Brandbier wedstrijd 2018

Gestart door Adbrouwt, 15-11-2017 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Citaat van: davyd op 16-02-2018  19:27 uIk ken het wel, hoor. Het maken van een Saurgut reactor staat op mijn to-do lijstje.

Betwijfel of het voor hobbybrouwen veel zin heeft, je moet een continue rotatie hebben en je moet nabij steriel kunnen werken. Bij die temperaturen is iedere contaminatie dodelijk voor je cultuur. Het is wel heel erg lekker om zo te drinken, van mij mogen ze het zo bottelen en op de markt zetten. Zou nog probiotisch zijn ook,

Ingo

Dund

Net alles geschroot ik ga morgen men testbrouwsel maken. Je kan er maar op tijd bij zijn toch?

JamMasterJustin

Ik heb ook een eerste recept af... Ik ben benieuwd. Ik ben wat bang dat mijn recept iets te atypisch gaat zijn

Ansius

Citaat van: JamMasterJustin op 17-02-2018  13:28 uIk heb ook een eerste recept af... Ik ben benieuwd. Ik ben wat bang dat mijn recept iets te atypisch gaat zijn

Mijn recept is in principe ook klaar.
Lastigste is het aandeel zuurmout te bepalen.
Bij A en C bieren gebruik ik vrij vaak zuurmout en heb ik de uitkomst redelijk goed onder controle.
Nu het aandeel fors hoger ligt is dat toch wat gecompliceerder.
Daarom maar wat hulplijnen ingezet!

Vanwege de tijd maar een poging dit maal.

Succes concurentie.

Dund

Vandaag gebrouwen ik had een aanzienlijk deel aandeel zuurmout maar dat was niet genoeg. Een goede pH meter en een fles melkzuur is aan te raden. Persoonlijk vind ik kettle sour een stuk ambachtelijker. Maar goed daar gaat het in deze wedstrijd niet om.

haicoterbeek


beermenke

Citaat van: Dund op 17-02-2018  19:28 uik had een aanzienlijk deel aandeel zuurmout

Welk percentage?
Alvast bedankt

EBC

Gewoon een lichte weizen brouwen, en die achteraf op smaak brengen met melkzuur en zout. Mocht de pH te laag uitvallen dan ontzuren met kalk. Easypeasy.

Belangrijk is dat Brand het straks ook zo gaat doen. Hoe dichter je een aangelengde en op smaakgebrachte Brand Weizen kunt benaderen, hoe meer kans je maakt, en winnen daar gaat het toch om? ;).

Ansius

Citaat van: beermenke op 18-02-2018  10:35 uWelk percentage?
Alvast bedankt

Ik ben van plan 10%.

EBC

Citaat van: Ansius op 18-02-2018  12:45 uIk ben van plan 10%.

Dan gaat je pH onder de 5 komen. Dat is niet fijn voor de enzymen en ook niet voor de gist.

Jullie maken het moeilijk. Stel je voor dat er ook nog zoutmout bestond. Hoeveel zou je daarvan gebruiken? Ook 10 %?

En die slimmerds van Brand willen iets geks doen om hun management te imponeren, maar weten ook niet hoe het moet. Dus dan een wedstrijd met heel veel proefkonijnen. Reken maar dat ze het zichzelf zo gemakkelijk mogelijk gaan maken.

Mijn advies: maak eerst een een basisbier, en ga daarna aanlengen en op smaak brengen. Zo doen ze dat in grote brouwerijen elke dag, niks bijzonders.

Ansius

5,0 - 5,2  is wat ik verwacht.
In de fles  tussen de 3,6 en 4,0.

Denkfout?

Zout komt later.

BrouwMark

Citaat van: EBC op 18-02-2018  17:02 uMijn advies: maak eerst een een basisbier, en ga daarna aanlengen en op smaak brengen. Zo doen ze dat in grote brouwerijen elke dag, niks bijzonders.

En dan je recept insturen: 12 flesjes brand weizen, water, zout, melkzuur 😂😂😂

William

Citaat van: EBC op 18-02-2018  17:02 uMijn advies: maak eerst een een basisbier, en ga daarna aanlengen en op smaak brengen. Zo doen ze dat in grote brouwerijen elke dag, niks bijzonders.

Mijn gratis tip: er zijn meer zuren dan alleen maar melkzuur om een lage pH en mooi zuurprofiel te creëren. Voor Brand geen probleem: allemaal processing aids om de pH in te stellen die je niet hoeft te benoemen op het etiket.

