Ik heb er nog een mail aan gewaagd naar Brand, op de vraag:
"is het toegestaan melkzuur te gebruiken om het bier tijdens/na de vergisting aan te zuren?"
kreeg ik dit antwoord van Anouk:
"Melkzuur is toegestaan dus daar kun je je Gose mee aanzuren."
Of het eindproduct aanzuren een goed idee is betwijfel ik inmiddels. Het lijkt me mooier om door middel van zuurmout goed uit te komen. Best ingewikkeld in te schatten hoe je uitkomt met je pH want dat want van nogal wat factoren af. Na wat research heb ik dit op een rijtje:
- als je zonder zuurmout zou brouwen (wel aanzuren om een goede maisch pH te bereiken) dan kom je na vergisting iets lager dan 4 uit.
- als je zuurmout toevoegt dat levert dat een daling van 0.1 pH per 1% zuurmout op.
- je zou dan met een procent of 4 a 5 zuurmout een heel eind moeten komen, ik zie in recepten op engelstalige fora echter stortingen tot 25% dat is wel fors hoger, merk je wel iets van die 4-5%?.
- nog een aardige presentatie van Weyermann over dit onderwerp:
https://www.weyermann.de/downloads/pdf/Weyermann_TKW_Mash-pH_2010.pdfOf en hoe allerlei buffers en de invloed van koken en spoelen hier nog een rol speelt is de volgende vraag....
Dat ik eigenlijk gewoon een pH meter zou moeten gebruiken snap ik natuurlijk, maar die heb ik niet en gebruik ik normaal ook niet (en mis hem ook niet...), ik ga het gewoon proberen zonder.
Een van jullie nog correcties of aanvullingen op mijn logica hierboven?