Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast 1272 American Ale II - experiment met vergistingstemperatuur  (gelezen 3699 keer)

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
Het is weer November, dus tijd voor een experiment! Dit keer ben ik van plan om een experiment uit te voeren dat al erg lang op mijn lijstje staat. Ik wil namelijk de invloed van het vergistingstemperatuur op de smaak van de Wyeast 1272 American Ale II onderzoeken.

De Wyeast 1272 is n van mijn favoriete gisten om mee te werken. Deze gist laat de smaken van de hop en mout mooi naar voren komen en voegt daar een zeer subtiel gistprofiel aan toe (licht notig aroma). Dus niet zo 'clean' als de 1056 American Ale / US-05 maar wel een lekkere veelzijdige gist. Ik heb deze gist dan ook al in veel verschillende bierstijlen gebruikt.

Volgens de website van Wyeast zou deze gist bij een koele vergisting een 'clean, light citrus character' geven en bij een warmere vergisting juist hop karakter accentueren samen met een 'increased fruityness'. De ideale vergistingstemperatuur die ze geven is van 60 F (15,5 C) tot 72 C (22,2 C).

Om dit te testen wil ik 25 liter Double IPA brouwen en over twee vergistingsvaten splitsen. Een vat zal ik op 15,5 C laten vergisten en het andere vat op 22 C Na de hoofdvergisting zal ik het eerste vat ook laten opwarmen naar 22 C om ervoor te zorgen dat het bier ook goed uitvergist (en dus restsuikers niet de smaak zullen benvloeden).

Het Recept: Big Beard Double IPA

Begin SG: 19,6 P (1.082)
Eind SG:  4,0  P (1.016) 
Alc vol: 8,5%
IBU:  60

MOUT:
50% Golden Promise
48% Pilsmout
  2% Carapils

HOP
Columbus @ 60'  (47 IBU)

Citra @ 5' (6 IBU)
Centennial @ 5' (4 IBU)
Simcoe @ 5' (3 IBU)

Citra (Whirlpool)
Centennial (Whirlpool)
Simcoe (Whirlpool)

Dryhop
Citra (2 gr/l)
Centennial (2 g/l)
Simcoe (1 g/l)

Het plan is om dit bier volgende weekend te brouwen. Ik twijfel nog over de Centennial. Deze heeft van zichzelf ook een sterk citrus (sinaasappel) karakter. Misschien dat ik deze beter zou kunnen vervangen door Mosaic. Het citrus karakter van de gist dat volgens Wyeast uit een koele vergisting resulteert zou dan beter waarneembaar zijn.

Wat denken jullie?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
Re: Wyeast 1272 American Ale II - experiment met vergistingstemperatuur
« Reactie #1 Gepost op: 12-11-2017 23:38 u »
Ik volg met veel interesse, leuk! :)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 13-11-2017 12:02 u »
V.w.b. de Centennial kon je wel eens gelijk hebben. Sowieso zou ik niet direct een sterk hoppig bier gebruiken om de invloed van temperatuur op de gist te ondervinden. Wel goed om de grenswaarden qua ideale temperatuur te gebruiken.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #3 Gepost op: 13-11-2017 13:02 u »
Vlak ook de Citra niet uit, als er iets citrus geeft... ;)

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 13-11-2017 16:31 u »
Sowieso zou ik niet direct een sterk hoppig bier gebruiken om de invloed van temperatuur op de gist te ondervinden.

Juist omdat ze bij Wyeast aangeven dat een warmere vergistingstemperatuur het hopkarakter zou moeten accenturen, voer ik het experiment uit met een stevig hoppig bier.

Vlak ook de Citra niet uit, als er iets citrus geeft..... ;)

Citra herken ik juist altijd aan het sterke mango aroma. Vind het met Citrustonen wel meevallen eerlijk gezegd.

Offline RoyB

• Vol lid
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
« Reactie #5 Gepost op: 25-10-2018 22:09 u »
Jammer dat je nooit je bevindingen hebt gedeeld, ik had ze graag gelezen. Misschien alsnog?

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-10-2018 08:35 u »
Jammer dat je nooit je bevindingen hebt gedeeld, ik had ze graag gelezen. Misschien alsnog?

Vorig jaar is het me helaas niet meer gelukt om dit experiment ook daadwerkelijk uit te voeren. Maar misschien dat ik dit jaar in de November Experimenteer Maand wat tijd kan vinden. Heb namelijk wel weer eens zin in een lekkere DIPA.

