Brandbier wedstrijd 2018

Gestart door Adbrouwt, 15-11-2017 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

davyd

Citaat van: Adbrouwt op 19-02-2018  08:47 uJe kunt natuurlijk alleen innovatief zijn als je ook iets durft. De grootste fout die je kunt maken is om er geen te maken. Misschien kun je wachten tot AB inBev een Belgische wedstrijd uitschrijft. Ik zal dan het vlaams hobbybrouw forum niet gaan aanvallen met mijn mening maar respecteren dat er verschillen zijn. Wie beweert dat iets niet kan, mag degene die ermee bezig is absoluut niet storen.
Gelukkig zijn Vlamingen niet volkseigen, en mogen ze zelfs niet meedoen aan de wedstrijd. Dat bespaart natuurlijk heel wat herrie.

Adbrouwt

Citaat van: davyd op 19-02-2018  09:22 uen mogen ze zelfs niet meedoen aan de wedstrijd
Ik kan me niet voorstellen dat Vlamingen niet mee mogen doen als ze dat al zouden willen. Om de hobbel van Heineken te nemen is net wat te groot denk ik.

davyd

Citaat van: Adbrouwt op 19-02-2018  09:33 uIk kan me niet voorstellen dat Vlamingen niet mee mogen doen als ze dat al zouden willen. Om de hobbel van Heineken te nemen is net wat te groot denk ik.
Wij Vlamingen mogen niet meedoen, en zelfs als we zouden mogen, zouden we niet willen. Nog maar eens het bewijs dat we in de beste van alle mogelijke werelden leven waar alles en iedereen zijn plaats heeft en kent.

Haagse Wouter

Citaat van: davyd op 19-02-2018  09:39 uWij Vlamingen mogen niet meedoen, en zelfs als we zouden mogen, zouden we niet willen. Nog maar eens het bewijs dat we in de beste van alle mogelijke werelden leven waar alles en iedereen zijn plaats heeft en kent.

Nu nog een eigen taal  ;D.

Maar mensen! Ik heb net ontdekt waarom dit biertype!
Brand, heeft een deal met zowel Braumarkt, Brouwland als Jubbega! Zuurmout is bijzonder impopulair geweest laatste jaar waardoor ze grote voorraden over hebben.
Met deze wedstrijd kunnen ze de grote voorraden zuurmout kwijt doordat ze er zelf iets mee kunnen, én de populariteit onder hobbybrouwers verhogen!

tdp

Dit is een bier wat ik nog niet gedronken heb, en ik ben er bang voor dat het er ook niet van gaat komen. Ik laat deze wedstrijd dan ook passeren dit keer. Enerzijds omdat ik niets van dit biertype afweet, anderzijds staat mijn planning het niet toe. Vind het wel 'stoer' dat ze een, voor het grote publiek, onbekend biertype gekozen hebben.

DavidR

Citaat van: Haagse Wouter op 19-02-2018  10:36 uMaar mensen! Ik heb net ontdekt waarom dit biertype!
Brand, heeft een deal met zowel Braumarkt, Brouwland als Jubbega! Zuurmout is bijzonder impopulair geweest laatste jaar waardoor ze grote voorraden over hebben.
Met deze wedstrijd kunnen ze de grote voorraden zuurmout kwijt doordat ze er zelf iets mee kunnen, én de populariteit onder hobbybrouwers verhogen!
Precies! 250x minimaal 1kg zuurmout + nog eens zo'n 50 pH meters  ;D

BrouwMark

Citaat van: tdp op 19-02-2018  11:13 uVind het wel 'stoer' dat ze een, voor het grote publiek, onbekend biertype gekozen hebben.

Ik denk dat het een heel slimme keus is. Een welgemikte gooi van een grote brouwerij om door de hipsters, beergeeks en vroeger-was-alles-beter-mensen geaccepteerd te worden, die nu al in cafés zo obscuur mogelijke soorten bier bestellen, door een bier op de markt te brengen dat je zou kunnen zien als het bierequivalent van een door deze groep al zo geliefd zuurdesembrood.

Dé zomerbiertrend van de komende jaren: interessant, bediscussieerbaar, makkelijk weg te klokken zurig bier met een mooi verhaal van vroeger eraan geplakt. Fruitig als een radler, zonder het limonade-imago. Markeer mijn woorden!

Drents Hopbier

Citaat van: Haagse Wouter op 19-02-2018  10:36 uNu nog een eigen taal  ;D.

