Favoriet "snel bier"?

Gestart door rajd, 12-11-2017 12:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rajd

Ik zal vast niet de enige brouwer hier zijn met uitdagen als het om tijd gaat. En ja, ik weet, brouwen vereist geduld. Vorig jaar heb ik reeds een nieuwe installatie in gebruik genomen, waardoor mijn brouwdag met een gemak een uur, wellicht 2, korter is. Nu een volgende uitdaging.. stel ik wil een bier brouwen wat op korte termijn drinkbaar is, wat brouw ik dan? Wat zijn jullie favoriete "snelle" recepten? Nu verval ik veelal in een weizen, soms een lichtere IPA. Helemaal prima, maar er is vast meer :-)

(ik beschik overigens niet over een tapinstallatie, dus geforceerd carboneren zit er voor mij momenteel niet in)

Robert1968

Enzymen voor tijdens maischen, veel ent-gist en hogere gisttemp. hanteren, klaren met kiezelsol/gelatine, bottelen met een beetje bottelgist.
Vooral geschikt voor licht-alcoholische bieren. Binnen 3 weken drinkbaar.

rajd

Citaat van: Robert1968 op 12-11-2017  12:06 uEnzymen voor tijdens maischen, veel ent-gist en hogere gisttemp. hanteren, klaren met kiezelsol/gelatine, bottelen met een beetje bottelgist.
Vooral geschikt voor licht-alcoholische bieren. Binnen 3 weken drinkbaar.

Ah bedankt. Tips voor het versnellen van het proces zijn uiteraard ook welkom ;-).

Twee vragen:
1. Zeer algemeen, wsl voeding voor veel discussie, echter, in welke mate kan het versnellen van het proces van impact zijn op de smaak? Ik ben uiteraard bekend met de effecten van (te) warm vergisten, echter wat zijn de effecten van klaringsmiddelen op de smaak?
2. Bottelen met bottelgist heb ik slechts 1x gedaan (voor een 14%-bier). Hoe zorg ik ervoor dat ik niet te veel druk creëer? Is dat een beetje betrouwbaar te berekenen?

Etn82

Een UK Bitter Ordinary & Best kan ik binnen 7 tot 10 dagen in een keg hebben zitten. Met hergisting op fles komen daar nog zo'n 7 tot 10 dagen bij.

Recept is vrij simpel, een mooie Engelse basismout (Maris Otter/Golden Promise etc,..) een paar procent Red Crystal (350 EBC), Engelse hopsoorten en een mooie Engelse gist (Windsor of S-04 zijn geschikte korrels, vloeibaar is Wyeast 1969 London ESB mijn favoriet).

Robert1968

Citaat van: rajd op 12-11-2017  12:14 uAh bedankt. Tips voor het versnellen van het proces zijn uiteraard ook welkom ;-).

Twee vragen:
1. Zeer algemeen, wsl voeding voor veel discussie, echter, in welke mate kan het versnellen van het proces van impact zijn op de smaak? Ik ben uiteraard bekend met de effecten van (te) warm vergisten, echter wat zijn de effecten van klaringsmiddelen op de smaak?
2. Bottelen met bottelgist heb ik slechts 1x gedaan (voor een 14%-bier). Hoe zorg ik ervoor dat ik niet te veel druk creëer? Is dat een beetje betrouwbaar te berekenen?

Geen nadelig effect op de smaak: http://brulosophy.com/2015/01/05/the-gelatin-effect-exbeeriment-results/

Bottelgist toevoegen verandert niets aan hergisting op de fles tov de hoofdgist. Wel een "echte" bottelgist kiezen zoals Fermentis F2

Enne, brouwen is ook (tijdig) plannen.

seed7

Aan het lijstje van Etn82 kun je nog Mild en Pale Ale toevoegen, zeker als je Windsor gist gebruikt.

Ingo

Henielma

Een Weizen is snel klaar en dan al goed te drinken. Kan in 2 weken als het moet maar de smaak is een paar weken later beter.

naero

Ik drink mijn Irish Dry stouts vaak al een-a twee weken nadat ze op de fles zijn gegaan.
Volgens mij zijn juist bieren die een uitgesproken Esther-profiel hebben niet al te vlug drinkbaar, met Weizen als uitzondering.
Anders gezien vind ik dat je brown ale wel even een week of 6 rust mag gunnen voordat je er echt aan begint.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.