Bij deze! http://www.harzenergie-netz.de/redaktion/filespace/9BF7C484_E081_2631_29C0CDC4C6B10BE3/media/162207F6-5056-0100-03C8B5B3E662AFCA.pdf?CFID=17499038&CFTOKEN=10564569
Lage hardheid, lage restalkaliteit. Van nature zal de lage pH makkelijker te bereiken zijn met dit zachte leidingwater.
Bovenstaande gegevens ben ik ook tegengekomen; ik was namelijk benieuwd naar de reden van het hoge zoutgehalte.
Ligt dus blijkbaar niet aan een of andere historische zoutrijke bron.
De lokale drinkwatermaatschappij stelt juist duidelijke grenzen bij het NaCl om het water nog drinkwater te mogen noemen.
Indien ik recepten van brouwers (m.n. Amerikaanse) bekijk valt mij de hoge zoutdosering op; van 0,4 g/L tot 1,5 g/L.
Een Duitse brouwer die het historisch recept uitploos spreekt alleen over Gewurze (een kruidenmengsel) zonder specifiek zout te noemen).
Een Gose brouwer noemt de drank leicht salzig.
Weet iemand wat de rol van de hoge zoutdosering is?
Stoppen van de vergisting? Of als een conserveringsmiddel?
We weten immers dat chloride remmend werkt op de vergisting.
Dat zou ook kunnen betekenen dat het zout in het oorspronkelijke recept na afloop van de vergisting werd toegevoegd.
Het zoutgehalte in het Gose bier zou op deze manier (zie recepturen) zelfs hoger zijn dan een isotonische sportdrank; deze drank wordt genuttigd en voorgeschreven bij zwaar intensief en langdurig sporten (meer dan 4u).
Naar mijn mening is (Gose) bier bedoelt als een zoutarme recreatieve drank; om het te brouwen Gose bier drinkbaar te houden zal ik zeer terughoudend met de zoutdosering omgaan.
Succes met brouwen, groet Paul