Brede of hoge pannen

Gestart door HarryL, 13-11-2017 10:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HarryL

Omdat een Easybrew of zo nog niet helemaal in de planning ligt, wil eerst het brouwen "leren" voordat ik echt ga investeren....
Ik zit er over te denken om grote pannen te zoeken (Marktplaats of zo). Echter...
Wat is dan wijsheid, een brede of juist een hoge pan?
Ik ben op dit moment beperkt tot het gasfornuis in de keuken (hier heb ik wel een wokbrander tot mijn beschikking).

Ik zit te denken om naar een 20 of 25 liter pan te gaan.
Las ook dat emaille pannen kunnen, maar dan wel onbeschadigd ivm ijzersmaak...
Wat zouden jullie doen?

Harald

Citaat van: HarryL op 13-11-2017  10:31 uOmdat een Easybrew of zo nog niet helemaal in de planning ligt, wil eerst het brouwen "leren" voordat ik echt ga investeren....
Ik zit er over te denken om grote pannen te zoeken (Marktplaats of zo). Echter...
Wat is dan wijsheid, een brede of juist een hoge pan?
Ik ben op dit moment beperkt tot het gasfornuis in de keuken (hier heb ik wel een wokbrander tot mijn beschikking).

Ik zit te denken om naar een 20 of 25 liter pan te gaan.
Las ook dat emaille pannen kunnen, maar dan wel onbeschadigd ivm ijzersmaak...
Wat zouden jullie doen?

Bij pannen met deze inhoud kan je niet echt meer kiezen tussen hoog of breed. Maakt dus niet veel uit. Zoek op Marktplaats maar eens op "brouwpan". Ze zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit.

HarryL

Citaat van: Harald op 13-11-2017  10:36 uBij pannen met deze inhoud kan je niet echt meer kiezen tussen hoog of breed. Maakt dus niet veel uit. Zoek op Marktplaats maar eens op "brouwpan". Ze zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit.

Dat is een duidelijk antwoord :)
Had al diverse pannen opgezocht en was in de veronderstelling dat er nog wel wat "keus" was.
Maar daar heb ik mij dan in vergist.

CeesM

Citaat van: HarryL op 13-11-2017  10:31 uOmdat een Easybrew of zo nog niet helemaal in de planning ligt, wil eerst het brouwen "leren" voordat ik echt ga investeren....
Ik zit er over te denken om grote pannen te zoeken (Marktplaats of zo). Echter...
Wat is dan wijsheid, een brede of juist een hoge pan?
Ik ben op dit moment beperkt tot het gasfornuis in de keuken (hier heb ik wel een wokbrander tot mijn beschikking).

Ik zit te denken om naar een 20 of 25 liter pan te gaan.
Las ook dat emaille pannen kunnen, maar dan wel onbeschadigd ivm ijzersmaak...
Wat zouden jullie doen?

Het lijkt mij dat je eerst wilt leren met moeilijk doen om het naderhand makkelijk te doen. Mijn advies: Ga gelijk voor de easybrew.

HarryL

Citaat van: CeesM op 13-11-2017  12:17 uHet lijkt mij dat je eerst wilt leren met moeilijk doen om het naderhand makkelijk te doen. Mijn advies: Ga gelijk voor de easybrew.

Ik snap wat je bedoelt.
Echter... Ik zit in het beginstadium van deze hobby :)
Het budget laat het nog niet helemaal toe, en vind dingen zelf doen ook erg leuk.
Dus een beetje meer moeite, dat vind ik niet erg :)

Oxhead

Zoek maar op weckpan, die zijn zo'n 27 tot 30 liter meestal. Filteren met een hevelfilter en je kan brouwen.
 :brouwen:

HarryL

Citaat van: Oxhead op 13-11-2017  12:59 uZoek maar op weckpan, die zijn zo'n 27 tot 30 liter meestal. Filteren met een hevelfilter en je kan brouwen.
 :brouwen:

Kijk! Dank je :) En dan nog een voorkeur voor elektrisch of gas?
Of Zit daar niet zo veel verschil in?

