Advies gevraagd muis in blowoff emmer

Gestart door lupulus, 12-11-2017 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lupulus

Hallo forumleden,

Ik heb een vraag aan jullie. Stel je hebt een lambiek gebrouwen en gebruikt een blowoff slang van een meter vanuit je houten vat die uitkomt in een emmer met een lichte starsan oplossing. Het vat laat om het uur nog een belletje koolzuur door dat ontsnapt via het blowoff emmertje. Het biertje is 6 weken geleden gebrouwen.

So far so good...  :)

Je stap op een morgen binnen in je schuur en ziet tot je grote schrik dat er een dood muisje op de bodem ligt van het blowoff emmertje.  :o De muis is verdronken en ligt er nog geen week in.

Wat doen jullie?

1. Alles vernietigen omdat de slang in verbinding staat met het vat.
2. Slang uit het vat verwijderen en vervangen voor een waterslot? Het bier niet wegspoelen uit het eiken vat maar lekker door laten rijpen.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden dooen in deze situatie...
 :weetniet:

Easywoods

Ik zou voor optie 2 gaan of een andere slang en emmertje monteren, er is geen contact geweest tussen de muis en het jongbier in het vat  :proost:

remolen

Bier met muissmaak zou best een verrassend kunnen smaken. Gewoon laten rijpen weggooien kan altijd nog!

Nee nu even serieus. Hoe groot is de kans dat er muis via de slang in je vat is terecht gekomen of bacteriƫn of...

ik denk dat het wel mee valt.
Zou het niet weggooien.

groet Rene

Oscar

Citaat van: lupulus op 12-11-2017  16:01 u1. Alles vernietigen omdat de slang in verbinding staat met het vat.

Ja direct!  >:D >:D >:D

lupulus

Citaat van: Oscar op 12-11-2017  20:25 uJa direct!  >:D >:D >:D

DONE

lupulus

Bedankt voor de reacties. In principe zou het geen kwaad kunnen omdat de slang CO2 bevat en meerdere stukjes in de slang water bevat. Het zou heel gek zijn als hier iets doorheen zou komen. Ik zou eerder bang zijn dat de muis op mijn eiken vat heeft gepiest dat door het hout is getrokken. Ik heb er een waterslot op gezet en de emmer met slang en al verwijderd.

EBC

Er heeft hele dagen een mens aan dat vat gerommeld, en plots zou een muis het verprutsen?

Nee hoor, blowoff slang ontsmetten, schone emmer en verder gaan. Bacteriƫn kunnen niet vliegen, noch zwemen, noch lopen. En een lambiek is al een grote bacteriehaard... dat kan niet erger.

mbroek

Citaat van: lupulus op 12-11-2017  16:01 uWat doen jullie?

1. Alles vernietigen omdat de slang in verbinding staat met het vat.
2. Slang uit het vat verwijderen en vervangen voor een waterslot? Het bier niet wegspoelen uit het eiken vat maar lekker door laten rijpen.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden dooen in deze situatie...
 :weetniet:

Het lijkt wel een quiz. Maar het gaat er niet om wat wij zouden doen, maar wat jij zou gaan doen.
En dat is een goede keus geweest zie ik. (Jammer voor Oscar).

lupulus

Het is maar goed dat ik het bier gehouden heb. Het is heerlijk en zit nu in fustjes en flessen.

Jacques

Slot verwijderd. Het is namelijk niet gebruikelijk op dit forum dat topics gesloten worden.
Uitzondering op deze regel zijn berichten in het board Prikbord. Door in dat board een topic te sluiten is het duidelijk dat het product dat te koop aangeboden werd niet meer beschikbaar is.

lupulus

A duidelijk ik zal er op letten!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.