Calciumgehalte in brouwwater

Gestart door Wil1, 15-11-2017 12:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wil1

Ik heb vorige week gebrouwen met water uit n put (235 m diep). Het calciumgehalte is zeer laag namelijk 8 mg/l. Het leidingwater bij mij heeft 88 mg/l. Op het forum vond ik dat calciumchloride een voller rondere smaak geeft en calciumsulfaat een drogere en bitterder smaak afgeeft. Nu weet ik niet wat calcium zelf doet aan smaak en aan het brouw/vergisting proces.  Bij mijn weten is het calciumgehalte n maat voor de hardheid van het water. Weet  iemand hier meer over te vertellen?

Knobby

Hardheid komt door calciumcarbonaat, en dan vooral het carbonaat gedeelte.
Calcium zelf is echter essentieel voor bier. Eerst tijdens het maischen waar het belangrijk is voor de pH en ik dacht ook de conversie, en ook later tijdens de vergisting waar het belangrijk is voor de flocculatie. 80 mg/l is een goed richt getal.

Jacques

Het calciumion (het calciumgedeelte van calciumzouten) heeft geen smaakinvloed. Het andere deel van de calciumzouten wel.

Hardheid van water wordt bepaald door de mate waarin calciumzouten worden afgezet na verwarmen.

En inderdaad gist heeft calcium nodig. Het werkt ook positief op het helder worden van je bier.

Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35207.msg532037.html#msg532037

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.