Easywoods

Citaat van: HarryL op 13-11-2017  13:17 uKijk! Dank je :) En dan nog een voorkeur voor elektrisch of gas?
Of Zit daar niet zo veel verschil in?

Als je op gas wilt gaan brouwen kijk dan ook even naar de voordelige "Menno" pannen... Er zijn genoeg ervaringen met deze pannen op het forum te vinden  :)

http://www.hobbybrouwshop.nl/brouwpannen

CeesM

Citaat van: HarryL op 13-11-2017  12:33 uIk snap wat je bedoelt.
Echter... Ik zit in het beginstadium van deze hobby :)
't Budget laat het nog niet helemaal toe, en vind dingen zelf doen ook erg leuk.
Dus een beetje meer moeite, dat vind ik niet erg :)
Tja, er komt hier nog meer bij kijken dan enkel wat pannen. Zo'n Easybrew is kompleet om te maischen, filteren, koken en koelen.
Als je eerst investeert in al die losse komponenten dan ben je al meer dan de helft of tweederde kwijt van de prijs van een Easybrew.
En dat is toch eigenlijk het doel waar je heen wilt gaan.

HarryL

Citaat van: CeesM op 13-11-2017  13:32 uTja, er komt hier nog meer bij kijken dan enkel wat pannen. Zo'n Easybrew is kompleet om te maischen, filteren, koken en koelen.
Als je eerst investeert in al die losse komponenten dan ben je al meer dan de helft of tweederde kwijt van de prijs van een Easybrew.
En dat is toch eigenlijk het doel waar je heen wilt gaan.

Daar heb je zeker een punt :)
Misschien dat toch maar gaan overwegen en de vrouw heel lief aankijken hahaha!

Op het moment kan ik mij prima redden met het brouwen van 5 liter bier, daar heb ik de pannen wel voor.
Heb nu 2 brouwsels gemaakt, op bezoek geweest bij een medebrouwer van dit forum en bij een brouwerij, daar ook nog wat tips gekregen.
Vandaar ik meer wil leren, spelen en proberen, dus zodoende ook de keus voor pannen.

HarryL

Citaat van: Oxhead op 13-11-2017  12:59 uZoek maar op weckpan, die zijn zo'n 27 tot 30 liter meestal. Filteren met een hevelfilter en je kan brouwen.
 :brouwen:

Nog even terugkomend op de hevelfilter, deze is opzich goed te maken.
Lijkt mij niet zo moeilijk.
Maar kan ik hem ook maken met knelkoppelingen ipv solderen?
Volgens mij is het enige verschil dat hij dan iets hoger boven de bodem van de pan komt te liggen.

hansHalberstadt

Een brede pan is beter om in te maichen omdat dan het filterbed minder hoog is en je daardoor minder snel problemen krijgt met spoelen. Ook kan een brede pan iets efficienter de warmte opnemen van een gaspit, maar het moet wel op het gas passen zonder kans dat heter gassen vlak langs de muur of knopjes etc moeten. in het algemeen is een pan die ongeveer even breed als hoog is een goede keuze.

Jacques

Citaat van: CeesM op 13-11-2017  12:17 uHet lijkt mij dat je eerst wilt leren met moeilijk doen om het naderhand makkelijk te doen. Mijn advies: Ga gelijk voor de Easybrew.

Tja, het lijkt er een beetje op dat iedere hobbybrouwer aan een automaat moet. Toch is dat zeker niet nodig. Met een gewone pan kun je net zo goed brouwen. Je moet alleen iets meer letten op de tijd en temperatuur.

Met een brouwautomaat brouw je overigens geen beter bier. Met een gewone pan kun je uitstekende bieren brouwen.

TimW

Citaat van: HarryL op 13-11-2017  13:55 uNog even terugkomend op de hevelfilter, deze is opzich goed te maken.
Lijkt mij niet zo moeilijk.
Maar kan ik hem ook maken met knelkoppelingen ipv solderen?
Volgens mij is het enige verschil dat hij dan iets hoger boven de bodem van de pan komt te liggen.

