrijgbaar voor gebruik in  espressoapparaten etc.

De Kiekert

Een tube " kraantjesvet" ( lees siliconenmassa) zoals de installateur gebruikt om kraanleertjes in te vetten. Voor weinig geld aan te schaffen bij een ijzerhandel of een andere doe-het-zelf zaak

dirk

Ik gebruik liever OKS 1110 dan vaag kraantjesvet.



Dit is gegarandeerd voedsel eilig, kost ca. 5 euro de 10 g. Ja het is duur, maar je hebt er ook heel heel weinig van nodig. Zelf gebruik ik het voor espressomachine, stroeve bottelkraantjes en zelfs het bottelpijpje gaat nu ook soepeler in- en uit elkaar met dit vet. Ideaal!

De Kiekert

Hoe kom je erbij dat ik het over vaag kraanleertjes vet heb. Het feit dat ik geen naam noem, omdat ik het merk even niet weet (De Beer) maakt het onderwerp in dezes nog niet vaag.


dirk

Citaat van: De Kiekert op 28-10-2018  21:24 uHoe kom je erbij dat ik het over vaag kraanleertjes vet heb. Het feit dat ik geen naam noem, omdat ik het merk even niet weet ( De Beer) maakt het onderwerp in dezes nog niet vaag.



Haha ja, ik vond het enigzins vaag overkomen. Mijn excuus als ik zo bot overkom.

De Kiekert


HansvV

Dag, ik ben nog een beetje vers in de brouwtechniek. Heb zojuist met een aantal leden op dit forum twee soda kegs (die van 9,45l van Mega Direct) aangeschaft. Tot nu toe ging alles in de fles met hergisting. Nu wil ik een deel van mijn batch (ruim 20l per keer) in zo'n vaatje opslaan. Ik krijg uit de voorgaande antwoorden op het originele onderwerp ("hergisten of niet") nog geen duidelijk beeld hoe de meesten dit nu doen. Vroeger zelf wel veel achter de tap gestaan. Wanneer de CO2 druk (veel) te hoog was, dan vloog het bier de glazen in, en had je veel schuim. In het huidige geval zou je er ook voor kunnen kiezen om het bier licht te laten hergisten in het vaatje, en het daarna onder zeer lage koolzuurdruk te tappen. Benieuwd hoe anderen hierover denken, of het al gedaan wordt of dat het absoluut niet nodig is om het zo te doen.
Hoor graag. Groet, Hans

Jacques

Inderdaad. Hergisten met weinig suiker. 2 tot 3 g per liter.
Het kan ook met een koolzuurfles.

Hierover is best veel geschreven op het forum. Zoek maar eens op "carboniseren fust koolzuur".

bierfan

Hergisten met suiker kan, maar niets is makkelijker dan er gewoon koolzuur op zetten met een koolzuurfles.

Jaap van der Meer

Als je tapt met een compensatorkraan kun je de uitstroom heel netje regelen.

Easywoods

Afhankelijk van de gewenste carbonisatie 14 dagen wegzetten met de juiste druk behorende bij de temperatuur en de rest gaat vanzelf  ;)



HansvV

Citaat van: Jacques op 04-11-2018  00:04 uInderdaad. Hergisten met weinig suiker. 2 tot 3 g per liter.
Het kan ook met een koolzuurfles.

Hierover is best veel geschreven op het forum. Zoek maar eens op "carboniseren fust koolzuur".

Dank, ik ga daar mijn licht opsteken. Ik wil een deel van de batch (ruim 20l) in zo'n vaatje opslaan, de rest bottelen. Zoek naar een goede balans.

HansvV

Citaat van: Easywoods op 04-11-2018  08:46 uAfhankelijk van de gewenste carbonisatie 14 dagen wegzetten met de juiste druk behorende bij de temperatuur en de rest gaat vanzelf  ;)




Interessante tabel, daar kan ik wel wat mee. Wat ik me nu afvraag: je kan natuurlijk ook het bier eerst 14 dagen onder de juiste druk op fust zetten en het dan van daaruit alsnog bottelen, dus dan zonder hergisting op fles. Misschien eerst tijdelijk iets verder koelen teneinde te voorkomen dat tijdens bottelen te veel koolzuur weer ontwijkt?

Easywoods

Citaat van: HansvV op 04-11-2018  10:46 uInteressante tabel, daar kan ik wel wat mee. Wat ik me nu afvraag: je kan natuurlijk ook het bier eerst 14 dagen onder de juiste druk op fust zetten en het dan van daaruit alsnog bottelen, dus dan zonder hergisting op fles. Misschien eerst tijdelijk iets verder koelen teneinde te voorkomen dat tijdens bottelen te veel koolzuur weer ontwijkt?

Ja, dat moet volgens mij ook lukken........ Ik heb er nog geen ervaring mee maar wel plannen in die richting. Het plan om het te proberen is er al heel lang maar het is er nog niet van gekomen.  :brouwen:

De tabel is trouwens gemaakt door een forumlid, voor mij werkt 'ie perfect  :groots: 

HansvV

Citaat van: Easywoods op 04-11-2018  17:00 uJa, dat moet volgens mij ook lukken........ Ik heb er nog geen ervaring mee maar wel plannen in die richting. Het plan om het te proberen is er al heel lang maar het is er nog niet van gekomen.  :brouwen:

De tabel is trouwens gemaakt door een forumlid, voor mij werkt 'ie perfect  :groots:

Ik kan me voorstellen dat ze het bij Heineken niet veel anders zullen doen. Geen navergisting op fles bij hun pilsjes. Ik ga dit eens verder uitzoeken, want zoals gezegd wil ik deels bottelen na einde vergisting. Maar het kan ook best dat ik dan later besluit om een reeds aangebroken vat dat onder koolzuur staat alsnog te bottelen. Dat moet dan wel kunnen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.