Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Experimenteel met appel  (gelezen 371 keer)

Offline Lange Möpper

• Vol lid
  • Land: nl
  • Leve de man die het bier uitvond!
Experimenteel met appel
« Gepost op: 17-11-2017 12:54 u »
Hallo Mede-Dorstigers  :brouwen:,

Morgen ga ik samen met een kameraad een door hem verzonnen recept brouwen.
Hierin wordt (op een of andere manier) appel verwerkt.

Ik ben gemakshalve even uitgegaan van 20% appel, wat in mijn recept neerkomt op 1 kg. Ik ben nieuwsgierig wat jullie van dit gehalte vinden.
Moet ik het dan in stukjes of pulp maischen of koken?
Of moet ik het uitpersen en dan als 1 kg sap toevoegen tijdens het koken of juist pas het gisten?

Wat is dus eigenlijk bedoel is... HELP!  :nut:

Ben erg nieuwsgierig naar jullie reacties.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Experimenteel met appel
« Reactie #1 Gepost op: 17-11-2017 14:30 u »
Zelf zou ik het als appelsap toevoegen, maar niet gebaseerd op enige ervaring. Je zou eventueel ook de appels kunnen schillen en deze in blender pureren en dat toevoegen, of in een nylon hopzak toevoegen tijdens het koken.

Offline Lange Möpper

• Vol lid
  • Leve de man die het bier uitvond!
Re: Experimenteel met appel
« Reactie #2 Gepost op: 17-11-2017 15:10 u »
Zelf zou ik het als appelsap toevoegen, maar niet gebaseerd op enige ervaring. Je zou eventueel ook de appels kunnen schillen en deze in blender pureren en dat toevoegen, of in een nylon hopzak toevoegen tijdens het koken.

En moet ik dat dan doen tijdens het koken of bij de gisting?
Wat vind je van het percentage?

Tags: