Brandbier wedstrijd 2018

Gestart door Adbrouwt, 15-11-2017 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

beermenke

Citaat van: Albertus op 10-02-2018  20:32 uIk heb nog steeds geen email ontvangen. :weetniet:

Gewoon aanmelden bij pint en wie weet heb je een podiumplaats
Succes

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 10-02-2018  16:13 uWiki: Er zijn momenteel vier brouwerijen die Gose brouwen. Twee daarvan situeren in Leipzig: W.Goedecke & Co (brouwt Döllnitzer Ritterguts Gose) en brouwerij Bayerischer Bahnhof. In Goslar maakt Brauhaus Goslar twee soorten Gose, een lichte en een donkere variant. Brouwerij Junge maakt hier voor twee Goslarse cafés kleine voorraden Gose, telkens ook in een lichte en een donkere variant. De Gose die Junge voor café Butterhanne produceert verschilt duidelijk van de Gose die de brouwerij voor Worthmühle maakt.

Hopbier

Bij de Bayerischer Bahnhof in Liepzig ben ik een paar keer geweest. Leuke plek om te vertoeven. De Biergarten is lommerrijk. Op een hete zomerdag gaat er Gose er dan wel in. Hoewel het niet mijn bierstijl is. Een echte liefhebber van witbier ben ik niet. Maar ik ga denk ik wel een poging wagen. Niet geschoten is altijd mis.



Hay

Citaat van: Drents Hopbier op 10-02-2018  18:17 uZet dan wel Goslar in je TomTom, anders weet ik niet waar je terecht komt.

HHopbier

Ha ha oke maken we er Goslar van.

Marksbrew

Op de site van Pint staat:
" Geen Brettanomyces, wilde gist(en) of 'kettle sour' proces."
Dus betekent dat dat alleen zuurmout of melkzuur toevoegen een optie is om aan de zuurheid te komen...?

Dund

Waar zie je dat staan? Ik zie alleen het formulier.

Marksbrew

Citaat van: Hoppenbrouwers op 10-02-2018  10:19 uIk vraag me eigenlijk af of dit een keuze is geweest "van het volk" die iets aan mochten dragen. Zag het hier in ieder geval geen enkele keer voorbij komen.
Ik heb tijdens de prijsuitreiking een van de Brand brouwers deze tip wel gegeven. Vond het wel een mooie uitdaging. Dubbels, tripels en quadrupels kunnen we allemaal al wel maken......

Marksbrew

Citaat van: Dund op 11-02-2018  21:43 uWaar zie je dat staan? Ik zie alleen het formulier.
https://www.pint.nl/nieuws/2018/brand-bierbrouwwedstrijd-2018

Dund

Bedankt!

Zuurmout en zuren zijn dan de enige oplossing inderdaad.

Ik ben wel bang dat de verschillen tussen de bieren klein zullen zijn. Er mag eigenlijk geen hop in als aromahop. En door het zuurtje zal de gist ook minder prominent naar voren komen. Het zal dus op subtiele smaakverschillen aankomen.

Jacques

Citaat van: Marksbrew op 11-02-2018  21:36 uOp de site van Pint staat:
" Geen Brettanomyces, wilde gist(en) of 'kettle sour' proces."
Dus betekent dat dat alleen zuurmout of melkzuur toevoegen een optie is om aan de zuurheid te komen...?

Ok. Dat maakt het brouwen van dit bier een stuk makkelijker.
Basissmaak: Zoetig en zurig. "frisheid en balans" is de grote uitdaging. Kruidig-zoutigheid in achtergrond en niet herkenbaar.
Binnenkort even puzzelen hoe dat voor elkaar te krijgen.

Daarna het een en ander uitproberen. We hebben hebben tot 23 mei de tijd voordat de bieren ingeleverd moeten worden. Gelukkig gaat het om een bier met alcoholgehalte tussen de 3,6 en 4,8 procent. Die hebben niet zo veel tijd nodig om op smaak te komen.

Fermon

In eerste instantie wilde ik niet meedoen ivm met de melkzuur bacteriën, maar met zuurmout/melkzuur wordt het wel iets makkelijker. Helaas is er hier in de buurt weinig vergelijkingsmateriaal. Eerst maar eens verdiepen in een gose.

Voor iedereen die ook mee gaat doen: succes  :brouwen:

BrouwMark

Ik denk dat ik ook maar een poging ga wagen...

Heeft Brand nog een voorkeur voor flessen dat iemand weet? Of is het boerenslimheid om het in Brand-flesjes aan te leveren 😊?

Voor ieder die ook mee doet: succes!

Mark.

Underdike

Citaat van: BrouwMark op 12-02-2018  01:03 uIk denk dat ik ook maar een poging ga wagen...

Heeft Brand nog een voorkeur voor flessen dat iemand weet? Of is het boerenslimheid om het in Brand-flesjes aan te leveren 😊?

Voor ieder die ook mee doet: succes!

Mark.

Je krijgt een krat, met flessen & doppen van Brand, die moet je gebruiken...

JamMasterJustin

Is een lactobacillus wel toegestaan of valt dat onder de noemer "wilde gist"?

Misschien een domme vraag maar ik heb hier geen kennis van

TymonK

Aangemeld! Vorig jaar leuk om mee te doen, en met de "beperkingen" van deze editie wordt het wel makkelijk om weer mee te doen!

Thamerdal

Citaat van: JamMasterJustin op 12-02-2018  07:13 uIs een lactobacillus wel toegestaan of valt dat onder de noemer "wilde gist"?
Ja dit vroeg ik mij ook af.

BrouwMark

Citaat van: Underdike op 12-02-2018  01:06 uJe krijgt een krat, met flessen & doppen van Brand, die moet je gebruiken...