Ik heb ook een hevelfilter met knelkoppelingen gemaakt. Werkt als een tierelier en er blijft niet veel vloeistof achter na het hevelen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 13-11-2017  20:30 uTja, het lijkt er een beetje op dat iedere hobbybrouwer aan een automaat moet. Toch is dat zeker niet nodig. Met een gewone pan kun je net zo goed brouwen. Je moet alleen iets meer letten op de tijd en temperatuur.

Met een brouwautomaat brouw je overigens geen beter bier. Met een gewone pan kun je uitstekende bieren brouwen.
Komt op mij een beetje over als een bakker die brood bakt met een broodbakmachine. Een echte bakker maakt zijn brood op traditionele manier. 

HarryL

Citaat van: TimW op 13-11-2017  21:09 uIk heb ook een hevelfilter met knelkoppelingen gemaakt. Werkt als een tierelier en er blijft niet veel vloeistof achter na het hevelen.

Ah fijn :)
Ik dacht, misschien dat het minder werkt omdat het iets hoger boven de bodem zweeft.
Maar dat is dus niet het geval.
Heb ik van het weekend wat te doen haha!

Fermon

Citaat van: HarryL op 14-11-2017  07:52 uAh fijn :)
Ik dacht, misschien dat het minder werkt omdat het iets hoger boven de bodem zweeft.
Maar dat is dus niet het geval.
Heb ik van het weekend wat te doen haha!

Het gedeelte onderin je pan hoeft niet per se met knel koppelingen. Als je gewone messing koppelingen gebruikt en het uit einde van de  koperen buis iets aanknijpt met een tang, zodat hij minimaal wat vervormt, kan je hem in de koppeling drukken en blijft hij zitten. Je kan hem nu ook makkelijk uit elkaar halen en goed schoonmaken.

hansHalberstadt

Citaat van: Fermon op 14-11-2017  10:53 uHet gedeelte onderin je pan hoeft niet per se met knel koppelingen.
Zie ook deze link
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31070.msg490807.html#msg490807

HarryL

Citaat van: Fermon op 14-11-2017  10:53 uHet gedeelte onderin je pan hoeft niet per se met knel koppelingen. Als je gewone messing koppelingen gebruikt en het uit einde van de  koperen buis iets aanknijpt met een tang, zodat hij minimaal wat vervormt, kan je hem in de koppeling drukken en blijft hij zitten. Je kan hem nu ook makkelijk uit elkaar halen en goed schoonmaken.

Dat is ook wel een goeie!
Dank je!

Easywoods

Citaat van: HarryL op 14-11-2017  11:10 uDat is ook wel een goeie!
Dank je!

Even voor alle zekerheid; wel alleen het gedeelte onderin zonder knelkoppelingen hé, anders trekt je hevel valse lucht en dan werkt het niet  ;) 

HarryL

Citaat van: Easywoods op 14-11-2017  20:37 uEven voor alle zekerheid; wel alleen het gedeelte onderin zonder knelkoppelingen hé, anders trekt je hevel valse lucht en dan werkt het niet  ;)

Zo'n vermoeden had ik al haha!

Jeukstaardt

Citaat van: Fermon op 14-11-2017  10:53 uHet gedeelte onderin je pan hoeft niet per se met knel koppelingen. Als je gewone messing koppelingen gebruikt en het uit einde van de  koperen buis iets aanknijpt met een tang, zodat hij minimaal wat vervormt, kan je hem in de koppeling drukken en blijft hij zitten. Je kan hem nu ook makkelijk uit elkaar halen en goed schoonmaken.

Ik heb het gewoon met koperen knietjes en 2 T-stukjes op deze manier gedaan. Werkt als een malle en is volledig demontabel. De buis die omhoog loopt heb ik met een pijpenbuiger over de rand van mijn pan weer terug naar beneden laten lopen en komt onder het niveau van de bodem van de pan weer uit. Vanaf daar gebruik ik een knelkoppeling van 90 graden naar een kogelkraan met slangtule, slang erop en gaan!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.