Brandbier wedstrijd 2018

Gestart door Adbrouwt, 15-11-2017 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sunlight

Ok nog even afwachten dus.

Jeroen D

Ben ook benieuwd.

Ik ga voor een alcoholarm bier.
A la Brewdogs "Nanny state".

Dund

Citaat van: Jeroen D op 20-01-2018  13:24 uBen ook benieuwd.

Ik ga voor een alcoholarm bier.
A la Brewdogs "Nanny state".

Ik hoop het nie!

Underdike

Écht alcohol-arm is lastig voor hobbybrouwers... en vorig jaar was al een session-bier.
Ik hoop op een amberkleurig smooth IPA... dan heb ik de winnaar al in buis 😇

Als ik moet gokken denk ik dat ze een dubbel of een quadrupel pakken...

De HaAn

Ik zou willen dat ze toch eens een gok wagen en een ris laten brouwen en niet kiezen voor het zoveelste makkelijk doordrinkbaar bier >:D

Dund

Vorig jaar gaven ze in Den Haag aan dat het geen zwaar bier zou worden omdat dat commercieel niet interessant is. Je kan op een avond gemakkelijk vijf sessions drinken. Vijf quads of ris wordt een stuk pittiger.

Rene Haring

Misschien pieken ze voor het bockbier evenement van Pint?  Laatst een uitgebreid artikel in Pint over de Brand wedstrijd. Bockbier festijn geeft ruim de tijd om iets te brouwen.
Of een Märzen/Helles Oktoberfest bier? Ik wacht wel af, heb er zin in!

bierfan

Volgens mij is dit jaar de laatste keer dat er een Brand wedstrijd gehouden wordt.
Uitschrijven van de wedstrijd duurt veel te lang. Verkoop van de gewonnen bieren bieren loopt ook niet echt volgens mij.
De koek is op.

Jacques

Citaat van: bierfan op 20-01-2018  21:27 uVolgens mij is dit jaar de laatste keer dat er een Brand wedstrijd gehouden wordt.
Uitschrijven van de wedstrijd duurt veel te lang. Verkoop van de gewonnen bieren bieren loopt ook niet echt volgens mij.
De koek is op.

In de eerste jaren zat er ook niet zo veel tijd tussen het bekendmaken van de wedstrijd en de wedstrijddag.

Er zijn bieren van de wedstrijd die nog steeds goed verkopen is mij verzekerd vorige week maandag bij de presentatie van het nieuwste bier van Jeroen Free. De Brand Saison liep kennelijk minder goed. Deze is uit het assortiment gehaald. Wel jammer voor Bart Engel. Maar flesjes met zijn naam en gezicht hebben toch 3 jaar lang in de schappen gestaan. Dat kan niet elke hobbybrouwer zeggen.

bierfan

De zwaar blond en de ipa geloof ik wel.
Maar ze weten onderhand toch wel dat wij tijd nodig hebben.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 20-01-2018  23:04 uIn de eerste jaren zat er ook niet zo veel tijd tussen het bekendmaken van de wedstrijd en de wedstrijddag.

Er zijn bieren van de wedstrijd die nog steeds goed verkopen is mij verzekerd vorige week maandag bij de presentatie van het nieuwste bier van Jeroen Free. De Brand Saison liep kennelijk minder goed. Deze is uit het assortiment gehaald. Wel jammer voor Bart Engel. Maar flesjes met zijn naam en gezicht hebben toch 3 jaar lang in de schappen gestaan. Dat kan niet elke hobbybrouwer zeggen.

Wat jammer zeg, want juist die Saison was juist een hele goede vond ik.
Het probleem met die IPA's is dat hop duur is. Dus krijg je altijd bieren waarbij smaak opgeofferd wordt voor prijs (Dry hop is denk ik compleet niet aanwezig b.v.?).

Mijn eigen hoop is dus op een biersoort waarvan de kwaliteit niet afhankelijk is van de prijs van de ingrediënten en waarvan niet elke grote brouwer al een variant heeft.

henkie

Een Berliner Weisse. Bijna hop en moutloos :biersmile:

Dund

Ik denk ook in die richting met evt wat fruit.

erwinl

Ik hoop en verwacht het ook.

William

Vrije klasse en dat is dan ook direct de laatste wedstrijd.

Citaat van: bierfan op 20-01-2018  21:27 uVolgens mij is dit jaar de laatste keer dat er een Brand wedstrijd gehouden wordt.
Uitschrijven van de wedstrijd duurt veel te lang. Verkoop van de gewonnen bieren bieren loopt ook niet echt volgens mij.
De koek is op.

Volgens mij ook.

EBC

Brand is onderdeel van de grote jongen. Ze hebben het geprobeerd, maar er moet wel omzet gedraaid worden, en met de halfwassen 'craft'-bieren die ze via de wedstrijd maken, lukt dat dan kennelijk niet. Er is geen vraag naar. Ze knijpen het uit, en maken toch geen opvallende kwaliteit. Vlees noch vis. Zeg nou zelf, zo bijzonder waren de bieren niet. Een beetje hobbybrouwer kan beter.

