Brandbier wedstrijd 2018

Gestart door Adbrouwt, 15-11-2017 10:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolter

Ik ben zo blij voor jullie allemaal... Dolletjes!

sunlight

Gewedig dat Brand nog steeds communiceert met alle email ontvangers open en bloot in de mail. :huilen:

Thamerdal

Citaat van: sunlight op 14-03-2018  17:58 uGewedig dat Brand nog steeds communiceert met alle email ontvangers open en bloot in de mail. :huilen:
Bij mij niet hoor?

Emanuel

Citaat van: Wolter op 14-03-2018  16:52 uGaat iedereen nu melden dat zij een krat binnen hebben gekregen??  >:D

Pssstt. Niet doorvertellen hoor... Maar het krat is hier ook binnengekomen  :degroeten:

beermenke

Bij mij niet
Gewoon zoals t hoort geen emailadressen van derden zichtbaar

Emanuel

Gelijk ook even nagekeken, maar geen andere mail adressen te zien.

beermenke

Gose gist niet naar behoren. Toch onvoldoende in verdiept want gist doet niet zijn werk onder pH 5
Dan toch een nieuwe poging?

sunlight

Raar, ik heb gewoon 72 mensen in cc staan ipv bcc.

Emanuel

Citaat van: sunlight op 14-03-2018  18:16 uraar, ik heb gewoon 72 mensen in cc staan ipv bcc.

Valt dan nog wel mee als er 72 cc's (deelnemers...) zijn.

sunlight

Is denk ik een regiobericht. Ik ben benieuwd hoeveel mails er dan verstuurd zijn. Ik heb hem net pas gehad.

BrouwMark

Hier ook een cc vol  :huilen:

Is wel heel slecht. Grappig dat ik hem net binnen kreeg zodra de brouwpan opgeborgen was...

sunlight

Citaat van: BrouwMark op 14-03-2018  18:30 uHier ook een cc vol  :huilen:

Is wel heel slecht. Grappig dat ik m net binnen kreeg zodra de brouwpan opgeborgen was...

Ook omgeving Brabant?

BrouwMark


Fermon

Citaat van: beermenke op 14-03-2018  18:04 uGose gist niet naar behoren. Toch onvoldoende in verdiept want gist doet niet zijn werk onder pH 5.
Dan toch een nieuwe poging?

Welke gist heb je gebruikt dan?

beermenke

Citaat van: Fermon op 14-03-2018  19:37 uWelke gist heb je gebruikt dan?
Brewferm blanche , gebruik ik altijd voor witbier weizen

Jacques

Citaat van: beermenke op 14-03-2018  22:14 uBrewferm blanche , gebruik ik altijd voor witbier weizen

Die heeft geen probleem met een lage pH waarde...

beermenke

Citaat van: Jacques op 14-03-2018  22:17 uDie heeft geen probleem met een lage pH waarde...
Ok bedankt maar dan begrijp ik het niet want ik doe niets anders dan anders
Gistvat lekt niet maar waterslot borrelt sporadisch en temp is 20 graden
Ik wacht gewoon af want geduld is een schone zaak.

BrouwMark

Misschien het zout waar de blanche slecht tegen kan?

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 14-03-2018  22:32 uMisschien het zout waar de blanche slecht tegen kan?

Ook niet...

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36087.msg545433.html#msg545433

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 14-03-2018  22:37 uOok niet...

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36087.msg545433.html#msg545433

Oh ja, daar had je de Blanche voor gebruikt  :biersmile:

Fermon

Ik heb net de pH gemeten van mijn uitvergiste gose: 4,2.
Zal deze nog zakken als deze gebotteld is?

BrouwMark

Wat ik met mijn beperkte kennis begrijp:

De pH daalt door koolzuurvorming tijdens de hergisting
De pH stijgt door autolyseprodukten uit het gistdepot
De pH stijgt door eventueel koudhoppen

Voor zover ik weet gaat dit niet om tienden van pH-punten. Ik ga dan ook mijn gose (straks) aanzuren tot een pH van 3,8. Als het goed is heb ik dan genoeg speelruimte om tussen 3,6 en 4,0 te blijven.

Jacques

Citaat van: Fermon op 15-03-2018  08:35 uIk heb net de pH gemeten van mijn uitvergiste gose: 4,2.
Zal deze nog zakken als deze gebotteld is?

Kijk naar mijn test...

Het is onwaarschijnlijk dat je onder de 4,0 zult uitkomen als je geen melkzuur toevoegt.

Fermon

Citaat van: Jacques op 15-03-2018  21:24 uKijk naar mijn test...

Het is onwaarschijnlijk dat je onder de 4,0 zult uitkomen als je geen melkzuur toevoegt.

Ik heb het aangezuurt met melkzuur voor het bottelen. Moest nog behoorlijk wat melkzuur bij in om onder de 4 te komen.
Ik heb 17,5% zuurmout toegevoegd tijdens het maischen...en het aiawater en spoel water "normaal" aangezuurt. Dit is blijkbaar niet genoeg, moet ik er wel bij zeggen dat ons kraan water een hoge pH heeft (7,7).

Jacques

Citaat van: Fermon op 16-03-2018  12:49 uIk heb het aangezuurt met melkzuur voor het bottelen. Moest nog behoorlijk wat melkzuur bij in om onder de 4 te komen.
Ik heb 17,5% zuurmout toegevoegd tijdens het maischen...en het aiawater en spoel water "normaal" aangezuurt. Dit is blijkbaar niet genoeg, moet ik er wel bij zeggen dat ons kraan water een hoge pH heeft (7,7).

Gisterenavond heb ik een presentatie gegeven bij Biergilde Gambrinus in Almere. Ook daar heb ik gewezen op het feit dat de juiste pH bereiken de grootste uitdaging is van deze wedstrijd. Maar ook het gewenste zoutgehalte is een punt van aandacht.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.