Klam geschroot mout in de diepvries?

Gestart door henkie, 13-11-2017 13:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkie

Kun je ongestraft klam geschroot mout in de diepvries bewaren?

Ik heb net 6 kg geschroot maar moet invallen voor een collega. Brouwen wordt niet eerder dan zondag.

  :brouwen:

beermenke

Als er maar zo weinig mogelijk zuurstof aan kan komen
Gewoon proberen want veel andere keus is er niet

TymonK

Vriezer zou ik niet doen. Droog en luchtdicht bewaren... er zijn zoveel bedrijven die schroten en dan per post versturen.... zal niet veel anders zijn toch?

Mijn ervaring met klam schroten is dat het er behoorlijk droog uitkomt...

Eric v B

Citaat van: TymonK op 13-11-2017  17:48 uVriezer zou ik niet doen. Droog en luchtdicht bewaren... er zijn zoveel bedrijven die schroten en dan per post versturen.... zal niet veel anders zijn toch?

Mijn ervaring met klam schroten is dat het er behoorlijk droog uitkomt...
Als je klam hebt geschroot, dan is het in ieder geval niet meer droog. Droog en luchtdicht bewaren valt voor mij af.

In dit geval zou ik het gewoon proberen in de vriezer. Als het een issue is dan zijn er vast wel mensen op het forum die aan kunnen geven waarom je het niet in de vriezer had moeten doen. Dan kun je het alsnog weggooien.

Peterrr

Diepvries... Dan is in ieder geval het vochtige bevroren.
En kan het niet beschimmelen (zou mijn keuze zijn)

Grt Peter

Easywoods

Ik zou het ook in de diepvries proberen omdat het vochtige schrootsel dan niet kan beschimmelen inderdaad, luchtdicht afgesloten bewaren bij kamertemperatuur zal schimmelen alleen maar in de hand werken  :-[

henkie

 Vanavond heeft mijn vriendin alles in de diepvries gedaan. In vier zakken. Nu afwachten of de enzymen en zo het overleven.

 :brouwen:

Oscar

Citaat van: henkie op 13-11-2017  13:52 uIk heb net 6 kg geschroot maar moet invallen voor een collega. Brouwen wordt niet eerder dan zondag.

Slechte planning!  :-[

hansHalberstadt

Ik denk dat de enzymen wel heel blijven in de vriezer als ook 5% van de gistcellen het overleeft. Enzymen zijn eiwitten, dus lang niet zo kwetsbaar als levende cellen waar de celwand kapotgestoken wordt door de groeiende ijskristallen.

beermenke

Bewaar recept heel goed want misschien wordt het wel een topper! Sommige bijzonderheden zijn ook onder bijzondere omstandigheden uitgevonden.

Oscar

Waarom plan je een brouwdag, als er de mogelijkheid bestaat dat je dingen voor je werk moet doen (in dit geval invallen voor een collega).... :weetniet: :weetniet:

In mijn geval zou die collega (of de baas..) pech hebben. Beginnen met brouwen is ook afmaken...  ;)

Bennemans

ik vermoed een consignatiedienstje...

TymonK

En in het ergste geval/twijfel schroot je opnieuw toch. De kosten van mout wegen bij mij niet op tegen een verloren batch (uren, hop, gist)...

henkie

Citaat van: Bennemans op 14-11-2017  07:40 uik vermoed een consignatiedienstje...

Van een week ja...  Haha

henkie

Citaat van: Oscar op 13-11-2017  23:04 uWaarom plan je een brouwdag, als er de mogelijkheid bestaat dat je dingen voor je werk moet doen (in dit geval invallen voor een collega).... :weetniet:

In mijn geval zou die collega (of de baas..) pech hebben. Beginnen met brouwen is ook afmaken...  ;)

Lekkere collega ben jij.

mbroek

Citaat van: henkie op 14-11-2017  08:52 uLekkere collega ben jij.

Het komt zo wel van een kant. Neem verse grondstoffen en laat je baas drie extra overuren uitbetalen als compensatie. Voor wat, hoort wat.

hansHalberstadt

Citaat van: mbroek op 14-11-2017  09:47 uHet komt zo wel van een kant. Neem verse grondstoffen en laat je baas drie extra overuren uitbetalen als compensatie. Voor wat, hoort wat.

Hangt ervan af hoe het met je baas is afgesproken. Van te voren goedgekeurde vrije dag of invallen op oproepbasis zijn 2 verschillende condities, maar goed het gaat er nu om hoe je de schade kunt beperken als je die niet bij je baas kunt declareren. invriezen is dan een betere optie dan laten liggen en weggooien is de beste, maar ook duurste optie.

hansHalberstadt

Je zou als testje een beetje kunnen invriezen en dan ontdooien en een uur maischen in een thermosfles en dan zetmeeltest om te testen of de enzymen nog werken. Als dat zo is is invriezen verder niet van invloed op de kwaliteit denk ik.

Knobby

Gepurifeerde enzymen worden ook in de vriezer bewaard, dus dat zal wel loslopen...

Eric v B

Aangezien het november is, zou ik er een november-experiment van maken. Goed documenteren en publiceren op het forum. Zoals al eerder in dit topic vermeld, misschien heeft het wel een positieve uitwerking op de smaak. Spruitjes en boerenkool zijn het lekkerst als de nachtvorst er overheen is geweest...

Jeukstaardt

Zou het gewoon doen. Kan me voorstellen dat door condensatie bij ontdooien het wat klammer wordt, maar als je het gelijk schroot of desnoods een gedeelte vervangt door droge mout moet dat wel goed komen denk ik.

Winne2

(De mout is al geschroot)
Vacumeren en in de koelkast/vrieskist nog een optie?
Volgens mij speelt bij warmte het risico op schimmel en bacterie-groei zeker bij hogere vochtigheidsgraad denk ik.
En ik meen gelezen te hebben dat met name oxidatie ook bij geschrote mout een issue kan zijn...

ciesvandekwis

Oxidatie tegengaan door Antioxin (is trouwens combi van ascorbinezuur, sulfiet en nog wat tannines), volgens mij best te doen om dat zelf te maken...

davyd

Citaat van: ciesvandekwis op 14-11-2017  14:12 uOxidatie tegengaan door Antioxin (is trouwens combi van ascorbinezuur, sulfiet en nog wat tannines), volgens mij best te doen om dat zelf te maken...
Wat geoxideerd is kan je natuurlijk niet ontoxideren.

stiaanke

Wat een gedoe voor 6 kg mout.
Kippenvoer.  :pan:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.