EBC

Citaat van: BrouwMark op 18-02-2018  17:36 uEn dan je recept insturen: 12 flesjes brand weizen, water, zout, melkzuur 😂😂😂

Maar het gaat wel de realiteit zijn ... en heel Nederland gaat het, vreemd genoeg, lekker vinden, helaas. Maar ja, dat is de prijs die betaald moet worden voor wat men tegenwoordig innovatie noemt.

Doe mij maar een saaie Belgische Tripel met het mooie hoplogo, dan weet ik tenminste waar mijn euro blijft.



tdp

Citaat van: EBC op 18-02-2018  20:31 u...
Doe mij maar een saaie Belgische Tripel.

Niets saais aan, mits goed gebrouwen

Knobby

Citaat van: EBC op 18-02-2018  17:02 uDan gaat je pH onder de 5 komen. Dat is niet fijn voor de enzymen en ook niet voor de gist.

Jullie maken het moeilijk. Stel je voor dat er ook nog zoutmout bestond. Hoeveel zou je daarvan gebruiken? ook 10 %?

En die slimmerds van Brand willen iets geks doen om hun management te imponeren, maar weten ook niet hoe het moet. Dus dan een wedstrijd met heel veel proefkonijnen. Reken maar dat ze het zichzelf zo gemakkelijk mogelijk gaan maken.

Mijn advies: maak eerst een een basisbier, en ga daarna aanlengen en op smaak brengen. Zo doen ze dat in grote brouwerijen elke dag, niks bijzonders.
Eerst maischen tot volledige conversie. Dan zuurmout toevoegen en nog een half uurtje maischen. Het is allemaal zo moeilijk niet.

EBC

Citaat van: Knobby op 18-02-2018  21:05 uEerst maischen tot volledige conversie. Dan zuurmout toevoegen en nog een half uurtje maischen. Tis allemaal zo moeilijk niet.
Brouw een lekkere weizen. Voor bottelen neem je 5 liter apart en frunnikt wat met water, zout en zuur. Zo heb je net genoeg flesjes om in te leveren en is je brouwsel niet verpest.
Wie brouwt er nu Gose, en dan vooral, wie drinkt het op? Vrienden maak je er niet mee. Die boefjes van Heineken zijn altijd de winnaar.

Jacques

Citaat van: EBC op 18-02-2018  21:37 uBrouw een lekkere weizen. Voor bottelen neem je 5 liter apart en frunnikt wat met water, zout en zuur. Zo heb je net genoeg flesjes om in te leveren en is je brouwsel niet verpest.
Wie brouwt er nu Gose, en dan vooral, wie drinkt het op? Vrienden maak je er niet mee. Die boefjes van Heineken zijn altijd de winnaar.

Jammer dat je zo negatief bent over de gemaakte keuze, die ook mij verrast heeft.
De keuze maakt dat we uit onze comfortzone moeten komen en dat we nieuwe paden moeten banen.

Een gose is best te drinken. Zeker op warme dagen. Door het lage alcoholgehalte kun je er ook wat meer van op. Mijn vermoeden is dat het als zomerbier op de markt gezet wordt.

En rommelen met bier levert meestal niet het beste resultaat op. Vergeet niet dat de gose die Brand zoekt ook een fruitig hoparoma mag hebben. Dat heeft een weizen niet...

seed7

Citaat van: William op 18-02-2018  17:40 uMijn gratis tip: er zijn meer zuren dan alleen maar melkzuur om een lage pH en mooi zuurprofiel te creëren. Voor Brand geen probleem: allemaal processing aids om de pH in te stellen die je niet hoeft te benoemen op het etiket.

Een fles Gose had geen dop, maar een lange dunne hals die door een prop natuurlijk materiaal uit het bier werd gesloten. Een prop gist werd algemeen aangenomen, het lijkt er inmiddels meer op dat het om een azijnmoeder ging of een taaie pellicle die door azijnzuurbacteriën gemaakt wordt.
Een vleugje azijn miststaat niet in een dergelijk bier, een vleugje rook overigens ook niet.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 18-02-2018  22:18 uEen vleugje azijn miststaat niet in een dergelijk bier, een vleugje rook overigens ook niet.

Net als melkzuur wordt ook azijnzuur bij elke vergisting aangemaakt.

Het gebruik van rookmout is bij de Brand bierbrouwwedstrijd niet toegestaan.
CiteerEen Gose is een tarwebier gebrouwen met een lage stamwort en alcoholgehalte. Het bier moet volmout zijn (bestaat uit gerstemout met minstens 40% tarwemout, een deel zuurmout en geen rookmout).

BrouwMark

Ik heb me vandaag ingeschreven.