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #7 Gepost op: 26-10-2018 15:32 u »
Mooie hop combinatie, de temperatuur zal zeker tot verschillen leiden verwacht ik, maar om een degelijk experiment uit te voeren zul je eigenlijk toch een duplo of triplo moeten maken, of ben je alleen op zoek naar bevestiging van de Wyeast beschrijving?  :brouwen:

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 29-10-2018 11:56 u »
Mooie hop combinatie, de temperatuur zal zeker tot verschillen leiden verwacht ik, maar om een degelijk experiment uit te voeren zul je eigenlijk toch een duplo of triplo moeten maken, of ben je alleen op zoek naar bevestiging van de Wyeast beschrijving?  :brouwen:

Mijn doel is inderdaad om uit te zoeken of de beschrijving van Wyeast klopt en hoe groot dat verschil is. Zal het naar alle waarschijnlijkheid deze November Experimenteer Maand gaan brouwen. De Centennial wil ik toch gaan vervangen door iets wat minder citrus aroma's heeft. Waarschijnlijk wordt dat Columbus.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 25-11-2018 15:59 u »
Vandaag toch maar eens deze gebrouwen. Heb het recept toch nog een beetje aangepast.

Het Recept: Majestic Moustache - Double IPA

Begin SG: 19,6 P (1.082)
Eind SG:  4,0  P (1.016) 
Alc vol: 8,5%
IBU:  54

MOUT:
49% Golden Promise
46% Pilsmout
  3% Carapils
  3% CaraHell

HOP
Columbus @ 60'  (42 IBU)

Idaho 7 @ 5' (5 IBU)
Columbus @ 5' (7 IBU)

Idaho 7 (Whirlpool @ 85 C)
Columbus (Whirlpool @ 85 C)
Simcoe (Whirlpool @ 85 C)

Dryhop
Idaho 7 (3,3 gr/l)
Columbus (3,3 g/l)
Simcoe (1,6 g/l)

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 16-12-2018 10:32 u »
Ik neem aan dat de hoofdvergisitng inmiddels voorbij is, zijn er al voorlopige resultaten te melden? Ik ga de Wyeast american ale II, in de kerstvakantie gebruiken voor een rogge IPA, dus ik ben zeer benieuwd ???  :brouwen:

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 31-12-2018 16:56 u »
Heb gisteren na een ruime lagerperiode dit bier afgevuld in twee minikegs (erg handige dingen voor dit soort experimenten). Beide kegs door middel van rollen op koolzuurdruk gebracht en in mijn tapkoelkast geplaatst.

Vandaag een monster van beide getapt om te vergelijken.

Alpha (hoofdvergisting op 15,5 C)

Eind SG: 1013
ABV: 9,1%
SVG: 83%

Visueel:
Ziet er helder uit, lichte troebeling. Zeer fijn schuim

Geur:
Ruikt zeer fris. Voornamelijk grassige/harsige tonen, lichte ondertoon van tropischfruit. Iets van citrus is ook aanwezig (citroen/limoen), vandaar ook waarschijnlijk een frisse indruk.

Smaak:
De smaak van de hop is goed aanwezig. Goed harsig. De Amerikanen zouden spreken van 'Dank' of 'Pungent'.

Afdronk:
Stevige bittere uitrol. Dit bier heeft duidelijk een frisse bite. 

Omega (hoofdvergisting op 22 C)

Eind SG: 1012
ABV: 9,2%
SVG: 84%

Visueel:
Iets troebeler, al scheelt het niet veel. Schuim is groffer.

Geur:
Ruikt vol, iets 'warmer' dan de alpha. Geur is moutiger, iets zoetigs. Zou voor 'notig' door kunnen gaan.

Smaak:
Licht moutig, voller van smaak. Hop komt ook goed door, maar iets later en iets meer afgerond door de mout.

Afdronk:
Afdronk is vol en zacht. Zeker ook bitter, maar iets meer uitgebalanceerd dan de Alpha.

Opmerkingen:

Het bier is wat steviger uitgevallen dan aanvankelijk de bedoeling was. Aanvankelijk mikte ik op 8,5%, maar beide versies zijn wat verder uitvergist dan ik verwachtte. Zonder suikergift toch een veel hogere vergistingsgraad behaald (83/84%) dan aangegeven door de Wyeast (72 - 76%). Zou kunnen door de interactie met de hop door dryhopping tijdens de vergisting. Ook heb ik een zeer ruime starter gemaakt (5 liter voor 2 * 12 liter).

Het is meer een Imperial IPA geworden, dan de Double IPA die ik voor ogen had. Het bier is nog wat jong, en vertoont nog wat 'ruwe randjes'. Hopelijk gaan die er nog af in de tijd dat de kegs in mijn tapkoelkast staan. De combinatie van deze hoppen zorgen misschien ook voor een wat agressiever smaakprofiel.

Uit deze eerste vergelijking, komt voor mij de Omega als beste uit de test. De twee bieren zijn zeer overeenkomstig, maar bij de warmer vergiste versie lijken de smaken meer in balans en mooier uit te komen. Dit is puur persoonlijk en een momentopname. Ik sluit niet uit dat ik op een ander moment de voorkeur zal geven aan de andere versie.

Wat wel duidelijk voor mij uit deze test komt, is dat er een waarneembaar verschil bestaat tussen de twee versie. De visuele kenmerken, met name de schuimhoudbaarheid, durf ik nog niet aan de temperatuur verschillen toe te schrijven. Maar de verschillen in smaak lijken mij daar wel aan toe te schrijven.