Maar mensen! Ik heb net ontdekt waarom dit biertype!
Brand, heeft een deal met zowel Braumarkt, Brouwland als Jubbega! Zuurmout is bijzonder impopulair geweest laatste jaar waardoor ze grote voorraden over hebben.
Met deze wedstrijd kunnen ze de grote voorraden zuurmout kwijt doordat ze er zelf iets mee kunnen, én de populariteit onder hobbybrouwers verhogen!

En de zuurmout voor > 4 euro/kg!

Hopbier

davyd

Markeer mijn woorden: het wordt een saai, eendimensioneel, triestig bier, zonder ook maar enige interessante complexiteit. Zit ingebakken in de restricties die ze zichzelf hebben opgelegd bij het definiëren van dit bier.

Haagse Wouter

Citaat van: davyd op 19-02-2018  11:49 uMarkeer mijn woorden: het wordt een saai, eendimensioneel, triestig bier, zonder ook maar enige interessante complexiteit. Zit ingebakken in de restricties die ze zichzelf hebben opgelegd bij het definiëren van dit bier.

Dat staat zelfs in de smaakomschrijving!

BrouwMark

Citaat van: davyd op 19-02-2018  11:49 uMarkeer mijn woorden: het wordt een saai, eendimensioneel, triestig bier, zonder ook maar enige interessante complexiteit. Zit ingebakken in de restricties die ze zichzelf hebben opgelegd bij het definiëren van dit bier.

Inderdaad. Maar het wordt wel dé trend.

davyd

Citaat van: BrouwMark op 19-02-2018  11:59 uInderdaad. Maar het wordt wel dé trend.

Oh wee voor het land
Getrendset door Brand.

Haagse Wouter

Citaat van: davyd op 19-02-2018  13:14 uOh wee voor het land
Getrendset door Brand.

Kan erger

Bart LJ

De gedachte dat Brand dit biertype heeft gekozen als knipoog naar de zure figuren op dit forum die tijd, energie en woorden verspillen aan louter negatieve berichten dringt zich ineens enorm aan me op!

Thamerdal

Citaat van: davyd op 19-02-2018  13:14 uGetrendset door Brand.
Hou eens op man... pffff  :weetniet:

Koen S

Citaat van: Adbrouwt op 19-02-2018  09:33 uIk kan me niet voorstellen dat Vlamingen niet mee mogen doen als ze dat al zouden willen. Om de hobbel van Heineken te nemen is net wat te groot denk ik.
Ik citeer de website van PINT: "De Brand Bierbrouwerij te Wijlre organiseert samen met de bierconsumentenvereniging PINT de Brand Bierbrouwwedstrijd voor thuisbrouwers uit Nederland."
Ik til hier niet zwaar aan: die hele Gose-revival laat me Siberisch koud. Maar voor wie het wel een uitdaging vindt: brouw ze!  :duimop:

Adbrouwt

Ik doe niet mee dus een Belg mag onder mijn naam meedoen als hij of zei dat wil. Ik denk dat Brand het zo niet bedoeld.

Marksbrew

Citaat van: Bart LJ op 19-02-2018  13:44 uDe gedachte dat Brand dit biertype heeft gekozen als knipoog naar de zure figuren op dit forum die tijd, energie en woorden verspillen aan louter negatieve berichten dringt zich ineens enorm aan me op!

Haha precies mijn gedachte, misschien dat de medebrouwers die heel graag vertellen waarom ze niet mee gaan doen weer een apart zuur topic kunnen openen met de redenen waarom ze niet meedoen en de wedstrijd stom is...

PP

Citaat van: haicoterbeek op 18-02-2018  02:21 uBij deze! http://www.harzenergie-netz.de/redaktion/filespace/9BF7C484_E081_2631_29C0CDC4C6B10BE3/media/162207F6-5056-0100-03C8B5B3E662AFCA.pdf?CFID=17499038&CFTOKEN=10564569
Lage hardheid, lage restalkaliteit. Van nature zal de lage pH makkelijker te bereiken zijn met dit zachte leidingwater.

Bovenstaande gegevens ben ik ook tegengekomen; ik was namelijk benieuwd naar de reden van het hoge zoutgehalte.
Ligt dus blijkbaar niet aan een of andere historische zoutrijke bron.
De lokale drinkwatermaatschappij stelt juist duidelijke grenzen bij het NaCl om het water nog drinkwater te mogen noemen.

