Speidel Braumeister 10l of 20l?

Gestart door STL, 11-11-2017 15:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

STL

Beste,
Is er een groot verschil tussen Speidel Braumeister 10 liter en 20 liter aub?
is een recept voor 10 liter niet moeilijker als 20 liter gezien foutjes in het proces direct uitvergroot worden op een kleiner volume?
Wat is jullie idee aub?

Loser

Naast het volume is er geen verschil.
EN qua recept ook niet.

STL

Merci!

Is het gemakkelijk om in een 20 liter Braumeister een recept van 10 liter te brouwen aub?

mvg,Steven

davyd

Je moet dan een moutpijp 10 liter kopen. Kost een goeie 90 euro.

Etn82

Citaat van: davyd op 11-11-2017  17:31 uJe moet dan een moutpijp 10 liter kopen. Kost een goeie 90 euro.

Of je brouwt een zwaarder bier.

Brambo

Zit je in twijfel om een 10 of 20 liter versie te kopen?
Als je een wat zwaarder bier brouwt in de Braumeister eindig je al snel met een stuk minder dan de 10 of 20 liter. Dus als je maar de 10l versie hebt en je brouwt een volmout bier van ±1080 dan hou je maar een 7 liter over. Het is maar dat je het weet  :degroeten:

Lincolnm3

Neem de 20 ltr, het werk is gelijk en ook het proces bovendien slijt je op den duur de 20 ltr gemakkelijker

Muldermans

Gewoon voor de 20 L gaan, wil je minder brouwen dan gebruik je een kleinere moutpijp (moet je wel weer apart aanschaffen) Verder zie hierboven genoemde redenen.

lier

10 liter is niet veel hoor, met verliezen erbij zit je dan op 1 kratje bier per keer en je brouwdag duurt net zo lang als 20 liter bier

daniel_oud

Sorry als het brutaal is, maar waarom ben je geintresseerd in een Braumeister nu er tegenwoordig zoveel grotere/goedkopere alternatieven op de markt zijn als de Grainfather(goede kwaliteit) of de Arsegan Easybrew 30 (niet het meest hoogwaardige, maar wel 1/4e van de prijs van de Braumeister).

STL

Hoi allemaal, merci. Beslist het wordt 20 l.
Wat betreft Braumeister keuze, het is tweedehands dat ik hem zoek dus geen nieuwprijs.
Was al veel langer aan denken voor Braumeister, zit met mijn hoofd dus al langere tijd bij de Braumeister.
Zou wel kunnen dat de alternatieven minstens even goed zijn maar minder beschikbaar in tweedehands.

Jacques

Citaat van: STL op 12-11-2017  16:14 uZou wel kunnen dat de alternatieven minstens even goed zijn maar minder beschikbaar in tweedehands.

Een Braumeister is erg degelijk. Ik heb de mijne nu zo'n 4,5 jaar in gebruik. Wordt ongeveer 1 keer per maand gebruikt en ziet er nog uit als nieuw. Nog nooit enig probleem mee gehad. Je moet er wel mee leren werken maar dat is met de andere apparaten ook.

lier

Is uiteraard een persoonlijke keuze, maar ik ging ook eerder om een Speidel Braumeister dan de momenteel populaire goedkope alternatieven. Zeker de Spiedel Braumeister heeft zich ruimschoots bewezen als een degelijk systeem maar is uiteraard afhankelijk van je portemonnee.

Ik heb gekozen voor de Grainfather ipv de Braumeister met name om de progammeerbaarheid, anders was het ook en Braumeister geworden en ben er tot nu toe erg tevreden over.

brucero

Citaat van: lier op 13-11-2017  00:27 uIk heb gekozen voor de Grainfather ipv de Braumeister met name om de progammeerbaarheid, anders was het ook een Braumeister geworden en ben er tot nu toe erg tevreden over.

Sinds ik de wifi module er bijgekocht heb kan je het toestel toch zeer eenvoudig programmeren en bedienen via de computer,  je kan hem zelfs starten vanop de smartphone. Heb er zelfs een reinigings en spoel recept in geplaatst.