Ze staan op tap, dus ik zal tzt nog wat meer ervaringen delen.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 31-12-2018 17:03 u »
Ik neem aan dat de hoofdvergisitng inmiddels voorbij is, zijn er al voorlopige resultaten te melden? Ik ga de Wyeast american ale II, in de kerstvakantie gebruiken voor een rogge IPA, dus ik ben zeer benieuwd ???  :brouwen:

Vermoed dat je de Rogge IPA inmiddels al gebrouwen heb. Heb vorig jaar ook een Red Rye IPA met de 1272 vergist. De vergisting heb ik toen op 18 C gestart en langzaam op laten warmen tot 20 C. Voor aroma en dryhop gekozen voor Centennial. Dat paste erg mooi bij het kruidige van de rogge. Het eindresultaat met veel genoegen opgedronken.   

Offline RoyB

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 02-01-2019 01:10 u »
Heb gisteren na een ruime lagerperiode dit bier afgevuld in twee minikegs (erg handige dingen voor dit soort experimenten). Beide kegs door middel van rollen op koolzuurdruk gebracht en in mijn tapkoelkast geplaatst.

Vandaag een monster van beide getapt om te vergelijken.

...

Ha, helemaal gaaf. Leuk experiment! Mag ik tevens vragen wat voor minikegs je bedoelt? Zijn dat die chineze 5 liter growler mini's?

Offline Barreltje

• Junior lid
  • **
  • De draak is los!
« Reactie #14 Gepost op: 05-01-2019 01:58 u »
Leuk experiment!
Bedankt voor het delen van de info.

Deze gist is inderdaad mooi om mee te werken.

Offline Johan_vL

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 05-01-2019 13:00 u »
Vermoed dat je de Rogge IPA inmiddels al gebrouwen heb. Heb vorig jaar ook een Red Rye IPA met de 1272 vergist. De vergisting heb ik toen op 18 C gestart en langzaam op laten warmen tot 20 C. Voor aroma en dryhop gekozen voor Centennial. Dat paste erg mooi bij het kruidige van de rogge. Het eindresultaat met veel genoegen opgedronken.

Ja, Het is een RPA geworden. Heb besloten niet te dry hoppen, dit is de eerste keer voor dit recept, dus eerst eens kijken wat het wordt zonder koudhop. Er is amarillo, Simcoe en Mt. Hood in gegaan op diverse tijden, 60 min kook, 5 min en flame out. Tijdens de vergisting rook het erg lekker in de vergisitngskast. start vergisting op 17 graden en na drie dagen 18 en na vier dagen 18.5. Hij is nu vrijwel uitgegist. Over een week bottelen denk ik.

Het spoelen, ging wel erg langzaam in vergelijking tot andere brouwsels, maar een hevelfilter werkt prima. Ik ga deze in het voorjaar nog eens brouwen (eerst andere ideen om uit te proberen), dan ga ik wel een beta glucanase rust inbouwen, vind hem namelijk erg troebel. Hoewel op Amerikaanse fora, meestal een 1 temperatuurs maisch wordt toegepast, lijkt het mij wel te kunnen werken, niet dat het voor filteren iets uit zal maken verwacht ik, maar misschien wel minder troebel wort.

Het is een mooi avontuur en kan niet wachten hoe de smaak uitpakt.
PS, heb ook nog een Bayerische lager staan te lageren, die kunnen mooi samen gebotteld worden  :proost: :biersmile:

Groet, J. :brouwen:

Offline RoyB

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 06-01-2019 21:59 u »
Het spoelen, ging wel erg langzaam in vergelijking tot andere brouwsels, maar een hevelfilter werkt prima. Ik ga deze in het voorjaar nog eens brouwen (eerst andere ideen om uit te proberen), dan ga ik wel een beta glucanase rust inbouwen, vind hem namelijk erg troebel. Hoewel op Amerikaanse fora, meestal een 1 temperatuurs maisch wordt toegepast, lijkt het mij wel te kunnen werken, niet dat het voor filteren iets uit zal maken verwacht ik, maar misschien wel minder troebel wort.

Glucanase rust gaat er niet voor zorgen dat je wort minder troebel wordt, je krijgt wel dat je wort minder dik/viscoos zal zijn en daardoor heb je dan minder filterproblemen (en merkbaar hoger rendement). Met een glucanase rust geef je glucanase enzymen de kans om polysachariden (glucanen) af te breken tot eenvoudige suikers, deze zetmeel achtige stof zou anders net als bij bijv. maizena of havermoutpap dikkig worden en je wort verdikken.

Ik raad je aan om een filtratie, of nog makkelijker, een cold crash te doen om je bier helder te maken. Als je daarvoor de apparatuur in huis hebt natuurlijk...  Misschien wil je je RPA heel vers drinken maar na een paar weken koelen in flesjes/fust zul je ook zien dat je bier helderder zal raken in je flesje.

Tags: experiment