Wel jammer, want ze legden een link met de hobbyscene. Ze verbonden zich met 'het volk'. Nu trekken ze zich terug met hun aandeelhouders en de winst. Het sociale aspect dat ze gaven is weg. Shame on Heineken!




Jacques

Citaat van: EBC op 21-01-2018  21:26 uBrand is onderdeel van de grote jongen. Ze hebben het geprobeerd, maar er moet wel omzet gedraaid worden, en met de halfwassen 'craft'-bieren die ze via de wedstrijd maken, lukt dat dan kennelijk niet. Er is geen vraag naar. Ze knijpen het uit, en maken toch geen opvallende kwaliteit. Vlees noch vis. Zeg nou zelf, zo bijzonder waren de bieren niet. Een beetje hobbybrouwer kan beter.

Wel jammer, want ze legden een link met de hobbyscene. Ze verbonden zich met 'het volk'. Nu trekken ze zich terug met hun aandeelhouders en de winst. Het sociale aspect dat ze gaven is weg. Shame on Heineken!

Wat een stemming makende reactie.

Feit is dat de bieren gebrouwen worden voor een groot publiek. Heel wat hectoliters van Brand Zwaar Blond hebben consumenten bereikt. En het bier verkoopt nog steeds goed is mij onlangs verzekerd. Wel wordt de concurrentie steeds groter.

EBC

Citaat van: Jacques op 21-01-2018  21:39 uWat een stemming makende reactie.

Hmm, ik vond het vooral realistisch.

JamMasterJustin

Ik gok op een witbier. Ik zou ook een bock verwachten, maar die hebben ze al. Witbier blijft commercieel interessant.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: EBC op 21-01-2018  21:42 uHmm, ik vond het vooral realistisch.
Nee zeker niet realistisch. Vooral op veel aannames gebaseerd. Bijvoorbeeld: "Ze trekken zich terug met hun aandeelhouders en de winst...". Waar baseer je dat op? Hoe zie je dat voor je? Waar is de link het de gebrouwen bieren?
De kwaliteit van die bieren was heel goed. De IPA is misschien niet qua bitterheid en smaak wat de gemiddelde hobbybrouwer of craft-beer-naprater er van verwacht, maar wellicht heeft Brand/Heineken zich op de originele IPA's uit Engeland gericht bij de beoordelingen, en die zijn een stuk minder complex en extreem in smaak dan de hedendaagse op Amerikaanse leest geschoeide varianten. En dat vind ik dan juist vóór Brand spreken. Niet meegaan in de overdreven hype, maar even terug met de voetjes op vloer. Dat is heel goed voor met name de in de craft-beer-hype (een revolutie is het niet) meegaande types.
En jouw kritiek dat ze 'geen opvallende kwaliteit' maken, is volledig onterecht en niet onderbouwd. Als er een brouwerij in de wereld zou zijn die kwaliteit levert, dan is dat er een van de firma Heineken. Hun bieren zijn ook niet allemaal mijn favoriet qua smaak. Maar kwaliteit is het zeker. Met slechte kwaliteit is het onmogelijk om de wereld te veroveren.

Rich

Voor het maken van harde omzet heeft Heineken/Brand deze bieren en de wedstrijd niet nodig. Het lijkt me in de eerste plaats een marketinggebeuren voor de positionering van het merk Brand.

Underdike

Citaat van: JamMasterJustin op 22-01-2018  08:50 uIk gok op een witbier. Ik zou ook een bock verwachten, maar die hebben ze al. Witbier blijft commercieel interessant.
Dat is geen gekke gedachte, witbier is nog steeds een goed verkocht biertje in de zomer...
Een amberkleurig biertje kan dan ook... iets Palm/Konick-achtigs.

Dund

Witbier is wel een goeie. Die weizen van brand is niet lekker dan kan die meteen uit het assortiment😜

Ik ben er wel achter dat ze bij Brand echt allemans vrienden zoeken. Uit de hele serie springen er niet echt bieren uit qua smaak. Wij zijn als hobbybrouwers waarschijnlijk verwend.

JamMasterJustin

Ik denk vooral dat wij als brouwers dat brouwen wat wij niet zo 1,2,3 in de supermarkt of drankenhandel aantreffen (uitzonderingen daargelaten). Je kunt dus maken wat je zelf lekker vindt, terwijl in de supermarkt staat (althans 'blijft staan') wat het gros van de mensen lekker vindt.

@Dund: een weizen is geen witbier

https://www.bierista.nl/biernieuws/actueel/witbier-en-weizen-ken-jij-de-verschillen/

Dund

Ja dat klopt misschien iets tekort door de bocht. Toch vind ik de weizen niet lekker veel te veel banaan in vergelijking met een goede Duitse weizen maar dat is persoonlijke smaak.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.