Het valt me op dat er door sommigen 'met Brand mee wordt gedacht'. Dat vind ik raar (al is dit mijn ik-doe-voor-de-eerste-keer-mee-mening). Het is een grote brouwerij, die prima een recept kan uitvoeren lijkt mij, en dat duurt even lang als een basisbier brouwen en dan aankleden, zo niet korter.
Voor de IPA hebben ze zelfs ook heel wat investeringen gedaan, zodat ze het bier konden koudhoppen.
Waarom dan niet voor deze gose een weluitgedacht, elegant recept maken? Zo ga ik het in ieder geval doen.

@Ingo: die smaken zouden er prima in passen, maar dat mag dan weer niet... (Jacques was me net voor zie ik)

HermanH

Citaat van: EBC op 18-02-2018  21:37 u.....Die boefjes van Heineken zijn altijd de winnaar.
Bij dergelijke wedstrijden heb ik ook altijd zo'n dubbel gevoel, de hobbybrouwer test voor die brouwerij een recept uit waar ze zelf geen Euro kosten aan moeten besteden, en ze hebben direct een kant en klaar product voor hun neus staan. De winnaar krijgt bij manier van spreken een "fooi" voor de moeite en ze zijn de pist in met uw recept. Om die reden doe ik nooit mee aan zo'n dingen, maar wie het wel doet krijgt van mij wel het volle respect, al was met maar om aan te tonen dat je wel degelijk een mooi bier kan neer zetten, dus succes aan iedereen die mee doet, maar mij niet gezien...  :brouwen: :biersmile:

seed7

Citaat van: BrouwMark op 18-02-2018  22:42 u@Ingo: die smaken zouden er prima in passen, maar dat mag dan weer niet... (Jacques was me net voor zie ik)

Ik weet het, de Amerikaanse trend van simpel, snel verzuren, fruitsalade met "te veel' zout wordt gevolgd, zonder het besef dat er een wezenlijk verschil is tussen zuurbier en zuur bier.  :'(

Ingo

DavidR

Citaat van: HermanH op 19-02-2018  04:34 uBij dergelijke wedstrijden heb ik ook altijd zo'n dubbel gevoel, de hobbybrouwer test voor die brouwerij een recept uit waar ze zelf geen Euro kosten aan moeten besteden, en ze hebben direct een kant en klaar product voor hun neus staan. De winnaar krijgt bij manier van spreken een "fooi" voor de moeite en ze zijn de pist in met uw recept. Om die reden doe ik nooit mee aan zo'n dingen, maar wie het wel doet krijgt van mij wel het volle respect, al was met maar om aan te tonen dat je wel degelijk een mooi bier kan neer zetten, dus succes aan iedereen die mee doet, maar mij niet gezien...  :brouwen: :biersmile:
Eerlijk gezegd zie ik het hier andersom; Brand heeft zijn recept allang klaar en gebruikt de wedstrijd als marketing tool (waar m.i. niets mis mee is). Dit levert echt geen directe winst op (alleen kosten verwacht ik), maar is een leuke marketing actie.

De voorwaarden voor het recept zijn zo bepalend (geen kettle sour, geen lacto-culturen, verplicht zuurmout, geen ongemoute granen, geen rookmout, geen fruit, geen specerijen beh. zout en koriander) dat ze volgens mij er bij Brand allang uit zijn wat ze op welke manier willen brouwen. Je kunt nog wat variëren met gist en hop en voor velen zal denk ik de eerst uitdaging zijn om binnen de zuurgraad specificaties te komen. Ik zie dit als een wedstrijd zo goed mogelijk binnen de (heel strakke) lijntjes brouwen.

Ik doe ook niet mee, maar om andere redenen. Het aantal brouwdagen is beperkt en als ik een gose ga brouwen wil ik echt wel meer experimenteren (kettle sour en fruit bv).

Adbrouwt

Citaat van: EBC op 18-02-2018  20:31 uMaar het gaat wel de realiteit zijn ... en heel Nederland gaat het, vreemd genoeg, lekker vinden, helaas. Maar ja, dat is de prijs die betaald moet worden voor wat men tegenwoordig innovatie noemt.

Doe mij maar een saaie Belgische Tripel met het mooie hoplogo, dan weet ik tenminste waar mijn euro blijft.


Je kunt natuurlijk alleen innovatief zijn als je ook iets durft. De grootste fout die je kunt maken is om er geen te maken. Misschien kun je wachten tot AB inBev een Belgische wedstrijd uitschrijft. Ik zal dan het vlaams hobbybrouw forum niet gaan aanvallen met mijn mening maar respecteren dat er verschillen zijn. Wie beweert dat iets niet kan, mag degene die ermee bezig is absoluut niet storen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.