Automatische hevel te groot?

Gestart door lordsjors81, 13-11-2017 14:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lordsjors81

Omdat mijn eerste simpele heveltje dichtsloeg (dat slappe rode slangetje zuigt zichzelf dicht) heb ik een regular automatische hevel gekocht. Ik brouw maximaal 25 L.

https://www.Brouwmarkt.nl/automatische-hevel-met-droesemkop-en-slang-voor-10-34-ltr-flessen-maxi.html

De stroomsnelheid is mooi hoog, maar ik heb het idee dat er ook nog veel lucht aangezogen wordt van bovenaf. Ook stopt de hevelwerking al ver voordat de ketel leeg is. Er blijft zeker 5 cm staan, dus dat zijn best wat liters. Ook een 5L stolpfles voor appelcider kreeg ik maar voor de helft leeggeheveld. Inmiddels het (in verhouding vrij dure) hevelklemmetje er wel bij aangeschaft, zodat de hevel mooi stabiel staat, maar ik krijg de ketel niet leeggeheveld.

Bij kleinere volumes krijg ik dan dus ook geen hevelwerking (meer) op gang.

Wat doe ik fout?
Kan ik de hevel afknijpen om het stroomvolume te temperen (dunnere slang?), zorgen dat er geen lucht bijkomt of moet ik toch weer wat andere (een kleinere) gaan gebruiken?

lier

Als je eenmaal stroming hebt zou het hevelen ps moeten stoppen als je vat leeg is mits de bovenkant van de emmer waar je naartoe hevelt lager is dan de onderkant van de emmer of fles waar de hevel uit zuigt.

Hevelen is gebaseerd op een simpel natuurkundig principe dat als het eenmaal aan de gang is bijna niet meer mis kan gaan tenzij je lucht trekt.

Kan je een filmpje maken zodat we mee kunnen kijken waar het misgaat?

beermenke

Als de hevel loopt moet je hem toch zoveel mogelijk ingedrukt houden en niet uitgetrekt houden? Doe je dat?

lier

Je trekt dat ding uit als hij in de vloeistof hang drukt hem dan weer in en je bier gaat lopen als het goed is, soms moet je 2x pompen en daarna blijf je er vanaf als hij ingedrukt is uiteraard.
Heb je geen pompwerking bij de neerwaardse slag dan is de terugslagklep in je hevel niet goed en moet je contact opnemen met je leverancier.

Kijk eens op youtube anders.

Succes

lordsjors81

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal er eens op letten dat ook de zuiger van de hevel volledig in de vloeistof staat. Omdat dat deel niet luchtdicht is zou het kunnen dat daar vroegtijdig lucht wordt aangezogen en dat ik dus met 5 liter in de ketel achterblijf.

lordsjors81

Om nog even op terug te komen op dit topic met wat beeldmateriaal.
Dit weekend wat zaken schoongemaakt. In twee foto's kun je nu duidelijk het probleem zien.
Hevel gaat prima lopen in een volle emmer (water in dit geval), echter de hevelwerking stopt simpelweg ver (5L) voordat het vat leeg is. Extra pompen helpt dan ook niet meer.

Het lijkt me toch erg moeilijk om hier iets fout in te doen. Met de kleinere hevel (met dunnere slang) had ik dit probleem niet.
Er blijft nu telkens een behoorlijke hoeveelheid vloeistof achter in het vat die je normaal gesproken toch niet weg wilt gooien. Mogelijk is de hevelwerking zo sterk dat er op dit punt al lucht van boven aangezogen wordt door de 4 cm vloeistof die nog boven die droesemkop staat?
Dus, nu wederom de vraag, wat kan ik doen? Kleinere hevel, dunnere slang, of afknijpen aan het einde?