Hay

Citaat van: STL op 12-11-2017  16:14 uHoi allemaal, merci. Beslist het wordt 20 l.
Wat betreft Braumeister keuze, het is tweedehands dat ik hem zoek dus geen nieuwprijs.
Was al veel langer aan denken voor Braumeister, zit met mijn hoofd dus al langere tijd bij de Braumeister.
Zou wel kunnen dat de alternatieven minstens even goed zijn maar minder beschikbaar in tweedehands.

Maar voor een 2e hands speidel betaal je waarschijnlijk meer als voor een nieuwe goedkope variant.
En al zeker nu je ze bij de bekende groothandels kunt kopen kun je er geen bult aan vallen want dan is de garantie goed geregeld.

tdp

Tja, waarom koopt iemand een tweedehands Mercedes terwijl hij/zij voor hetzelfde geld een nieuwe Dacia of zo kan kopen?
Uiteindelijk is elke auto hetzelfde, als je uitstapt, ben je over ;)

Hay

Ha ha in het geval van die auto dan wist ik het wel dan werd het zeker niet de dacia maar waarschijnlijk ook de Mercedes niet. 8)
Het is inderdaad maar net hoe je je bestemming wil bereiken.

CeesM

Citaat van: tdp op 13-11-2017  13:41 uTja, waarom koopt iemand een tweedehands Mercedes terwijl hij/zij voor hetzelfde geld een nieuwe Dacia o.i.d. kan kopen?
Uiteindelijk is elke auto hetzelfde, als je uitstapt, ben je over ;)
Daar heb ik ook over zitten twijfelen. Het is toch een nieuwe Dacia Logan MCV met 3 jaar garantie geworden. ;)

brucero

Citaat van: tdp op 13-11-2017  13:41 uTja, waarom koopt iemand een tweedehands Mercedes terwijl hij/zij voor hetzelfde geld een nieuwe Dacia of zo kan kopen?
Uiteindelijk is elke auto hetzelfde, als je uitstapt, ben je over ;)
Denk dat er toch nog altijd een groot verschil is in de kwaliteit. Ikzelf heb vorig jaar na vier jaar brouwen met een driepanssysteem en veel lezen een Braumeister gekocht, en daar heb ik nog geen enkel moment spijt van, en door tijdsgebrek zou ik graag nog een toestel bij kopen zodanig dat ik tweemaal kan brouwen op één avond, heb het topic over de easybrew al gelezen en ik merk toch op dat je hier en daar iets moet plooien of aanpassen, en bij het topic van de Grainfather gaan de laatste topics allemaal over een kapotte pomp, het Braumeister topic bestaat sinds 2011 en denk niet dat er al iemand kapotte pomp gehad heeft, laatst was ik mijn deksel vergeten af te nemen bij 97 graden en was gans de module nat, alles gereinigd en het toestel werkte nadien terug zoals het moet.

Jacques

Citaat van: brucero op 13-11-2017  18:50 u... en bij het topic van de Grainfather gaan de laatste topics allemaal over een kapotte pomp, het Braumeister topic bestaat sinds 2011 en denk niet dat er al iemand kapotte pomp gehad heeft, laatst was ik mijn deksel vergeten af te nemen bij 97 graden en was gans de module nat, alles gereinigd en het toestel werkte nadien terug zoals het moet.

Ook lees ik verhalen over aanbranden op de bodem van de Grainfather. Heb ik ook gezien bij iemand die aan het brouwen was met dit apparaat.
Op voorwaarde dat je er voor zorgt dat de verwarmingsspiraal onder het wort staat heb je bij een Braumeister geen last van aanbranden.

Voor mij is het het een probleemloos apparaat. Zeer degelijk en betrouwbaar.

William

Citaat van: Jacques op 13-11-2017  20:16 uOok lees ik verhalen over aanbranden op de bodem van de Grainfather. Heb ik ook gezien bij iemand die aan het brouwen was met dit apparaat.
Op voorwaarde dat je er voor zorgt dat de verwarmingsspiraal onder het wort staat heb je bij een Braumeister geen last van aanbranden.

