Brandbier wedstrijd 2018

Gestart door Adbrouwt, 15-11-2017 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thamerdal

Vond eigenlijk niemand het een beetje raar dat een bier welke was gedryhopped met Equinox won? Dat is nou niet echt gebruikelijk bij een Gose.

Wolter

Citaat van: Thamerdal op 02-07-2018  15:18 uVond eigenlijk niemand het een beetje raar dat een bier welke was gedryhopped met Equinox won? Dat is nou niet echt gebruikelijk bij een Gose.

Eens. Is alleen wel een interpretatie als je, zoals ik zelf ook,naar een benadering van hoe een gose zou moeten zijn op zoek was.
Bij Brand roepen ze wel altijd dat het gaat om het bier dat het beste zou passen bij hun merk. Dan is er blijkbaar meer ruimte dan er leek zijn. Ik blijf de us05 bij dit type een slechte keuze vinden die in mijn optiek niet veel (meer ervaren of ingelezen) brouwers zullen kiezen als ze aan dit bier beginnen.
Hoe dan ook mijn mening en doet niets af aan de mooie prestatie van de winnaar.

Ansius

Citaat van: Thamerdal op 02-07-2018  15:18 uVond eigenlijk niemand het een beetje raar dat een bier welke was gedryhopped met Equinox won? Dat is nou niet echt gebruikelijk bij een Gose.

Ik vind dat niet een beetje raar.

Je moet iets zien te brouwen wat Brand waardeert.
En om je te onderscheiden kan je iets anders doen.

Mijn keuze is het ook niet maar die keuze heeft wel wat opgeleverd.

Ik zie nu al uit naar de volgende editie.

Een RookBrand lijkt mij nog steeds een toevoeging van hun assortiment.

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 02-07-2018  15:18 uVond eigenlijk niemand het een beetje raar dat een bier welke was gedryhopped met Equinox won? Dat is nou niet echt gebruikelijk bij een Gose.

Als je goed naar de specificaties kijkt zie je dat Brand niet op zoek was naar een traditionele gose.
https://www.pint.nl/brand-bierbrouwwedstrijd-2018/

En uit ervaring weet ik dat het inderdaad geen kwaad kan om creatief te zijn binnen de kaders de Brand bij deze wedstrijd voorschrijft. Daar zit zeker de uitdaging.

Fermon

Ik kon er zaterdag helaas niet bij zijn ivm werk :'( .
Maar ik kreeg net bericht van Brand dat ik bij de top 10 zat.
Dit had ik totaal niet verwacht maar ik ben er super blij mee.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 02-07-2018  21:48 uAls je goed naar de specificaties kijkt zie je dat Brand niet op zoek was naar een traditionele gose.
https://www.pint.nl/brand-bierbrouwwedstrijd-2018/

En uit ervaring weet ik dat het inderdaad geen kwaad kan om creatief te zijn binnen de kaders de Brand bij deze wedstrijd voorschrijft. Daar zit zeker de uitdaging.

Welke verschillen zitten er dan volgens jou tussen de eisen van Brand en de specificaties van de traditionele Gose?

Hopbier

SLB

Het was in ieder geval een erg gezellig en goed geregeld evenement :D

SanderH

Citaat van: SLB op 03-07-2018  15:27 uHet was in ieder geval een erg gezellig en goed geregeld evenement :D

Daar ben ik het volledig mee eens.

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 03-07-2018  13:32 uWelke verschillen zitten er dan volgens jou tussen de eisen van Brand en de specificaties van de traditionele Gose?

Hopbier

Wat dacht je van "tropisch-/citrus hopgeur". Dat duidt op Amerikaanse hopsoorten en koudhoppen.

BrouwMark



Dan drink ik m zelf wel op  ;D

Koud- en warmgehopt met Citra, gist Brewferm blanche. Hij is er erg donker op de foto, maar toch 10 EBC volgens de analyse. Slecht ingeschonken ook  :). Heerlijk na een hete nacht werken in de keuken...

Het was een leuke dag en een leuke ervaring. Volgend jaar weer  :biersmile:

Drents Hopbier

Citaat van: SanderH op 01-07-2018  14:31 uKeuringsrapporten worden per mail verstuurd in de komende 14 dagen als ik het goed begrepen heb. (Had al een paar Brand biertjes op toen ;) )

Heeft iemand al het rapport ontvangen?