http://imageshack.com/a/img922/8886/l61ZLn.jpg

http://imageshack.com/a/img924/5973/FBzHiH.jpg

Pimmels

Het lijkt erop dat het plunjertje niet goed afsluit? :weetniet:

lier

Echt heel vreemd, zelfs als je plunjer wat zou lekken zou het de weg van de minste weerstand kiezen. ken je niemand in de buurt die ook zo'n ding heeft? dan zou je eens kunnen vergelijken

Pimmels

Citaat van: lier op 27-11-2017  21:21 uEcht heel vreemd, zelfs als je plunjer wat zou lekken zou het de weg van de minste weerstand kiezen. ken je niemand in de buurt die ook zo'n ding heeft? dan zou je eens kunnen vergelijken
Via de lekke plunjer trekt de hevel lucht aan door de 'pompbuis'...

lordsjors81

Dat over die plunjer klopt wel. Het viel mij al op dat die heel los in de buis zit. Ik had daar inderdaad meer de werking van een zuiger verwacht.
Dat zou dus luchtdicht moeten sluiten, als bij een pomp? Dan is het gewoon een foutje van de fabrikant/leverancier zou ik denken.
Bedankt voor de antwoorden uiteraard.

Fermon

Ik heb ook zo'n onding, hij zuigt veel valse lucht. Ik gebruik hem niet meer. Ik had er ook altijd last van dat hij de emmer niet helemaal leeg trok.

Edwin brouwt

Er zat er bij 1 bij mijn starterset van Brouwmarkt. Lucht,  bellen, vroegtijdig stoppen etc.

De volgende keer dat ik in de winkel was de hevel meegenomen, verteld en direct een nieukwe mee gekregen. Want het ding was gewoon lek.

Nu ben ik een blije gebruiker. Hij trekt het vat tot 1-1,5cm op de bodem leeg. Dus op het laatste moment hou ik het vat een beetje scheef en dan gaat ie zo goed als leeg.

Roelof

Ik ben ook een ongelukkige bezitter van zo'n ding. Tijdens het bottelen komt er ontzettend veel lucht, zuurstof, mee. En dat wil je niet.
Ik zal niemand zo'n ding aanraden.
 

Haagse Wouter

Ik vond ze ook verschikkelijk. Heb daarna stuigbuis (hevel) van RVS gekocht.
Zoveel beter. En als je eenmaal stopt met je zorgen te maken of er een halve bacil van je mond in het jongbier komt dan ben je ook van dat gedoe af.
Geeft geen infecties tenzij je net daarvoor een azijncultuur afgelikt hebt.

Roelof

Ik had hem aangeschaft omdat hij een wat grotere diameter heeft, grotere stroomsnelheid. Nu zit ik weer met een vaste hevel, plastic, van een diameter van 10 mm, uitwendig. Dus 40 liter jongbier overhevelen duurt wel even.

TeKn00tje

Gewoon een waardeloos apperaat vond ik van dit ding.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


marc0871

Citaat van: EdwinBrouwt op 08-12-2017  17:33 uEr zat er bij 1 bij mijn starterset van Brouwmarkt. Lucht,  bellen, vroegtijdig stoppen etc.

De volgende keer dat ik in de winkel was de hevel meegenomen, verteld en direct een nieukwe mee gekregen. Want het ding was gewoon lek.

Nu ben ik een blije gebruiker. Hij trekt het vat tot 1-1,5cm op de bodem leeg. Dus op het laatste moment hou ik het vat een beetje scheef en dan gaat ie zo goed als leeg.

Bij mij werkt het net zo.
Ik had hem niet bij een startset, maar heb hem los aangeschaft.
Misschien een inferieure batch in die startsetjes verwerkt?

Fermon

Citaat van: marc0871 op 09-12-2017  15:14 uBij mij werkt het net zo.
Ik had hem niet bij een startset, maar heb hem los aangeschaft.
Misschien een inferieure batch in die startsetjes verwerkt?

Ik heb hem ook los aangeschaft. Dus helaas niet alleen problemen met de hevels in de startsetjes.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.