En garde... :duel:

Het is geen wedstrijdje wat de beste brouwketel is. Laten we negatieve en positieve aspecten gewoon in het betreffende apparaat topic voeren. Zo wordt het weer snel een welles / nietes discussie.  :proost:

Jacques

Citaat van: William op 13-11-2017  20:30 uEn garde... :duel:

Het is geen wedstrijdje wat de beste brouwketel is. Laten we negatieve en positieve aspecten gewoon in het betreffende apparaat topic voeren. Zo wordt het weer snel een welles / nietes discussie.  :proost:

Het gaat hier om de vraag waarom je veel meer geld zou uitgeven voor een Braumeister terwijl je voor veel minder geld een andere automaat kunt kopen. Het antwoord is volgens mij dat je voor kwaliteit bijna altijd meer moet betalen. Het is natuurlijk een keuze maar het is goed de voor- en nadelen in beeld te hebben bij je keuze.

Eric v B

Citaat van: William op 13-11-2017  20:30 uEn garde... :duel:

Het is geen wedstrijdje wat de beste brouwketel is. Laten we negatieve en positieve aspecten gewoon in het betreffende apparaat topic voeren. Zo wordt het weer snel een welles / nietes discussie.  :proost:

Citaat van: Jacques op 13-11-2017  20:37 uHet gaat hier om de vraag waarom je veel meer geld zou uitgeven voor een Braumeister terwijl je voor veel minder geld een andere automaat kunt kopen. Het antwoord is volgens mij dat je voor kwaliteit bijna altijd meer moet betalen. Het is natuurlijk een keuze maar het is goed de voor- en nadelen in beeld te hebben bij je keuze.


Dat is een "welles".  ;)

tdp

Citaat van: brucero op 13-11-2017  18:50 uDenk dat er toch nog altijd een groot verschil is in de kwaliteit. Ikzelf heb vorig jaar na vier jaar brouwen met een driepanssysteem en veel lezen een Braumeister gekocht, en daar heb ik nog geen enkel moment spijt van, en door tijdsgebrek zou ik graag nog een toestel bij kopen zodanig dat ik tweemaal kan brouwen op één avond, heb het topic over de easybrew al gelezen en ik merk toch op dat je hier en daar iets moet plooien of aanpassen, en bij het topic van de Grainfather gaan de laatste topics allemaal over een kapotte pomp, het Braumeister topic bestaat sinds 2011 en denk niet dat er al iemand kapotte pomp gehad heeft, laatst was ik mijn deksel vergeten af te nemen bij 97 graden en was gans de module nat, alles gereinigd en het toestel werkte nadien terug zoals het moet.

Eens, dat was ook niet mijn punt. Het is echter altijd een kwestie van de dingen naast elkaar zetten en vergelijken. Hoeveel kost een nieuwe pomp, en staat dit in verhouding? Zelf ben ik van een Weckketel met binnenpan en pomp naar een opengeslepen bierfust gegaan, en van daaruit naar 2 33l pannen. Het laatste bevalt mij tot nu toe het best, is het goedkoopste, het makkelijkste schoon te maken en levert mij de meeste brouwvreugde op. Maar ieder zijn of haar manier van brouwen, die keuze mag gelukkig iedereen zelf maken ;)

lier

Citaat van: brucero op 13-11-2017  18:50 uDenk dat er toch nog altijd een groot verschil is in de kwaliteit. Ikzelf heb vorig jaar na vier jaar brouwen met een driepanssysteem en veel lezen een Braumeister gekocht, en daar heb ik nog geen enkel moment spijt van, en door tijdsgebrek zou ik graag nog een toestel bij kopen zodanig dat ik tweemaal kan brouwen op één avond, heb het topic over de easybrew al gelezen en ik merk toch op dat je hier en daar iets moet plooien of aanpassen, en bij het topic van de Grainfather gaan de laatste topics allemaal over een kapotte pomp, het Braumeister topic bestaat sinds 2011 en denk niet dat er al iemand kapotte pomp gehad heeft, laatst was ik mijn deksel vergeten af te nemen bij 97 graden en was gans de module nat, alles gereinigd en het toestel werkte nadien terug zoals het moet.

Grainfather heeft echter wel een oplossing voor 2 brouwsels op dezelfde dag, namelijk de grainbrother

brucero

Citaat van: lier op 14-11-2017  16:54 uGrainfather heeft echter wel een oplossing voor 2 brouwsels op dezelfde dag, namelijk de grainbrother

Kan ik met de braumeister ook wanneer ik het wort in een aparte kookketel laat lopen, komt op hetzelfde neer, maar goedkoper

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.