Hopbier

Fermon


Thinde

Hier ook nog niet. De formulieren van het ONK ook nog niet, maar ik begreep dat deze pas na 1 augustus verstuurd zullen worden  :-\

Biertje1985

Citaat van: Thinde op 13-07-2018  12:08 uHier ook nog niet. De formulieren van het ONK ook nog niet, maar ik begreep dat deze pas na 1 augustus verstuurd zullen worden  :-\
Ja dat vroeg ik me ook al af, of er van het ONK ook nog iets verstuurd wordt?

Thinde

Door drukte kunnen de formulieren van het ONK pas in augustus verstuurd worden begreep ik uit de mail die ik ontvangen heb. En ook alleen als je op de site nog een keer hebt aangegeven dat je de keuringsrapporten thuis gestuurd wil krijgen.

Dund

Kan je een linkje sturen waar ik dat dan kan aangeven. Ik krijg het niet gevonden.

Alvast bedankt!

Wvo88

Zojuist de mail van Brand gehad. Ik ben tevreden met mijn score. Er staat op het analyseformulier bij afwijkingen een kruisje bij medicinaal. Iemand een idee wat dit betekent en hoe ik dit in het vervolg kan voorkomen?0

Jacques

Citaat van: Wvo88 op 16-07-2018  11:44 uIemand een idee wat dit betekent en hoe ik dit in het vervolg kan voorkomen?0

Kan een gevolg zijn van je gistkeuze (witbieren geven vaak fenolische smaken) al dan niet in combinatie met een hoge vergistingstemperatuur of van het niet goed uitspoelen van chloorhoudend reinigingsmiddel.

SLB

Ik heb een ook ontvangen, geen wereldklasse maar zeker tevreden met de uitslag :)

BrouwMark

Super trots op mijn allereerste inzending ooit! 40/50, de enige negatieve opmerking: iets te plakkerig.

 :dansen:

Mark.

Marksbrew

Ik ben teleurgesteld.... er staat een aantal keer boter(ig) op. Nu herken ik zeker de smaak van Diacetyl, bijv als je te snel een flesje opentrekt als ie nog aan het hergisten is. Net nog een flesje geproefd, maar haal de boter er echt niet uit. Hier een keurmeester op het forum die kan aangeven wat het zou kunnen zijn? Kans op een infectie lijkt me erg klein met de nieuwe schone flessen die door de Star San zijn gegaan.
Verder stond er nog zoutig op, lijkt me bij een gose de bedoeling, zat onder de 1g/l dus niet echt te veel.

Denk trouwens wel dat de keurmeesters het zwaar hebben gehad, met al het zout en zwaar zullen de smaakreceptoren regelmatig van slag zijn geweest.

BrouwMark

Citaat van: Wvo88 op 16-07-2018  11:44 uEr staat op het analyseformulier bij afwijkingen een kruisje bij medicinaal. Iemand een idee wat dit betekent en hoe ik dit in het vervolg kan voorkomen?

Heb je toevallig jodiumhoudend zout gebruikt?

Citaat van: Marksbrew op 16-07-2018  18:37 uVerder stond er nog zoutig op, lijkt me bij een gose de bedoeling, zat onder de 1g/l dus niet echt te veel.

Mijn dosis zat net onder de 0,4 g/l...

Marksbrew

Citaat van: BrouwMark op 16-07-2018  20:36 uHeb je toevallig jodiumhoudend zout gebruikt?

Nee van dat Himalaya zout uit de draaimolen van de AH

BrouwMark

Citaat van: Marksbrew op 16-07-2018  21:42 u
Citaat van: BrouwMark op 16-07-2018  20:36 uHeb je toevallig jodiumhoudend zout gebruikt?
Nee van dat Himalaya zout uit de draaimolen van de ah

Haha, die vraag was voor Wvo88...  :)

Wvo88

Citaat van: BrouwMark op 16-07-2018  21:51 uHaha, die vraag was voor Wvo88...  :)

Nee ik heb ook Himalaya zout gebruikt. Maar wel een witbiergist en een wat hogere temperatuur aangehouden tijdens het gisten. Dus ik denk (zoals Jaques aangeeft) ik het daar moet zoeken. Moet alleen nog onderzoeken hoe medicinaal smaakt ???



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.