Indien ik recepten van brouwers (m.n. Amerikaanse) bekijk valt mij de hoge zoutdosering op; van 0,4 g/L tot 1,5 g/L.
Een Duitse brouwer die het historisch recept uitploos spreekt alleen over Gewurze (een kruidenmengsel) zonder specifiek zout te noemen).
Een Gose brouwer noemt de drank leicht salzig.

Weet iemand wat de rol van de hoge zoutdosering is?

Stoppen van de vergisting? Of als een conserveringsmiddel?
We weten immers dat chloride remmend werkt op de vergisting.
Dat zou ook kunnen betekenen dat het zout in het oorspronkelijke recept na afloop van de vergisting werd toegevoegd.

Het zoutgehalte in het Gose bier zou op deze manier (zie recepturen) zelfs hoger zijn dan een isotonische sportdrank; deze drank wordt genuttigd en voorgeschreven bij zwaar intensief en langdurig sporten (meer dan 4u).

Naar mijn mening is (Gose) bier bedoelt als een zoutarme recreatieve drank; om het te brouwen Gose bier drinkbaar te houden zal ik zeer terughoudend met de zoutdosering omgaan.

Succes met brouwen, groet Paul

Eskil

ik zit net mijn eerste Gose ever, te proeven "Orginal Ritterguts Gose", geen heel interessant zuur bier, licht troebel, flink koolzuur, ik snap waarom Brand het heeft over appel aroma en ik proef inderdaad wat zout. Het komt in halve liter flessen zodat je eens goed kunt doordrinken want het is een uitstekende dorstlesser. Maar het gaat nooit een rage worden het is voor bier nerds. :brouwen:
Ik had ook nog een Bärentöter , een Gose Bock, die had ook nog een bittertje à la Lambiek.

Wat we gaan brouwen (ik doe mee) mag eigenlijk de naam Gose niet dragen, en brand heeft het recept al aardig vast gelegd.
Als ik eerlijk ben vind ik Gose niet lekker en niet interessant. De uitdaging dus om binnen de kaders wel een lekker en interessant zuur bier te brouwen. :biersmile:



Thamerdal

Citaat van: Jacques op 05-02-2018  21:43 uKlopt. De naam en de kleur van de verpakking van Brand Zwaar Blond zijn gewijzigd. Verder niets.



Mmmm.. op de site is niets te vinden hierover?

Jacques

Dit topic gaat over de nieuwe wedstrijd...

Op dit site is de nieuwe naam en gewijzigde kleur van de verpakking wel te vinden. http://www.brand.nl/onze-bieren/blond

haicoterbeek

Citaat van: PP op 19-02-2018  21:38 uBovenstaande gegevens ben ik ook tegengekomen; ik was namelijk benieuwd naar de reden van het hoge zoutgehalte.
Ligt dus blijkbaar niet aan een of andere historische zoutrijke bron.
De lokale drinkwatermaatschappij stelt juist duidelijke grenzen bij het NaCl om het water nog drinkwater te mogen noemen.

Indien ik recepten van brouwers (m.n. Amerikaanse) bekijk valt mij de hoge zoutdosering op; van 0,4 g/L tot 1,5 g/L.
Een Duitse brouwer die het historisch recept uitploos spreekt alleen over Gewurze (een kruidenmengsel) zonder specifiek zout te noemen).
Een Gose brouwer noemt de drank leicht salzig.

Weet iemand wat de rol van de hoge zoutdosering is?

Stoppen van de vergisting? Of als een conserveringsmiddel?
We weten immers dat chloride remmend werkt op de vergisting.
Dat zou ook kunnen betekenen dat het zout in het oorspronkelijke recept na afloop van de vergisting werd toegevoegd.

Het zoutgehalte in het Gose bier zou op deze manier (zie recepturen) zelfs hoger zijn dan een isotonische sportdrank; deze drank wordt genuttigd en voorgeschreven bij zwaar intensief en langdurig sporten (meer dan 4u).

Naar mijn mening is (Gose) bier bedoelt als een zoutarme recreatieve drank; om het te brouwen Gose bier drinkbaar te houden zal ik zeer terughoudend met de zoutdosering omgaan.

Succes met brouwen, groet Paul
Het gaat mij in deze meer om de restalkaliteit die ca. - 20 mg/l is. Dit water is uitermate geschikt voor licht gekleurde mout. De pH zal vanzelf al tienden lager uitkomen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.