Brandbier wedstrijd 2018

Gestart door Adbrouwt, 15-11-2017 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Emanuel

Citaat van: TimKGB op 10-03-2018  19:15 uMoest er zout in ? [emoji33]

Zout... Hmmm... Is zeezout ook goed? Is namelijk maar 50 meter lopen om over de dijk wat zeewater te gebruiken  :nut:

TimKGB

Citaat van: Emanuel op 10-03-2018  19:31 uZout... Hmmm... Is zeezout ook goed? Is namelijk maar 50 meter lopen om over de dijk wat zeewater te gebruiken  :nut:
Ik zou gewoon zeewater bottelen ;)

BrouwMark

Ik zat met de gedachte te spelen om een andere mout dan tarwe of gerst toe te voegen aan mijn gose. Wat denken jullie: mag dat nou wel of niet van de omschrijving?

beermenke

Ik weet niet welke je wilt toevoegen maar volgens voorschrift gerstemout tarwemout en zuurmout
Ik zou geen andere mout toevoegen

Ansius

Mijn versie vanmiddag gebrouwen.

Voor wie het weten wil, een aandeel van 8% zuurmout zonder verdere waterbehandeling geeft een pH van 5,1 na het koelen.

BrouwMark

Citaat van: beermenke op 11-03-2018  16:43 uIk weet niet welke je wilt toevoegen maar volgens voorschrift gerstemout tarwemout en zuurmout
Ik zou geen andere mout toevoegen

Ik weet niet zeker of dat er staat? Ik lees: gerstemout met daarbij minstens 40% tarwemout en een deel zuurmout. Rookmout mag niet, ongemout graan ook niet.

Er staat dus niet dat bv gemoute haver niet mag, om maar iets te noemen...

beermenke

Zo zou je het kunnen lezen maar voor mij is het duidelijk wat ze met volmout bedoelen want dat beschrijven ze en ook wat er bijvoorbeeld niet in mag. Ik houd hun voorschriften aan omdat ik van mening ben dat dat hun bedoeling is maar het staat je natuurlijk persoonlijk vrij om er van af te wijken. Wel straks in het recept zetten en ik hoop dat je minimaal een podiumplaats bereikt. Zou dubbel zo leuk zijn. Succes alvast.

Knobby

Citaat van: BrouwMark op 11-03-2018  18:29 uIk weet niet zeker of dat er staat? Ik lees: gerstemout met daarbij minstens 40% tarwemout en een deel zuurmout. Rookmout mag niet, ongemout graan ook niet.

Er staat dus niet dat bv gemoute haver niet mag, om maar iets te noemen...
Daar staat dus letterlijk dat het van gerstemout moet zijn. Uitzonderingen voor die tarwemout en zuurmout. Haver is geen gerst of tarwe en mag dus niet.

tdp

Citaat van: Knobby op 11-03-2018  23:25 uDaar staat dus letterlijk dat het van gerstemout moet zijn. Uitzonderingen voor die tarwemout en zuurmout. Haver is geen gerst of tarwe en mag dus niet.

Jaarlijks terugkomende discussie, maar volgens mij lees jij het zoals het bedoeld is.

Haagse Wouter

Ik snap niet goed waar de discussie vandaan komt.
Als er staat het moet gerstemout zijn behalve 40% tarwe en een X% zuurmout dan is dat toch redelijk duidelijk.

tdp

Citaat van: Haagse Wouter op 12-03-2018  11:41 uIk snap niet goed waar de discussie vandaan komt.
Als er staat het moet gerstemout zijn behalve 40% tarwe en een X% zuurmout dan is dat toch redelijk duidelijk.

Eensch, maar lees de topics maar eens terug, iedere keer weer  ;)

BrouwMark

Ja hé, ik mag dat, ik doe voor het eerst mee en ben dus nog zalig onwetend  ;D

Ik zoek gewoon een gaatje om mijn gose iets interessanter te maken. Als het op puur vakmanschap gaat aankomen ga ik het niet redden natuurlijk...  ;)

Brouwers

Citaat van: BrouwMark op 11-03-2018  18:29 uIk weet niet zeker of dat er staat? Ik lees: gerstemout met daarbij minstens 40% tarwemout en een deel zuurmout. Rookmout mag niet, ongemout graan ook niet.

Er staat dus niet dat bv gemoute haver niet mag, om maar iets te noemen...
Gewoon toevoegen, maakt het voor de rest makkelijker om te winnen >:D
Ieder jaar bij de prijsuitrijking wordt er weer op terugkomen dat er toch weer een aantal deelnemers andere zaken dan gerstemout toegevoegd hebben en daarom dus al niet meedingen om de prijzen. Dus als je wilt winnen moet je geen andere mout dan gerstemout, tarwemout en zuurmout gebruiken.

beermenke

Morgen een poging voor de gose. Max 10 liter en als ie straks redelijk smaakt gaat ie op de fles. Een nieuwe poging indien het niets blijkt te zijn want tot nog toe is mijn eerste brouwsel steeds naar tevredenheid ingezet. Ben zelf benieuwd. Euh ingredienten volgens voorschrift😉

Drents Hopbier

Citaat van: Marksbrew op 07-03-2018  16:45 uZe worden vrijdag verzonden

Heeft iemand het kratje met de flessen al ontvangen?

Hopbier

beermenke

Neen wel net bericht dat ze wellicht deze week binnen komen
De gose of wat het moet worden is in de kookfase. Voor de kook geproefd en weliswaar een mooi zuurtje en valt alles mee maar ja het is pas wat duidelijker bij t bottelen natuurlijk. Wat moet je anders met dit weer😉

BrouwMark

Citaat van: beermenke op 12-03-2018  17:15 uEuh ingredienten volgens voorschrift😉

Ok, ok... Ik heb het nagevraagd, het mag niet.

SanderH

Citaat van: BrouwMark op 13-03-2018  15:25 uOk, ok... Ik heb het nagevraagd, het mag niet.

Mag je geen ingrediënten toevoegen? Hoe ga je dan een bier brouwen?

Jacques

Citaat van: SanderH op 13-03-2018  22:04 uMag je geen ingrediënten toevoegen? Hoe ga je dan een bier brouwen?

Met de ingrediënten die wel zijn toegestaan/voorgeschreven...

RunEmDry

Ik heb de spullen inmiddels ontvangen!

beermenke

Krat net binnen. Gose staat te gisten.

Wolter

Citaat van: beermenke op 14-03-2018  15:56 uKrat net binnen. Gose staat te gisten.

Gaat iedereen nu melden dat zij een krat binnen hebben gekregen?  >:D

Haagse Wouter

Ik heb hem nog niet.
Zal hier terug rapporteren over een uurtje.

Fermon

Citaat van: Wolter op 14-03-2018  16:52 uGaat iedereen nu melden dat zij een krat binnen hebben gekregen??  >:D

Haha... Ik heb hem ook binnen  :o

SanderH

Citaat van: Wolter op 14-03-2018  16:52 uGaat iedereen nu melden dat zij een krat binnen hebben gekregen?  >:D

Speciaal voor jou dan Wolter: Ik heb het krat ook binnen. En om helemaal volledig te zijn: ik heb ook mijn inschrijfnummer naar Brand/Heineken gemaild.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.