Ok, dank je wel. Handig, al die 'veteranen' op dit forum  ;)

Drents Hopbier

Citaat van: JamMasterJustin op 12-02-2018  07:13 uIs een lactobacillus wel toegestaan of valt dat onder de noemer "wilde gist"?

Misschien een domme vraag maar ik heb hier geen kennis van

Valt in ieder geval niet onder (wilde) gist, omdat het een bacterie is.

Hopbier

JamMasterJustin

Citaat van: Thamerdal op 12-02-2018  09:13 uJa dit vroeg ik mij ook af.

Ik heb Anouk Litjens gemaild.

Dit is haar antwoord (op de vraag of WLP630 kan worden gebruikt):

"Dank voor je mail, fijn dat je de vraag stelt. Ik heb je vraag voor de zekerheid doorgestuurd naar onze brouwers en ze geven aan dat je deze gist/bacterie helaas niet kunt gebruiken"

Geen lacto's dus!

breda82

Ook geen vruchten, ik wou graag iets met citrusschillen doen hmm jammer

BrouwMark

Ik vraag me dan zelfs af of ze het 'voor het zure' toevoegen van melkzuur toestaan. Voor pH-correctie van de maisch lijkt het me wel, maar als je het echt gaat toevoegen om het bier zuur te krijgen?

In de omschrijving hebben ze het over 'het bier moet volmout zijn (bestaat uit gerstemout met minstens 40% tarwemout, een deel zuurmout en geen rookmout)'.

De zuurmout is mijns inziens dus in ieder geval een verplichting.

Fermon

Citaat van: BrouwMark op 12-02-2018  14:22 uIk vraag me dan zelfs af of ze het 'voor het zure' toevoegen van melkzuur toestaan. Voor pH-correctie van de maisch lijkt het me wel, maar als je het echt gaat toevoegen om het bier zuur te krijgen?

In de omschrijving hebben ze het over 'het bier moet volmout zijn (bestaat uit gerstemout met minstens 40% tarwemout, een deel zuurmout en geen rookmout)'.

De zuurmout is mijns inziens dus in ieder geval een verplichting.

Dat denk ik ook.

Rene Haring

Joh, beetje zoeken met Google en op Youtube rondsnuffelen. Kom je genoeg bruikbare info tegen. Met zuurmout en melkzuur kom je er zeker.  Melkzuur alleen voor 'grote' pH correctie naar 5,2..5,4 voor maischen, vervolgens paar procentjes zuurmout erbij voor de gewenste pH daling en dit ook maischen. Het gaat om een licht zuurtje en niet zo heftig als een Berliner Weisse om Duits te blijven. Alles subtiel dus niet overheersend. Zit alleen nog over de genoemde fruitigheid te denken. Van de gist of hop? Wat denken jullie? Ik vind het in ieder geval een mooie opdracht!

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 12-02-2018  14:22 uIk vraag me dan zelfs af of ze het 'voor het zure' toevoegen van melkzuur toestaan. Voor pH-correctie van de maisch lijkt het me wel, maar als je het echt gaat toevoegen om het bier zuur te krijgen?

In de omschrijving hebben ze het over 'het bier moet volmout zijn (bestaat uit gerstemout met minstens 40% tarwemout, een deel zuurmout en geen rookmout)'.

De zuurmout is mijns inziens dus in ieder geval een verplichting.

Het klopt dat je zuurmout moet gebruiken.

"Het bier moet volmout zijn (bestaat uit gerstemout met minstens 40% tarwemout, een deel zuurmout en geen rookmout)."

Citaat van: JamMasterJustin op 12-02-2018  13:29 uIk heb Anouk Litjens gemaild.

Dit is haar antwoord (op de vraag of WLP630 kan worden gebruikt):

"Dank voor je mail, fijn dat je de vraag stelt. Ik heb je vraag voor de zekerheid doorgestuurd naar onze brouwers en ze geven aan dat je deze gist/bacterie helaas niet kunt gebruiken"

Geen lacto's dus!

Was af te leiden uit:
"Geen Brettanomyces, wilde gist(en) of 'kettle sour' proces."
Daarvoor worden melkzuurbacteriën voor gebruikt. Zie bijvoorbeeld https://www.northernbrewer.com/connect/2017/03/kettle-souring-made-easy/

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 12-02-2018  21:16 uHet klopt dat je zuurmout moet gebruiken.

Dat begreep ik daar ook al uit, maar wat ik bedoel is: zou je van de heren en dames van Brand, als je er bijvoorbeeld achter komt dat het bier niet zuur genoeg is geworden met alleen gebruik van zuurmout, melkzuur mogen gebruiken om het verder aan te zuren?

Dus niet slechts melkzuur toevoegen om tot een goede pH tijdens het maischen te komen, maar echt als smaakingrediënt?

Rene Haring

Citaat van: BrouwMark op 12-02-2018  21:42 uDat begreep ik daar ook al uit, maar wat ik bedoel is: zou je van de heren en dames van Brand, als je er bijvoorbeeld achter komt dat het bier niet zuur genoeg is geworden met alleen gebruik van zuurmout, melkzuur mogen gebruiken om het verder aan te zuren?

Dus niet slechts melkzuur toevoegen om tot een goede pH tijdens het maischen te komen, maar echt als smaakingrediënt?

Beschouw melkzuur niet als dé. het of als smaak ingrediënt. Melkzuur, als je dat nodig acht, is alleen maar voor corrigeren pH en ik zou het tot een minimum beperken om smaakinvloed ervan tegen te gaan. Melkzuur smaak is ondergeschikt aan hetgeen men verlangd. Ik zou er zeer terughoudend mee omgaan. Het bier krijg je écht wel zuur met zuurmout alleen. Vergeet de invloed van de hopkeuze niet. Tenminste zo lees ik het.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.